مقایسه و بررسی تیپ های مختلف تویوتا کرولا و تعیین ارزش خرید هر یک آن ها و مقایسه آن ها نسبت به سایر رقبای وارداتی موجود در بازار
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
محصولات تویوتا همیشه در بازار ایران پر طرفدار و در فروش بوده اند، تویوتا کرولا یک مثال بسیار نام آشنا برای اثبات این ادعاست، پر فروش ترین محصول تاریخ کمپانی تویوتا اکنون در دور جدید با همراهی برادرش لوین در حال یکه تازی در بازار خودروی ایران هستند، با همین بهانه اکنون به بررسی تیپ های مختلف تویوتا کرولا و تعیین ارزش خرید هر یک آن ها و مقایسه آن ها نسبت به سایر رقبای وارداتی خواهیم پرداخت.
تا به امروز ۱۲ نسل از تویوتا کرولا به بازار های جهانی عرضه شده که آخرین نسل آن که با کد اتاق E۲۱۰ شناخته می شود در سال ۲۰۱۸ میلادی در نمایشگاه بین المللی گوانگژو رونمایی و در سال ۲۰۲۳ فیس لیفت آن به بازار عرضه شد، و تا کنون نیز در چندین خط تولید کمپانی تویوتا در سرتاسر جهان در حال تولید و عرضه است اما همان گونه که در مطلب راهنمای خرید تویوتا لوین اشاره کردیم، تویوتا کرولا در سری جدید واردات با شرایط متفاوت تری نسبت به قبل پا به بازار خودروی ایران گذاشته است، تمامی تویوتا کرولا های وارداتی از خط تولید جوینت ونچر تویوتا با گروه فاو چین که به فاوـ تویوتا معروف است تامین شده اند و با توجه به محدودیت های قیمتی اعمال شده در دور جدید واردات خبری از نمونه های فول آپشن نیست، که این موضوع یک نقطه ضعف برای تویوتا کرولا های وارداتی محسوب خواهد شد.
شاید بتوان تویوتا را صاحب متفکرانه ترین شیوه تولید و عرضه خودرو در جهان دانست در واقع تویوتا با نهایت استفاده از دوره تولید یک محصول و عدم عرضه نسخه های فیس لیفت گوناگون برروی یک نسل از خودروی تولیدی خود همیشه در این زمینه با ثبات ظاهر شده است که نتیجه این استراتژی تویوتا فروش و سود دهی بسیار بالا و صرفه جویی در هزینه زیاد های زیادی که در سیر تحقیق و توسعه و تولید یک محصول جدید به خودروساز تحمیل میکند.
در نمای جلویی تویوتا کرولا یک طراحی ساده و با جزئیات را مشاهده می کنیم، چراغ ها ابعاد و طراحی مناسبی دارند که در نمونه پایه ۱۲۰۰ سی سی از لامپ های هالوژنی نیز در آن ها استفاده شده است، اما در تیپ ۱۵۰۰ سی سی و هایبرید ۱۸۰۰ سی سی و تیپ الیت چراغ ها تمام ال ای دی هستند، البته در نمونه ۱۵۰۰ سی سی بنزینی چراغ های جلو گرافیک متفاوتی دارند و در آن ها از چراغ های دی لایت خطی استفاده شده است، در نمای بالای سپر جلو لوگوی تویوتا و دو نوار کرومی را در طرفین آن به چشم می خورد، و همچنین جلو پنجره ابعاد نسبتا بزرگی دارد و در سپر جلو تویوتا کرولا نیز حجم پردازی های برای جلوگیری از ساده بودن بیش از حد این نما اعمال شده است، و در طرفین سپر جلو نیز دو چراغ مه شکن برروی یک فلاپ پلاستیکی جا نمایی شده است.
در نمای جانبی کرولا یک طراحی محافظه کار را مشاهده می کنیم آینه های جانبی بر روی بدنه نصب شده اند، و در قسمت بالایی درب ها یک خط شانه دیده می شود که از گلگیر جلو تا انتهای گلگیر عقب تویوتا کرولا امتداد یافته است و در قسمت پائینی درب ها نیز یک افقی و به تبع آن یک فرورفتگی جزئی نیز اعمال شده است، رینگ های تویوتا کرولا در تمامی تیپ ها ۱۶ اینچی آلومینیومی است که طراحی ساده ای دارند و در قیاس با سایر رقبا و حتی تویوتا لوین که از رینگ های آلومینومی دو رنگ بهره می برند این مقوله یک نقطه ضعف برای کرولا محسوب می شود.
و در نمای عقبی تویوتا کرولا چراغ ها طراحی ساده اما نسبتاً زیبایی دارند و به جز در نمونه ۱۲۰۰ سی سی بنزینی که به صورت هالوژنی است در سایر تیپ ها تلفیقی از نئون و هالوژن است، برروی درب صندوق عقب یک نوار تزئینی کرومی وفرورفتگی و حجم پردازی هایی نیز به چشم می خورد، اما برروی سپر عقب تویوتا کرولا خطوط و حجم پردازی های متعددی به چشم می خورد که در نوع خود جالب توجه است و در عین سادگی از جزئیات و حجم پردازی های متعددی در این نما استفاده شده است که هارمونی خوبی با سایر اجزای بدنه دارد و در قسمت پائینی سپر دو چراغ شب نما تعبیه شده است.
همچنین ابعاد تویوتا کرولا به ترتیب طول، عرض و ارتفاع برابر است با؛ ۴۶۳۵×۱۷۸۰×۱۴۳۵ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۷۰۰ میلی متر است. و همچنین وزن تویوتا کرولا در نمونه های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر به ترتیب؛ ۱۳۴۰ و ۱۳۲۵ کیلوگرم و وزن تیپ های هیبرید نیز ۱۴۰۵ کیلوگرم است، و در نهایت باید اشاره کنیم که حجم باک کرولا در دو تیپ بنزینی توربو شارژ ۵۰ لیتر و در تیپ های هیبرید ۴۳ لیتر، و حجم صندوق بار هم در تمامی تیپ ها ۴۷۰ لیتر است.
در نمای داخلی تویوتا کرولا وارداتی با طراحی مشابه تویوتا لوین رو به رو هستیم، رودری ها طراحی کاملا ساده ای دارند و بر روی آن ها از متریال های پارچه ای و پلاستیکی استفاده شده که کیفیت قابل قبول ولی ارگونومی خوبی دارند، صندلی ها ی تویوتا کرولا نیز ابعاد و طراحی خوبی دارند و صندلی های ردیف جلو قابلیت تنظیم به صورت دستی را دارا می باشند. ( ازم به ذکر است که در بعضی از نمونه های هیبرید تویوتا کرولا صندلی ها و تریم داخلی از جنس چرم مصنوعی هستند،که گویا چندان در تیراژ زیادی نیز به بازار عرضه نشده است.)
فرمان طراحی ساده و ابعاد مناسبی دارد و بر روی آن کلید های دسترسی به سیستم کروز کنترل و مالتی مدیا نیز به چشم می خورد و ستون فرمان هم قابلیت تنظیم در ۴ جهت را دارا می باشد، صفحه کیلومتر نیز در تیپ های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر به صورت آنالوگ با کامپیوتر سفری ۴/۲ اینچی است و در تیپ ۱۸۰۰ سی سی هیبرید و تیپ الیت نیز به صورت تمام دیجیتال است که اندازه ۷ اینچی دارد.
داشبورد تویوتا کرولا طراحی زیبا و با جزئیاتی دارد که در آن از متریال های مختلفی همچون کروم، مشکی پیانویی و پلاستیک های سافت تاچ نیز استفاده شده است که در قسمت بالایی داشبورد نمایشگر مالتی مدیا نیز تعبیه شده است که در تیپ های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر از ۸ اینچی است که چندان کیفیت مناسبی را نیز ارائه نمی دهد، اما در تیپ هیبرید از نوع ۱۰/۲۵ اینچی است که کیفیت مناسبی نیز دارد، و در قسمت میانی داشبورد نیز پنل سیستم تهویه خودرو به چشم می خورد.
کنسول میانی تویوتا نیز از همان جنس از متریال های به کار رفته در داشبورد ساخته شده که در آن دسته دنده مکانیکی، کلید های ترمز پارک و اتو هلد و … در طرفین آن به چشم می خورد، همچنین دو جالیوانی و یک زیر آزنجی نیز در این قسمت به چشم می خورد.
در قسمت عقب نیز سرنشینان عقبی از فضای مناسبی برخوردار هستند و صندلی ها نیز راحتی مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهند، و در این قسمت نیز خروجی سیستم تهویه و پورت خروجی شارژ تلفن همراه نیز برای راحتی بیشتر سرنشینان عقبی تعبیه شده است، اما خبری از زیر آرنجی برای سرنشینان عقب نیست که نبود این موضوع یک نقیصه برای کرولا محسوب می شود، آن هم در شرایطی که در اکثر رقبا این به صورت استاندارد زیر آرنجی ردیف عقب تعبیه شده است.
تویوتا کرولا وارداتی در چندین تیپ فنی به بازار عرضه شده است که در ادامه هر تیپ را به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.
تویوتا کرولا در دو تیپ بنزینی به بازار عرضه شده که اولی ۱۲۰۰ سی سی چهار سیلندر توربو شارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت و VVT_I است که توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد که این پیشرانه به یک گیربکس CVT متصل می شود، مصرف سوخت ترکیبی این موتور نیز ۵/۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر است، و همچنین حداکثر سرعت این تیپ از کرولا ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
دومین تیپ بنزینی کرولا نیز به یک پیشرانه سه سیلندر ۱۵۰۰ سی سی توربو شارژر مجهز است که توانایی تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد، گیربکس مورد استفاده در این نمونه نیز از نوع CVT است، مصرف سوخت ترکیبی این نمونه نیز ۵/۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. (البته این تیپ در تیراژ محدودی به بازار عرضه شده است، و چندان اقبال زیادی از این تیپ از تویوتا کرولا صورت نگرفت.)
اما دو تیپ ۱۸۰۰ سی سی هیبرید که یکی از آن ها نیز با نام کرولا الیت نیز شناخته می شود، مجهز به یک پیشرانه ۱۸۰۰ سی سی تنفس طبیعی بنزینی است که توانایی تولید ۹۸ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتن متر را دارد، که در ترکیب با یک پیشرانه الکتریکی که توانایی تولید ۹۴ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد، مجموع این دو پیشرانه سیستم هیبرید موازی تویوتا را تشکیل می دهند، که صورت تجمیع قوای این دو پیشرانه تویوتا کرولا هیبرید قادر به تولید ۱۳۵ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور خواهد بود، که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس E_CVT چرخ های جلو منتقل می شود، پک باتری های به کار رفته در تویوتا کرولا هیبرید از نوع یون لیتیوم ترنری است که ظرفیت ۱/۳ کیلووات بر ساعتی دارد.
مصرف سوخت ترکیبی تویوتا کرولا هیبرید ۴/۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و در سیکل ترکیبی است و شتاب صفر تا صد نیز در حالت استاندارد ۹/۵ ثانیه و حداکثر سرعت کرولا هیبرید ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، و در نهایت باید خاطر نشان کنیم که سیستم تعلیق مورد استفاده در تمام تیپ های تویوتا کرولا در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است، که سواری راحت و پایداری قابل قبولی برای کرولا فراهم می کند.
از مهم ترین امکانات ایمنی تویوتا کرولا وارداتی می توانیم به مواردی همچون؛ ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی حرکت در یربالایی، تعداد ۶ _ ۷ یا ۹ کیسه هوا که بسته به وارد کننده و تیپ خودرو تعداد کیسه هوا متغیر خواهد بود، هشدار خروج از خط، ایموبلایزر، سیستم پایش فشار باد تایر ها، ایزوفیکس، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، رادار تابلو خوان (در نمونه هیبرید)، نور بالای اتوماتیک ، سیستم ترمز اضطراری (تیپ هیبرید)، هشدار برخورد با عابر پیاده، سیستم ایمنی SAFETY SENSE کمپانی تویوتا، سیستم پیشگیری از برخورد از جلو، سیستم کمکی رانندگی PDA تویوتا، سیستم ضد مانع شیشه ها و سانروف و….اشاره کنیم.
و از مهم ترین امکانات رفاهی تویوتا کرولا می توانیم به مواردی همچون؛ سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، مانیتور مالتی مدیا ۹ اینچ در تیپ بنزینی و ۱۰/۲۵ اینچی در تیپ هیبرید، بلوتوث، اپل کارپلی و اندروید اتو، تنظیم ستون فرمان در چهار جهت، تنظیم ۶ حالته دستی صندلی راننده و ۴ حالته دستی صندلی سرنشین جلو، تهویه هوای دستی در نمونه های بنزینی و تهویه هوای اتوماتیک در تیپ های هیبرید، هیتلر هوای CN95 کابین، پورت های خروجی شارژ ردیف جلو و عقب، دوربین دنده عقب، سانروف، دریچه تهویه سرنشینان عقب، سنسور نور، کروز کنترل تطبیقی، کامپیوتر سفری و…. را نام ببریم.
در قیاس با سایر رقبای چینی و بعضی از رقبای وارداتی کم و کاستی های محسوسی مثل نبود آپشن های ابتدایی مثل سنسور های پارک، دوربین ۳۶۰ درجه، روکش صندلی چرم به صورت استاندارد، گرمکن و سردکن صندلی ها، شیشه های دودی، تنظیم برقی صندلی ها و کامل نبودن سیستم های ADAS نیز به چشم میخورد، و ای کاش وارد کنندگان به دنبال واردات محصول خود با این امکانات باشند حتی در قبال مبلغ دریافتی بیشتر نه این که همانند رویه بعضی از واردکنندگان این آپشن ها با دریافت هزینه از مشتریان مبادرت به نصب این موارد به صورت افتر مارکت کنند.
تویوتا کرولا یک سدان باکیفیت از یک تولید کننده به نام است که امتحان خود را در بازار های جهانی پس داده است و محصولات تویوتا چندان نیازی به تعریف و تمجید ندارند! اما اگر دنبال یک سدان باکیفیت، با سطح فنی و آپشن های متوسط و سطح مناسب دسترسی به قطعات هستید پیشنهاد ما به شما تویوتا کرولا است، (البته در دور جدید واردات واردکنندگان زیادی اقدام به واردات محصولات تویوتا کرده اند که بعضی از آن ها تجربه و سطح خدمات پس از فروش گسترده ای ندارند، و در هنگام خرید تویوتا کرولا حتما به این موضوع توجه کنید، هرچند که با توجه زیاد بودن تیراژ واردات تویوتا کرولا احتمالا قطعات آن در بازار آزاد در مقیاس نسبتاً زیادی تامین و عرضه خواهد شد.) اما اگر بخواهیم به مهم ترین رقبای تویوتا کرولا در بازار اشاره کنیم باید به؛ تویوتا لوین، نیسان سبلفی، گک امپو، مزدا ۳، اشکودا اکتاویا پرو، هوندا سیتی، کیا K3 و …. اشاره کنیم، که برگ برنده تویوتا کرولا در رقابت با این گزینه های نامبرده شده برند با سابقه، قیمت به نسبت مناسب تر، تیراژ واردات زیاد باشد.
دیدگاه خود را بنویسید