پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسیکلت‌های بنزینی

واردات موتورسیکلت‌های بنزینی به چه شکل است؟

با توجه به اطلاعات سایت ثبت سفارش، تنها دو موتورسیکلت برقی در سال ۹۵ اجازه ورود به کشور را دارند. این آمار نشانگر این است که اگر واردات موتورسیکلت‌ها در سال جاری انجام شده باشد، نباید شاهد موتورسیکلت بنزینی صفر کیلومتر در بازار باشیم. این در حالی است که موتورسیکلت‌های بنزینی گران قیمت آماده شماره […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۷ دی ۱۳۹۵

با توجه به اطلاعات سایت ثبت سفارش، تنها دو موتورسیکلت برقی در سال ۹۵ اجازه ورود به کشور را دارند. این آمار نشانگر این است که اگر واردات موتورسیکلت‌ها در سال جاری انجام شده باشد، نباید شاهد موتورسیکلت بنزینی صفر کیلومتر در بازار باشیم. این در حالی است که موتورسیکلت‌های بنزینی گران قیمت آماده شماره گذاری و استارت زدن هستند.

اما بررسی ها از سطح شهر و بازار موتورسیکلت‌ها حکایت از موضوع دیگری دارد. موتورسیکلت‌های بنزینی به روز و گران قیمت که اسمی از آن‌ها در لیست ثبت سفارش نیست به کشور وارد شده‌اند. به روزترین مدل‌های موتورسیکلت با قیمت‌های بسیار بالا  از محدوده 15 تا 300 میلیون تومان با پلاک و شماره‌گذاری سال 1395 به فروش می‌رسند و شرکت‌های واردکننده مدعی نماینده رسمی شرکت مادر بودن هستند.

مسئول فروش شرکت وارد کننده رسمی موتورسیکلت اتریشی گفت: موتورسیکلت‌های بنزینی این شرکت به صورت قانونی به کشور وارد شده و تمام مدل‌های به روز این برند اتریشی در ایران با پلاک 95 و 96 آماده تحویل هستند.

بررسی‌ها در سایت ثبت سفارش خبر از آن دارد که تعرفه مشخصی برای واردات موتورسیکلت به صورت کامل و آماده استفاده در خیابان های ایران تعریف نشده و با توجه به قوانین کشور باید این محصولات به صورت جداگانه و به اصطلاح CKD به کشور وارد شوند.

پیگیری‌ها از فروشگاه مرکزی واردکننده رسمی یک برند ژاپنی در ایران، در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات در ایران مونتاژ شده یا خیر؟ گفت: تمام قطعات مصرفی توسط شرکت مادر در مبدا تولید می شود و به صورت جداگانه به ایران صادر شده و در کارخانه مونتاژ می شود.

وی تصریح کرد: به دلیل قوانین واردات کالا به ایران امکان واردات موتورسیکلت مونتاژ شده و آماده استفاده به ایران وجود ندارد.

در این رابطه محمد خادم منصوری رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت گفت: میزان درخواست برای موتورسیکلت‌های بنزینی گران قیمت وارداتی چندان زیاد نیست و با توجه به قوانین وارداتی کشور، محصولات باید به صورت قطعات جدا از هم به کشور وارد شوند.

محمد خادم منصوری اضافه کرد: نیروی انتظامی نسبت به چگونگی واردات این موتورسیکلت‌ها از اتحادیه پاسخ خواسته و در پی آن اتحادیه از شرکت های واردکننده درخواست ارسال مدارک واردات را کرده است.

منصوری پیش بینی کرد، به نظر می رسد برخی از موتورسیکلت‌های بنزینی با حجم بالای انجین (موتورهای سنگین) با نظارت و تائیدیه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی به کشور وارد شده اند.

حال با این تفاسیر می‌توان گفت هیچ موتورسیکلتی در ایران به صورت محصول نهایی وارد نمی‌شود و تمام محصولات در ایران مونتاژ شده و در نهایت از عمده کشورهای معروف در تولید موتورسیکلت در سطح جهان، می‌توان به اتریش، ایتالیا، کره جنوبی، انگلستان و ژاپن اشاره کرد.

منبع: سایت خودروکار

شماره گذاری موتورسیکلت های کاربراتوری متوقف شد

موتور سیکلت الکتریکی هارلی دیویدسون 5 سال دیگر از راه می رسد

نگاهی به حضور هوندا CBX750 پلیس در ایران

موتورسواران تمایل بیشتری به تخلف دارند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی