پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی فنی ام جی جی اس

بررسی فنی MG GS

MG GS جدیدترین خودرو در سبد محصولات مدیا موتور به شمار می رود. در این مقاله به بررسی اولین MG GS پلاک شده پرداختیم. یک شاسی بلند تند و تیز که قابلیت های فنی ویژه ای دارد. خودروهای انگلیسی با بازار خودرو ایران غریبه نیستند. از حدود سال 1358 به بعد، خودروهای انگلیسی به سختی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۵ تیر ۱۳۹۵

MG GS جدیدترین خودرو در سبد محصولات مدیا موتور به شمار می رود. در این مقاله به بررسی اولین MG GS پلاک شده پرداختیم. یک شاسی بلند تند و تیز که قابلیت های فنی ویژه ای دارد.

خودروهای انگلیسی با بازار خودرو ایران غریبه نیستند. از حدود سال 1358 به بعد، خودروهای انگلیسی به سختی توانستند وارد بازار ایران شوند. با این حال چند سالی است که مدیاموتور توانسته این برند را دوباره در بازار ایران احیا کند  تا پای MG GS نیز به جاده‌های ایران برسد. توانستیم اولین GS پلاک شده در کشور را مورد بررسی قرار دادیم. آنچه که در پی می‌خوانید حاصل حدود 3 ساعت راندن این خودرو است.

بررسی فنی ام جی جی اس بررسی فنی ام جی جی اس

طراحی

طراحی GS با هم‌کلاسانش تفاوت‌های زیادی دارد. برعکس بیشتر حریفان در طراحی نمای بیرونی سعی نشده از خطوط سیال و جلوپنجره بزرگ استفاده شود. انگار یک الگوی اصلی برای طراحان ترسیم شده و آنها نیز با استفاده از این الگو همه قطعات را شکل داده‌اند. این الگو چند ضلع دارد و در جای‌جای بدنه دیده می‌شود. به‌طور مثال با نگاهی به 2 قسمت سپر، یک سه ضلعی در بالا دیده می‌شود و یک سه ضلعی در پایینش. در 2 طرف هم که فضای نصب پروژکتورهاست، باز هم 2 سه ضلعی وجود دارند. تقریبا تعداد اضلاع قطعات در بیشتر بخش‌ها به جز چراغ‌های جلو به صورت 3 و 6 ضلعی هستند.

پیشانی جی‌اس به آرم برند MG مزین شده است. یک ضلع تیز از چراغ‌های جلو هم‌چون یک پیکان به سمت این آرم اشاره دارد. هم‌چنین جلوپنجره باریک خودرو نیز تمرکز دید را به سمت همین آرم هدایت می‌کند. از طرفی حجم فرمولاوان گونه درپوش موتور نیز در نهایت به سمت همین آرم ختم می‌شود. پیشرانه خودرو دارای سامانه توربوشارژر است و به همین دلیل استفاده از جلو پنجره کوچک در ,G GS کمی جای تعجب دارد. اما نکته اینجاست که طراحان سپر را طوری نقش زده‌اند که هوارسانی کافی به رادیاتور و اینترکولر از آن طریق ایجاد شود.

در نمای روبه‌رو یک سندگارد در زیر سپر نصب شده تا در مسیرهای ناهموار بتواند مانع از تماس سپر با زمین شود. ضمن این‌که رنگ نقره‌ای این قطعه با حاشیه پروژکتورها در تناسب قرار دارد. در کل هیچ خط و حجم نرمی در نمای جلو دیده نمی‌شود و بیننده با نگاه به نمای جلو بیش از این که پالس‌های یک طراحی اصیل را دریافت کند، مجذوب طراحی پرهیجان و جسورانه این خودرو خواهد شد. البته این جملات به آن معنا نیست که طراحی جی‌اس بهترین است و سلایق گوناگون می‌توانند آن را بپذیرند و یا رد کنند. اما دست‌کم جسارت طراحان ستودنی است. هر چند عده‌ای عقیده دارند از اصالت انگلیسی ام‌جی فقط خاطره‌ای مانده است. با این حال نکته اینجاست که تاثیر مالکین چینی ام‌جی بر این برند، نه در بخش‌های فنی و صنعتی که در بخش مدیریت و هزینه است.

در نمای کناری هم استفاده از اضلاع مختلف در گوشه‌های شیشه، آینه بغل و حتی رینگ‌ها دیده می‌شود. اما در کل نمای کناری دیگر پیچیده نیست. در نمای عقب هم تفاوت‌ها نسبت به دیگر خودروهای هم کلاس کاملا واضح است. دوباره اضلاع مختلف و ایجاد تقاطع‌ها طرحی پرهیجان و اخمو را برای ام‌جی ایجاد می‌کند. خط شانه خودرو که از زیر ستون‌های بدنه عبور کرده است، به چراغ عقب می‌رسد اما، در همین قسمت یک خط روبه‌پایین آغاز می‌شود که با امتدادش حجم روی در محفظه صندوق بار را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین اگزوز‌های دوبل نیز در 2 طرف بدنه نقش انتقال احساس قدرت به بیننده را بازی می‌کنند. انگار کمی زمان نیاز دارید تا به طرح بدنه عادت کنید و شاید دلیلش غریبه بودن ما ایرانی‌ها با طرح‌های رادیکالی در صنعت خودرو باشد. با این حال کراس‌اوور ام‌جی در زمانی وارد بازار شده که انگار وقتش بود یک خودرو متفاوت نیز در خیابان‌ها دیده شود.
بررسی فنی ام جی جی اسبررسی فنی ام جی جی اس

کابین

کابین به 2 بخش کلی تقسیم شده است. این تقارن بین 2 بخش را ارتفاع و شیب کنسول میانی ایجاد می‌کند. به طوری که اگر از بیرون به آن نگاه کنید، ممکن است احساس کنید درون کابین فضای تنگی وجود دارد. اما واقعیت اینجاست که این فضا اصلا کوچک نیست. مجموعه ادوات کنترلی و دکمه‌ها در فضاهای چند ضلعی گردآوری شده‌اند. صندلی‌ها راحت هستند و بدن را به خوبی در خود جای می‌دهند. ارگونومی کابین هم قابل قبول است و بیشترین چیزی که باعث می‌شود کمی دل زده شوید، استفاده گسترده از قطعات پلاستیکی خشک آن هم در خودرویی است که برای خریدش حدود 154 میلیون تومان هزینه کرده‌اید. هر چند کیفیت مونتاژ این قطعات نسبت به خودروهای چینی و حتی در بعضی از نقاط از کره‌ای‌ها بالاتر است. مثلا در بخش نشان‌گرها احساس می‌شود ای کاش این قسمت این‌قدر ساده طراحی نمی‌شد.

نشان‌گرها در هر شرایط نوری خوانا هستند و در زمان استفاده از حالت اسپرت و یا تیپ‌ترونیک گیرباکس نیز به رنگ قرمز در می‌آیند. اما بخش نمایشگر وسط آنها بسیار ساده طراحی شده است. در سمت چپ فرمان دکمه‌های تنظیم آینه‌ها و چراغ‌ها قرار دارد. کابین عقب هم به اندازه کافی جادار است و در این قسمت هم احساس کم‌عرض بودن صندلی‌ها برای 3 سرنشین با قد متوسط را نخواهید داشت. اما جای خالی سقف پانوراما حداقل به صورت آپشن در جی‌اس دیده می‌شود. از جمله امکانات این خودرو می‌توان به نمایشگر باد لاستیک‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید یا Key Less، آینه‌های جانبی برقی جمع‌شونده مجهز به گرمکن، چراغ‌های زنون، تنظیم خودکار پروژکتورهای جلو، شیشه‌شوی چراغ جلو، چراغ‌های اتوماتیک یا Auto Light، مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روزانه، گرمکن شیشه عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، تنظیم برقی صندلی‌ها، صندلی‌های عقب با قابلیت تا شدن، دوربین دید عقب با راهنمای پارک حساس به زاویه فرمان و صفحه نمایش 6.1 اینچی اشاره کرد. هم‌چنین ام‌جی در بخش ایمنی حرکتی نیز سیستم پایداری ESP، کنترل ترمز در پیچ‌ها یا CBC، ترمزهای ABS+EBD، ترمز کمکی EBA، ترمز دستی برقی، ترمز سربالایی یا Auotohold، ترمز کمی در سراشیبی یا HDC، کروزکنترل و سنسور پارک عقب را برای جی‌اس تدارک دیده است. جی‌اس 6 ایربگ دارد که می‌تواند 10 نقطه از کابین را پوشش دهد. ضمنا کمربندهای ایمنی این خودرو در جلو نیز دارای قابلیت پیش کشندگی هستند.

راندن

پیشرانه 2 لیتری MG GS می‌تواند به کمک توربوشارژری که از حوالی دور 2300 کم‌کم وارد مدار تزریق می‌شود، با 4 سیلندرش به قدرت 217 اسب‌بخار در دور 5 هزار دست پیدا کند. گشتاور هم به مدد همین توربوشارژر از دور 2500 تا 4000 دور به مقدار 350 نیوتن‌متر در دسترس است. ضمنا برای انتقال این قدرت و گشتاور به چرخ‌های جلو و گاهی هر چهار چرخ می‌توانید از گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو استفاده کنید. البته این گیرباکس یک تفاوت عمده با دیگر حریفان جی‌اس دارد، این گیرباکس 2 کلاچه است و به همین دلیل هم در تعویض دنده زمان کمتری تلف می‌کند و هم در معکوس کردن دنده‌ها، ضمنا هنگام تعویض دنده نیز گشتاور کم‌تری هدر می‌رود. هم‌چنین در پشت فرمان هم پدال‌های تعویض دنده می‌توانند رانندگی اسپرتی را رقم بزنند. پیشرانه مجهز به سیستم Start/stop است. به این معنی که در هر توقف بیش از 4 ثانیه، پیشرانه خاموش شده و به محض گاز دادن دوباره روشن می‌شود. متخصصان ام‌جی برای جی‌اس فرمان برقی را در نظر گرفته‌اند که بسیار حساس و دقیق است.

در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون استفاده شده است و در عقب هم محور مستقل با بازوهای نگه‌دارنده چندگانه نصب شده‌اند. خودرو در زمان شتاب‌گیری به کمک گیرباکس کلاچ دوبل خوب عمل می‌کند و آهنگ شتاب‌گیری آن تا دورهای انتهایی موتور ادامه دارد. در حالت تیپ‌ترونیک می‌توانید دنده‌ها را در دورهای نزدیک به 7 هزار تعویض کنید اما گیرباکس به شما اجازه نمی‌دهد دور موتور را در همین نقطه ثابت نگه‌دارید زیرا استهلاک پیشرانه، توربوشارژ و گیرباکس از اهمیت بیشتری برخوردار است. از طرفی دنده‌ها در حالت تیپ‌ترونیک با نگه‌داشتن پدال گاز در یک نقطه سبک نمی‌شوند تا اگر قرار بر تعویض لاین دارید و منتظر فضا هستید، پیشرانه در بهترین شرایط گشتاور قرار داشته باشد. هماهنگی موتور و گیرباکس و البته ضرایب آن نگارنده را به یاد خودرویی هم‌چون مزدا 3 نیو انداخت که در کمال دقت به فرامین راننده گوش می‌کند.

فرمان تند و تیز جی‌اس در پیچ‌ها می‌تواند کمی دچار حالت «اوور استیر» شود. یکی دیگر از قابلیت‌های حرکتی جی‌اس در هنگام ترمز احساس می‌شود. در این حالت بدنه خودرو به سمت جلو دایو نمی‌کند که باید این مهم را مدیون طراحی خوب سیستم شاسی و بدنه و فنربندی آن دانست. هر چند سیستم فنربندی برای یک رانندگی اسپرت بسیار خوب عمل کرد اما ویبره‌های کوچکی حاصل از ناهمواری‌های زیر سطوح را به اتاق انتقال می‌دهد که کاملا محسوس است.

در MG GS وسعت دید مناسبی دارید. لبه‌های برآمده روی گلگیرهای جلو هم‌چون یک شاخص عمل کرده و می‌توانید به ر‌احتی این خودرو را از فضاهای تنگ عبور دهید. این مهم حتی برای افراد کوتاه‌قد هم کارایی دارد. ضمنا دید آینه‌های کناری بسیار مناسب است و حتی بیشتر مواقع برای دنده عقب رفتن فقط کافی است از آینه‌های کناری استفاده کنید. یک نکته عجیب نحوه عملکرد سیستم کمکی سراشیبی بود! به طوری که در چند بار تست این سیستم، خودرو با یک دور موتور ثابت به راحتی از شیب‌های تند پایین می‌آمد ولی به ناگاه با کاهش شیب دوباره رها شده و سرعت می‌گرفت. قیمت حدود 154 میلیون تومانی این خودرو، GS را در میانه بازار کراس‌اوورها قرار داده است. جایی که هم رقیب چینی هم‌چون JAC S5 و ام‌وی‌ام تیگو5 در پایین دست ایستاده‌اند و هم کره‌ای‌های باسابقه قرار دارند. با توجه به ساختار خودروهای کراس‌اوور و البته ارتفاع کم شاسی از سطح زمین، قابلیت‌های آفرود پایین نکته منفی برای آنها به‌شمار نمی‌رود زیرا این خودروها بیشتر برای استفاده شهری یا Onroad طراحی شده‌اند. به این حال MG GS دارای قابلیت دو دیفرانسیل شدن است که با استفاده از دکمه روی کنسول میانی فعال شده و دیفرانسیل عقب را هم فعال می‌کند. زیرا GS در حالت عادی قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. در کل MG GS خودرویی با قابلیت‌های اسپرت مناسب است که در بازار کراس‌اوورها رقیبی سرسخت برای کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها به‌شمار می‌رود.

فروش نقدی و اقساطی محصولات ام جی به مناسبت رمضان (خرداد 95)

راهنمای خرید خودروهای چینی در بازار ایران

ام جی GS گل سر سبد MG

طرح خرید خودروهای کارکرده MG توسط مدیا موتورز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی