پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه ب ام و سری ۲ و پورشه باکستر

پنجه در پنجه! مقایسه ب ام و سری ۲ و پورشه باکستر

با عرضه ب ام و سری 2 جدید در بازار، سبد کوپه های ب ام و داخل کشور کامل تر شد و همه فکر می کردند که سری 2 رقیب سرسختی در ایران نخواهد داشت. اما سیاست جدید پورشه مبنی بر استفاده از پیشرانه های کم حجم و پر بازده، پای نسل جدید پورشه باکستر […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۳۹۶

با عرضه ب ام و سری 2 جدید در بازار، سبد کوپه های ب ام و داخل کشور کامل تر شد و همه فکر می کردند که سری 2 رقیب سرسختی در ایران نخواهد داشت. اما سیاست جدید پورشه مبنی بر استفاده از پیشرانه های کم حجم و پر بازده، پای نسل جدید پورشه باکستر 718 را نیز به کشور باز کرد تا سری 2 در این بازار تشنه و هیجان انگیز تنها نباشد. ما نیز به این بهانه تصمیم گرفتیم ب ام و سری ۲ و پورشه باکستر را در مقایسه‌ای، رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

با وجود محدودیت های گمرکی و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی، حالا عاشقان سرعت و اسپرت سوارها هم به مینیمال ها قانع شده اند و حالا می توان طعم کوپه سواری آن هم از نوع آلمانیش را با موتورهای کم حجم و پر بازده چشید. با عرضه ب ام و سری 2 جدید در بازار، سبد کوپه های ب ام و داخل کشور کامل تر شد و همه فکر می کردند که سری 2 رقیب سرسختی در ایران نخواهد داشت. اما سیاست جدید پورشه مبنی بر استفاده از پیشرانه های کم حجم و پر بازده، پای نسل جدید پورشه باکستر 718 را نیز به کشور باز کرد تا سری 2 در این بازار تشنه و هیجان انگیز تنها نباشد. ما هم عرضه این دو کوپه تند و تیز و مدرن در ایران را به فال نیک گرفتیم و مقایسه ای میانشان ترتیب دادیم. البته پورشه باکستر با برچسب قیمت حدود 700 میلیونی در ایران اختلاف طبقاتی قابل توجهی با سری 2 دارد.

ب ام و سری ۲

ب ام و 228 کانورتیبل:

در سال ۲۰۱۴ ب ام و روح یکی از محبوب‌ترین خودروهایش را دوباره زنده کرد. ۲۰۰۲ که به دو دو نیز شهرت دارد، روزگاری سقف آرزوی جوان‌های عشق ماشین بود و هنوز هم که هوز است طرفداران زیادی میان ب ام و بازها دارد. ب ام و سری ۲ به عقیده بسیاری جانشین ۲۰۰۲ به شمار می‌رود و بین محصولات ب ام و، بیشتر بیننده را به یاد دوران طلایی ۲۰۰۲ می‌اندازد.

ب ام و سری ۲

همچنین سری ۲ به عنوان جانشینی برای سری ۱ کوپه نیز به شمار می رود که تا چند سال پیش برگ برنده ب ام و در کلاس کوپه‌های کامپکت و جمع و جور بود. سری ۲ جدید بر اساس استخوان بندی نسل F30 سری ۳ شکل گرفته و مدتی بعد از معرفی نسخه کوپه، ب ام و از مدل‌های کابریو و اکتیوتورر آن نیز پرده برداشت. در طراحی ظاهری علی‌رغم اینکه با کوچکترین کوپه ب ام و طرف هستیم، قصوری از طراحان سر نزده و همه چیز همان طوری است که از یک ب ام و انتظار می‌رود. چراغ‌های جلو خودشان را به این دوره و زمانه مدرن وفق داده‌اند و فرم جذابی دارند. چراغ های چکمه‌ای عقب هم زیبایی فراوانی دارند و به خوبی با سایر بخش‌های بدنه هماهنگ هستند.

دو نوع پکیج ساده و اسپرت برای بدنه قابل سفارش است که در پکیج اسپرت، سپر جذاب جلو با خروجی های هوای بزرگ تر و رینگ های اسپرت‌تر زیبایی سری ۲ را دو چندان می‌کنند. البته از نظر ظاهری وقتی سری 2 در کنار باکستر قرار می گیرد، ساده و معمولی جلوه می کند و بعضی جذابیت هایش در مقابل پورشه به شدت جذاب رنگ می بازد.

وضعیت ب ام و سری ۲ در ایران :

ب ام و برای سری ۲ پیشرانه‌های مختلفی از بنزینی گرفته تا دیزل را در نظر گرفته. اما از این میان نسخه کوپه تنها در مدل 220 وارد ایران شد و حالا مدتی است نسخه کانورتیبل با مدل 228 به ایران آمده است. 220 از نظر فنی با پورشه باکستر استاندارد قابل مقایسه است اما وقتی صحبت از باکستر S به میان می آید باید 228 را به جانش بیاندازیم. زیر کاپوت کوچک این ب ام و تازه نفس همان پیشرانه آشنای ۲ لیتری توربو جا خوش کرده که از یک توربوچارجر دو مرحله ای برخوردار است.

ب ام و سری ۲-کابین

مشخصات فنی ب ام و ۲۲۸ کانورتیبل :

228 توانایی تولید 245 اسب بخار را دارد و در همین جا نخستین دلیل فاصله قیمتی اش با باکستر عیان می شود. این پیشرانه روی سری ۲ با توجه به وزن ۱۳۶۵ کیلویی (نسخه کوپه) و گشتاور 350 نیوتون متری، نوید یک رانندگی هیجان انگیز با این کوپه تر و فرز و دیفرانسیل عقب را می‌دهد. با تمام این تفاسیر 228 کوپه 4.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت 96.6 کیلومتر درساعت برسد که این عدد در نسخه کانورتیبل با توجه به وزن بیشتر بالاتر هم می رود. که آنقدرها هم برای یک کانورتیبل 340 میلیونی جذاب نیست. اما در عوض مصرف سوخت اقتصادی و حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، از سری ۲ یک کوپه اقتصادی ساخته است. برگ برنده سری 2 در بحث فنی گیرباکس 8 سرعته فوق العاده دقیق است که از نظر عملکرد چیزی از گیرباکس PDK باکستر کم ندارد.

سری ۲ جدید با کد اتاق F22 شناخته می‌شود. وقتی درهایش را باز کنید فضایی در مقابلتان قرار می‌گیرد که با دیدن آن هیجان زده خواهید شد. چرا که با توجه به ابعاد بدنه فکر می‌کردید کابین کوچک‌تری داشته باشد. اما چیدمان کابین همان فرم تکراری را دارد و بر خلاف باکستر به شدت با کیفیت ، کیفیت قطعات همچنان در برخی قسمت ها چنگی به دل نمی زند.

به خاطر افزایش ۷۲ میلی متری فاصله بین دو محور نسبت به سری ۱ کوپه، فضای کابین جادارتر شده اما همچنان برای سرنشینان عقب عملا غیر قابل استفاده است. اما چرم دوخته شده دور فرمان و چرم زیبای صندلی‌ها شما را به سری ۲ امیدوار می‌کنند. صفحه نمایش هم مثل دیگر محصولات جدید ب ام و، از کنسول جلو بیرون زده و ابعاد مناسبی دارد. شیفترهای تعویض دنده در پشت فرمان نیز نوید یک رانندگی هیجانی را می‌دهند.

پورشه باکستر S:

با وضع محدودیت های گمرکی و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی اکثر علاقه مندان به خودرو از دیدن مدل های جدید پورشه در خیابان های ایران ناامید شدند. اما پورشه هم سیاست جدید پیشرانه های کم حجم و پر بازده را دنبال می کند و در اولین قدم ماکان را با پیشرانه کم حجم به بازار فرستاد. همان طور که مشخصات فنی ماکان با محدودیت های گمرکی تناقضی نداشت، رودستر محبوب پورشه هم با پیشرانه جدیدش مجوز ورود به کشور را دریافت کرده و تعداد قابل توجهی از آن در بازار عرضه شده است. باکستر از محبوب ترین محصولات پورشه است و به نوعی نسخه رودستر کیمن به شمار می رود. نام باکستر از دو کلمه BOXER (موتور تخت) و ROADSTER گرفته شده. باکستر 718 دستپخت جدید پورشه است.

پورشه باکستر ۷۱۸

این رودستر اسپرت فیس لیفت سومین نسل باکستر به شمار می رود و از حق نگذریم، خیلی از سری 2 جذاب تر و خوش استیل تر است. مخصوصا در قسمت عقب با آن چراغ های متصل شده به بالچه متحرک و فرم منحصر به فرد سقف برزنتی اش. در قسمت جلو نیز هواکش های بزرگ و ظرافت چراغ های دی لایت روی سپر جلب توجه می کنند و طبق سنت پورشه در ساخت باکستر، پیشرانه در قسمت میانی بدنه قرار گرفته و کاپوت جلو فضای جمع و جوری برای قرار دادن بارهایتان را در اختیار قرار می دهد.

پورشه باکستر ۷۱۸

فضای کابین بر خلاف سری 2 طراحی تازه و هیجان انگیزی دارد. چیدمان کنسول میان دو صندلی نسبت به قبل تغییر کرده و به پانامرا و کاین نزدیک شده است. فرمان استخوانی و فوق العاده اسپرت شما را به یاد فرمان سوپر ماشینی به نامپ ورشه 918 می اندازد. صفحه کیلومتر شمار هم که طیق سنت پورشه از دایره های تو در تو و بسیار جذاب تشکیل شده. باکستر جدید از نظر کیفیت متریال کابین یک سرو گردن از سری 2 بالاتر است و بیشتر حس و حال یک کوپه گران قیمت را تداعی می کند. البته داخل کابین تنها دو صندلی قرار دارد و مثل سری 2 به صندلی های هر چند کوچک ولی کاربردی برای قرار دادن وسایل اضافی، دسترسی ندارید.

پورشه باکستر ۷۱۸

مشخصات فنی پورشه باکستر ۷۱۸ :

شاسی پورشه باکستر جدید مورد بازنگری قرار گرفته و در قسمت عقب محکمتر است. سیستم الکتریکی فرمان نیز از پورشه 911 توربو قرض گرفته شده و در باکستر S شاهد استفاده از ترمزهای 911 کررا هستیم. اما به قسمتی از مقایسه می رسیم که به کلی پرونده سری 2 را در مقابل باکستر مختومه می کند! همین پیشرانه ای که به مجوز ورود باکستر جدید به مرزهای ایران تلقی می شود. باکستر استاندارد از پیشرانه 2 لیتری بهره می برد که به لطف استفاده از توربوشارژر می تواند 300 اسب بخار قدرت تولید کند. 380 نیوتن متر گشتاور نیز به چرخ های عقب منتقل می شود.

پورشه باکستر ۷۱۸

باکستر استاندارد در نسخه مجهز به گیرباکس PDK 4.9 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر برسد. اما داستان مدل S به کلی متفاوت است. پیشرانه 2.5 لیتری این نسخه با جفت شدن توربوشارژر 350 اسب بخار نیرو تولید می کند و گشتاورش هم به 420 نیوتن متر می رسد. نکته جالب اینجاست که همچون ب ام و، ماکزیمم گشتاور در دورهای پایین و از دور 1950 تا 4500 در اختیار راننده قرار می گیرد. پس با این نسخه در کمال آرامش و بدون تنش می توانید ظرف 4.4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسید. مصرف سوخت و میزان آلایندگی نیز برای هر دو مدل کاهش پیدا کرده و برای نسخه استاندارد به 6.9 لیتر و نسخه S به 7.3 لیتر در 100 کیلومتر می رسد. در یک جمله باید گفت که باکستر جدید در عین جذاب تر، قدرتمندتر و تیزتر بودن، پاک تر و اقتصادی تر از قبل است.

نتیجه گیری:

ب ام و 228 رودستر در تعداد محدودی وارد کشور شده و حدود 340 میلیون تومان قیمت دارد. این قیمت در نسخه 220 کوپه به زیر 300 میلیون تومان می رسد تا سری 2 قابل دسترس ترین ب ام و صفر کیلومتر بازار باشد. اما در مقابل، پورشه باکستر جدید با پیشرانه پر قدرت تر، سواری اسپرت تر و ظاهر جذاب تر و خاص تر به جیبتان فشار زیادی وارد می کند و باید چیزی حدود 650 تا 750 میلیون تومان برای داشتنش هزینه کنید. که شاید برای یک رودستر 2 لیتری عاقلانه به نظر نرسد.

سیر تا پیاز ب ام و سری ۵ جدید

در سال ۹۵ فعالیت کدام واردکننده‌های خودرو متوقف شد؟

پلاک ملی برای ب ام و سری 7 جدید -از این ب ام و لوکس بیشتر بدانید

الزام فروشندگان به بازپسگیری خودروهای مونتاژ آمریکا

قیمت ب ام و های مدل 2017 در گمرک

نسل جدید ب ام و سری 7 رونمایی شد+قیمت و شرایط فروش

مقایسه دو کوپه محبوب از پورشه و جگوار

پای پورشه باکستر جدید به ایران رسید+عکس های اختصاصی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی