پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه لکسوس NX و ب ام و X4

جدال شاسی بلندهای اسپرت

مقایسه ب ام و X4 و لکسوس NX200 از مهمترین نقش آفرینان کلاس شاسی بلندهای اسپرت ، به عنوان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در ایران می توان به لکسوس NX، آئودی Q5، ب ام و X4 و پورشه ماکان اشاره کرد. در این جا تصمیم گرفتیم دو رقیب هم قیمت با مشخصات فنی نسبتا […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۳ فروردین ۱۳۹۶

مقایسه ب ام و X4 و لکسوس NX200

از مهمترین نقش آفرینان کلاس شاسی بلندهای اسپرت ، به عنوان یکی از پرطرفدارترین سگمنت‌های خودرویی در ایران می توان به لکسوس NX، آئودی Q5، ب ام و X4 و پورشه ماکان اشاره کرد. در این جا تصمیم گرفتیم دو رقیب هم قیمت با مشخصات فنی نسبتا مشابه را در مقابل یکدیگر قرار دهیم. پس مقایسه ب ام و X4 و لکسوس NX200 را از دست ندهید.

کراس اوورهای لوکس اسپرت بازه گسترده‌ای در ایران دارند و قیمت‌شان در بازار از ۳۰ میلیون تومان شروع و به ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون تومان هم می رسد. از مهمترین نقش آفرینان این کلاس پرطرفدار در ایران می توان به لکسوس NX، آئودی Q5، ب ام و X4 و پورشه ماکان اشاره کرد. در این میان، NX200 توربو و X4 مشخصات مشابهی نسبت به یکدیگر دارند و از نظر قیمت نیز اختلاف قابل توجهی میان آن‌ها نیست. البته در این میان تکلیف طرفداران دو آتشه ب ام و مشخص است و خلی از خریداران حاضرند پول بیشتری برای خودرو آلمانی با برند شاخص‌تر پرداخت کنند. اما NX هم علی‌رغم سابقه محدودش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با هزینه‌های نگهداری پایین‌تر و نداشتن ناز و افاده‌های رقبای آلمانی، گزینه‌ای جذاب و منطقی برای انتخاب در این کلاس به شمار می‌رود.

BMW X4

ب ام و X4:

در سال ۲۰۱۴، ب ام و پرده از شاسی بلند کامپکت جدید خود برداشت. X4 دومین شاسی بلند کوپه ب ام و به شمار می‌اید و برای کسانی طراحی شده که بودجه‌شان به خرید مدل X6 نمی رسد. X4 هم قد و قواره ب ام و X3 است. طول بدنه ۰.۵ اینچ بیشتر و ارتفاع آن ۱.۵ اینچ از X3 کمتر است. طراحی ظاهری X4 از سبک سایر شاسی بلندهای جدید ب ام و پیروی می‌کند. خیلی از منتقدین مهمترین ایراد طراحی ب ام و را در شباهت زیاد قسمت عقب سدان‌هایش می‌دانند. حالا این ویژگی به شاسی بلندهای ب ام و نیز سرایت کرده و شاهد شباهت بسیار زیاد شاسی بلندهای این خودروساز، در طراحی قسمت جلو و فرم چراغ‌های جلو هستیم.

BMW X4

همان طور که اشاره شد، X4 یک شاسی بلند کوپه است. به همین خاطر شیب قسمت عقب سقف نسبت به سایر کراس اوورهای این سایز بیشتر است، که مشکلاتی از نظر دید محدود عقب را برای این خودرو به همراه دارد. اما از نظر فضای کابین و حجم صندوق بار تفاوت چندانی با یک شاسی بلند جمع و جور ندارد. اما فضای صندوق بار آن نسبت به X3 محدودتر است.

BMW X4

طزاحی کابین X4 سبک و سیاق سایر شاسی بلندهای ب ام و را دنبال می‌کند و از این نظر با فضایی آشنا روبرو هستیم. این شباهت به اندازه‌ایست که تشخیص X4 از سایر مدل‌های ب ام و از روی فرم و نحوه طراحی کابین بسیار سخت شده است. اما در کل کابین X4 از طراحی ساده و زیبایی برخوردار است و به لطف بهره گیری از سیستم iDRIVE، خبری از شلوغی کنسول و گیج شدن راننده نیست. صندلی‌های X4 موقعیتی نزدیک به زمین دارند. گودی صندلی های عقب نیز باعث شده تا علی رغم شیب زیاد سقف در عقب، فضای سر در این قسمت نسبتا مناسب باشد. کیفیت متریال کابین در سطح مطلوبی قرار دارد، اما استفاده از قطعات پلاستیکی در برخی نقاط کابین در خودرویی با این قیمت کمی عجیب به نظر می‌رسد. مانیتور ۸.۸ اینچی لمسی اینفورتیمنت X4 اطلاعات مختلفی را در اختیار راننده قرار می‌دهد. همچنین متمایل شدن کنسول جلو به سمت راننده همچون سایر محصولات ب ام و، ارگونومی کابین را افزایش داده و دسترسی به ادوات مختلف را برای راننده آسان کرده است.

BMW X4

مشخصات فنی ب ام و X4 :

مدل xDRIVE28i به عنوان مدل پایه X4 و نسخه موجود در ایران از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری مجهز به توربو دو مرحله‌ای بهره می‌برد. این پیشرانه پر بازده همان پیشرانه آشنایی است که از آن در اکثر مدل‌های جدید ب ام و نیز استفاده شده و قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت را روانه هر چهار چرخ کند. عملکرد جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک استپ ترونیک X4 بی نظیر است و حال و هوای رانندگی با یک سدان اسپرت را تداعی می کند. همچنین توربوشارژر X4 به سامانه تویین اسکرول مجهز شده‌. این سامانه باعث می‌شود تا پیشرانه X4 تاخیر مرسوم سایر خودروهای توربو را نداشته باشد و توربوها در دورهای پایین نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند. حالت‌های رانندگی نیز در ۴ برنامه مختلف تنظیم می‌شوند.

BMW X4

در حالت ECO PRO دنده‌ها در دورهای پایین‌تر تعویض می‌شوند و همه تنظیمات در جهت کاهش مصرف سوخت تغییر می‌کند. همچینین سامانه وضعیت سرازیری نیز موتور را در مسیر سرازیری به حالت سکون در می‌اورد. مرکز ثقل X4 پایین است و همین عامل به کاهش حرکت‌های عرضی یا بادی رول کمک شایانی می‌کند. سیستم کنترل عملکرد نیز تعادل و سرعت را در میانه پیچ‌ها کنترل می‌کند. مقاوت پیچشی بدنه ۷ درصد بیشتر از X3 است و همه این عوامل خبر از ذات اسپرت این شاسی بلند چموش می‌دهند. سواری X4 با توجه به ذات اسپرتش نسبتا از شاسی بلندهای خانوادگی خشک‌تر است و حتی در حالت کامفورت، ضربه‌هایی به ردیف عقب وارد می‌شود. عملکرد سیستم ترمز X4 نیز عالی نیست و همچون سایر شاسی بلندهای ب ام و که اخیرا عملکرد مناسبی در تست ترمز نداشته‌اند، عملکرد قابل توجهی در متوقف کردن خودرو ندارد.

LEXUS NX200T

لکسوس NX200t

لکسوس با تجربه موفقیت چشمگیر RX در سراسر دنیا، تصمیم به ساخت شاسی بلندی کوچک‌تر، ارزان‌تر و دستیافتنی‌تر از RX گرفت تا دایره مخاطبانش را گسترش دهد. NX، کراس اووری است که روی پلت فرم تویوتا RAV4 شکل گرفته.

جذابیت طراحی بدنه NX به اندازه‌ایست که در نگاه اول بیننده را میخکوب می‌کند. یک طراحی مدرن و فوق‌العاده متناسب و هماهنگ که ترکیبی هنرمندانه از خطوط شکسته و نرم را به نمایش می‌گذارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های مدل F اسپرت در نمای ظاهری، می‌توان به جلوپنجره مشبک مشکی رنگ، یک نوار فلزی نصب شده در پایین سپر جلو، آیینه‌های جانبی با پوشش مشکی براق، رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی با رنگ دودی و در نهایت نشان F بر روی گلگیرهای جلو اشاره کرد.

LEXUS NX200T

کیفیت چرم صندلی‌ها، پوشش کنسول جلو و پنل درها، دوخت پوشش‌های کابین و چرم طبیعی دور فرمان بسیار دلچسب است و با لمس کابین NX، پی بردن به رتبه اول لکسوس در رده بندی کیفیت، بیشتر برایتان مسجل می‌شود. البته در این میان مواردی از جمله پیچ‌های فلزی فاقد روکش که در کنسول میانی نصب شده‌اند، با وسواسی که در ساخت کابین خرج شده همخوانی ندارند!

LEXUS NX200T

تا قبل از کار کردن با دکمه های گوناگون کابین، نظر بر این است که کابین NX ارگونومی فوق‌العاده ای دارد. اما اگر با دقت بیشتری به کابین NX نگاه کنید، محل نامناسب قرارگیری دکمه‌های سیستم پارک اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل به اصطلا توی ذوقتان می‌زند. پراکندگی دکمه‌های نصب شده در سمت چپ و راست فرمان نیز چندان جالب نیست و با مشاهده محل قرارگیری دکمه‌های سیستم حافظه صندلی‌ها، به این نتیجه می‌رسیم که طراحان در بعضی قسمت‌های داخلی کمی بی حوصلگی کرده‌اند.

LEXUS NX200T

روی صندلی‌های جلو هیچ مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود و لبه صندلی‌ها به خوبی سرنشین را در بر می‌گیرند. در ردیف عقب اما فضای راحت و جادار در اختیار ۲ نفر قرار می‌گیرد و با وجود شیب سقف در قسمت عقب نیز سایش سر افراد قد بلند با سقف اجتناب ناپذیر است. در مدل پلاتینوم صندلی‌های ردیف عقب نیز به صورت برقی تا می‌شوند.

LEXUS NX200T

مدل F اسپرت و پلاتینوم از نظر قوای محرکه هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. ارتفاع کوتاه شیشه عقب باعث شده تا دید این قسمت با مشکل مواجه شود. اما وجود دوربین دید عقب با لنز واید و تغییر فرم آیینه‌های جانبی هنگام قرار گرفتن دنده در حالت R، به خوبی این مشکل را بر طرف می‌کنند. همچنین دوربین ۳۶۰ درجه جلو هنگام ورود به تقاطع‌ها به کمک راننده آمده و نقاط کور را در صفحه نمایش نشان می‌دهد. سامانه هدآپ در عمق شیشه جلو، المان‌هایی نظیر میزان سرعت و وضعیت دنده را نمایش می‌دهد. حالت‌های رانندگی نیز توسط اهرم دوار کنسول میانی در چهار وضعیت نرمال، اقتصادی، اسپرت و اسپرت پلاس تنظیم می شود.

مشخصات فنی لکسوس NX200t :

لکسوس NX200t مجهز به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی شده که اولین پیشرانه توربو تاریخ خودروسازی لکسوس است.
پیشرانه NX200t توانایی تولید ۲۳۵ اسب بخار را دارد. توربوها در دورهای پایین عمل می‌کنند و از این جهت بیشینه گشتاور در دورهای ۱۶۵۰ تا ۴۰۰۰ در دسترس قرارمی‌گیرد. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک NX عملکرد دقیقی دارد و می‌توان دنده‌ها را توسط پدال شیفترهای پشت فرمان نیز تعویض کرد. هماهنگی گیرباکس با پیشرانه قابل تحسین است، اما کیفیت پایین سوخت موجود در کشور موجب پایین آمدن راندمان پیشرانه می‌شود.

ایمنی لکسوس NX200t  :

۱۱ عدد ایربگ ایمنی سرنشینان NX را تامین می‌کنند. همچنین این خودرو توانسته از تست‌های تصادف سربلند بیرون آید و ۵ ستاره ایمنی موسسه euroNCAP را به خود اختصاص دهد.

الزام فروشندگان به بازپسگیری خودروهای مونتاژ آمریکا

خودروهای ساخت آمریکا از پلاک ملی جا ماندند

غرفه ایرتویا ، پربازدیدترین غرفه نمایشگاه خودرو تهران

تویوتا و لکسوس پرچمدار مطمئن ترین خودروهای جهان

پیش ثبت نام تویوتا C-HR در ایران؛ همزمان با بازارهای جهانی

کسب رتبه نخست در زمینه رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش توسط ایرتویا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی