پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و

X بازی پرشیا خودرو در شیراز 1404

با تغییر بازار جهانی خودرو به سمت چین و خاورمیانه ذائقه طراحان خودرو هم تغییر کرد. چیزی که بازار به طراحان خودرو دیکته کرده سلیقه ها و رویکردهای جدید است. شاید اولین تغییر در ذائقه بازار خودرو ظهور خودروهایی با ظاهر شاسی بلند ولی ابعاد، پلتفرم و زیرساخت خودروهای سواری بود، خودروهایی که امروزه آنها را به نام کراس یا کراس اوور می شناسیم. روزهای اول ظهور کراس اوورها، آنها با انتقادات تند و فراوانی مواجه بودند. حتی خودروهایی مثل پونتیاک آزتک باعث شکست کامل برند خود شدند.

علیرضا بشارتی
پنجشنبه - ۲۲ خرداد ۱۴۰۴

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

اما آرام آرام کراس اوورها جای خود را باز کردند و با ورود برندهای معتبر و محبوب به این عرصه عملاً ژانر کراس اوورها تثبیت شد. یکی از برندهایی که با ورود به این بازار باعث محبوبیت بیش از پیش کراس اوورها شد بدون شک ب ام و بود. پرشیا خودرو به عنوان عامل اصلی ب ام و در ایران تعدادی از پرفروش ترین کراس اوورهای ب ام و را با خود به شیراز آورده است.

ب ام و X1 دریچه ورود به دنیای کراس اوورهای لوکس:

ب ام و

ب ام و با ورود به دنیای کراس اوورها یک ژانر جدید را نیز ایجاد کرد با عنوان کراس اوورهای لوکس. استفاده از کلمه لوکس برای یک کراس اوور کامپکت شهری شاید چندان مأنوس نباشد اما در عین حال درکنار نام ب ام و همیشه می توان عنوان لوکس بودن و اسپرت بودن را همزمان بکار برد. ب ام و  X1 دقیقاً همین خصیصه را دارد. در حالی که شاید بتوان آن را یکی از اقتصادی ترین ب ام و ها دانست همینطور به راحتی می توان حس و حال لوکس بودن یک ب ام و واقعی را در آن تجربه کرد. در هر صورت ب ام و X1 با توجه برچسب قیمتی می تواند دریچه ورود به دنیای کراس اوورهای ب ام و باشد.

طراحی ظاهری ب ام و X1:

برخلاف مرسدس بنز که در سبک جدید طراحی بیشتر مدل های آن از زبان طراحی کاملاً یکسانی استفاده می کنند به گونه ای که گویا صرفاً تفاوت ابعادی با هم دارند، ب ام و همچنان برای هرکدام از محصولات خود هویت بصری مستقلی ایجاد کرده است. به همین جهت نمی توان ب ام و X1 را نمونه کوچک شده X3 یا X5 دانست. از لحاظ طراحی امتیاز بزرگ X1 اینست که هنوز در این خودرو از طراحی های خیلی نوگرایانه و پیشرو ب ام و خبری نیست و همچنان همان زبان طراحی استوار، شناخته شده و مقبول ب ام و حاکم است. ب ام و X1 از لحاظ ابعادی نسبت به نسل های قبلی خود اندکی بزرگتر شده است و حالا تقریباً هم اندازه ب ام و X3 نسل دوم است.

ب ام و X1
طراحی داخلی ب ام و X1:

در طراحی داخلی جا و شکل خاص دریچه های هوا بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند. شکل طراحی آنها بیشتر شبیه به خودروهای آمریکایی دهه هفتاد میلادی است، باریک و کشیده. یک مانیتور پیوسته با مولتی مدیا، جایگزین کلاستر جذاب ب ام و شده است که ای کاش این ترند بی نمک این روزها هرچه سریعتر دست از سر طراحان خودرو بردارد. با توجه به بزرگتر شدن ابعاد خودرو، فضای داخل کمی بهتر شده است و مانند نسل های قبلی فشرده و تنگ نیست. اما در هر صورت فراموش نکنید که با یک کراس اوور ساب کامپکت مواجه هستید.

از نگاه متریال یا همان مواد اولیه بکار برده شده در اجزای اتاق با توجه به کلاس خودرو، باید گفت در سطح خیلی خوب قرار می گیرد. گرچه با خاطراتی که از ب ام و های ده پانزده سال پیش در ذهن داریم فاصله معنا داری دارد اما به نسبت آنچه امروز در بازار خودروی جهانی می بینیم، کیفیت بالا و در حد ب ام و است. در هر صورت وجود نشان جذاب و دو رنگ ب ام و در میانه فرمان به تنهایی میزان رضایت از فضای داخل خودرو را چند سطح افزایش می دهد.

مشخصات فنی و لیست آپشن های ب ام و X1 پرشیا خودرو:

ب ام و X1 وارداتی پرشیا خودرو از سری 20Li است. این خودرو که از یک موتور 1.5 لیتری سه سیلندر توربو بهره می برد توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور را دارد. اگر بخواهیم مقایسه ای داشته باشیم باید گفت که این موتور کوچک توانی مشابه قوی ترین موتور تولید ایران یعنی موتور ری را دارد درحالی که ب ام و X1 هم وزن سبک تر و هم ضریب درگ بسیار بهتری دارد. ضمن اینکه جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک باعث شده است که حداکثر سرعت این کوچولوی دوست داشتنی روی عدد 205 کیلوکتر بر ساعت محدود شود. ضمناً حرف L در پایان بج نام این خودرو بیانگر آن است که از نسخه فاصله محوری بلند بوده که باعث می شود طول اتاق بخصوص برای سرنشین عقب بیشتر باشد. رادار عابر پیاده، چراغ های ال ای دی مجهز به نوربالای خودکار، سیستم کمک پارک، سیستم ناوبری BMW، کیت XDisign و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه سانروف از جمله امکانات ب ام و X1 20Li است.

ب ام و X2، کوچکترین کرگدن ب ام و:

ب ام و

شاید نتوان ب ام و را اولین تولید کننده کراس اوورهای ساب کامپکت لوکس دانست اما به طور قطع این خودروساز آلمانی اولین تولید کننده کراس اوورهای کوپه تاریخ است. ب ام و X6 اولین خودرویی بود که ژانر کراس اوورها و خودروهای کوپه را به هم پیوند زد، خودرویی که به دلیل طراحی خاص، ابعاد، هیبت و سر و صدایی که ایجاد می کرد به کردگدن شناخته می شد. بعدها X4 به عنوان کراس کوپه منطقی تر و جمع و جورتر ب ام و معرفی شد که اکنون یکی از محبوب ترین کلاس های ب ام و در بازار جهانی است. ب ام و X2 جدیدترین  و کوچکترین عضو خانواده کراس کوپه های ب ام است.

طراحی بیرونی ب ام و  X2:

ب ام و

ب ام و X2 ای که توسط پرشیا خودرو به نمایشگاه خودروی شیراز 1404 آورده شده است نسل دوم این خودرو است که سال 2024 در نمایشگاه خودروی ژاپن معرفی شد. در طراحی بیرونی بخش کناری و عقب ب ام و X2 با وجود اینکه شباهت هایی با دیگر کراس اوورهای کوپه ب ام و دیده می شود اما زبان طراحی کاملاً متفاواتی دارد. حتی طراحی چراغ های عقب به گونه ای است که در هیچ ب ام و دیگری مشابه آن دیده نمی شود. اما دماغه جلو کاملاً متفاوت است و حتی اگر یک گوشه کوچک آن را ببینید متوجه می شوید که با یکی از ب ام و های جدید روبرو هستید. بخصوص طراحی جلو پنجره حس و حالی شبیه به پرچمدار این روزهای ب ام و یعنی XM دارد. درضمن ب ام و X2 اولین کراس اوور ساب کامپکت ب ام و است که رینگ های 20 اینچی دارد.

طراحی داخلی ب ام و X2 همان ب ام و X1:

ب ام و

در فضای داخلی بر خلاف فضای بیرون، همه چیز عیناً مشابه ب ام و X1 است. با این تفاوت که ستون C در ب ام و X2 تقریباً دوبرابر ستون C ب ام و X1 شیب دارد. همان صندلی های دربر گیرنده و همان ترکیب در داشبورد خودرو که در X1 هم می بینیم اینجا در X2 هم مشهود است. البته با اندکی تفاوت در تریم و ترکیب رنگی.

ب ام و X2

مشخصات فنی و لیست آپشن های ب ام و X2 پرشیا خودرو:

ب ام و X2 وارداتی پرشیا خودرو از نوع 525 است. این خودرو که به صورت تک موحور جلو است به سامانه S-Drive ویژه ب ام و مجهز شده است. سیستم S-Drive چیزی مشابه X-Drive ولی ویژه خودروهای تک محور ب ام و است که باعث می شود تعادل و هندلینگ بسیار بهتری داشته باشند. ب ام و X2 525 از یک موتور 2 لیتری توربو بهره می برد که توان تولید 204 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده 7سرعته اتوماتیک به محور جلو منتقل می شود. کیت M Sport، فرمان برقی، چراغ های جلو ال ای دی با سیستم نوربالای هوشمند، کلاستر و مولتی مدیای پیوسته و خمیده، سقف پانوراما و برخی موارد دیگر از آپشن های این ب ام و است که نشان دهنده آنست که چندان هم کم آپشن نیست.

ب ام و iX1، برقی که ب ام و را هم گرفت

ب ام و

در دنیای نه چندان دلچسب خودرویی این روزها که هر روز خبر خداحافظی با یک موتور چندین سیلندر دوست داشتنی به گوش می رسد عجیب نیست که ب ام و هم به سمت برقی کردن خودروهای خود رفته است. همچنین با وجود اختلاف معنا دار در تعرفه خودروهای برقی، شانس واردات ب ام و های برقی با پکیج های فول آپشن تر به مراتب بیشتر است. البته این تعرفه هنوز برای سال 1404 قطعی نشده است و این بلا تکلیفی همچنان برای خریداران و واردکنندگان خودروهای برقی باقی است.

ب ام و

در هر صورت ب ام و iX1 یکی از خودروهای جذاب غرفه پرشیا خودرو در نمایشگاه شیراز است. چراکه برخلاف نسخه بنزینی، این کراس اوور برقی در نسخه XDrive 30 که فول ترین نسخه آن است به نمایشگاه آمده و قرار است با همین پکیج به فروش برسد. ب ام و iX1 دو موتور تمام برقی به قدرت 272 اسب بخار دارد که این قدرت را به هر دو محور خودرو منتقل می کنند. پک باتری های 68 کیلووات ساعتی ب ام و iX1 طبق ادعای خود کمپانی ظرف 29 دقیقه توسط فست شارژر ها از 10 درصد به 80 درصد می رسد. در طراحی ظاهری و داخلی به غیر از المان های خاص خودروهای برقی نظیر جلو پنجره پوشه و برخی نشانه های آبی رنگ تفاوت چندانی با نسخه بنزینی ندارد.

مشخصات و آپشن های ب ام و iX1:

ب ام و

ب ام و ix1 وارداتی پرشیا خودرو از نوع eDrive 25L است و همانطور که اشاره شد که خودروی تمام برقی است. این ب ام و از یک موتور الکتریکی به قدرت 204 اسب بخار و گشتاور 247 نیوتن متر برای به حرکت درآوردن محور جلوی خود استفاده می کند. پک باتری های این ب ام و با شارژر های خانگی معمولی 13 تا 15 ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد اما با سوپر فست شارژر ها می تواند ظرف مدت 20 تا 40 دقیقه از شارژ ۲۰ درصد به 80 درصد برسد. چراغ های ال ای دی به همراه نوربالای خودکار، سنسور نور و باران، اتوهلد، ترمز پارک برقی و تهوی مطبوع اتوماتیک از جمله آپشن های این ب ام و است.

کلام اخر:

ب ام و همواره یکی از محبوب ترین و پرطرفدار ترین برندهای خودرویی نزد ایرانیان بوده و هست. لذت و هیجان رانندگی در ب ام و همیشه حرف اول را زده و می زند. اکثر جوانان بخصوص در ایران حداقل یک دوره در زندگی، رویای راندن یک مدل ب ام و را در سر پرورانده اند. پرشیا خودرو به عنوان یکی از شناخته شده ترین متولیان واردات ب ام و به ایران بالأخره در دور جدید واردات مجدد دست به کار شد و نصل جدید ب ام و ها به زودی راهی خیابان های کشور می شوند. امیدواریم شرایط کلی اقتصاد خرد و کلان جامعه به مسیری پیش برود که باز هم شاهد تردد لوکس ترین خودروهای دنیا در خیابان های کشور باشیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی