پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه پورشه و جگوار

مقایسه دو کوپه محبوب از پورشه و جگوار

در این مقاله دو عضو برتر خانواده کوپه‌های اسپرت را در مقابل هم قرار دادیم. یکی از کشور آلمان و دیگری از انگلستان. پس می‌توان رقابت پورشه کیمن GTS و جگوار F تایپ S را یک جنگ جهانی میان متهدین و متفقین در سال ۲۰۱۶ قلمداد کرد. سوپر ماشین‌ها یا خودروهای سوپر اسپرت ترکیبی از […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

در این مقاله دو عضو برتر خانواده کوپه‌های اسپرت را در مقابل هم قرار دادیم. یکی از کشور آلمان و دیگری از انگلستان. پس می‌توان رقابت پورشه کیمن GTS و جگوار F تایپ S را یک جنگ جهانی میان متهدین و متفقین در سال ۲۰۱۶ قلمداد کرد.

سوپر ماشین‌ها یا خودروهای سوپر اسپرت ترکیبی از قوای فنی و پرفرومنس عالی و ظاهری بسیار جذاب و عجیب غریب را به نمایش می‌گذارند. اما قیمت نجومی وتولید محدود آن‌ها باعث شده تا چندان دست یافتنی نباشند. اما کوپه‌های محتاط‌تر و تحت کنترلی نیز هستند که چیزی از جذابیت ظاهری کم ندارند و به اندازه کافی نیز سریع و پر قدرت هستند. یعنی هم بعضی از ویژگی‌های یک گرن تورر لوکس را دارند هم بعضی از ویژگی‌های یک سوپر ماشین نا آرام. در این شماره دو عضو برتر خانواده کوپه‌های اسپرت را در مقابل هم قرار دادیم. یکی از کشور آلمان و دیگری از انگلستان. پس می‌توان رقابت پورشه کیمن GTS و جگوار F تایپ S را یک جنگ جهانی میان متهدین و متفقین در سال ۲۰۱۶ قلمداد کرد. دو خودروی اسپرتی که ویژگی‌های نزدیک به هم و جذابیت‌های منحصر به فردشان انتخاب میانشان را سخت می‌کند.

مقایسه جگوار و پورشه 13

چشم و هم چشمی در طراحی بدنه:

بچه سوسمار پورشه که در برابر جگوار F تایپ قد علم کرده، کیمن GTS است. آقای پورشه و پسرش رویای ساختن کیمن را در سال ۱۹۳۹ در سر می‌پروراندند. خودرویی اسپرت با دو صندلی در زیر یک سقف شیبدار و موتوری در میانه. اگر به پیشینه کیمن نگاهی بیاندازیم، می‌بینیم که سابقه آن از جگوار F تایپ بیشتر است. نخستین نسل کیمن در سال ۱۹۹۶ به بازار آمد. نسل دوم که با کد اتاق ۹۸۷ شناخته می‌شد، در بازه سال‌های ۲۰۴ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید بود و نسل سوم نیز در  نمایشگاه ژنو ۲۰۱۲ به نمایش درآمد. اما مدل مورد بررسی ما، پورشه کیمن GTS است که روی پلت فرم ۹۸۱ ساخته می‌شود و در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است. پورشه، کیمن را در انواع معمولی، S، GTS و GT4 عرضه می‌کند. GTS نسخه‌ای است که پورشه برای مشتریانی که کیمن معولی عطش هیجان آن‌ها را برطرف نمی‌کند پیچیده و در این مقایسه در مقابل جگوار F تایپ S قرار گرفته است. GTS مخفف عبارت گرن توریسمو اسپرت است که از هر نظر سعی کرده به برادر بزرگ‌ترش ۹۱۱، نزدیک‌تر باشد. کیمن GTS با ۳۴۰ اسب بخار قدرت تنها ۱۰ اسب کمتر از ۹۱۱ کررا قدرت دارد و قیمت آن نیز فاصله چندانی با کررا ندارد. در طراحی ظاهری، کیمن بیش از پیش به ۹۱۱ نزدیک شده و ظاهر آن نسبت به نسل قبلی عصبانی‌تر و اسپرت‌تر است.
کیمن هر آنچه که یک پورشه کوپه باید در ظاهرش داشته باشد را دارد. گلگیرهای برجسته جلو و عقب که یادآور فولکس واگن بیتل هستند، پیشرانه‌ای که دسترسی به آن از عقب ممکن است، حفره‌های هواکش‌های جانبی پشت درب‌های جانبی و سقفی محدب که همگی امضای پورشه روی کیمن هستند. در نمونه GTS از رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی استفاده شده، همچنین هواکش‌های روی سپر جلو نیز بزرگ‌تر از نسخه عادی هستند و محل قرارگیری پروژکتورهای سپر جلو نیز متفاوت است. از جزیی‌ترین تفاوت‌ها نسبت به کیمن معمولی، می‌توان به رنگ قرمز کالیپرهای ترمز و کاهش ارتفاع ۲ سانتی متری اشاره کرد. آیینه‌های جانبی کیمن در نسل سوم توسط پایه‌ای به روی درها منتقل شده‌اند. این مورد علاوه بر بهبود جریان عبوری هوا، ظاهری مدرن‌تر و جذاب‌تر را برای کیمن به ارمغان آورده است. برش اسپویلر عقب تا وسط چراغ‌ها امتداد یافته و باعث شده طراحی قسمت عقب از سادگی خارج شود و کیمن تا جایی که می‌تواند جسور جلوه کند. دو خروجی اگزوز نیز به رسم چند ساله کیمن در وسط سپر عقب قرار گرفته‌اند تا کلکسیون جذابیت‌های ظاهری تکمیل شود. ظاهر کیمن به تنهایی فوق‌العاده خالص و اسپرت است و اصالت از سر و روی آن می‌بارد! اما زمانی که در مقابل یکی از زیباترین کوپه‌های جهان قرار می‌گیرد، کار برایش سخت می‌شود.
جگوار F تایپ. کوپه‌ای از تبار محصولات جگوار که DNA یوزپلنگ به ظاهر آن‌ها تزریق شده است. F تایپ نیز از این قاعده مستثنی نیست و با ظاهر محسور کننده‌اش، هر فرد خوش سلیقه‌ای را وسوسه می کند. جگوار نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ با معرفی کانسپت C.X16 خبر از تولید قریب الوقوع خودروی دو نفره‌ای داد که قرار است یاد و خاطره مدل به یاد ماندنی E تایپ را زنده کند. E تایپ کوپه‌ای بود که در سال‌های تولیدش، از نظر زیبایی یکه تازی می‌کرد و حتی انزو فراری را نیز به تحسین وا داشته بود. سرانجام در سال ۲۰۱۲ پرده از نسخه کانورتیبل F تایپ برداشته شد. اما جای خالی F تایپ با سقف فلزی نیز در سبد محصولات جگوار خالی بود، تا اینکه در نمایشگاه لس آنجلس ۲۰۱۳، جگوار نسخه کوپه F تایپ را نیز معرفی کرد. همان طور که اشاره شد، فلسفه تولید F تایپ، زنده شدن خاطرات یکی از زیباترین کوپه‌های تاریخ بود. F تایپ کوپه نیز با بدست آوردن جایزه بهترین طراحی سال ۲۰۱۳ نشان داد که می‌تواند جانشین خلفی برای پدر بزرگش باشد. در سال اول معرفی F تایپ، تنها سه نسخه مختلف از این خودرو قابل سفارش بود. در سال بعدی این تعداد به ۶ مدل برای سفارش F تایپ رسید و حالا F تایپ در ۱۴ نسخه گوناگون عرضه می‌شود. نسخه کوپه F تایپ در انواع S ، R و SVR عرضه می‌شود که نمونه S از نظر ترکیب فنی و برچسب قیمتی، به عنوان نزدیک‌ترین رقیب کیمن GTS به شمار می‌رود.
F تایپ روی پلت فرم کوتاه شده مدل XK  ساخته می‌شود و همان طور که اشاره شد، ژن یک یوزپلنگ درنده را در ظاهر خود دارد. جلو پنجره بزرگ، چراغ‌های کشیده عقب و کاپوت بلند، همگی از مشخصه‌های اصلی F تایپ هستند. بر خلاف کیمن، پیشرانه F تایپ در جلو نصب شده و هواش‌های کوچک و بزرگ روی سپر و کاپوت به شما گوشزد می‌کنند که با چه هیولایی طرف هستید. شیب پنجره عقب و امتداد یافتن آن تا لبه چراغ‌ها تنها مختص جگوار است. یک دیفیوز بزرگ در سپر عقب و گیلگیرهای ورم کرده ترکیبی رقم زده‌اند که هر چه به آن نگاه می‌کنید سیر نمی‌شوید. چراغ‌های خمار و کشیده عقب نقطه عطف طراحی F تایپ به شمار می‌روند. این کوپه قلدر شاید در ظاهر خیلی عضلانی و مغرور به نظر به رسد، اما در طراحی جزییات آن زیرکی زیادی به خرج داده شده. حفره خروجی هوا روی گیلگیرهای جلو، دقیقا همان جایی است که باید باشد. جالب ترین نکته در طراحی درهای جگوار، دستگیره درهاست که فرمی منحصر به فرد دارد. این فرم دستگیره‌ها، علاوه بر زیبایی که به این قسمت بخشیده‌اند، باعث بهبود آیرودینامیک و عبور جریان هوا نیز می‌شوند. همچون پورشه کیمن، روی لبه صندوق بار یک باله متحرک نصب شده است و دو خروجی اگزوز نیز در وسط سپر جا خوش کرده‌اند. البته در مدل کانورتیبل، خروجی‌های اگزوز در دو طرف سپر عقب قرار دارند.
و اما به مهمترین تفاوت نسخه کوپه و کانورتیبل F تایپ، یعنی سقف ثابت آن می‌رسیم. سقف F تایپ از آلومینیوم ساخته شده و و طراحی آن کاملا با فرم کلی بدنه هماهنگی دارد. در مدل‌های مجهز به پکیج پرمیوم، F تایپ به سقف شیشه‌ای پانارومیک نیز مجهز می‌شود تا جذابیت ظاهرش دوچندان شود.
در پایان مقایسه طراحی ظاهری این دو کوپه اسپرت، به این نتیجه رسیدیم که پورشه کیمن علی‌رغم تمام زیبایی‌های خاص خودش، تا رسیدن به جذابیت F تایپ مغرور هنوز هم فاصله دارد و باید قبول کرد که F تایپ از این نظر جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و در مقایسه طراحی پورشه و جگوار، این جگوار است که رتبه برتر را کسب می کند.

مقایسه فضای کابین دو کوپه اسپرت پورشه و جگوار

حالا وقت وقت سوار شدن دو خودرو و بررسی کابینشان شده. کابین کیمن را می‌توان تلفیقی از کابین یک کوپه گران قیمت و کابین یک خودروی مسابقه ای برشمرد. دو صندلی کابین فاصله چندانی با محفظه موتور ندارند، اما عایق بندی عالی باعث شده تا این مساله تاثیر منفی روی راحتی کابین نداشته باشد. این طور به نظر می‌رسد که صندلی‌های باریک و کشیده افراد درشت هیکل را دچار مشکل کند. اما فضای پا و سر کافی به نظر می‌رسد. فرمان اسپرت دیزاین ساخته شده از جیر و فلز براق، کاملا خالص است و پورشه همچون جگوار وارد بازی پر کردن فرمان از تعداد زیادی دکمه نشده است. المان‌هایی نظیر سطح صاف روی کنسول جلو، مجموعه آمپر پشت فرمان تشکیل شده از چند دایره، مهر تاییدی بر اصالت دیزاین کابین پورشه هستند. کنسول میانی شیب‌دار با طرحی الهام گرفته از گوشی موبایل ورتو و تشکیل شده از تعداد زیادی دکمه نیز در تمام ساخته‌های چند سال اخیر پورشه به چشم می‌خورد. در نگاه اول این طور به نظر می‌رسد که کار کردن با این همه دکمه نزدیک به هم کار سخت و پیچیده‌ای است، اما مثل دیگر خودروهای آلمانی ارگونومی بی نقص کابین و محل حساب شده دکمه‌ها، کار کردن با آن‌ها را آسان کرده است. دکوراتیو کابین ترکیبی از چرم و جیر و تریم فیبرکربنی است. که در نگاه کلی فضایی اسپرت‌تر از کابین جگوار را به نمایش می‌گذارد. دوخت قرمز رنگ سراسر کابین و صندلی‌ها، صفحه کیلومتر شمار با زمینه قرمز همچون محصولات فراری و حک شدن عبارت GTS روی پشتی صندلی‌ها، هیجان سرنشینان را دو چندان می‌کند. مانیتور ۷ اینچی لمسی، صندلی‌های برقی و سیستم صوتی BOSE نیز از دیگر آپشن‌های کیمن هستند. البته طبق رسم همیشگی پورشه، می‌توانید حتی بیشتر از نصف قیمت ماشین، هزینه سفارش آپشن‌های اضافه کنید! آپشن‌ها روی آپشن‌ها با قیمت‌های نجومی در لیست تجهیزات سفارشی حتی ذهن فارغ‌التحصیلان تجارت را هم درگیر خود می‌کند!

در مقابل کیمن، کابین جگوار لوکس‌تر و مجلل‌تر است و از تکنولوژی‌های بیشتری در آن استفاده شده. اما از ماهیت اسپرتش کمی فاصله دارد و بیشتر به خودروهای گرندتورر شبیه است. صندلی‌های چرمی اما از صندلی‌های لاغ پورشه راحت‌تر هستند. به جای تریم فیبرکربنی، از قطعات مشکی براق در بعضی قسمت‌ها استفاده شده تا یک لحظه فراموش کنید سوار یک کوپه اسپرت هستید. دکمه‌های تنظیمات صندلی‌ها نیز در یک پنل روی درها قرار دارند. صندلی‌ها به صورت الکتریکی در ۱۴ وضعیت تنظیم می‌شوند و به گرمکن نیز مجهز شده‌اند. با پرداخت مبلغی بیشتر می‌توانید صندلی‌های اسپرت مسابقه‌ای را نیز جایگزین کنید. سیستم صوتی سفارشی مریدین با قدرت ۷۷۰ وات و مانیتور لمسی جلو نیز جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارند. ارگونومی کابین اما به پای پورشه نمی‌رسد. کمی بی نظمی در چیدمان دکمه‌ها و ابزارک‌ها باعث می‌شود تا نسبت به پورشه مدت بیشتر زمان برای وفق دادن خود با جگوار بخواهید. مثلا تعدادی دکمه در شکل‌های مختلف روی کنسول میانی قرار گرفته‌اند. سیستم ناوبری و صفحه نمایشگر نیز که توسط اهرم جگ هدایت می‌شوند، کمی پیچیده هستند و کار کردن با آن‌ها ساده نیست. اما متمایل شدن قسمت مرکزی کنسول به سمت راننده، تا حدی دکمه‌ها را در دسترس قرار داده.

بررسی فنی پورشه و جگوار شانه به شانه یکدیگر:

مقایسه پورشه کیمن و جگوار مقایسه پورشه کیمن و جگوار

مسلما قابلیت‌های فنی و هیجان رانندگی، اولویت اصلی خریدار یک کوپه اسپرت است. پس وقت آن رسیده تا ببینیم پورشه و جگوار چه چیز در چنته دارند و تا چه اندازه به جنون سرعت و هیجان راننده پاسخ می‌دهند!

کار را با پورشه شروع می‌کنیم. پیشرانه ۶ سیلندر باکسر با صدایی گوشنواز از سمت مخالف فرمان روشن می‌شود. البته همان ابتدا راجع به صدای اگزوزش قضاوت نکنید! چرا که اگزوز دو حالته کیمن GTS یک حالت اسپرت نیز دارد و در این حالت سمفونی فراموش نشدنی را به نمایش می‌گذارد. همان طور که انتظار می‌رفت، سواری با کیمن با تکان‌هایی همراه است. البته از یک کوپه اسپرت که کمی به خودروهای مسابقه‌ای شباهت دارد، چیزی جز این انتظار نمی‌رود. به علاوه اگر حالت اسپرت را هم فعال کنید سیستم فنربندی خشک‌تر شده و تکان‌های داخل کابین دو چندان می‌شوند. یک پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری (حجم دقیق ۳۴۳۶ سی سی) یا به اصطلاح باکسر، درست در وسط شاسی کیمن نصب شده است. این پیشرانه با تغییراتی که روی آن انجام شده، قدرت به مراتب بیشتری از یک کیمن عادی تولید می‌کند تا پرداخت این هزینه اضافی برای خریدن GTS منطقی باشد. موقعیت قرارگیری پیشرانه در میانه شاسی باعث شده تا بارگذاری روی تایرها بهتر باشد و گشتاور اینرسی نیز کمتر شود. از سوی دیگر دینامیک و هندلینگ نیز نسبت به یک خودروی موتور جلو بهبود پیدا می‌کند. نیروی محرکه ۳۴۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتون متر از پیشرانه ساخته شده از بلوک و سرسیلندرهای آلومینیومی خارج می‌شود.

مقایسه پورشه کیمن و جگوار
مقایسه پورشه کیمن و جگوار
کیمن GTS تنها به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. سفارش پکیج اسپرت کرونو نیز باعث بهبود شتاب اولیه می‌شود. سیستم کنترل راه اندازی موتور با بالا بردن دور موتور قبل از درگیر شدن کلاچ تا ۶۶۰۰ دور نیز از آن سیستم‌های کارامد درای یک شروع به حرکت طوفانی است. بدون شک یکی از مواردی که لذت رانندگی با کیمن را دوچندان می‌کند، گیرباکس ۷ سرعته PDK دو کلاچه است. دقت این گیرباکس حرفه‌ای پورشه مثال زدنی است و حتی در حالت اتوماتیک نیز راننده می‌تواند به انتخاب خود دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کند.
در پیچ‌ها و فرمان دادن در سرعت‌های بالا، کیمن همچون یک سوسمار به زمین می‌چسبد! سیستم PASM یا مدیریت فعال تعلیق پورشه، شوک‌های الکتریکی قابل تنظیمی ایجاد می‌کند تا محیط کابین آرامش بیشتری داشته باشد و ناهمواری‌ها به خوبی فیلتر شود. هندلینگ و چسبندگی کیمن در پیچ‌ها بی نظیر است و راننده را واقعا به خود علاقه‌مند می‌کند. اما رقیب سرسخت پورشه، یعنی جگوار نیز مدل F تایپ S را تا دندان مسلح کرده تا پا به پای کیمن GTS در این مقایسه آتش به پا کند.

مقایسه پورشه کیمن و جگوار

مقایسه پورشه کیمن و جگوار
جگوار نیز همچون پورشه از یک پیشرانه ۶ سیلندر بهره می‌برد. اما با حجم کمتر و استفاده از سوپرچارجر. پیشرانه مدل S از نظر چیدمان و حجم با F تایپ معمولی تفاوتی ندارد. همان پیشرانه ۳ لیتری مدل معمولی اما با تنظیمات متفاوت سوپرچارجر را در دل خود جای داده و قادر است ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. روی کاغد جگوار قدرت و گشتاور بیشتر از کیمن تولید می‌کند. اما کمی اضافه وزن نسبت به پورشه باعث شده تا همچون کیمن GTS، ظرف۴.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. F تایپ نیز همچون همچون کیمن یک کوپه دیفرانسیل عقب است. اما برای مدل ۲۰۱۶، قابلیت سفارش سیستم چهار چرخ متحرک نیز وجود دارد. در کنار این امکان جدید، می‌توانید یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی ZF را جایگزین گیرباکس ۸ سرعته تیپ ترونیک ساخت ZF کنید. تعداد دنده‌های جگوار یک عدد از کیمن بیشتر و همین مساله باعث شده تا قدرتش را بهتر حفظ کند. اگر جنون سرعت برایتان حد و مرز ندارد، می‌توانید سراغ F تایپ R با پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری و یا مدل SVR (سریع‌ترین نسخه F تایپ) بروید. اما F تایپ S نیز می‌تواند تجربه شیرین رسیدن به سرعت ۲۷۵ کیلومتر را نصیبتان کند.

در دینامیک و قابلیت‌های حرکتی، F تایپ چیزی از کیمن کم ندارد. هندلینگ و پایداری آن واقعا دلچسب است و سنسورهای اندازه گیری، حرکات بدنه خودرو را با سرعت ۱۰۰ بار در ثانیه اندازه‌گیری می‌کنند و از سوی دیگر دمپرها برای حفظ ثبات بدنه وارد عمل می‌شوند. F تایپ همچون کیمن از باله متحرک عقب برخوردار است. این اسپویلر نصب شده در پایین پنجره عقب، در سرعت بالای ۶۰ مایل از جای خود بلند می‌شود و تا ۱۲۰ کیلوگرم نیروی عمودی ایجاد می‌کند تا ثبات و پایداری در پیچ‌ها به خوبی حفظ شود. حتی می‌توانید این اسپویلر را از داخل کابین نیز به وسیله یک دکمه کنترل کنید. صدای اگزوز F واقعا یکی از بهترین صداهایی است که می‌توانید از یک خودروی ۶ سیلندر بشنوید. این سیستم اگزوز فعال توسط دکمه‌ای کنترل می‌شود تا درجه آن باب میل راننده باشد.

در انتها…

جگوار F تایپ S و پورشه کیمن GTS از بهترین انتخاب‌ها در بازار کوپه‌های اسپرت کوچک هستند. از رقبای سرسخت آن‌ها می‌توان به آئودی TT RS و بنز SLC اشاره کرد. کیمن بیشتر از جگوار حس خالص یک رانندگی اسپرت را به نمایش می‌گذارد. اما F تایپ نیز از نظر راحتی و تجمل گرایی در کابین، یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است. هندلینگ و رانندگی هر دو در یک سطح ارزیابی می‌شود و پرفرومنس و قوای فنی هر یک نیز نسبتا با هم برابر است. با این تفاوت که جگوار گشتاور و قدرت بیشتری تولید می‌کند و این اختلاف قدرت در بعضی موارد خودش را نشان می‌دهد.

تست پورشه باکستر و کيمن در ايران

آشکار شدن جگوار F-TYPE چهار سیلندر در پیست نوربرگرینگ

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی