پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نوآور و متفاوت/ معرفی آواتر ۱۱ محصول جدید بی ام کارز

معرفی و بررسی آواتر ۱۱ محصول آینده بی ام کارز که علاوه بر مدرن بودن ویژگی های تکنولوژیک و قابل توجه ای دارد.

محسن صوفی
شنبه - ۲۰ بهمن ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

پیشرفت و جسارت چینی ها در حوزه خودروسازی قابل توجه است، علی الخصوص این که نام یک ایرانی نیز در کنار آن به چشم بخورد! در این نوشتار قصد داریم به بررسی آواتر ۱۱ محصول آینده بی ام کارز که علاوه بر مدرن بودن ویژگی های تکنولوژیک و قابل توجه ای دارد بپردازیم و نگاه همه جانبه ای به این چینی پر مدعا داشته باشیم.

آواتر ۱۱ از کجا آمده است؟

برند آواتر در سال ۲۰۱۸ میلادی تاسیس شد و محصولات این برند حاصل همکاری سه غول فناوری چین یعنی چانگان، هوآوی و CATL است، برند AVATR در همان اوایل راه با استخدام نادر فقیه زاده طراح نام آشنای ایرانی که سابقه کار در بی ام و را داشت و تأسیس دفتر طراحی در مونیخ تحت نظر وی و اتکا به قوای فنی و مهندسی چانگان قدم های مثبتی را برداشت، و سرانجام آواتر در سال ۲۰۲۲ از اولین محصول خود یعنی آواتر ۱۱ ( یا آواتر یک یک ) رونمایی کرد، که به عقیده بسیاری قدمی رو به جلو در صنعت خودروی چین و آلترناتیوی به نیو و تسلا بود. در محصولات آواتر پلت فرم و طراحی تحت نظر چانگان شکل گرفته و مجموعه موتور برقی و سیستم های الکتریکی توسط هوآوی و پک باتری های توسط CATL تامین شده است، همچنین اکنون و در زمان نگارش این مطلب برند آواتر در حال گسترش سبد محصولات خود بوده و محصولات متعددی را رونمایی کرده است، به علاوه این که زمزمه هایی مینی بر واردات محصولاتی همچون آواتر ۰۷ و آواتر ۱۲ نیز به گوش می رسد، با ذکر این مقدمات اکنون زمان بررسی آواتار ۱۱ فرا رسیده است.

(پی نوشت: در همین ابتدای بررسی باید عنوان کنیم که با توجه به سقف قیمتی ۴۰ هزار دلاری برای واردات خودرو های برقی و هزینه های لجستیک به نظر می رسد که تنها واردات تیپ پایه آواتار ۱۱ به بازار ایران میسر باشد و ملاک و مبنای ما در این بررسی همین تیپ پایه نمونه برقی آواتر ۱۱ خواهد بود.)

طراحی بیرونی:

از لحاظ کلاس بندی خودرویی آواتر ۱۱ یک شاسی بلند کوپه است، که در نمای بیرونی آن یک طراحی به روز و جالب توجه را می بینیم، در نمای جلویی چراغ های دو قسمتی را می بینیم که طراحی خطی و باریک و ممتدی را دارند و در قسمت پایینی آن ها یک پروژکتور ال ای دی قرار دارد، به رسم تمامی خودروهای برقی در سپر جلو خبری از جلو پنجره نیست و به جز لوگوی آواتار و یک فلاپ مشکی پیانویی و سنسور LIDAR جلویی در قسمت پایینی سپر مورد خاص دیگری در این قسمت دیده نمی شود، و به طور کلی در طراحی بیرونی آواتر ۱۱ خبری از  طراحی اغراق آمیز و پر حزئیات نیست و تناسب خوبی در بین تمامی اجزای بدنه برقرار شده است.

در نمای جانبی اولین چیزی جلب توجه می کند سنسور LIDAR روی گلگیر های جلو است که از مجموعه سنسور های سیستم خودران آواتر ۱۱ است، آینه های جانبی بر روی درب ها تعبیه شده اند تا میزان نقاط کور آواتر ۱۱ به کمترین حد ممکن برسد و اطراف شیشه های جانبی نیز با استفاده از نوار های کرومی تزئین شده است، بر روی درب های جلو نیز یک خط شانه و دستگیره های مخفی دیده می شود و در قسمت پایینی درب ها یک فلاپ تزئینی مشکی تعبیه شده است، رینگ های آواتر ۱۱ نیز اندازه آن ها در نمونه وارداتی ۲۱ اینچ خواهد بود.

آواتر ۱۱-۳

و در نمای عقبی آواتر ۱۱ نیز طراحی چشمگیری را مشاهده می کنیم، در این نما شیب ستون C و ابعاد کوچک شیشه عقبی بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کنند، چراغ های عقبی به صورت خطی و یک پارچه هستند و در نمای عقبی امتداد یافته اند، همچنین بر روی درب صندوق عقب نیز یک اسپویلر الکتریکی برای بهبود آیرودینامیک آواتر ۱۱ پیش بینی شده است و در قسمت پایینی سپر نیز علاوه بر چراغ های شب نما و فلاپ های تزیینی مشکی پیانویی مورد خاص دیگری به چشم نمی خورد.

آواتر ۱۱-۴

به علاوه تمام این موارد یاد شده ابعاد آواتر ۱۱ به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۴۸۹۵×۱۹۱۰×۱۶۰۱ میلی متر و فاصله بین دو محور آواتر ۱۱ برابر با ۲۷۹۵ میلی متر و وزن تیپ پایه بنزینی ۲۳۱۰ کیلوگرم است.

طراحی داخلی:

در نمای داخلی آواتر ۱۱ یک طراحی اغراق آمیز و پر جزئیات را می بینیم، رودی ها طراحی جالب و البته ارگونومیکی دارند، در رودری ها از تزیینات مختلفی چرم، فلز و مشکی پیانویی و در نواحی از رودری ها و سقف آواتر ۱۱ از الیاف جیر میکرو فیبر نیز استفاده شده و کلید های روی آن ها طراحی جالبی دارند بر روی رودری های ردیف جلو آواتر ۱۱ علاوه بر کلید تنظیمات شیشه بالابر مجموعه کلید های مربوط به تنظیمات شیشه بالابر های جانبی نیز تعبیه شده است، همچنین جالب است بدانید که در آواتر ۱۱ خبری از دستگیره های مکانیکی بر روی درب ها نیست و جای خودرو به یک دکمه داده اند تا به صورت الکتریکی باز و بسته شوند همچنین در بعضی از تیپ های آواتر ۱۱ قابلیت وکیوم درب ها نیز پیش بینی شده است، صندلی ها نیز ابعاد و راحتی خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهند و علاوه بر گرمکن، سردکن و ماساژور جنس روکش آن ها از چرم مرغوب ناپا است.

آواتر ۱۱-۵

فرمان آواتر ۱۱ طراحی سه شاخه و دی کات دارد و بر روی آن از تزئینات چرمی و فلزی نیز استفاده شده است همچنین بر روی فرمان سنسور پایش راننده نیز قرار دارد، داشبورد آواتر ۱۱ طراحی سیال، به روز و پر جزئیاتی دارد در داشبورد نیز از همان جنس از متریال های تزئینی فلز، چرم، جیر میکروفیبر، و تریم مشکی پیانویی نیز  استفاده شده و شکل دریچه های سیستم تهویه و نحوه نورپردازی داخلی جالب توجه است، بر روی داشبورد سه نمایشگر به چشم می خورد که یکی از آن ها به عنوان کلاستر ایفای نقش خواهد کرد که اندازه ی ۱۰/۲۵ اینچی دارد و نمایشگر سیستم مالتی مدیا در مرکز داشبورد اندازه‌ی ۱۵/۶ اینچی داشته و به سیستم عامل Harmony os هوآوی مجهز است و نمایشگر رو به روی سرنشین جلو اندازه ی ۱۰/۲۵ اینچی دارد، در کنسول میانی به جز جایگاه های شارژ وایرلس، جالیوانی ها و کنسول میانی مورد خاص دیگری به چشم نمی خورد.

همچنین در آواتر ۱۱ به دلیل ابعاد کوچک شیشه عقبی از یک دوربین با کیفیت بالا برای جبران این موضوع استفاده شده و در واقع آینه وسط خودرو یک نمایشگر برای پخش تصاویر این دوربین است، تا راننده دید دید خوب و کاملی به پست سر خود داشته باشد.

آواتر ۱۱-۶

در ردیف عقب آواتر ۱۱ سرنشینان از فضای مناسبی بهره مند هستند و از امکاناتی نظیر خروجی های سیستم تهویه، پورت های خروجی شارژ تلفن همراه و زیر آرنجی نیز بهره مند هستند، همچنین در بعضی از تیپ های آواتر ۱۱ بر روی کنسول میانی ردیف عقب یک پنل جهت تنظیمات سیستم تهویه و دسترسی های به بعضی از امکانات رفاهی خودرو برای سرنشینان عقبی فراهم شده است.

قوای فنی:

آواتر ۱۱ مجهز به دو پیشرانه الکتریکی است که توسط ه‍وآوی توسعه داده شده اند، پیشرانه نصب شده در محور جلو توانایی تولید ۲۲۱ اسب بخار و ۲۹۱ نیوتن متر گشتاور و پیشرانه محور عقب نیز توانایی تولید ۳۱۷ اسب بخار و ۳۹۶ نیوتن متر گشتاور را دارد، این قوای فنی در حالت تجمیع شده توانایی تولید ۵۳۸ اسب بخار و ۶۸۷ نیوتن متر گشتاور را دارد، پک باتری های آواتر ۱۱ نیز توسط CATL توسعه داده شده اند که ظرفیت ۱۱۶/۷۹ کیلووات ساعتی داشته و از نوع یون لیتیوم ترنری هستند، آواتر ۱۱ با این مجموعه فنی شتاب صفر تا صد ۳/۹ ثانیه ای  و برد حرکتی ۷۶۰ کیلومتری را ارائه خواهد داد، و سیستم تعلیق محور جلو از نوع مک فرسون و تعلیق محور عقب نیز مولتی لینک خواهد بود.

آواتر ۱۱-۸

امکانات ایمنی و رفاهی:

برخی از مهم ترین امکانات ایمنی آواتر ۱۱ عبارت اند از؛ ترمز ABS و EBD، کالیپر های ترمز ۴ پیستونه، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، هشدار نیستن کمربند های ایمنی ردیف جلو و عقب، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، سیستم پیشگیری از واژگونی، سیستم کنترل داینامیکی ترمز، سیستم پایش فشار باد تایر ها، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم پیشرفته ADS، سه سنسور LIDAR، سه رادار موج میلیمتری، ۱۲ رادار اولتراسونیک، ۱۱ دوربین HD، سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار ترافیک جلو، کروز کنترل تطبیقی، را از نقطه، هشدار خروج از خط، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، هشدار باز شدن درب ها، دستیار شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار برخورد از جلو، هشدار برخورد از عقب، ترمز اتوماتیک برخورد از عقب، هشدار ترافیک عقب، سیستم کمکی حرکت در بزرگراه، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم کمکی پارک و خروج از پارک و ….

و مواردی همچون؛ چراغ های فول ال ای دی، سنسور نور و باران، نور بالای اتوماتیک، سقف پانوراما، اسپویلر تطبیقی با سرعت خودرو، بستن خودکار دربها، دستگیره‌های اتوماتیک و مخفی، شیشه های UV، گرمکن شیشه ها و آینه های حانبی، شارژر وایرلس ۵۰ واتی، پورت های خروجی شارژ ردیف جلو و عقب، نورپردازی داخل کابین با ۲۵۶ رنگ مختلف، چرم ناپا صندلی ها با قابلیت آنتی باکتریال، گرمکن فرمان، تنظیم ستون فرمان در چهار جهت، آینه وسط دیحیتال، سیستم کنترل نویز داخل کابین، خروجی برق ۱۲ ولت، ایزوفیکس، گرمگن، سردکن و ماساژور صندلی های جلو و عقب، تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین جلو با حافظه صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، بخار زدای اتوماتیک شیشه جلو، سیستم خوشبو کننده کابین، فیلتر PM2.5، سیستم پایش کیفیت هوای کابین، سیستم صوتی حرفه ای از برند Meridian، آمپلی فایر ۲۰۱۶ واتی، سیستم عامل هارمونی او اس سیستم مالتی مدیا با قابلیت پشتیبانی از اینترنت 5G، ۴ میکروفون، FACE ID، دوربین ثبت وقایع، سیستم خودران سطح ۳، دریافت آپدیت های OTA مالتی مدیا و …. از مهم ترین امکانات رفاهی آواتر ۱۱ هستند.

جمع بندی:

آواتر ۱۱ یک کراس اوور به روز، با قوای فنی و سطح امکانات ایمنی و رفاهی قابل قبول است که در بازار ایران می تواند طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کند البته مشروط بر اینکه این خودرو در تیراژ مناسب، پشتیبانی و خدمات پس از فروش گسترده و قابلیت دسترسی به ایستگاه های شارژ و از مشوق های دولتی نیز بهره مند باشند، تا سبب استقبال از خودروهای برقی شود، اما چندی پیش آواتر از نمونه پلاگ این هیبرید این خودرو رونمایی کرد که امیدواریم آن نمونه نیز به بازار ایران عرضه شود چون هنوز ایستگاه های شارژ سریع به اندازه کافی در همه جای کشور قابل دسترسی نیستند، اما در نهایت آواتر ۱۱ در بدو ورود به بازار باید با رقبای قدری همچون آئودی Q5 E-tron و فولکس واگن ID4 و هیوندای آیونیک ۵ سرشاخ شود که کار چندان آسانی در پیش نخواهد داشت و همچنین باید ببینیم که کیفیت آواتر ۱۱ چقدر نسبت به سایر هموطنانش متفاوت است و آیا در عمل نیز همانگونه که انتظار می رود عمل می کند یا خیر.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی