پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پراید

ادامه تولید پراید و پژو 405 در سال 95 با وجود ممنوعیت

طبق مصوبه‌ وزارت صنایع و معادن در سال 1395 باید تولید پراید و پژو 405 متوقف میشد که این اتفاق صورت نگرفت و دلیل این امر نبود جایگزین مناسب عنوان شد. به نقل از ایسنا، اوایل امسال بود که ایسنا گزارش داد براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹، ادامه تولید دو […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱ فروردین ۱۳۹۶

طبق مصوبه‌ وزارت صنایع و معادن در سال 1395 باید تولید پراید و پژو 405 متوقف میشد که این اتفاق صورت نگرفت و دلیل این امر نبود جایگزین مناسب عنوان شد.

به نقل از ایسنا، اوایل امسال بود که ایسنا گزارش داد براساس آیین‌نامه مصوب وزارت صنایع و معادن در سال ۱۳۸۹، ادامه تولید دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع است.

آیین‌نامه “ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۸۹ به تصویب شورای سیاست‌گذاری خودرو در وزارت صنایع و معادن وقت رسیده و ۳۰ خرداد ماه همان سال از سوی این وزارتخانه به خودروسازان ابلاغ شد.

در این آیین‌نامه در بخش مربوط به “توسعه و تولید محصولات جدید” تصریح شده که از ابتدای سال ۱۳۹۵، تولید خودروهای سواری با برند داخلی که بیش از ۱۰ سال از زمان آغاز تولید آنها می‌گذرد و همچنین تولید خودروهای سواری با برند خارجی که بیش از هفت سال از زمان اولین عرضه‌ آنها می‌گذرد، باید متوقف شود.

در این زمینه در آیین‌نامه ابلاغی به ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۳۸۹ تاکید شده است: “خودروسازان موظفند برنامه توسعه محصول و جایگزینی تولیدات جاری خود با محصولات جدید را تدوین و اجرایی کنند؛ به‌گونه‌ای که از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند داخلی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از ۱۰ سال باشد. همچنین از ابتدای سال ۱۳۹۵ عمر خودروهای سبک با برند خارجی از زمان اولین عرضه آنها در داخل کشور نباید بیش از هفت سال باشد”.

این آیین‌نامه در حالی است که هم‌اکنون بیشترین تیراژ سواری‌های در حال تولید در دو شرکت ایران خودرو و سایپا مربوط به خودروهای پراید و پژو ۴۰۵ است که عمری به مراتب بیشتر از ۱۰ سال دارند.

سال گذشته به دنبال انتشار گزارش غیر قانونی بودن ادامه تولید پراید و پژو ۴۰۵، کارشناسان و اساتید دانشگاه نیز از ادامه تولید این خودروها انتقاد کرده و سازمان ملی استاندارد ایران نیز خواستار توقف تولید این دو خودرو تا پایان سال ۱۳۹۵ شد، اما این سال در حالی به پایان رسید که توقف تولید این خودروها محقق نشده و حتی تولید این محصولات افزایش نیز یافت!

در حالی براساس برخی گزارش‌ها همین دو خودرو بیشترین حجم شکایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند که طبق آیین‌نامه “ارتقای کیفیت خودروهای سبک، قطعات و مجموعه‌های مرتبط” ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ادامه تولید آنها از ابتدای سال ۱۳۹۵ ممنوع بوده است.

ادامه تولید پراید و پژو 405 تا زمان پیدا شدن جایگزین

تولید پژو 405 و پراید ادامه خواهد داشت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی