پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قد بلند تر!/ بررسی “تویوتا کرولا کراس” هیبرید

کرولا کراس یکی کراس اوور وارداتی است که در بدو ورود به بازار استقبال خوبی را تجربه کرد اکنون قصد معرفی و بررسی این ژاپنی تازه وارد را داریم.

محسن صوفی
سه شنبه - ۲۳ بهمن ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

بر خلاف سدان ها، بازار کراس اوور ها روز به روز در حال رونق و گسترش است و به دلیل اقبال بسیار زیاد مصرف کنندگان به این کلاس از خودرو ها شرکت های بزرگ خودروسازی نیز توجه و اهتمام ویژه ای نسبت به تحقیق و توسعه کراس اوور ها و افزایش سهم بازار خود دارند، و بعضاً تنوع زیادی از کراس اوور ها را در سبد محصولات خودروساز ها می بینیم، یکی از نمود های این مسأله تویوتا کرولا کراس است، یکی از جدید ترین گزینه های وارداتی به بازار که در بدو ورود استقبال خوبی را تجربه کرد اکنون قصد داریم تا کرولا کراس را به چالش بکشیم و ارزش خرید این وارداتی پر طرفدار را مشخص کنیم.

معرفی تویوتا کرولا کراس:

در سال ۲۰۲۰ تویوتا دست به عرضه کرولا کراس زد، که این محصول یک کراس اور کامپکت و از لحاظ ابعاد و اندازه ما بین تویوتا CH_R و تویوتا RAV_4 قرار می گیرد، و از آن زمان تا به اکنون فروش خوبی را در بازار های جهانی تجربه کرده است، جالب است بدانید که کرولا کراس بر مبنای مگا پلت فرم TNGA_C کمپانی تویوتا توسعه یافته پس یعنی شاهد اشتراک پلت فرم بین تویوتا کرولا کراس با نسل دوازده تویوتا کرولا سدان (کد اتاق E۲۱۰) و تویوتا CH_R هستیم، جالب است بدانید که کرولا کراس در بازار چین در دو خط تولید فاو تویوتا و گک تویوتا تولید و عرضه می شود، اما با این تفاوت که محصول خط تولید گک تویوتا با نام فراتنلدر و صرفا مختص به بازار چین تولید و عرضه می شود، و همچنین در کشور برونئی نیز کرولا کراس با نام تویوتا کراس فروخته می شود.

تویوتا کرولا کراس از سال ۲۰۲۱ در بازار های آسیایی عرضه شده و هم اکنون در چندین کشور از قبیل؛ ژاپن، تایلند، چین، تایوان، پاکستان، آفریقای جنوبی، ایلات متحده، مالزی و برزیل مونتاژ می شود، که نشان گسترده بودن بازار های هدف کرولا کراس دارد، لازم به ذکر است که نمونه وارداتی به کشورمان از خط تولید فاو تویوتا تامین شده که فعلا در فاز اول نمونه هیبرید به بازار عرضه شده است، اما زمزمه هایی مبنی بر واردات نمونه بنزینی نیز به گوش می رسد.

طراحی بیرونی:

در طراحی بیرونی کرولا کراس هیچ گونه تشابهی را با نمونه سدان تویوتا کرولا قابل مشاهده نیست، و با یک کراس اوور جمع و جور شهری سر و کار داریم، چراغ های جلو ابعاد نسبتاً بزرگ و کشیده ای دارند و  که گرافیک داخلی ساده اما قابل قبولی دارند، اما نقدی که در این جا این به کرولا کراس وارد است عدم واردات تیپ های فول آپشن تر است، چرا که در این تیپ ها چراغ ها گرافیک داخلی زیبا تری دارند و نور دهی آن ها تماماً ال ای دی است، اما فعلا خبری از عرضه نمونه های فول آپشن تر نیست، و سیستم نوردهی چراغ های جلو در نمونه وارداتی فعلی تلفیقی از زنون و هالوژن است.

اما جلو پنجره ابعاد بزرگی دارد و به صورت مُشبک است، در مرکز جلو پنجره تویوتا کرولا کراس لوگو تویوتا را می بینیم که به رسم تمامی محصولات هیبرید تویوتا دارای هاله ای آبی رنگ است به علاوه در اطراف جلو پنجره از پلاستیک های تزئینی با تریم مشکی پیانویی استفاده شده تا از سادگی در این نما بکاهد، و در میانه جلوی کرولا کراس خطوط و حجم پردازی های نیز می خورد، در قسمت پائینی سپر یک فلاپ مشکی رنگ را می بینیم که در مرکز آن جای خالی دو چراغ مه شکن به چشم می خورد، برروی همین فلاپ نیز یک قطعه تزئیتی نقره ای رنگ قرار گرفته و همچنین در کناره های کاپوت تویوتا کرولا کراس حجم پردازی های چشمگیری ایجاد شده است.

کرولا کراس -۱

و در نمای جانبی تویوتا کرولا کراس آینه های جانبی بر روی درب قرار گرفته اند که ابعاد و طراحی خوبی دارند، برروی درب های کرولا کراس یک طراحی با جزئیات را می بینیم، از چراغ جلوی خودرو یک خط ترسیم شده که در اواسط درب جلوی محو شده و به موازات آن یک خط دیگر از اواخر درب عقب به انتهای خودرو ترسیم شده است، قدری بالای تر از این خطوط دو خط سیال دیگر را مشاهده می کنیم که به ترتیب در کاپوت و انتهای خودرو محو شده اند، پایین درب ها نیز یک خط و یک فرورفتگی جزئی را مشاهده می کنیم در قسمت پائینی درب ها رکاب و گلگیر های کرولا کراس از فلاپ های پلاستیکی مشکی رنگ نیز استفاده شده است، رینگ های مورد استفاده در تویوتا کرولا کراس از نوع ۱۷ اینچی آلومینیومی بوده که ابعاد و طراحی قابل قبولی دارند.

کرولا کراس -۲

در نمای عقبی تویوتا کرولا کراس بیش از چیز دیگری سادگی بیش از حد این نما جلب توجه می کند، چراغ های عقب ابعاد کشیده ای دارند و به صورت هالوژنی هستند، در مرکز درب صندوق عقب کرولا کراس همان لوگو تویوتا با هاله آبی رنگ را می بینیم، برروی درب صندوق عقب هم خبری از خطوط و حجم پردازی های عجیبی نیست و همه چیز در ساده ترین حالت خود است، سپر عقب تویوتا کرولا کراس به صورت تماما مشکی است که در مرکز آن یک فلاپ تزئینی هم رنگ بدنه و در طرفین آن دو چراغ شب نما تعبیه شده است.

اما ابعاد کرولا کراس به ترتیب طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر است با؛ ۴۴۶۰×۱۸۲۵×۱۶۲۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۶۴۰ میلی متر است، حجم باک ۳۶ لیتر و فضای صندوق بار هم ۶۰۸ لیتر است که در صورت خواباندن صندلی ها عقب این فضا به ۱۷۵۰ لیتر افزایش خواهد یافت.

کرولا کراس -۳

طراحی داخلی:

در نمای داخلی ذات اقتصادی خودرو نمایان می شود، رودری ها طراحی ساده اما در این حال ارگونومیکی دارند که برروی آن از متریال های پلاستیک، طرح کروم و در مقاطعی از چرم مصنوعی نیز استفاده شده است، همچنین دستگیره ها نیز به رنگ مشکی پیانویی است.

صندلی های تویوتا کرولا کراس ابعاد و راحتی مناسبی دارند و جنس روکش آن ها نیز پارچه ای است، لازم به ذکر است که صندلی راننده و سرنشین جلو قابلیت تنظیم به صورت دستی را نیز دارا می باشند. فرمان کرولا کراس طراحی ساده ای دارد و عیناً مشابه نمونه مورد استفاده از لوین و کرولا است، که کلید های دسترسی به تنظیمات سیستم تهویه و کروز کنترل خودرو در طرفین فرمان قرار گرفته است، و همچنین موارد علاوه ستون فرمان قابلیت تنظیم در چهار جهت را دارا می باشد، و  پشت آمپر مورد استفاده در کرولا کراس به صورت تمام دیجیتال بوده که اندازه ی ۷ اینچی دارد.

کرولا کراس -۴

داشبورد تویوتا کرولا کراس همان طراحی ساده و پله ای محصولات تویوتا را دارد که برروی آن از تزئینات کرومی و مشکی پیانویی استفاده شده است، و شکل خاص دریچه های سیستم تهویه کمی از سادگی آن کاسته است، تریم داشبورد به رنگ مشکی است و در قسمت بالایی آن نمایشگر ۱۲/۳ اینچی سیستم مالتی مدیا قرار دارد.

کرولا کراس -۶

در قیمت میانی نیز پنل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به چشم می خورد، و در کنسول میانی نیز همان جنس از تزئینات و متریال مورد استفاده قرار گرفته، و در این قسمت افزون بر پورت خروجی شارژ ادواتی همچون دسته دنده مکانیکی، کلید های دسترسی مکانیکی، جالیوانی و زیر آرنجی جانمایی شده اند.در ردیف عقب نیز سرنشینان فضای مناسبی در اختیار دارند و خروجی سیستم تهویه مطبوع تنها آپشن رفاهی مشهود در این قسمت است‌.

کرولا کراس -۷

قوای فنی:

تویوتا کرولا کراس هیبرید مجهز به دو پیشرانه بنزینی و بنزینی است، پیشرانه بنزینی این خودرو به حجم ۲۰۰۰ سی سی حجم بوده که توانایی تولید ۱۵۲ اسب بخار و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور و پیشرانه برقی از نوع سنکرون آهن ربای دائمی این خودرو  توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور دارد، سیستم هیبرید از نوع هیبرید موازی بوده و باتری ها نیز از جنس یون لیتیومی هستند، و که قدرت تولیدی توسط این دو پیشرانه توسط یک گیربکس E_CVT به چرخ های جلو منتقل می شود، البته قابل ذکر است که در صورتی که این دو پیشرانه همزمان در مدار قرار بگیرند ( در مواقعی خاص) خروجی این دو پیشرانه به ۱۹۴ اسب بخار خواهید رسید، و در نهایت باید اشاره کنیم که به مصرف سوخت ترکیبی کرولا کراس ۴/۵۶ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد نیز ۹/۵ ثانیه اعلام شده است.

سیستم تعلیق کرولا کراس در محور جلو مک فرسون و تعلیق محور عقب توییست بیم است، که با توجه به قیمت اقتصادی این خودرو در بازار های جهانی چندان دور از ذهن نیست، اما در بازار ایران و با توجه به قیمت تمام شده و رقبایی که همگی به تعلیق مولتی لینک مجهز هستند این موضوع قطعا یک نقیصه برای کرولا کراس محسوب خواهد شد، و در هر صورت سیستم تعلیق مولتی لینک سواری و راحتی بهتری را ارائه می دهد.

کرولا کراس -۸

امکانات ایمنی و رفاهی:

از مهم ترین امکانات ایمنی کرولا کراس می توانیم به مواردی مثل؛ ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی ترمز، ایزوفیکس، نسل سوم سیستم های کمکی راننده تویوتا (Toyota Safety Sense 3.0) که شامل سیستم های هشدار برخورد از جلو (PCS)، کروز کنترل داینامیک (DRCC)، هشدار خروج از خط (LDA)،رادار حرکت بین خطوط (LTA)،  کنترل نور بالای خودکار (AHB)، سیستم تابلو خوان جاده ای (RSA)، سیستم خودکار توقف جاده ای (EDSS)، سیستم کمک رانندگی فعال (PDA) اشاره کنیم.

و مواردی همچون؛ تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود و خروج بدون کلید، دستیار صوتی سیستم مالتی مدیا، پشت آمپر دیجیتال ۷ اینچی، سنسور نور، دوربین دنده عقب، مالتی مدیا ۱۰/۲۵ اینچی با قابلیت های اتصالی اپل کارپلی، اندروید اتو و های کار، ۴ بلندگوی سیستم صوتی، پورت های خروجی شارژ ردیف جلو و عقب، خروجی تهویه مطبوع ردیف عقب، کنترل از راه دور خودرو، بلوتوث، قابلیت تنظیم دستی صندلی راننده در ۴ جهت، سانروف، سیستم بازیابی انرژی هنگام ترمز کردن، تنظیم دستی صندلی سرنشین جلو در ۳ جهت، تنظیم ستون فرمان در ۴ جهت، اتصال اینترنت ۴G مالتی مدیا، قابلیت SOS یا درخواست امداد جاده ای و …. از مهم ترین امکانات رفاهی کرولا کراس هستند‌.

جمع بندی:

تویوتا کرولا کراس یک کراس اوور کامپکت هیبرید از تویوتا است، که به دلیل دارا بودن از قوای فنی خوب و قابل اعتماد، طراحی قابل قبول، کیفیت و لیست آپشن های رضایت بخش در بازار استقبال خوبی از آن صورت گرفت، نزدیک ترین رقبای کرولا کراس در بازار شاید هوندا HR_V و هوندا وزل در بین کراس اوور های ژاپنی هیبرید و انبوهی از رقبای چنینی و در آینده نزدیک کیا اسپورتیج هیبرید هستند، اما نقد هایی نیز به کرولا کراس وارد است مثل نبود رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه های تاشو برقی، سنسور های پارک جلو و عقب و شیشه های دودی که بعضاً این موارد با  دریافت هزینه ای مازاد به صورت افتر مارکت توسط بعضی از واردکنندگان نصب می‌شود، امیدواریم در آینده و با توجه به سقف قیمتی خودروهای هیبرید شاهد عرضه نمونه فول آپشن کرولا کراس باشیم و همچنین تردید هایی در زمینه خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات یدکی نیز وجود دارد، به خصوص این که کرولا کراس یک خودروی هیبرید بوده و در چند سال آینده نیازمند به خدمات سیستم هیبرید و باتری این سیستم می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی