پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا سراتو سایپا آپشنال

مصاحبه اختصاصی جوان خودرو با مدیر پروژه کیا سراتو آپشنال سایپا

کیا سراتو سایپا علی رغم طرفداران فراوان در بازار و قیمت مناسب و وسوسه کننده اش، از نبود برخی آپشن ها رنج می برد. سایپا برای مرتفع کردن این موضوع، پروژه سراتو آپشنال را در دستور کار خود قرار داد و در آخرین روزهای سال 95 تولید انبوه این خودرو رسما آغاز شد. حالا این […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶

کیا سراتو سایپا علی رغم طرفداران فراوان در بازار و قیمت مناسب و وسوسه کننده اش، از نبود برخی آپشن ها رنج می برد. سایپا برای مرتفع کردن این موضوع، پروژه سراتو آپشنال را در دستور کار خود قرار داد و در آخرین روزهای سال 95 تولید انبوه این خودرو رسما آغاز شد. حالا این محصول آماده عرضه به بازار شده و توسط سایپا به فروش می رسد. در اینجا مصاحبه اختصاصی داریم با مدیر پروژه سراتو آپشنال تا سر از زیر و بم این پروژه دربیاوریم.

مصاحبه اختصاصی جوان خودرو کیا سراتو از جمله خودروهایی است که در بازار ایران محبوبیت ویژه‌ای نزد خریدارانش دارد. خودرویی کم استهلاک و کم مصرف که کیفیت‌های یک خودروی کره‌ای را به خوبی نشان می‌دهد. اولین نسل از این خودرو در سال 2003 راهی بازار شد و تا سال 2008 در خط تولید قرار داشت. نسل دوم در سال 2008 معرفی شد و تا سال 2013 در خط تولید باقی ماند. در حال حاضر نیز نسل سوم این خودرو تولید می‌شود و بازارهای گسترده‌ای در سراسر جهان دارد. هر سه نسل این خودرو در بازار ایران از خوشنام‌ترین خودروهای کیا هستند. هر چند نسل دوم این خودرو را باید آشنا‌تر از دو نسل دیگر نامید زیرا از اواسط سال 93 این خودرو راهی کیلومتر 15 و خطوط تولید سایپا شده است. خودروی که کارشناسان عقیده دارند کمی دیر راهی جاده مخصوص شده است و همین موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ مهندس شهريار رضایي فر مدیر پروژه این خودرو در سایپا برویم تا زیر و بم این پروژه را بررسی کنیم.

کیا سراتو سایپا آپشنال

به عنوان اولین سوال لطفا بگویید چرا سایپا به سراغ تولید نسل دوم سراتو رفته است که توليد آن در دنيا پايان يافته و اصطلاحا فیض آوت شده و دیگر تولید نمی‌شود؟

واقعیت اینجاست که قرارداد تولید سراتو مربوط به سال 91 است. یعنی زمانی که گره تحریم‌های صنعت خودرو هنوز کور نشده بود.  باید این خودرو را در سال 92 راهی بازار می‌کردیم. در واقع ما در حال نصب تجهیزات خط و تکمیل فرآیند‌های تولید بودیم که متاسفانه اعمال تحریم‌هاي خودرويي باعث شد همکاری طرف کره‌ای با ما قطع شود. در حالی که ما سرمایه گذاری بالغ بر 15 میلیون دلار به جز سرمایه گذاری‌های ریالی برای تولید این خودرو انجام داده بودیم و عملا به دلیل تحریم‌ها پروژه مسكوت ماند. اما در ابتدای سال 93 و با رفع تحريمهاي خودروئي در پي توافقات اوليه در مذاكرات هسته اي ايران و 1+5  ما توانستیم ظرف 2.5 ماه تجهیزات را با همکاری طرف کره‌ای در خطوط نصب کنیم و توليد آزمايشي خودرو با حضور نمايندگان كياموتورز انجام و در واقع توليد انبوه اين خودرو شروع شد. اعمال تحريمهاي خودروئي باعث شده بود سرمایه گذاری انجام شده بهره برداری نشده و به اهداف اوليه شركت مبني بر توليد اين خودرو در سال 91 كه در آن تاريخ توليد روز كياموتورز بود نرسيم.

چرا بعد از اجرای برجام به سراغ تولید نسل جدید سراتو نرفتید و همان نسل قدیمی را با آپشن‌های بیشتر تولید کردید؟

دو نکته در این خصوص وجود دارد. ابتدا این که ما سرمایه گذاری کرده بودیم که ریالی هنوز بازگشت نداشت و مجبور بودیم بعد از اجرای برجام هر چه سريعتر از سرمايه گذاري انجام شده بهره برداري نماييم. دوم این که حتی پیشنهاد تولید نسل سوم و فعلی سراتو هم مطرح شد اما نسل سوم سراتو پلتفرمی کاملا متفاوت با نسل دوم دارد و ما اگر قرار بود به سمت نسل سوم شیفت کنیم، باید بيشتر سرمایه گذاری و تجهیزاتی که قبلا نصب کرده بودیم را کنار می‌گذاشتیم و دوباره سرمایه گذاری می کردیم. این موضوع منطقی نبود. اما در خصوص مدل آپشنال واقعیت اینجاست که پس از شروع توليد انبوه سراتو توسط سايپا با توجه به مطالعات بازار و نظر سنجي از مشتريان که توسط معاونت فروش شرکت سایپا انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار باشد سراتو در کورس رقابت باقی بماند، نیازهایی دارد که باید آنها را برطرف کنیم. از این رو در ابتدای سال 95 ما پیشنهاد تولید این ورژن را به کیا دادیم و مورد موافقت قرار گرفت. بر اين اساس آپشنهاي مهمي نظير پدل شیفتر، سان روف، مولتی مدیا، صندلی چرمی، سویچ هوشمند، سنسور  و دوربین دید عقب و جلوآمپر جديد به خودرو اضافه شد. در واقع توانستیم در روز چهارم اسفند ماه سال قبل پس از توليد آزمايشي با حضور نمايندگان شركت كياموتورز و اخذ تائيديه هاي فرآيندي و محصول ، تولید صنعتی این ورژن از سراتو را شروع کنیم.

چند درصد از قطعات این خودرو در داخل تولید می‌شود؟

در حال حاضر 20 درصد در مدل‌ اتوماتيك و 21 درصد در مدل دند‌ه‌ای به تولید داخلی دست یافته ایم. لاستیک‌ها، صندلی، باتری، قطعات پلاستیکی و عایق بندی، شیشه‌ها و چند بخش دیگر تولید داخل هستند. البته اخیرا رینگ‌ها و سپر را نیز داخل سازی کرده‌ایم. انشالله در سال 96 به تولید داخلی 30 درصد خواهیم رسید. قطعاتي نظير دسته سيمها ، باک، مسیرهای سوخت و … نیز در آینده توسط قطعه سازان داخلی تولید خواهند شد.

سقف تولید این خودرو در ایران چقدر خواهد بود؟

در حال حاضر قرارداد تولید برای 100 هزار دستگاه منعقد شده است كه قابليت تمديد داد. در سال جاری هدف گذاری براي تولید به 30 هزار دستگاه افزايش يافته است كه اين موضوع با توجه به شرایط بازار و استقبال مناسب مشتريان به اين خودرو مخصوصا” بعد از شروع توليد آپشنال در برنامه جامع توليد سايپا انجام شده است . فکر می کنم تا به امروز مجموعا” 13 هزار دستگاه از سراتو به تولید رسیده است. ظرفيت فعلي خطوط توليد سراتو در سايپا حدود 70 دستگاه در یک شیفت کاری ميباشد که می‌توان آن را افزایش داد. همچنين بر اساس نياز بازار  برنامه تولید فعلا 80 درصد مدل 2 لیتری و 20 درصد مدل دنده‌ای است.

کیا سراتو سایپا آپشنال

 

 

گفتید صندلی این خودرو را داخل سازی کرده‌اید، این پروژه چگونه انجام شده است؟

بدليل افزايش عمق خودكفايي اين خودرو ما قصد داشتیم صندلی‌های سراتو را با توجه به ظرفيتهاي مهندسي و توليدي موجود در داخل گروه سايپا داخل سازی کنیم اما نه کپی کاری. در واقع می خواستیم انتقال تکنولوژی و علوم ساخت به قطعه سازان داخلی نیز انجام شود. زیرا همانطور که می دانید طراحی هندسی کابین یک خودرو از نقطه ثقل سرنشینان یا محل نشستن آنها آغاز می‌شود. از این رو طراحی و ساخت صندلی علی رغم آنکه ساده به نظر می‌رسد، آسان نیست. در نتیجه ما با داخل سازی صندلی‌های این خودرو در شرکت سایپا آذین، توانستیم به علم و تکنولوژی ساخت صندلی‌های نسبتا مدرن دست پیدا کنیم و حالا این توانمندی را داریم که همه صندلی‌ها محصولات را باز طراحی کنیم. برای رسیدن به این نقطه با تامین کنندگان و قطعه سازان کره‌ای همکاری‌های گسترده‌ای انجام شده است.

فروش نقدی سراتو 2000 آپشنال با قیمت قطعی و تخفیف (اسفند 96)

2 هموطن از یک نگاه/ بررسی هیوندای اکسنت کرمان موتور و کیا سراتو سایپا

کیا سراتو فیس‌لیفت بخریم یا هیوندای النترا 2017؟

دوئل کره و فرانسه در خاک ایران/ مقایسه سدان های متوسط 100 میلیونی

تست‌های هوموگولیشن این صندلی‌ها در مباحث فنی و ایمنی چگونه انجام شده است؟

می‌دانیم که مسائل ایمنی صندلی‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو بعضی از تست های صندلی‌های داخل سازی شده در موسسات کشورهای اروپایی و بعضی در مرکز تحقیقات سایپا انجام شده است.

استاندارد‌های قطعات داخل سازی شده چگونه اخذ شده است؟

ما توافق نامه‌ای با کیا موتورز داریم که در آن مشخص شده ما قرار است روی کدام قطعات کار کنیم. بعد از این که روی قطعات مورد نظر به توافق رسیدیم، نقشه‌های اصلی و دیتاهایی که برای تولید قطعات نیاز داریم را از کیا موتورز دریافت می‌کنیم. در نتیجه مجبور هستیم همیشه طبق آخرین استانداردهای روز کیا موتورز پیش برویم و بعد از ساخت قطعات باید همه آنها به تایید کیا موتورز برسد. از این رو کیفیت و استانداردهای قطعات داخل سازی شده همیشه به روز است. به خصوص در مورد آپشن‌های اضافه شده به این خودرو ما اصرار داشتیم که یا قطعات را خود کیا موتورز تامین کند و یا از تامین کنندگانی که کیا موتورز تایید می‌کند آنها را خریداری کنیم. به همین دلیل خوشبختانه کیا سراتو آپشنال از نظر کیفیت 4 ستاره کیفی از ISQI دریافت کرده است.

سخن از کیفیت کردید، مثلا خودروهای رنو با استناد به استاندارد AVES رنو تولید می‌شوند و ساندرو 4 ستاره را باید حاصل این استاندارد دانست. کیا سراتو با استناد به کدام استاندارد به تولید می‌رسد؟

ما در سایپا استانداردی را مورد استفاده قرار می‌دهیم که SPAS نام دارد. این استاندارد مختص سايپا ولي اقتباسی از استانداردهای رنو، نیسان، سیتروئن و کیا موتورز است. خوشبختانه با استفاده از این استاندارد در سال‌های اخیر توانستیم ارتقاع سطح کیفی را در محصولاتی که پلتفرم‌های نسبتا جوان‌تری دارند، تجربه کنیم. ضمن این که نمایندگان کیفیت کیا موتورز محصولات نهايی تولید شده را مورد ارزیابی قرار دادند و کیفیت این سراتو تولید شده در ایران را مطابق با استانداردهای کیا تایید کردند.

کیا سراتو دارای استانداردهای آلایندگی یورو 4 است، با توجه به این كه کم کم استانداردهای یورو 5 نیز در آینده لحاظ می‌شود، آیا سراتو می‌تواند به این استانداردها دست پیدا کند؟

همانطور که می‌دانید هر خودرو قبل از حضور در یک بازار جدید، باید تست‌های میدانی را پشت سر بگذارد تا در بخش‌های مورد نیاز با شرایط محیطی، سوخت، آب وهوا و … کالیبره شود. هر چند این خودرو قبل از تولید در سایپا نیز در بازار ایران حضور داشت و به نوعی امتحان شده بود اما با این حال ما تست‌های مختلف میدانی را برای این خودرو در نظر گرفتیم و یکی از مهمترین‌های آن کالیبره کردن ECU Map با شرایط آب و هوایی و سوخت کشور است. این تست‌ها در سردترین، گرم‌ترین شرایط آب و هوایی و مرتفع‌ترین و پست‌ترین ارتفاعات انجام شده است.


آیا در بخش خدمات پس از فروش آموزش‌های لازم انجام شده است و نمایندگی‌های سایپا می‌توانند به خوبی به این خودرو خدمات بدهند؟

با توجه به این که سطح تکنولوژیکی این خودرو نسبت به دیگر محصولات شرکت بالاتر است، قبل از این که خودرو راهی بازار شود، دوره هاي آموزشي برای متخصصین نمایندگی‌های به مدت یک هفته به صورت تخصصی و با حضور کارشناسان کیا موتورز برگزار کردیم که خوشبختانه نتایج خوبی داشت. ضمن این که نمایندگی‌ها به تجهيزات و ابزارهای خاص تعمیرات این خودرو مجهز شده‌اند و از نظر تامین قطعات نیز هیچ مشکلی نداریم.

آیا در آینده دامنه همکاری‌های سایپا با کیاموتورز گسترش خواهد یافت؟

قطعا این دیدگاه در سایپا وجود دارد و یکی از مهمترین پارتنرهای ما کیا موتورز است. این شرکت در ایران هم تجربه موفقی داشته است و مردم هم از این برند راضی هستند. اما با توجه به این که ما محصولات را در كلاس‌های مختلف انتخاب می‌کنیم، قطعات برنامه همکاری با شرکاي خارجی به گونه‌ای است که در یک كلاس محصولات رقیب و موازی نداشته باشیم.

آیا تولید محصول جدیدی از کیا موتورز در برنامه سایپا قرار دارد و خودرویی با قیمت پایین‌تر از سراتو وسگمنت‌های میانی بازار در سایپا تولید خواهد شد؟

قطعا با توجه به نیاز بازار و مطالعاتی که انجام شده است سایپا و کیا موتورز تصمیمات جدیدی می گیرند و به سراغ دیگر كلاس‌ها نیز خواهند رفت.

سیتروئن پس از 39 سال با سایپا برگشت

جزییات شرایط فروش سراتو 2000 آپشنال

یکه تازی سایپا در بورس

70 درصد سهم صادرات خودرو در چنگ سایپا

خدمات رسانی تعمیرگاه های مرکزی سایپا در روزهای جمعه

تولید انبوه سراتو آپشنال آغاز شد + قیمت و امکانات جدید

آپشن های جدید برای کیا سراتو سایپایی

تحلیلی بر وضعیت کیفیت خودرو های داخلی

گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای تولید داخل (فروردین 96)

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی