پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف رانندگی

تشخیص تصادف ساختگی

چند روزی است که موضوع تصادف ساختگی دوباره بر سر زبان ها افتاده و در این میان سوالی که مطرح می شود این است که آیا امکان جعلی بودن یک تصادف در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده برای دریافت دیه وجود دارد ؟ دکتر مهرداد علی بخشی ، درباره تصادف‌های ساختگی و چگونگی تشخیص آن […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۸ دی ۱۳۹۵

چند روزی است که موضوع تصادف ساختگی دوباره بر سر زبان ها افتاده و در این میان سوالی که مطرح می شود این است که آیا امکان جعلی بودن یک تصادف در مراحل مختلف رسیدگی به پرونده برای دریافت دیه وجود دارد ؟

دکتر مهرداد علی بخشی ، درباره تصادف‌های ساختگی و چگونگی تشخیص آن از سوی مراکز پزشکی قانونی اظهارکرد: برای بررسی صدمه‌های ناشی از تصادف که به یک فرد وارد می‌شود ملاک‌ها و معیارهای مختلف و تخصصی وجود دارد که در مراکز پزشکی قانونی با استفاده از آنها این ارزیابی انجام می شود.

وی درباره اینکه پس از ارجاع یک مصدوم یا پرونده تصادف به پزشکی قانونی چه مراحلی در مراکز این سازمان طی می شود، گفت: به طور کلی زمانی که یک مصدوم با ادعای تصادف رانندگی به پزشکی قانونی مراجعه و ما وی را معاینه می‌کنیم، چنانچه به این نتیجه برسیم که صدمات وارده، ناشی از حادثه ادعا شده نیست، در گزارشی که به مقام قضایی ارسال می‌شود اعلام می‌کنیم که مثلا فلان آسیب دیدگی با نوع تصادف مورد ادعا یا زمان آن تطابق ندارد و در نهایت این قاضی است که حکم را صادر می‌کند.

علی بخشی افزود: زمانی که یک فرد برای تشخیص میزان صدمات جسمی ناشی از تصادف یا هر حادثه دیگری به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند آسیب‌های وی بررسی شده و با قانون مجازات اسلامی تطبیق داده می‌شود. سپس بررسی می‌شود که عامل ایجاد این ضایعه به چه دلیل بوده و آیا حدوث آن می تواند با حادثه مورد ادعا نظیر تصادف یا نزاع تطابق داشته باشد یا خیر، به عنوان مثال تصادف ناشی از اصابت مستقیم قطعات خودرو و یا پرتاب فرد و کشیدگی روی زمین تفاوت هایی دارد که کارشناسان پزشکی قانونی قادر به تشخیص آن هستند.

جانشین مدیریت بحران رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در گام بعدی زمان حدوث ضایعه مشخص می‌شود و پزشکی قانونی اعلام می‌کند که این آسیب دیدگی مثلا مربوط به یک یا دو روز قبل یا چه محدوده زمانی است، گفت: یکسری از ادعای کذب در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف در همین مرحله مشخص می شود.

وی درباره اینکه آیا امکان تشخیص ساعت وقوع حادثه و آسیب دیدگی وجود دارد یا خیر؟ به ایسنا گفت: با توجه به نحوه مراقبت، شرایط بدنی و نحوه درمان فرد آسیب دیده نمی‌توان ساعت دقیق آسیب دیدگی را مشخص کرد اما حدود زمان آن قابل تشخیص بوده و علاوه بر آن معیارهایی وجود دارد که می‌توان تشخیص داد که آیا آن آسیب در پی تصادف ایجاد شده یا علتش چیز دیگری بوده است.

جانشین مدیریت بحران و رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه اگر صدمات فرد دارای دیه مقدر باشد تطابق با قانون دیات در گواهی ها درج و در غیر این صورت، ارش صدمات تعیین و اعلام می‌شود، اظهارکرد: چنانچه فرد دچار نقص عضو شود میزان نقص عضو مشخص و ارش آن نیز تعیین می شود.

علی بخشی تصریح کرد: ادعای افراد در مورد آسیب دیدگی ناشی از تصادف یا نزاع در پزشکی قانونی بررسی و کارشناسی شده و اگر ادعا کذب تشخیص داده شود، این موضوع به مقام قضایی اعلام واین افراد به دلیل جعل و تلاش برای فریب قاضی حتی ممکن است محاکمه نیز بشوند.

افزایش کشف تصادفات ساختگی در پزشکی قانونی

وی با بیان اینکه متاسفانه چندین سال است که پزشکی قانونی با معضل تصادفات ساختگی روبه روست گفت: در سال های اخیر میزان مواردی از تصادفات ساختگی که پزشکی قانونی به آن پی برده و به مراجع قضایی اطلاع داده است افزایش داشته است.

علی بخشی درباره انواع تصادف ساختگی نیز اظهار کرد: گاهی راننده و مصدوم با تبانی با یکدیگر تصادفی ساختگی را ترتیب می‌دهند که پول دیه را از بیمه دریافت کنند در این شرایط اگر مشخص شود که آسیب دیدگی فرد مربوط به تصادف نبوده پزشکی قانونی آن را اعلام می‌کند و مقامات قضائی نیز علاوه بر استعلام نظرپزشکی قانونی با استعلام از سایر مراجع مانند نیروی انتظامی و تحقیقات دستورات لازم را صادر می کنند.

مدیر ستاد بحران سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: گاهی نیز برخی از افراد برای گرفتن دیه خود را جلوی ماشین افراد دیگر پرتاب می‌کنند که در این شرایط نیز علاوه بر کارشناسی پزشکی قانونی، تحقیقات انتظامی و قضائی و سوابق افراد در کشف پرونده موثر و موارد بسیاری از این دست تا کنون در پزشکی قانونی کشف شده است.

به گفته وی پزشکی قانونی با تشخیص بسیاری از موارد تصادفات ساختگی، از امکان سوء استفاده مالی و دریافت هزینه از بیمه‌ها جلوگیری کرده است.

جانشین مدیریت بحران رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه امکانات و سطح کارشناسی پزشکی قانونی در تشخیص آسیب دیدگی‌های جعلی و غیر مرتبط در سال‌های اخیر افزایش داشته است، گفت: با توجه به اینکه اطلاعات افرادی که به دلیل نزاع یا تصادف به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند ثبت می‌شود. بنابراین از طریق این اطلاعات نیز می‌توان متوجه شد که به عنوان مثال فردی در طول یک سال چند بار با ادعای تصادف به پزشکی قانونی مراجعه کرده است.

به گفته علی بخشی کشفیات موارد جعلی از سوی پزشکی قانونی در حال افزایش بوده و تا پایان امسال آمار آن جمع بندی و اعلام خواهد شد.

موتورسواران تهرانی در دام طرح ترافیک و زوج و فرد

راه چاره برای مالکان خودروهای مونتاژ آمریکا که بی پلاک مانده اند

جریمه صحبت کردن با تلفن همراه هنگام رانندگی مشخص شد

محدودیت های جدید پس از اخذ گواهینامه رانندگی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی