پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خسارت تئقف خودرو را از خودروسازا دریافت کنید

خسارت توقف خودرو را چگونه دریافت کنیم

خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم هستند در صورتی‌که تعمیر و حل عیب خودروهای تحت گارانتی آنها بیش از مدت زمان استاندارد طول کشید، خسارتی به عنوان خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند. به نقل از ایسنا ،اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییس‌جمهوری […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۴ تیر ۱۳۹۵

خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم هستند در صورتی‌که تعمیر و حل عیب خودروهای تحت گارانتی آنها بیش از مدت زمان استاندارد طول کشید، خسارتی به عنوان خسارت توقف خودرو را به مالک آن پرداخت کنند.

به نقل از ایسنا ،اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ و اجرای آن آغاز شد.

براساس یکی از بندهای این قانون، تمام عرضه‌کنندگان خودرو در ایران در صورت تاخیر در تعمیر خودروهای تحت گارانتی، ملزم به تامین خودروی مشابه جایگزین یا پرداخت خسارت توقف خودرو شده‌اند.

در این زمینه در ماده ۱۷ این قانون آمده است:” عرضه‌کننده خودرو موظف است چنانچه حل عیب خودرو در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از سانحه یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان، پرداخت خسارت حق توقف خودرو اقدام کند”.

در تبصره یک ماده ۱۷ این قانون نیز تصریح شده است:” مدت زمان توقف خودرو برای پرداخت خسارت در دوره تضمین و دوره تعهد به ترتیب دو و هفت روز کاری و یا زمان استاندارد تعمیرات تایید شده، برای تمام روزهای توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیر تعطیل بدون در نظر گرفتن فرایندهای داخلی سازنده و واردکننده خودرو و واسطه خدمات پس از فروش و یا نمایندگی مجاز آنها، آغاز و در روزی که نمایندگی مجاز پس از انجام تعمیرات لازم، آمادگی تحویل خودرو را به مصرف‌کننده اعلام کند، به پایان می‌رسد. در هر صورت مدت زمان توقف خودرو به دوره تضمین یا تعهد خودروی مربوطه اضافه می‌شود”.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی