سوزوکی از e ویتارا جدید، نخستین خودرو تمام الکتریکی خود رونمایی کرد.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
سوزوکی، یکی از بازیگران قدیمی صنعت خودرو، با رونمایی از e ویتارا جدید، نخستین گام جدی خود را در دنیای خودروهای برقی برداشت. این کراساوور کاملاً برقی که قرار است تابستان آینده وارد خط تولید شود، با هدف رقابت مستقیم با مدلهایی چون کیا EV3 و اشکودا Elroq طراحی شده است.
طبق آخرین اخبار خودرو، e ویتارا یک خودروی کاملا جدید است و هیچ ارتباطی با ویتارا هیبریدی کنونی ندارد. با طول ۴۲۷۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۰۰ میلیمتر، e ویتارا حدود ۱۰۰ میلیمتر بلندتر و ۲۰۰ میلیمتر عریضتر از همتای هیبریدی خود است. این افزایش ابعاد نه تنها ظاهری استوارتر به خودرو بخشیده، بلکه فضای داخلی جادارتر را نیز به همراه داشته است.
e ویتارا جدید علاوه بر طول، در عرض و ارتفاع نیز نسبت به نسخه هیبریدی افزایش داشته است؛ اما با وجود این ابعاد بزرگتر، وزن بیشتری نیز دارد. سبکترین مدل این خودرو وزنی در حدود ۱,۷۰۲ کیلوگرم دارد، در حالی که نسخه دو موتوره آن نزدیک به ۱,۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این در صورتی است که وزن ویتارا هیبریدی، بسته به مدل، بین ۱,۰۷۵ تا ۱,۳۲۵ کیلوگرم متغیر است.
طراحی e ویتارا که از کانسپت eVX الهام گرفته است، ظاهر یک SUV مدرن و جسور را با قوسهای زاویهدار و سقف شیبدار ترکیب کرده و با استفاده از پلاستیک در بدنه، سبکی متفاوت ارائه داده است. در جلو و عقب خودرو، چراغهایی با امضای نورپردازی ماتریسی سهگانه به چشم میخورند. رینگهای آلیاژی در دو سایز ۱۸ و ۱۹ اینچ نیز بر جذابیت ظاهری این خودرو افزودهاند.
کابین e ویتارا ترکیبی از سادگی و تکنولوژی است. نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی همراه با نمایشگر ۱۰.۱ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی، بخشهای اصلی کابین را تشکیل میدهند. علاوه بر این، چندین کلید فیزیکی برای کنترل دما، پد شارژ بیسیم، جا لیوانی و کنسول مرکزی با دنده گردشی از جمله امکاناتی هستند که تجربه رانندگی را بهبود میبخشند.
با وجود طراحی داخلی مدرن، فضای کابین e ویتارا محدود است. کف صندلیهای عقب کمی بلند بوده که ممکن است در سفرهای طولانی احساس راحتی را کاهش دهد. صندوق عقب نیز با ظرفیت ۳۰۶ لیتر، کمی کمتر از حد انتظار است، البته صندلیهای عقب این خودرو قابلیت تنظیم تا ۲۰ سانتیمتر را دارند و میتوان آنها را به نسبت ۶۰:۴۰ تا کرد. این قابلیت، ظرفیت صندوق عقب را از ۳۰۶ لیتر به ۳۲۰ لیتر افزایش میدهد.
پلتفرم، برد و باتری سوزوکی e ویتارا براساس پلتفرم Heartect-e ساخته شده که سوزوکی با همکاری تویوتا و دایهاتسو آن را توسعه داده است. این خودرو در دو نسخه باتری عرضه میشود؛ یکی با ظرفیت ۴۹ کیلووات ساعت که بردی حدود ۳۲۰ کیلومتر را تأمین میکند و دیگری با ظرفیت ۶۱ کیلووات ساعت که برد آن تا ۴۰۰ کیلومتر میرسد. این برد حرکتی، به سوزوکی e ویتارا امکان رقابت با بسیاری از خودروهای الکتریکی در کلاس خود را میدهد.
قویترین مدل e ویتارا با دو موتور برقی و باتری ۶۱ کیلووات ساعتی، قدرتی معادل ۱۸۱ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتنمتر تولید میکند. این نسخه به سیستم چهارچرخ محرک AllGrip-e مجهز است که علاوه بر حالت رانندگی “آفرود”، در شرایط لغزنده نیز کنترل و ثبات بهتری را فراهم میکند. در این مدل، سیستم ترمزگیری بازیابی انرژی تعبیه شده که با فشردن یک دکمه، قابل تنظیم و فعالسازی است. رانندگان همچنین میتوانند از میان سه حالت رانندگی نرمال، اقتصادی و اسپرت، حالت مورد نیاز خود را انتخاب کنند.
سوزوکی e ویتارا در هند تولید میشود و برنامهریزی شده است که از تابستان ۲۰۲۵ وارد بازار اروپا شود. هرچند قیمت نهایی این مدل هنوز به طور رسمی اعلام نشده است، اما پیشبینی میشود که قیمت پایه آن حدود ۳۰ هزار پوند باشد تا بتواند با خودروهای مشابه در بازار رقابت کند. این مدل، علاوه بر عرضه تحت برند سوزوکی، تحت برند تویوتا نیز به بازار خواهد آمد و به عنوان بخشی از سری bZ تویوتا عرضه خواهد شد.
e ویتارا برای سوزوکی نمادی از تغییر و ورود به دورهای جدید از خودروهای الکتریکی است. با تلفیقی از طراحی پیشرفته، فناوری مدرن و ویژگیهای منحصربهفرد، این خودرو جایگاه خود را در بازار خودروهای برقی تثبیت کرده و به انتخابی جذاب برای علاقهمندان به خودروهای الکتریکی تبدیل میشود.
انتهای پیام/
منبع: گجت نیوز
دیدگاه خود را بنویسید