پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پورشه پانامرا

نگاهی به خط تولید پورشه پانامرا

پورشه پانامرا عنوان اولین و تنها سدان فست بک پورشه را یدک می کشد و محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله نگاهی به خط تولید تولید پورشه پانامرا در کارخانه لایپزیک آلمان انداختیم. در ابتدا تولید، طراحی و ساخت این خودرو برای پورشه نوعی ریسک به حساب می‌آمد. طراحان پورشه تا مدت‌ها مجبور بودند پانامرا را […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

پورشه پانامرا عنوان اولین و تنها سدان فست بک پورشه را یدک می کشد و محبوبیت زیادی دارد. در این مقاله نگاهی به خط تولید تولید پورشه پانامرا در کارخانه لایپزیک آلمان انداختیم.

در ابتدا تولید، طراحی و ساخت این خودرو برای پورشه نوعی ریسک به حساب می‌آمد. طراحان پورشه تا مدت‌ها مجبور بودند پانامرا را در دنیای ذهنی خودشان تولید و عرضه کنند و تا زمان اعلام رضایت مدیران ارشد خود، امیدوار بمانند. قانع شدن مدیران ارشد به نتیجه رسید و پورشه آماده دست به کار شدن برای ساخت پانامرا شد. تا قبل از راه اندازی خط تولید پورشه پانامرا، طرفداران و عاشقان پورشه به مدل‌هایی نظیر 911، باکستر، کیمن روی خوش نشان می‌دادند و با وجود عرضه پورشه کاین، هم‌چنان مدل‌های 911، پرطرفدار بودند. همین نکته هم برای مدیران ارشد پورشه روشن بود و آنها نمی‌خواستند تجربه‌های شکست خورده دیگر برندهای مطرح دنیا با ساخت مدل‌هایی متفاوت از آن‌چه که با آن شناخته می‌شدند را تکرار کنند و به نام پورشه خدشه وارد شود.

زمانی‌که پورشه برای ساخت پانامرا، اعلام آمادگی کرد با واکنش منفی طرفداران‌اش روبه‌رو شد. آنها انتظارش را داشتند اما مصمم بودند تا در هزاره جدید پا به میدانی تازه بگذارند و چالشی جدید را تجربه کنند. پورشه با سرمایه‌گذاری کلان بیش از 200 میلیون دلاری خود برای ساخت کارخانه در لایپزیک به وسعت 43 هزار مترمربع، قدم بزرگی در ساخت پانامرا برداشت. نمونه‌های اولیه این خودرو بعد از تائید در اوایل سال 2009 میلادی پا به بازار فروش گذاشتند و در کم‌ترین زمان، بازار آمریکا را به دست گرفتند و به عنوان پرفروش‌ترین محصول پورشه در آمریکا شناخته شدند.

حتی طراحان ارشد پورشه هم انتظار موفقیت پانامرا در بازار آمریکا به این سرعت را نداشتند و از انجام این ریسک بسیار خوشحال بودند. در یک روز معمولی در خط تولید پورشه پانامرا در لایپزیک آلمان، 120 دستگاه تولید می‌شود. هر خودرو در 15 ساعت کامل می‌شود و آماده برای تست و بررسی به رانندگان متخصص پورشه  سپرده می‌شوند. کارمندان ارشدتر خط تولید پورشه پانامرا لباس‌های زیپ‌دار خاکستری رنگ با نام قرمز رنگ پورشه به تن می‌کنند. کارمندان بخش مونتاژ قطعات موتور با لباس‌های قرمز رنگ مشاهده می‌شوند. مدیران ارشدتر با کت‌وشلوار در محل کارخانه حضور می‌یابند و ساعت شروع کار کارخانه، کارمندان لباس‌های عایق، دستکش‌های سفید، عینک‌های محافظ در بخش‌های حساس‌تر به چشم می‌زنند و شروع به کار می‌کنند. بخشی از کارمندان مخصوص جاگذاری قطعات خودرو هستند، اما بیشتر کارها توسط دستگاه انجام می‌شود و فردی ناظر بر انجام کار، پُشتِ کامپیوتر نشسته است. در کارهای ظریف‌تر نقش انسانی پررنگ‌تر می‌شود از جمله دوخت صندلی‌ها، نصب وسایل الکترونیکی، جاگذاری چرخ‌ها. بر کف زمین کارخانه خط‌های آبی و مشکی دیده می‌شود. این خط‌ها برای دستگاه‌های ترنسپورتر است.

خط تولید پورشه پانامرا

این دستگاه‌های زرد رنگ که با دوربین چشمی مشکی در جلوی‌شان به اجسام در حال حرکت واکنش نشان می‌دهند، با برنامه از قبل تنظیم شده مسئول حمل‌ونقل وسایل و اجزای مختلف پورشه پانامرا هستند. آنها از در ورودی و انتهای کانتینرها، وسایل را به بار زده و به محل مشخص شده می‌برند و آن جا با کم کردنِ ارتفاع‌شان، از زیر قطعات جدا شده و عبور می‌کنند تا به انجام کارهای دیگرشان مشغول شوند. سرعت عمل و توانایی حمل اجسام سنگین از مزیت‌های این دستگاه در کارخانه لایپزیک آلمان است که به روند ساخت پورشه پانامرا سرعت بیشتری می‌بخشد. فضای کارخانه از 3 خط اصلی تشکیل شده که خودروها، از سمت چپ کارخانه جلو می‌آیند و در انتها به سمت راست کارخانه می‌رسند. محل تخلیه بار نیز دیواره‌ای عرضی در سمت چپ کارخانه قرار گرفته است.

مرحله ساخت پورشه پانامرا در 3 شهر از آلمان صورت می‌گیرد. در شهر‌هانوفر (کارخانه فولکس‌واگن) بدنه خودرو ساخته می‌شود. بدنه پورشه برخلاف ماشین‌های معمول که از یک فلز می‌شوند از 6 فلز ساخته شده. ساخت قطعات بدنه به‌وسیله‌ای دستگاهی کاملا خودکار انجام می‌شود و در طبقه بالای کارخانه، کار رنگ خودرو صورت می‌گیرد. در این کارخانه که یکی از پیشرفته‌ترین کارخانجات رنگ خودرو در جهان است، کار رنگ‌ بدنه خودرو انجام می‌شود. این مرحله بسته به سفارش مشتری متغیر است و از 24 کیلوگرم رنگ تا نزدیک به 100 کیلوگرم رنگ برای هر دستگاه پورشه پانامرا استفاده می‌شود. خودروها پس از صافکاری و صیقل خوردن، شماره‌گذاری می‌شود تا آنهایی که مشکل و ایرادی دارند برای اصلاح، دوباره رویشان کار شود. داخل کارواش شسته می‌شود و رنگ اولیه به آنها زده می‌شود. سپس لایه‌ بعدی رنگ روی آن قرار می‌گیرد. بعد داخل خشک‌کن می‌شود.

در شهر اشتوتگارت، نزدیک به 200 نفر از کارمندان پورشه روزانه در 2 شیفت برای آماده کردن موتور پورشه پانامرا تلاش می‌کنند. موتورهای پانامرا در 7 مدل با سفارش و انتخاب مشتری‌ها ساخته و آماده می‌شود. هر موتور پورشه پانامرا بیش از 190 قطعه دارد و 43 ایستگاه برای کامل شدن این موتور وجود دارد. یک موتور کامل به‌طور میانگین نزدیک به 3 ساعت و نیم زمان می‌برد و هر ایستگاه نزدیک به 4 دقیقه وقت می‌برد. حتی زمان تخلیه موتور نیز حساب شده است و کمتر از 3 دقیقه زمان می‌برد. 7 مدل موتور پورشه پانامرا در جدول زیر آمده است.

پانامرا 300 hp 6200 rpm
پانامرا S 400 hp 6500 rpm
پانامرا 4 300 hp 6200 rpm
پانامرا 4S 400 hp 6500 rpm
پانامرا S (limited) 380 hp 5500 rpm
پانامرا Turbo 500 hp 6000 rpm
پانامرا Turbo S 550 hp 6000 rpm

 

موتور پس از کامل شدن، در مدت زمان تقریبی 4 ساعت به لایپزیک فرستاده می‌شود. از آن سو در شهر‌ هانوفر کار بدنه و رنگ در حال انجام است و هر بعد از ظهر به وسیله قطار به شهر لایپزیک فرستاده می‌شود. حالا نوبت آن است که اجزای مختلف در کارخانه لایپزیک، آماده به کار شوند.

ابتدا قبل از استفاده قطعات به وسیله بار کد، آنها چک می‌شود و بعد از درست بودن مشخصات داخل خط تولید پورشه پانامرا قرار می‌گیرند. (منظور موتوری است که از اشتوتگارت آمده) این مدل از پورشه، نخستین مدل پورشه با  سیستم استارت-استاپ است. وقتی خودرو پشتِ چراغ قرمز قرار می‌گیرد؛ خودبه‌خود خاموش می‌شود و با فشار دوباره پا بر پدال گاز، به حرکت می‌افتد. پورشه پانامرا از 2 سیستم انتقال قدرت برخوردار است. نخست سیستم 6 سرعته دستی و دوم سیستم 7 سرعته دوکلاچه. حداکثر سرعت پورشه پانامرا 306 کیلومتر بر ساعت است و صفرتاصد را در 3.8 ثانیه طی می‌کند.

خط تولید پورشه پانامرا

اجزای بدنه و قطعات حالا رفته‌رفته کامل‌تر می‌شوند. در 7 دقیقه سپرها، چراغ‌های جلو و عقب نصب می‌شوند. به‌وسیله دستگاه، شیشه‌ها در محل خود قرار می‌گیرند. در‌های خودرو که هنوز وصل نشده و جدا از بدنه قرار دارد، پس از انجام ریزه‌کاری‌ها شامل نصب بلندگوها، شیشه‌ها، دستگیره، دکمه‌ها آماده اتصال به بدنه خودرو می‌شوند. در مرحله بعد، سیستم صوتی خودرو در صندوق جا می‌گیرد.

سپس نوبت به صندلی‌ها می‌رسد. هر صندلی از 9 طرح برخوردار است که با رنگ‌بندی داشبورد می‌تواند یکی باشد و بسته به انتخاب مشتری متفاوت می‌شود. حالا نوبت نصب گیرباکس، فرمان، نویگیشن، داشبورد و سیم‌کشی خودرو است. راننده‌ای در انتهای خط قرار دارد و اجزای الکتریکی خودرو قبل از ورود به اتاق هوا را چک می‌کند. بنزین به میزان لازم به خودرو تزریق  و آماده ورود می‌شود. در اتاق هوا، سرعت خودرو به نهایت رسیده و سیستم ترمز، فرمان و پایداری خودرو بررسی می‌شود.

بعد از این مرحله نوبت به مرحله تست می‌رسد. (TEST TRACK) به وسیله یکی از رانندگان متخصص، خودرو آزمایش می‌شود و بعد از آزمایش به کارواش رفته تا تمیز شود. در مرحله آخر خودرو آماده فروش و عرضه به مشتری‌ها شده و به بیرون از کارخانه برده می‌شود.

در تمام مراحل ساخت پانامرا در 3 شهر مختلف آلمان، سرعت و زمان‌بندی خودرو زبان‌زد است و هر کارمند پس از سال‌ها کار در کارخانه‌های کوچک‌تر، فرصت حضور در خط تولید پورشه پانامرا را به‌دست می‌آورد.  پانامرا از نظر دقت و ساخت، جز پیچیده‌ترین محصولات پورشه است و نتیجه سال‌ها کار در کارخانه پورشه، به تولید پانامرا منجر می‌شود.

انتشار تصاویر جاسوسی از پورشه ” پانامرا ” جدید

اولین پورشه تمام الکتریکی رونمایی می شود؟!

افشای تصاویر پورشه پانامرا 2017

پورشه پانامرا واگن سال 2017 در ایالات متحده

هر آنچه از ” پورشه پانامرا ” می خواهید بدانید!

پانامرای منصوری ، سریع و خشن !

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی