تعداد و متقاضی خودرو اتوماتیک در بازار روز به روز در حال افزایش است. چراکه رانندگی با خودروهای اتوماتیک مخصوصا در شهرهای شلوغ و پرترافیک راحت تر است. حساسیت بیشتر گیرباکس اتوماتیک نسبت به گیرباکس های دستی یا منوآل، دقت بیشتری در رانندگی و نگهداری می طلبد که در ادامه به چند نکته در رابطه با آن اشاره […]
نکته دیگر کنترل پا بر روی پدال گاز است. راندن خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی متفاوت است چراکه اگر پا بر روی پدال گاز بازی کند گیربکس همیشه درگیر بوده و در حال تعویض دنده خواهد بود که این موضوع استهلاک گیرباکس را بالا می برد. پس سعی کنید به صورت یکنواخت پدال گاز را بفشارید و از فشارهای ناگهانی بر روی پدال گاز تا جایی که می توانید خودداری کنید. همچنین در ترافیک های شهری و برای توقف چند دقیقه ای بهتر است دنده را در حالت N قرار دهید که همان حالت خلاص است چراکه هنگام قرار داشتن دنده در حالتdو توقف بیش از حد ، جعبه دنده در گیر بوده و زود تر مستهلک می شود .
برای درک بیشتر این موضوع می توانید گیرباکس اتوماتیک را با گیرباکس دستی مقایسه کنید. زمانی که در ترافیک و یا پشت چراغ قرمز هستید اگر پای خود را روی کلاچ نگهدارید موجب می شود که در زمانی کوتاه دیسک و صفحه گیرباکس ضعیف و خراب شود. البته این نکته را نباید فراموش کرد که برخی از نمایندگی های خودرو می گویند که در توقف های کوتاه، خودرو را نباید در حالت N قرار داد و باید در حالت D نگه داشته شود. نمایندگی های خودروهایی مانند ب ام و توصیه می کنند که دارندگان خودروهای اتوماتیک اگر کمتر از دو دقیقه توقف دارند، گیرباکس را در حالت D نگه دارند و اگر این توقف بیشتر از دو دقیقه شد گیربکس را در حالت p قرار دهند.این موضوع در مورد خودروهای مختلف تفاوت دارد از اینرو می توان از نمایندگی های مجاز در این مورد سوال کرد و به توصیه آنها عمل کرد. چراکه گیربکس های مختلف تفاوت هایی با هم دارند که تعمیرکاران مجاز بیشتر در جریان آن هستند.
همچنین راننده خودرو اتوماتیک باید به این نکته نیز توجه کند که تا هنگام توقف کامل گیرباکس را از حالت D به حالت P یا R نبرد. و بدون فشردن کامل پدال ترمز اقدام به این کار نکند.
دیدگاه خود را بنویسید