پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قرارداد سیتروئن و سایپا

فصل جدید همکاری سایپا و سیتروئن

پژو سیتروئن قرارداد اولیه‌ای را با شرکت خودروسازی سایپا برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۳۰ میلیون دلاری) برای توسعه و تولید ۳ مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه گذاری مشترک جدید منعقد کرده است. تولید این سه خودرو جدید از سال 2018 آغاز می شود. گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه روز پنجشنبه 31 تیر […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲ مرداد ۱۳۹۵

پژو سیتروئن قرارداد اولیه‌ای را با شرکت خودروسازی سایپا برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۳۰ میلیون دلاری) برای توسعه و تولید ۳ مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه گذاری مشترک جدید منعقد کرده است. تولید این سه خودرو جدید از سال 2018 آغاز می شود.

گروه خودروسازی پژو سیتروئن فرانسه روز پنجشنبه 31 تیر ماه 95 انعقاد دومین قرارداد خود با خودروسازان ایرانی را اعلام کرد. این شرکت قصد دارد دوباره به جایگاهی که قبلا در بازار ایران داشت و با تحریم های آمریکا این جایگاه را از دست داد برسد.

بر اساس این گزارش، پژو سیتروئن قرارداد اولیه‌ای را با شرکت خودروسازی سایپا برای سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۳۰ میلیون دلاری) برای توسعه و تولید ۳ مدل سیتروئن از طریق یک سرمایه گذاری مشترک جدید منعقد کرده است.

رویترز در خصوص این خبر گزارش داد، شرکت پژو سیتروئن که در سال ۲۰۱۱ تحت فشار آمریکا ناگزیر به خروج از ایران شد، اکنون رقابت سخت‌تری را با شرکت‌های چینی پیش رو دارد. شرکت‌های خودروسازی چینی در طول تحریم‌ها و همزمان با خروج شرکت‌های غربی، جای پای محکمی برای خود در بازار ایران دست و پا کرده‌اند.

کارلوس تاوارز، مدیر اجرایی شرکت پژو سیتروئن گفت: «این توافق فصل جدیدی را در تاریخ همکاری‌های ما با سایپا می‌گشاید… هدف ما عرضه خودروهای مدرن به مشتریان ایرانی‌مان است تا بالاترین راحتی، ایمنی و استانداردهای تکنولوژیک مورد نظر آنها را تأمین کنیم».

فروش خودرو در ایران در سال ۲۰۱۱ در بالاترین رقم خود به ۱٫۶ میلیون دستگاه رسید و پژو سیتروئن تقریباً از این بازار  ۳۰ درصد سهم در اختیار داشت. اما بعداً این سهم به‌دلیل تحریم‌ها افت کرد.

سایپا از سال ۱۹۶۶ شریک سیتروئن است. این قرارداد میان سایپا و سیتروئن پس از آن صورت می‌گیرد که ماه گذشته قراردادی بین شرکت پژو و شرکت ایران خودرو به امضا رسید.

بر اساس این توافق که تا پایان سال جاری میلادی نهایی خواهد شد، سیتروئن و شریک ایرانی‌اش اولین مدل از ۳ مدل جدید سیتروئن را در سال ۲۰۱۸ تولید خواهد کرد.

قرارداد سایپا و سیتروئن

مهدی جمالی مدیرعامل سایپا نیز دیروز در مراسم امضای قرارداد مشترک شرکت سایپا و سیتروئن، میزان سرمایه‌گذاری در قرارداد مشترک با شرکت سیتروئن را ۳۰۰ میلیون یورو برای شروع کار عنوان کرد و گفت: محصولات تولیدی شرکت سایپای کاشان شامل «تیبا۲» و «پراید» طی ۵ سال آینده توسط خودروهای مشترک تولید شده جایگزین می‌شوند.

وی درباره این قرارداد اظهار کرد: پس از یک سال مذاکره بین دو شرکت، روز پنج‌شنبه آخرین مذاکرات انجام و قرار شد شرکت مشترکی با سرمایه ۵۰ــ۵۰ ایجاد کنیم. بر این اساس ۵۰ درصد از سهام شرکت سایپای کاشان به‌قیمت کارشناسی شده رسمی کشور برای این قرارداد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین میزان نیز طرف مقابل متعهد است که آورده وارد ایران کند.

مدیرعامل سایپا با بیان اینکه در این همکاری هیئت مدیره مشترکی متشکل از ۳ فرد ایرانی و ۳ نفر از شرکت سیتروئن تشکیل می‌شود، ادامه داد: در این قرارداد زنجیره ارزش از قطعه‌سازی تا فروش مدل‌سازی شده است که بر اساس آن انتقال تکنولوژی، توسعه صنعت قطعه‌سازی و صادرات پیش‌بینی شده است.

به‌گفته جمالی شرایط قرارداد باید برد ــ برد باشد و شرکت سیتروئن نیز طی مذاکرات این موضوع را پذیرفته است.

وی با اعلام اینکه بر اساس طرح اقتصادی پیش‌بینی شده اولین محصول مشترک این همکاری تا پایان سال ۲۰۱۷ روانه بازار خواهد شد، گفت: حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای ایجاد شرکت مشترک ۳۰۰ میلیون یورو است که به‌تدریج با پیشرفت همکاری قاعدتاً سرمایه نیز افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: قرار ما این است که محصولاتی که تولید و عرضه می‌شود، آخرین محصولات تولیدی شرکت سیتروئن باشد و خودروهایی نیز برای ایران تولید شده و در این شبکه عرضه می‌شود که هنوز طرح آن نهایی نشده است.

جمالی با ابراز اینکه برای شروع کار، محصولات تولیدی باید تا ۴۰ درصد داخلی باشند، اظهار کرد: پس از سه سال باید میزان تولید داخل در محصولات را به ۷۰ درصد برسانیم که برای این موضوع با مرکز تحقیقات و قطعه‌سازی نیز هماهنگ هستیم و تولید قطعات در قالب استانداردهای شرکت سیتروئن انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که تولید محصولات فعلی سایپای کاشان ادامه خواهد داشت یا خیر، خاطرنشان کرد: تولید محصولات فعلی این شرکت تا ۵ سال ادامه دارد و به‌تدریج و همزمان با ورود خودروهای تولیدی مشترک از چرخه خارج می‌شوند که این خودروها «تیبا۲» و «پراید» هستند.

مدیرعامل سایپا همچنین از انجام مذاکرات با شرکت‌های رنو، نیسان و کیا خبر داد و گفت: کار مشترکی که با این سه شرکت انجام می‌دادیم قابل ارتقا است و شرایط پس از برجام به‌گونه‌ای شده که بسیاری از طرف‌های خارجی آماده مذاکره با ما هستند و باید از این شرایط استفاده کنیم.

جمالی گروه خودروسازی سایپا را بزرگ‌ترین خودروسازی خاورمیانه عنوان کرد و گفت: ما فرصت‌های خود را می‌شناسیم و طرف خارجی هم متوجه است که در شرایط جدید به‌راحتی می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در ایران استفاده کند.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت رنو شرایط خوبی دارد تصریح کرد: مذاکراتی با شرکت کیا نیز اخیراً شروع شده که در سفری که تا چند هفته آینده به کره جنوبی خواهم داشت این مذاکرات دنبال می‌شود.

همچنین در این مراسم ژان کریستف کومار، عضو هیئت مدیره شرکت سیتروئن با اشاره به سابقه طولانی همکاری دو شرکت فضای مذاکرات را بسیار سازنده خواند و گفت: مذاکرات با سهولت کامل و بدون هیچ مشکلی انجام شد که امیدواریم موجب گستردگی همکاری‌ها شود.

وی همچنین بر تعهد شرکت سیتروئن برای انجام وظایفی که در قرارداد برای آنها پیش‌بینی شده است تأکید کرد.

شرایط جدید فروش برای چانگان CS35

رشد چند صد هزارتومانی قیمت پراید

تاثیر شرایط فروش خودروسازان بر بازار خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی