پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعویض خودرو معیوب

عدم رعایت قانون تعویض خودرو معیوب از سوی واردکنندگان و خودروسازان

برخلاف ضوابط قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیچ یک از شرکت‌های خودروساز و واردکننده در صورت معیوب بودن خودرو عرضه شده از سوی خود نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام نمی‌کنند. اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش به تصویب هیات دولت رسیده و از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۴ مهر ۱۳۹۵

برخلاف ضوابط قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، هیچ یک از شرکت‌های خودروساز و واردکننده در صورت معیوب بودن خودرو عرضه شده از سوی خود نسبت به تعویض خودرو معیوب اقدام نمی‌کنند.

اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو چندی پیش به تصویب هیات دولت رسیده و از سوی معاون اول رییس‌جمهوری به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ابلاغ شد. در این قانون شاخص‌ها و الزاماتی برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خودروهای داخلی و خارجی تدوین شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ماموریت یافته بر حسن اجرای این قانون از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو نظارت کند.

با این حال ارزیابی صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که برخی از الزامات و استانداردهای تعیین شده در قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در حوزه خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو رعایت نمی‌شود.

طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، عملکرد هیچ یک از شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در ایران انطباق کامل با قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نداشته و عمده‌ترین تخلفات در این حوزه “عدم پرداخت خسارت خواب خودرو” و “عدم تعویض خودرو معیوب در صورت تکرار عیب” است.

این در حالی است که براساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، شرکت‌های خودروساز و واردکننده خودرو موظفند در صورتی‌که خودروی عرضه شده از سوی آنها معیوب شده و با وجود چندین بار مراجعه به نمایندگی خدمات پس از فروش عیب آن برطرف نشود، اقدام به تعویض خودرو معیوب کنند و خودروی جایگزین در اختیار مالک خودرو قرار دهند.

صراحت قانون درباره ضرورت تعویض خودرو معیوب از سوی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در حالی است که طبق ارزیابی صورت گرفته هم‌اکنون هیچ یک از خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران این قانون را اجرا نمی‌کنند.

 دقیقا یک سال پیش با اجرایی شدن قانون تعویض خودرو معیوب ، خودروسازان و واردکنندگان خودرو ملزم به تعویض خودروهای معیوب تحویلی به مشتریان شدند.

در مواردی خریداران خودروهای صفرکیلومتر داخلی و گاه خارجی هنگام تحویل گرفتن خودرو خود با نقص ظاهری یا فنی در خودرو مواجه می‌شوند. در این موارد معمولا شرکت عرضه‌کننده از تعویض خودروی معیوب خودداری کرده و تنها پس از شکایت خریدار ممکن است مبلغی به عنوان خسارت و جبران افت قیمت (ارزش) خودرو به خریدار پرداخت شود.

این موضوع در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفت به‌گونه‌ای که تمام عرضه‌کنندگان خودرو ملزم به تعویض خودرو معیوب شدند.

در ماده 14 این قانون آمده است: «عرضه‌کننده خودرو موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل کرده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود ایراد، خودرو را به مشتری تحویل دهد.»

در تبصره 1 این ماده نیز آمده است: «در صورت وجود ایراد احتمالی در خودرو، عرضه‌کننده باید ایراد مربوطه را برطرف کند مشروط به آنکه رفع ایراد، موجب کاهش ارزش قیمتی خودرو نشود، در غیر این صورت عرضه‌کننده موظف است نسبت به تعویض خودرو معیوب و یا اخذ رضایت کتبی مشتری اقدام کند.»

نارضایتی مردم از خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و خارجی

شرکت های مردود شده در خدمات پس از فروش خودرو

یک رتبه سقوط خودروسازان در خدمات پس از فروش

کدام خودروها از معاینه فنی معافند؟ +رکورد معاینه فنی پس از 8 سال شکسته شد!

مالکان خودروهای وارداتی فاقد گارانتی به سازمان حمایت مراجعه کنند

نفوذ قطعات قاچاق به خط تولیدها کیفیت خودرو ها را کاهش می دهد

نمایندگی های ایران خودرو در شیفت عصر هم به مشتریان سرویس می دهند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی