پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کودتای ترکیه

فرصت خودروسازی ایران در وضعیت ترکیه پس از کودتا

به عقیده بسیاری کارشناسان ، عدم ثبات سیاسی از شاخص های مهم افزایش‌دهنده ریسک اقتصادی است، این نظریه مدت هاست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تحت شعاع قرار داده. این در حالی است که این روزها ترکیه را نیز به‌نوعی درگیر خود کرده است.  به نقل از دنیای اقتصاد ، به عقیده بسیاری کارشناسان ، عدم ثبات سیاسی از […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۸ تیر ۱۳۹۵

به عقیده بسیاری کارشناسان ، عدم ثبات سیاسی از شاخص های مهم افزایش‌دهنده ریسک اقتصادی است، این نظریه مدت هاست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تحت شعاع قرار داده. این در حالی است که این روزها ترکیه را نیز به‌نوعی درگیر خود کرده است.

 به نقل از دنیای اقتصاد ، به عقیده بسیاری کارشناسان ، عدم ثبات سیاسی از شاخص های مهم افزایش‌دهنده ریسک اقتصادی است، این نظریه مدت هاست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را تحت شعاع قرار داده. این در حالی است که این روزها ترکیه را نیز به‌نوعی درگیر خود کرده است. همسایه غربی ایران به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط مناسبی که طی دهه‌های گذشته برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرد، بهشت سازندگان خودرو شده است. در حال حاضر ۱۹ تولید‌کننده جهانی از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه حضور دارند. شرکت‌های معتبر خودروسازی همچون فورد، تویوتا، رنو، فیات، کرایسلر، اوپل، هوندا، هیوندایی، مرسدس و میتسوبیشی در صنعت خودرو ترکیه حضور فعالی دارند.

 برخی از خودروسازان مطرح دنیا همچون تویوتا یا هوندا در این کشور سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی انجام دادند و درصد برخی دیگر از خودروسازان نیز به بالای ۵۰ درصد می رسد. تمام این تعریف و تمجیدهای صنعت خودرو در ترکیه را عنوان کردیم تا به این نتیجه برسیم که سرمایه‌گذار خارجی تنها به‌دنبال موقعیت منطقه‌ای ترکیه وارد این کشور نشده؛ بلکه امنیت سرمایه‌گذاری و ثبات سیاسی پارامتر مهمی در ایجاد موقعیت فعلی ترکیه داشته است. در این زمینه یک کارشناس اقتصادی با ترسیم موقعیت ترکیه پس از کودتای اخیر که منجر به کاهش امنیت و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری شده، به‌دنبال فرصت‌سازی ایران در این زمینه است. وی معتقد است که اگرچه ایران با تدبیر ضعیف نتوانست از بازار کشورهای همسایه در موقعیت‌های خاص بهره ببرد، اما با توجه به موقعیت کنونی ترکیه می‌تواند حد اقل سهمی از خودروسازی این کشور را از آن خود کند. در حال حاضر ترکیه به‌ واسطه حضور سرمایه‌گذاران خارجی، جایگاه خود را در صادرات خودرو و قطعه به کشورهای منطقه تثبیت کرده. این در حالی است که ایران می‌تواند از موقعیت کنونی ترکیه به نفع خودش  استفاده کرده و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه خودرو را برای خودروسازی این کشور به تصویر بکشد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی