پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Saina_سایپا_ساینا

ساینا اتوماتیک تا آخر سال 95 به بازار می آید

مدیر عامل سایپا در خصوص محصولات جدید اعلام کرد: در اواخر سال 95 ساینا اتوماتیک را به بازار عرضه می‌کنیم و سعی داریم که قیمت آن رقابتی و مناسب در نظر گرفته شود. همچنین از طرح خودرویی جدید با برند سایپا نیز رونمایی خواهد شد. این خبر نشان می دهد که سایپا سهم بیشتری از بازار […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

مدیر عامل سایپا در خصوص محصولات جدید اعلام کرد: در اواخر سال 95 ساینا اتوماتیک را به بازار عرضه می‌کنیم و سعی داریم که قیمت آن رقابتی و مناسب در نظر گرفته شود. همچنین از طرح خودرویی جدید با برند سایپا نیز رونمایی خواهد شد.

این خبر نشان می دهد که سایپا سهم بیشتری از بازار را به واسطه خودروهای جدیدتر می طلبد و می خواهد با معرفی محصولات داخلی جدید، برند خود را بهتر معرفی کند. با توجه به برخی شنیده ها، ساینا اتوماتیک می تواند با گیربکس CVT، چهار دنده اتوماتیک یا AMT وارد بازار شود تا اختلاف قیمت زیادی با نسخه دنده ای نداشته باشد. احتمال می رود که نسخه اتوماتیک ساینا حدود 32 میلیون تومان قیمت داشته باشد.

در مورد سایپا ساینا بیشتر بدانید

در میان برادران پراید، تیبا به عنوانی محصولی ارزان‌قیمت از سایپا و با ظاهری متفاوت‌تر نسبت به پراید، علی‌رغم کیفیت ساخت پایین‌اش توانسته محبوبیت نسبی در بازار کسب کند. نسخه هاچ‌بک این خودرو ارزان‌قیمت نیز مورد توجه قرار گرفت و با بازده فنی مناسب نسبت به پیشرانه کوچک‌اش، توانست پابه‌پای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بتازد.

بازار خودروهای ارزان‌قیمت زیر ۳۰ میلیون تومان در انحصار ایران‌خودرو و سایپا به سر می‌برد و اگر بودجه محدودی داشته باشید و از طرفی ریسک خرید خودرو دست‌دوم را قبول نکنید، مجبور به انتخابی یکی از همین محصولات هستید. ساینا ۵ سال بعد از تیبا با کد فنی s232 به بازار آمده و به نوعی فیس‌لیفت تیبا محسوب می‌شود. البته شاید ایران تنها کشوری باشد که در آن هم‌زمان نسخه قدیمی هم با مدل فیس‌لیفت تولید شود. ساینا از نظر فنی تفاوتی با تیبا ندارد و از همان موتور ۱.۵ لیتری ۸۰ اسبی  با کد M15 بهره می‌برد.

بیش‌تر تغییرات به طراحی بدنه و کابین ختم شده و با ظاهری جدید و متفاوت از ساینا روبه‌رو هستیم. البته ناهماهنگی در قسمت‌های از بدنه موج می‌زند و انگار ابعاد بزرگ چراغ‌های جلو با ابعاد کلی بدنه هماهنگ نیستند. در طراحی ساینا سعی شده تا خودرویی به‌روزتر در رنج قیمت ارزان خلق شود، اما در کل همان پیکره آشنای تیبا و تغییراتی که چندان حساب‌شده نیستند، نسبت به گذشته مزیت خاصی ایجاد نکرده‌اند. ترکیب کابین نیز عوض شده و از رنگ مشکی برای طراحی مجدد آن استفاده شده است. اما صفحه آمپر پشت فرمان تفاوتی با تیبا ندارد و علی‌رغم عوض شدن فرم فرمان، پنل درها و داشبورد، این قسمت هم‌چنان ثابت باقی مانده است. هم‌چنین با کوچک‌تر شدن داشبورد نسبت به قبل، فضای پا و زانو برای سرنشینان جلو بیشتر شده. ساینا از نظر تجهیزات نیز تفاوت خاصی با تیبا ندارد.

این خودرو ۲۷ میلیونی در 2 تیپ SX و EX عرضه می‌شود. نسخه EX به عنوان نمونه مجهزتر از تجهیزاتی مثل شیشه‌های برقی عقب، رینگ آلومینیومی، سنسور دنده عقب و تهویه مطبوع دیجیتالی بهره می‌برد که این موارد در نسخه پایه به چشم نمی‌خورند. هم‌چنین شنیده‌ها حکایت از عرضه ساینا اتوماتیک در آینده‌ای نه‌چندان دور دارد. پیشرانه ساینا ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند که برای دور گرفتن و کشش پیکر نحیف ۱۰۵۰ کیلویی آن مناسب است. این پیشرانه از اواسط تولید تیبا ۲ به‌کار گرفته شد و انجام تغییراتی جزیی توانست استاندارد یورو۴ را نیز کسب کند. عملکرد ترمزهای ساینا برای خودرویی در این رنج قیمت قابل قبول است و علاوه بر سیستم ABS، به سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، EBD نیز مجهز شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی