مدتی است که عنوان خصوصی سازی در صنعت خودرو و پرداختن به بخش خصوصی در این صنعت سر زبان ها افتاده است. در حالی که خودروسازان قدیمی خصوصی با عمر بیش از بیست سال حضور در بازار خودروی کشور هنوز به شرایط با ثبات و قابل اعتمادی نرسیده اند، برخی از صاحبان سرمایه های عظیم به طرز عجیبی مجذوب صنعت خودرو شده اند.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛
بعد از حضور جدی زر ماکارون و اعلام برند زر خودرو با استفاده از افراد نام آشنا در صنعت خودرو، حالا آرام آرام نام هولدینگ ها و سرمایه داران دیگر نیز در این صنعت پدیدار شده است. برندهایی مثل هولدینگ شیرین عسل ، هولدینگ گروه صنعتی گلرنگ، مالک ثروتمند هواپیمایی آتا، مالکین برخی بانک ها و بسیاری افراد نام آشنای دیگر این روزها هریک به طریقی پیجوی ورود به صنعت خودرو هستند.
بخصوص بعد از موفقیت هولدینگ کروز در گرفتن کرسی های مدیریتی ایرانخودرو و بحث خصوصی سازی سایپا این نام ها بیش از پیش به گوش می خورند. اخیراً نیز در همین راستا نام یکی از بزرگترین اخلالگران اقتصادی تاریخ کشور یعنی بابک زنجانی به عنوان یکی از طالبان سایپا به میان آمده است. زنجانی که این روزها به گفته سخنگوی قوه قضائیه در مرخصی به سر می برد، در قالب هولدینگ بزرگ وان اقدام به فعالیت زیادی در زمینه های مختلف کرده است.
هولدینگ وان در ابتدا به سهامداری اصلی بابک زنجانی با این هدف ایجاد شد که زیرساخت لازم جهت انتقال سرمایه زنجای به داخل کشور جهت تسویه بدهی او را فراهم کند. اما حجم عظیم این سرمایه عملاً این هلدینگ را به یکی مجموعه های مهم اقتصادی سال های اخیر بدل کرده است. در همین مدت کوتاه اخیر که به نظر می رسد بابک زنجانی به مرخصی آمده است، هلدینگ وان در چندین مناقصه بزرگ و مهم کشور پیروز شده است. از جمله آنها می توان به مناقصه بزرگ در زمینه ریلی و صنعت هواپیمایی نیز اشاره کرد.
همانطور که پیشتر اشاره شد خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که هلدینگ وان یکی از جدیدترین خواستگاران گروه سایپا است. نام های اخیری که در حول و حوش صنعت خودرو می گردد کمی خاص به نظر می رسند. افرادی که عموماً یا درپرونده های سنگین اقتصادی محکوم شده اند، یا به عنوان ابر بدهکاران بانکی شناسایی شده اند، یا درگیر پرونده هایی مبهم و غیر شفاف بوده اند یا حداقل شایعات اقتصادی بسیاری در ارتباط با آنها بر سر زبانها بوده و هست.
این نام ها و عقبه عجیب و غریب آنها این شائبه را ایجاد می کند که شاید در صنعت خودرو جایی برای تطهیر برخی پول ها و ازبین بردن برخی سوابق وجود داشته باشد. همچنین با نزدیک تر شدن به سررسید زمان وعده داده شده در خصوص آزادسازی واردات خودروی نو و دست دوم با ارز منشأ خارجی، به نظر می رسد این افراد به دنبال راهی ایمن و تمیز جهت انتقال سرمایه های خود به داخل کشور هستند.
در هرصورت ورود سرمایه های بزرگ و افراد توانمند اقتصادی به صنعت خودرو قطعاً می تواند کمک شایانی به توسعه روز افزون این صنعت و ارتقاء کیفی بازار خودرو بکند. اما در عین حال اگر این افراد با اهداف غیر خودرویی و صرفاً با رویکردهایی خاص، پا به عرصه بازار خودرو بگذارند این امر نه تنها به سود این بازار نبوده بلکه می تواند صدمات جبران ناپذیری به فعالان این حوضه و اعتماد مردم به بازار بزند.
یکی از مهم ترین معضلات در این زمینه می تواند حضور موقت و فصلی این افراد باشد. تصور بفرمایید هریک از این افراد در دوره های مختلف اقدام به واردات تعداد محدودی خودرو کنند و بعد متوقف شوند تا دوره بعدی. اتفاقی که قبلاً نیز بارها شاهد آن بوده ایم. نتیجه این اتفاق قطعاً حجمی از متضررین و زیان دیده ها در بازار خواهد بود که دستشان به هیچ جایی نخواهد رسید. آنها که در دوره های مختلف خودروهایی نظیر بورگوارد، لوکسژن، دامای و کوپا را خریداری کرده اند همگی در چاهی افتادند که رهایی از آن به این سادگی ها نبوده و نیست.
از دیگر معزلات حضور غیر حرفه ای این سرمایه های بزرگ و سنگین در هر بازاری می تواند ایجاد اخلال در آن بازار باشد. برای مثال یکی از این سرمایه داران به قصد برگرداندن بخشی از سرمایه خود به داخل کشور اقدام به واردات یک خودرو با حاشیه سود بسیار اندک می کند چون هدف اصلی وارد کردن سرمایه است. این کار با وجود اینکه ممکن است منجر به تعدیل قیمت موقت در بازار شود اما در اصل باعث آسیب دیدن جدی رقبای دیگر و در نهایت حذف برخی از آنها می شود. حال آنکه این وارد کننده جدید صرفاً تا زمان انتقال سرمایه خود به کشور به فعالیت اینگونه ادامه خواهد داد و پس از آن یا ناگهان بازار را رها می کند و یا با حذف شدن رقبای قبلی حالا اقدام به جولان در بازار می کند.
به نظر می رسد لازم است نهادهای ناظر با دقت نظر بسیار بالاتری ورود نامها و سرمایه های مشکوک به صنعت خودرو را رصد کنند. چراکه امروزه بدون شک خودرو نه تنها بخش قابل توجهی از سبد خانوار بلکه بخش مهمی از سرمایه مردم است. به همین دلیل آسیب به این بازار می تواند تأثیرات منفی جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته باشد. حضور سرمایه های بزرگ، نام های شناخته شده، و مدیران قدرتمند بخش خصوصی در صنعت خودرو به خودی خود بسیار ارزشمند و مهم است اما به شرط اینکه ویروس ها و بیماری های جدیدی را به بدن رنجور این صنعت وارد نکنند.
دیدگاه خود را بنویسید