اگر از آن دسته خریدارانی هستید که با بودجه 60 تا 70 میلیونی حاضر به خرید خودروهای چینی رنگارنگ بازار نیستید و ترجیح میدهید سراغ انتخابهای هیجانانگیزتر اما دستدوم بروید، رنو مگان و مزدا3 انتخابهایی مناسب پیش رویتان هستند که با وجود گذشت چند سال از عمرشان، همچنان جذاب و قابلقبول به نظر میرسند. پس […]
اگر از آن دسته خریدارانی هستید که با بودجه 60 تا 70 میلیونی حاضر به خرید خودروهای چینی رنگارنگ بازار نیستید و ترجیح میدهید سراغ انتخابهای هیجانانگیزتر اما دستدوم بروید، رنو مگان و مزدا3 انتخابهایی مناسب پیش رویتان هستند که با وجود گذشت چند سال از عمرشان، همچنان جذاب و قابلقبول به نظر میرسند. این 2 سدان همقیمت را در مقابل یکدیگر قرار دادیم تا ببینیم هریک برای کدام دسته از خریداران مناسب هستند. مگان و مزدا3 قیمت مشابهی با یکدیگر دارند و در بازار دستدوم از خودروهای پرطرفدار و بهاصطلاح خوشبازار هستند و از این جهت وضعیت یکسانی نسبت به یکدیگر دارند.
مزدا3 نسل قبل:
عرضه مزدا 323 از سال 1387 در ایران آغاز شد. در این سالها همواره مدلهای روز این سری مزدا در ایران ساخته میشد و بعد از تولید نسخه نیو، بازار ایران از مدلهای جدید مزدا3 عقب ماند. ساخت سری اول مزدا3 در سال 86 در ایران آغاز شد. این مدل بهعنوان نسل جدید مزدا323 شناخته میشد و با تغییراتی بنیادین در تمام قسمتها، توجه بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب کرد. طراحی بدنه مزدا نسبت به مگان اسپرتتر و جوانپسندتر است.
چراغهای دوپوششه جلو و عقب با کاسه مشکی رنگ و فلاپهای بدنه همگی تاکید بر ذات اسپرت این سدان دوستداشتنی دارند. این ظاهر اسپرت و تهاجمی باعث شده خریداران مزدا3 نسل قبل را بیشتر قشر جوان تشکیل دهند و میانسالها زیاد میانهای با آن نداشته باشند. مزدا3 در 3 تیپ در بازار ایران عرضه شد. تنها تفاوت تیپ یک و 2 در ظاهر، سانروف برقی است. اما در تیپ 3 شاهد سپرهای متفاوت جلو و عقب، پروژکتورهای متفاوت جلو و شبرنگهای جانبی سپر، فلاپهای نصبشده در قسمت رکابها و باله روی درب صندوق عقب هستیم. همچنین فرم جلوپنجره نیز در تیپ 3 متفاوت است.
کابین مزدا3 رنگبندی و ترکیب جذابتری از مگان دارد و همچون طراحی ظاهرش نظر خریداران جوان را به خود جلب میکند. البته فضای صندلیهای عقب از مگان کمتر است و به دلیل رنگبندی تیره، کابین تنگتر از مگان به نظر میرسد. در مدل فولآپشن مزدا3 نسل قبل شاهد امکاناتی هستیم که تعدادی از آنها در مگان به چشم نمیخورند. پوشش چرمی فرمان و صندلیها حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند. همچنین میتوانید سیستم صوتی را از روی فرمان تنظیم کنید و تهویه مطبوع بهصورت اتوماتیک قابل تنظیم است. در تیپ 3 آپشنهایی مثل گرمکن صندلیهای جلو، برفپاککن خودکار و سامانه روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغها خودنمایی میکنند. ارتفاع مزدا3 از مگان کمتر است و بهخاطر ذات اسپرتاش از سیستم تعلیقی خشک برخوردار است که بخش قابلتوجهی از تکانهای مسیر را به کابین منتقل میکند.
برگ برنده مزدا3 در مقابل مگان پیشرانه پرقدرتتر ، گیرباکس دقیقتر و شتابگیری بهتر آن است. پیشرانه 2 لیتری مزدا حجمی مشابه پیشرانه مگان دارد اما سقف قدرتاش به 150 اسببخار میرسد. اما گشتاورش از مگان کمتر است و در بهترین حالت 187 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. همچنین به لطف دقت مناسب گیرباکس 4 سرعته شتاب اولیه مزدا3 از مگان بیشتر است و در کل ماهیت اسپرتتری در رانندگی دارد.
رنو مگان :
مگان در ابتدای عرضه در ایران در 2 نوع وارداتی و مونتاژ داخل در بازار حضور داشت. طراحی ظاهری مگان وارداتی با رینگهای متفاوت از مدل مونتاژ داخل متمایز میشود. ظاهر مگان وامدار طراحی نهچندان موفق velsatis بوده و در کل ظاهری هماهنگ و آرام را به نمایش میگذارد. مگان از نظر ظاهری درست در مقابل مزدا3 به شدت اسپرت قرار میگیرد و بیشتر چهره یک خودرو خانوادگی و مسنپسند را به نمایش میگذارد. نکته جالب در طراحی مگان این است که هیچ خروجی اگزوزی در سپر عقب دیده نمیشود و درها بدون استفاده از کلید و با استفاده از یک کارت الکترونیکی باز میشوند. استارت خوردن پیشرانه هم به همین شکل است و داخل کابین اثری از زبانه قفل درها نمیبینید.
فضای کابین نسبت به مزدا3 سادهتر طراحی شده و رنگبندی از مد افتاده و معمولیتری از رقیب ژاپنیاش دارد. صندلیها فاقد پوشش چرمی هستند، اما نمیتوان به کیفیت ساخت و مونتاژ کابین ایرادی گرفت. درحالیکه به عملکرد سیستم تهویه و سیستم صوتی ایرادهای جزیی وارد است. نکته جالب کابین مگان 4 شیشه برقی اتوماتیک است. درحالیکه در مزدا3 فقط میتوانید شیشه راننده را بهصورت اتوماتیک حرکت دهید. همچنین فرم اهرم ترمز دستی در نوع خود منحصربهفرد است و سایهبانهای کشویی برای پنجرههای عقب در نظر گرفته شده. نقطه قوت مگان نسبت به مزدا3، فضای کابین جادارتر و راحتتر است. چراکه در طراحی کابین بیشتر کاربرد خانوادگی در اولویت بوده تا فرم اسپرت و هیجانانگیز.
مگان در 2 نوع اتوماتیک و منوآل در بازار عرضه شد. که با توجه به بهره بردن نسخه منوآل از پیشرانه 1.6 لیتری در مقام مقایسه، مگان مجهز به پیشرانه 2 لیتری و گیرباکس اتوماتیک در مقابل مزدا3 قرار میگیرد. پیشرانه 2 لیتری مگان از مزدا3 کمتوانتر است و تنها 136 اسببخار قدرت تولید میکند. اما به لطف گشتاور 191 نیوتنمتری کشش در دورهای بالا عالی به نظر میرسد و سواری نرمتر مگان نسبت به مزدا3 در مسافرتهای طولانیمدت خوشایندتر است. البته به دلیل قدیمی بودن گیرباکس و تاخیرهای پیدرپی، شتاب اولیه چندان چشمگیر نیست و از این نظر چنگی به دل نمیزند. اما فرمان بسیار نرم و هندلینگ و پایداری مناسب به لطف استفاده از سامانههای ESP و ASR سر پیچها به راننده اعتمادبهنفس قابلتوجهی میدهد و از این نظر چیزی از مزدا3 کم ندارد.
نتیجهگیری
در انتها متوجه شدیم که مزدا3 بیشتر برای خریداران جوان که دنبال هیجان نسبی در رانندگی هستند مناسب است. هیچ فرد میانسالی دوست ندارد داخل کابین مزدا3 تکانتکان بخورد و خانوادههای چند نفره با فضای تنگ ردیف عقبش به مشکل میخورند. اما برای مشکلپسندانی که به دنبال تجهیزات رفاهی و طراحی بهروزتری هستند، مزدا3 گزینه مناسبتری از مگان به نظر میرسد. سواری مگان نرم و راحت است اما در مقابل کابین ساده و سواری آرام و کمهیجانی نسبت به مزدا3 دارد. عملکرد گیرباکس قابل ستایش نیست و باید قید شتاب اولیه مناسب با مگان را بزنید. اما فضای ردیف عقباش از مزدا بزرگتر است و انتخاب خانوادگیتری بهنظر میرسد. اینرا هم فراموش نکیند که استهلاک مزدا3 از مگان کمتر است و در صورت بهخرج افتادن و مستهلک شدن، مگان خودرویی پرخرج با لوازم جانبی گرانقیمت است.
دیدگاه خود را بنویسید