پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه آئودی Q5 و پورشه ماکان

اسپرت سواری با کراس اوورهای گران قیمت

مقایسه پورشه ماکان و آئودی Q5 در بازار خودرو ایران: از میان کراس اوورهای گران قیمت و اسپرت بازار تصمیم گرفتیم تا دو نسخه خاص و کمیاب و در عین حال جذاب و ارزشمند یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 را در مقابل یکدیگر قرار دهیم که به خاطر سود بردن از پلت فرم مشترک، […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۹ اسفند ۱۳۹۵

مقایسه پورشه ماکان و آئودی Q5 در بازار خودرو ایران:

از میان کراس اوورهای گران قیمت و اسپرت بازار تصمیم گرفتیم تا دو نسخه خاص و کمیاب و در عین حال جذاب و ارزشمند یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 را در مقابل یکدیگر قرار دهیم که به خاطر سود بردن از پلت فرم مشترک، ابعاد و ویژگی‌های مشابهی دارند.

استفاده از پیشرانه‌های کم حجم مجهز به توربوشارژر در اکثر کراس اوورهای روز دنیا باعث شده تا از نظر قوانین وارداتی این خودروها مشکلی برای ورود به کشور نداشته باشند و ب همین دلیل امروزه شاهد تنوع بیشتری در بازار کراس اوورهای شهری هستیم. اگر از کراس اوورهای معمولی که اکثرا از برندهای آسیایی هستند گذر کنیم، به بخش جذابی از این سگمنت، یعنی کراس اوورهای اسپرت و لوکس می رسیم که در چند سال اخیر تنوعشان داخل کشور زیاد شده و جالب اینجاست که علی‌رغم ویژگی های نسبتا مشابه، اما به خاطر سیاست‌های متفاوت واردات، اختلاف قیمت قابل توجهی با یکدیگر دارند. از میان این کراس اوورها تصمیم گرفتیم تا دو نسخه خاص و کمیاب و در عین حال جذاب و ارزشمند یعنی پورشه ماکان و آئودی Q5 را در مقابل یکدیگر قرار دهیم که به خاطر سود بردن از پلت فرم مشترک، ابعاد و ویژگی‌های مشابهی دارند.

پورشه ماکان

پورشه ماکان:

پس از موفقیت چشمگیر کاین، پورشه تصمیم گرفت تا شاسی بلندی کوچکتر و ارزان‌تر از کاین را روانه بازار کند و در سال ۲۰۱۳ ماکان را به سبد محصولات خود اضافه کرد. ماکان در زبان اندونزیایی به معنی ببر است. ماکان دومین شاسی بلند پورشه و برادر کوچک‌تر کاین به شمار می‌رود و لقب نخستین کراس اوور ۵ نفره پورشه را به خود اختصاص داده است. پورشه برنامه دارد تا ۵۰ هزار دستگاه ماکان در هر سال تولید کند. فروش ۸۰ هزار دستگاه ماکان در سال ۲۰۱۵ نشان از محبوبیت قابل توجه این کراس اوور اسپرت داشت.

برای کاهش هزینه ها، پورشه برای ساخت این مدل از پلت فرم مشترک MLB فولکس واگن استفاده کرده است. آئودی Q5 و A4 نیز روی همین پلت فرم ساخته می‌شوند و به همین جهت ماکان با آئودی Q5 اشتراکات فنی زیادی دارد. البته بخش موتور و گیرباکس ماکان توسط خود پورشه طراحی و توسعه داده شده.

پورشه ماکان

ماکان جوری طراحی شده تا در نگاه اول ذهن را به سوی برادر بزرگ‌ترش کاین ببرد. چراغ های جلو، پنجره‌های جانبی و فرم کلی خودرو شباهت زیادی با کاین دارند. چراغ‌های عقب نیز شباهت بسیاری با چراغ‌های پورشه 918 دارند. مکانیزم باز شدن درب کاپوت در ماکان با سایر محصولات پورشه تفاوت دارد. درب موتور به جای اینکه بین چراغ‌های جلو و بالاتر از سپر جلو قرار بگیرد، چراغ‌های جلو و قسمت بالایی گلگیرها را نیز شامل می‌شود. هواکش‌های بزرگ روی سپر جلو نیز خبر از ذات قدرتمند این پورشه دوست داشتنی می دهند.
پورشه، ماکان را در مدل‌های معمولی، TURBO ، S و به تازگی GTS عرضه می‌کند. پس از وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی، پای پورشه به دلیل پیشرانه‌های حجیم خودروهایش از ایران بریده شد. اما انتخاب پیشرانه ۲ لیتری توربو برای کاین معمولی و بعد از آن انتخاب پیشرانه کم حجم برای باکستر باعث شد تا پای پورشه مجددا به کشور باز شود. از میان مدل‌های مختلف ماکان، نسخه پایه با ابتدایی‌ترین امکانات و ضعیف‌ترین پیشرانه به ایران راه پیدا کرده است.

پورشه ماکان

فضای کابین پورشه ماکان مشابه کاین و پورشه 911 طراحی شده و از بارزترین نکات طراحی کابین می‌توان به کنسول میانی شیبدار جلو و فرمان الهام گرفته شده از مدل 918 اشاره کرد. تمام ابزارک‌ها و کنترلرهای اصلی دور راننده جمع شده‌اند و از نظر ارگونومی ماکان امتیاز خوبی را به خود اختصاص می‌دهد. کابین ماکان ۱۵۰۰ لیتر حجم دارد که ۱۰۰ لیتر از ب ام و X3 کمتر است. به همین دلیل شاهد فضایی نسبتا محدود در ردیف عقب صندلی ها هستیم و صندوق بار نیز تنها ۵۰۰ لیتر (به اندازه یک صدان متوسط) فضا در اختیارتان قرار می‌دهد. آمپرهای پشت فرمان همان چیزی است که از یک پورشه کلاسیک انتظار دارید و سقف پاناروما و پوشش ترکیبی چرم و جیر برای صندلی‌ها همان چیزهایی هستند که توجه بیننده را به خود جلب می‌کنند.

پورشه ماکان

البته کیفیت معمولی کنسول میانی در حد و اندازه‌های نام پورشه و قیمتی که برای این خودرو پرداخت می‌کنید نیست. درب صندوق بار در ماکان به صورت برقی باز و بسته می‌شود و از سایر آپشن‌های این خودروی اسپرت می‌توان به تهویه مطبوع دوگانه، نمایشگر ۷ اینچی لمسی و کرنومتر روی داشبورد (در مدل‌های مجهز به پکیج اسپرت کرونو) اشاره کرد. البته سیستم رهیاب و نویگیشن در ایران کاربردی ندارد و جالب اینجاست که عملکردش در سایر کشورهای دنیا نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. در صورت سفارش همه آپشن‌ها، باید ۳۷۹۰۰ دلار بیشتر از قیمت خودرو پرداخت کنید. که این مبلغ بیش از نصف قیمت ماکان است!

مشخصات فنی پورشه ماکان :

همان طور که اشاره شد از میان پیشرانه‌های عرضه شده برای ماکان، تنها نسخه مجهز به پیشرانه پایه به ایران راه پیدا کرده است. به دنبال استراتژی خودروسازان بزرگ مثل بنز و ب ام و و آئوی، در ساخت این پیشرانه به حجم کم و راندمان بالا توجه شده و پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری به لطف مجهز شدن به توربوشارژر می‌تواند ۲۳۷ اسب بخار قدرت در دور ۶۸۰۰ تولید کند. البته هنگام استارت خوردن پیشرانه، مثل سایر پورشه‌ها خبری از صدای بم و وحشی اگزوزها نیست و در حین حرکت به نظر می‌رسد توان پیشرانه نسبت به وزن ۱۷۷۰ کیلویی که نسبت به جثه ماکان زیاد است، کافی به نظر نمی‌رسد. در یک کلام باید بگوییم که کاین از نظر چابکی در حد MG GS ۱۵۰ میلیونی ارزیابی می‌شود. البته ماکان با تکیه بر دو ویژگی مثبت از نظر فنی می‌درخشد. یکی گیرباکس ۷ سرعته ۲ کلاچه PDK که از سریع‌ترین گیرباکس های ایران است و دیگری هندلینگ فوق‌العاده که وزن و ابعاد ماکان را پنهان می‌کند و آن را از این نظر هم رده کوپه‌ها و سدان‌های اسپرت قرار می‌دهد.

سیستم توزیع متغیر نیروی گشتاور، گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری را به هر چهار چرخ منتقل می کند. البته در حالت عادی این گشتاور به محور عقب منتقل می‌شود تا ماکان عملکردی مشابه یک خودرو اسپرت داشته باشد. ماکان از سیستم مدیریت فعال تعلیق پورشه PASM و سیستم تعلیق تطبیق پذیر نیز بهره می‌برد. البته اگر خواهان سواری نرم‌تر و راحت‌تر باشید می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر تعلیق بادی را سفارش دهید، که این آپشن در ماکان‌های موجود در ایران دیده نمی‌شود. سیستم PHC در مسیرهای شیبدار حرکت ماکان را کنترل می‌کند. همچنین این پورشه دوست داشتنی قابلیت یدک کشیدن ۲۴۰۰ کیلوگرم را دارد.

AUDI Q5

آئودی Q5:

تقریبا همزان با ماکان، پسر قد بلند آئودی نیز با پیشرانه کم حجمش به بازار ایران راه پیدا کرد. Q5 از اولین مدل‌های آئودی است که پس از غیبت نسبتا طولانی این برند آلمانی در ایران عرضه شد. درست برعکس ماکان که پس از مدل‌های متنوع و گوناگون پورشه به ایران آمد و به نوعی ته تاقاری پورشه در ایران شد.

آئودی برای نخستین بار با معرفی Q7 در سال ۲۰۰۵ وارد بازار خودروهای شاسی بلند شد. اما Q5 دومین شاسی بلند آئودی به شمار می‌رود که روی پلت فرم A4 در سال ۲۰۰۸ معرفی شد. البته در سال ۲۰۱۱ آئودی تغییراتی در این شاسی بلند محبوب ایجاد کرد که یکی از این تغییرات، اضافه کردن پیشرانه ۲ لیتری توربو طراحی شده توسط فولکس واگن بود. کیفیت بسیار بالا و البته اصالت در طراحی و دکوراتیو شکیل کابین، از ویژگی‌های یک خودروی آلمانی هستند که که به وضوح در Q5 قابل مشاهده‌اند. از آنجایی که پلت فرم Q5 با ماکان مشترک است، ابعاد این دو نیز به یکدیگر نزدیک است و هر دو در کلاس کراس اوورهای اسپرت جای می‌گیرند.

AUDI Q5

مشخصات فنی آئودی Q5 :

همان طور که اشاره شد، Q5 یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۹۸۴ سی سی توربو TFSI را در دل خود جای داده که توان تولید نیروی محرکه ۲۲۰ اسب بخار در دور ۴۴۵۰ دور تا ۶۰۰۰ دور را دارد. این پیشرانه جایگزین موتوری شده که توانست ۵ سال متوالی عنوان یکی از بهترین پیشرانه‌های جهان را به خود اختصاص دهد. قدرت پیشرانه Q5 چند اسبی از ماکان کمتر است، در حالی که از نظر وزن تفاوت چندانی با ماکان ندارد. این مدل به سیستم کواترو یا دو دیفرانسیل آئودی مجهز شده و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری به نسبت ۴۰، ۶۰ به محورهای جلو و عقب منتقل می‌شود. البته میزان گشتاور وارد شده به محورها در شرایط خاص مثل لغزنده بودن جاده، تغییر می‌کند تا تعادل خودرو کاملا حفظ شود. Q5 به یک گیرباکس ۸ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک مجهز شده که از فواصل کوتاه میان دنده‌های پایین و فواصل بلند میان دنده های بالا بهره می‌برد تا مصرف سوختش به حداقل برسد و در ۱۰۰ کیلومتر تنها ۷.۹ لیتر بنزین مصرف کند.

AUDI Q5

در مقام مقایسه با گیرباکس PDK پورشه، گیرباکس آئودی ناچار است که میدان را واگذار کند، اما از نظر سرعت و دقت هیچ ایرادی به آن وارد نیست. این شاسی بلند جذاب آلمانی که ۱.۸ تن وزن دارد ظرف ۷.۱ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد. در حالی که پورشه ماکان ۶.۹ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد. البته فراموش نکنید که این اعداد و ارقام با توجه به تاثیرات منفی بنزین کم کیفیت داخلی روی توربوها در ایران متفاوت است. اما در مجموع می‌توان گفت که این دو کراس اوور کلاس متفاوتی از سواری را در این سگمنت به شما هدیه می‌دهند که مشابه آن را می‌توانید در ب ام و X4 و با کمی اقماض در لکسوس NX200 ببینید. همچنین حالت رانندگی با Q5 در ۵ برنامه نرمال، کامفورت، داینامیک، اتو و افیشینسی قابل تنظیم است تا دست راننده در انتخاب ویژگی‌های حرکتی باز باشد.

فضای کابین نیز در مجموع جادار و راحت است و فضای بار ۵۴۰ لیتری‌اش به خوبی نیازهای مسافرتی یک خانواده چند نفره را پاسخ می‌دهد. Q5 از نظر ایمنی جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی موسسه EURONCAP و امتیاز ایمنی ۹۲ درصد برای سرنشینان بالغ را کسب کند. از جالب‌ترین آپشن‌هایش می‌توان به سیستم پیشنهاد زمان ترمز گیری از سرعت ۶۵ کیلومتر و کروز کنترل تطبیق پذیر اشاره کرد. اما از مهمترین مشکلات آئودی که در مورد ماکان هم صدق می‌کند، باید به محدودیت در خدمات پس از فروش به خاطر سیستم فنی پیچیده و ناشناخته در ایران و لوازم جانبی گران قیمت و کمیاب اشاره کرد که در صورت آسیب دیدن حسابی مالک را به دردسر می‌اندازد.

نمایندگی آئودی به شرکت پرژیران رسید

سئات لئون 5D تازه وارد بازار هاچ بک های ایران+شرایط فروش

ولخرجی مدیر آئودی از جیب شرکت

آئودی Q2 جدید در آگوست روانه بازار می شود

حضور TT RS جدید آئودی در Goodwood

کدام خودروسازها بیشترین و کمترین فراخوان را داشته‌اند؟

28 پورشه قاچاق به کشور مبدا باز می گردند

نگاهی به خط تولید پورشه پانامرا

پای پورشه باکستر جدید به ایران رسید+عکس های اختصاصی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی