پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بایدها و نبایدهای رانندگان ،در هنگام ترکیدن لاستیک

نکاتی مهم برای افزایش عمر لاستیک خودرو

لاستیک های خودرو از آن قسمت‌هایی هستند که فشار زیادی را تحمل می‌کنند و در معرض استهلاک قرار دارند. بعد از کارکردی مشخص لاستیک‌های خودرو نیاز به تعویض دارند، اما با رعایت این نکات می‌تواند عمر لاستیک ها را افزایش دهید. 1- تنظیم باد لاستیک ها وقتی سرد هستند توجه داشته باشید تغییر دما باعث […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

لاستیک های خودرو از آن قسمت‌هایی هستند که فشار زیادی را تحمل می‌کنند و در معرض استهلاک قرار دارند. بعد از کارکردی مشخص لاستیک‌های خودرو نیاز به تعویض دارند، اما با رعایت این نکات می‌تواند عمر لاستیک ها را افزایش دهید.

1- تنظیم باد لاستیک ها وقتی سرد هستند

توجه داشته باشید تغییر دما باعث می‌شود فشار باد لاستیک عوض شود، هر ۵ درجه تغییر در درمای هوا، ۱psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد می‌کند، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتی گراد ۱۰درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت.

خود لاستیک‌ها نیز به مرور کم باد می‌شوند. به طور مثال هرماه به طور متوسط، لاستیک خودرو ۲psi از فشار باد خود را از دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

یکی از نکات مهم در خصوص تنظیم باد لاستیک ها این است که بدانیم هیچ کس با نگاه کردن به تایر (به خصوص تایر رادیال) نمی‌تواند بگوید لاستیک کم باد است یا خیر زیرا از لحاظ ظاهری حتی ۵۰ درصد کم باد بودن هم قابل تشخیص نیست.

برای اطمینان از تنظیم بودن فشار باد باید یک درجه باد مرغوب خریداری کنید. معمولاً درجه‌های باد که آپاراتی‌ها به کار می‌برند دقیق نیستند زیرا به طور دائم در معرض ضربه اند و به طرز صحیحی نگهداری نمی‌شوند. ضمن آنکه فشار باد باید در حالت “سرد” اندازه گرفته شود یعنی خودرو حداقل سه ساعت متوقف بوده و یا کمتر از ۲ کیلومتر طی مسیر کرده باشد.

معمولاً در حالت نرمال رانندگی دمای لاستیک تا ۳۵ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد. پس اگر شما تا آپاراتی برانید، درعمل آنجا فشار باد به صورت دقیق اندازه گرفته نخواهد شد، پس بهتر است با درجه باد خانگی خود آن را امتحان کنید.

2- بازدید لاستیک ها از نظر فرسایش غیر متقارن

هرگونه ساییدگی غیرمعمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

3- خارج کردن اجسام خارجی مثل سنگ ریزه و خرده شیشه از لابلای آج لاستیک

این اجسام می‌توانند به تدریج در لاستیک فرو روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

4- تنظیم بودن چرخ‌ها

تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت لاستیک نمی‌تواند به خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر لاستیک را کم می‌کند.

برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر ۲۵ هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.

5- بالانس چرخ‌ها

به طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود ۲۰ کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به اندازه ۱۴ گرم در این ۲۰ کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود.

اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش می‌بینید چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند. لازم است با مراجعه به آپاراتی هر ۲۰ هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید.

فراموش نکنید در یک شاه راه که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل ۱۴ بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

6- جابه جا کردن لاستیک ها

بهتر است هر ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر، جای لاستیک‌ها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که لاستیک های جلو سریع‌تر ساییده می شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض لاستیک‌ها با یکدیگر در دفترچه راهنمای خودرو درج می‌شود.

7- نگهداری لاستیک

لاستیک را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها (برش‌های نفتی) دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می دارید، باد آن را روی ۱۵psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

همچنین هنگامی که آج رویه لاستیک به ۶/۱ میلیمتر کاهش یابد باید لاستیک را عوض کرد.

منبع: خودروکار

افزایش 9 درصدی قیمت لاستیک خودرو تیر 97

راهنمای خرید و نگهداری لاستیک خودرو

مزایا و معایب استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو

دلیل اهمیت بالانس چرخ چیست؟

با رعایت این نکات عمر خودرو را افزایش دهید

چگونه تایرهای خودرو را برق بیاندازیم؟

صداهای اضافه موتور خودرو ناشی از چیست؟

نگذارید چراغ هشدار سوخت روشن شود!

آب بندی موتور خودرو صفر کیلومتر، درست یا غلط؟

در صورت گرم شدن شدید موتور خودرو چه کنیم؟

چگونه طول عمر برف پاک کن خودرو را افزایش دهیم؟

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی