پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ریس

گزارش کامل دومین راند مسابقات سرعت قهرمانی کشور (اختصاصی جوان خودرو)

پنالتی، تویوتا، تصادف! راند دوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور در سال جاری جمعه 30 تیرماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مسابقه طبق اعلام سایت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی 75 شرکت کننده از استان های مختلف کشور حضور داشتند. البته این 75 نفر روز پنجشنبه برای حضور در مسابقات ثبت نام کرده بودند […]

javankhodro
شنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۶

پنالتی، تویوتا، تصادف!

راند دوم مسابقات سرعت قهرمانی کشور در سال جاری جمعه 30 تیرماه در پیست آزادی تهران برگزار شد. در این مسابقه طبق اعلام سایت فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی 75 شرکت کننده از استان های مختلف کشور حضور داشتند. البته این 75 نفر روز پنجشنبه برای حضور در مسابقات ثبت نام کرده بودند و در روز مسابقه بعضی از شرکت کنندگان به دلیل بروز نقص فنی نتوانستند در خط استارت قرار بگیرند. در طول هفته گذشته تنور تمرین ورزشکاران در پیست آزادی تهران مثل آسفالت اش آنقدر گرم بود که تحمل ایستادن زیر نور آفتاب کار هر کسی نبود. از طرفی تیم اجرایی مسابقات نیز تغییراتی را تجربه کرده بود و اعضای برگزاری جدید تلاش های بسیاری در طول هفته جهت بهبود برگزاری مرحله تایم گیری و مسابقه اصلی انجام داده بودند.

یکی از قوانینی که در این مسابقه از سوی کمیته برگزاری سفت و سخت به آن توجه شد، ساعت ورود ورزشکاران به پیست بود. زیرا طبق آین نامه کمیته سرعت ورزشکاران باید تا ساعت 8:30 در پیست حضور پیدا می کردند و در غیر این صورت با جریمه پنالتی رو به رو می شدند. پنالتی 5 ثانیه ای که البته فرقی نمی کرد چقدر دیر کنید 30 ثانیه یا 30 دقیقه! به این ترتیب 17 نفر شامل پنالتی شدند و مسابقه در گرمای 36 درجه ای تهران آغاز به کار کرد.  از جمله تفاوت های مهم این مسابقه نسبت به گذشته، تغییر محل استقرار نفر اول در خط استارت و به تب بقیه شرکت کنندگان بود. به شکلی که در گذشته نفر اول در سمت راست و جلوتر  قرار داشت و نفر دوم در سمت چپ می ایستاد. به همین دلیل بعد از استارت نفر اول کم کم به سمت چپ متمایل می شد تا مسیر Racing Line داخلی پیچ یک را در اختیار بگیرد. این در شرایطی بود که نفر دوم هم با طی کردن مسیر مستقیم همین نیت را دنبال می کرد. به همین دلیل برخوردهای زیادی در این قسمت پیش می آمد. در نتیجه به گفته رضا پازند مسئول کمیته سرعت، این تغییر پزیشن ایجاد شد تا از برخوردها جلوگیری شود. ضمن این که در حدود یک دهه پیش هم مسیر خط استارت به همین شکل طراحی شده بود.

پژو 405

 اولین کلاس مربوط به پژو 405 بود. سه خط اول این مسابقه را اصفهانی ها قبضه کرده بودند. زیرا محسن مقرون منفرد، محسن شیروانی و مهرداد صفری 3 پزیشن اول را در اختیار داشتند. جالب آن که تایم های این سه بسیار به هم نزدیک بود و دو نفر دوم تنها چند صدم ثانیه با تایم محسن مقرون ( 1/7/232دقیقه) فاصله داشتند. کلاس 405 با پیشتازی سه نفر اول همراه بود تا در دور پنجم بلاخره اولین جابجایی تاثیرگذار اتفاق افتاد. به این ترتیب محسن شیروانی با شماره 44 که سپر به سپر نفر اول می راند توانست جایگاه اول را از محسن مقرون مفرد بگیرد و به این ترتیب پیشتاز مسابقه شد. اما نفر سوم مهراداد صفری با تجربه که شماره 25 را بر خودرو داشت بسیار تلاش می کرد تا از رقابت دو نفر اول و دوم استفاده کند و خودش را جلو بکشد. اتفاقی که سرانجام افتاد و صفری توانست از داخل پیچ نفوذ کند و در خروج به جایگاه اول دست یابد. در پایان رقابت در این کلاس مهداد صفری اول شد، محسن مقرون منفرد دوم شد و علی مقیمی که در خط استارت جایگاه چهارم را در اختیار داشت به مقام سوم دست پیدا کرد.

پراید

کلاس پراید دومین کلاسی بود که برگزار شد. این بار خط استارت این کلاس هیجان بیشتری داشت. زیرا شروین یگانه قهرمان بی چون و چرای کلاس 206 و البته یکی از باهوش ترین رانندگان مسابقات با خودروی شماره 12 در خط یک ایستاده بود. همچنین لیلا پیکان پور و داود محمدی که از مدعیان این کلاس هستند، با شماره های 32 و 55 در جایگاه های دوم و سوم قرار داشتند. شاید کم تر کسی تصور می کرد کلاس پراید تا این اندازه پر هیجان برگزار شود. در هنگام استارت شروین یگانه خط یک را حفظ کرد اما داود محمدی با زیرکی توانست جایگاه دوم را از پیکانپور بگیرد. در ادامه مسابقه محمدی که به نظر می رسید خودروی او در دنده 2 شتاب بیشتری نسبت به خودروی یگانه دارد در خروج و ورود پیچ ها برخوردهای کوچکی را با خودروی یگانه داشت که اصطلاحا Touch کردن گفته می شود. در یکی از صحنه ها نیز در پیچ سوم شروین یگانه از داخل پیچ مسیر را به گونه ای طی کرد که محمدی مجبور به حرکت به سمت بیرون پیچ شد و دو چرخش حتی در خارج از مسیر قرار گرفت. اما این همه ماجرا نبود زیرا این دو قرار نداشتند که پا پس بکشند.

فاصله دو خودروی اول به گونه ای نزدیک به هم بود که در خروج پیچ ها هر دو خودرو تقریبا دوشا دوش هم حرکت می کردند. در مجموع به نظر می رسید خودروی محمدی سرحال تر از پراید یگانه باشد و این تکنیک یگانه است که خط یک را حفظ می کند. اما دو دور مانده به آخر مسابقه محمدی سرانجام از داخل پیچ توانست مسیر ریسینگ لاین یگانه را قطع کند و به جایگاه اول برسد. اما طولی نکشید که در پیچ سوم دوباره شروین یگانه جایگاهش را پس گرفت. اما زیباترین صحنه لحظه عبور از خط پایان بود. به شکلی که دماغه خودروی شروین یگانه تنها با کم تر از نیم تر فاصله زودتر از خط پایان گذشت تا او بر سکوی اول و داود محمدی بر سکوی دوم به ایستد. حمید کلهر هم که در ابتدا از جایگاه پنجم استارت کرده بود توانست به مقام سوم دست پیدا کند.

GT-2000

کلاس BP-GT نیز این بار به نظر جذاب می رسد. زیرا اشکان مسگرهای با تجربه با تویوتا کرولا 1.8 وارد میدان شده بود. سیامک موسوی نیز مثل همیشه بعد از بازگشتش به مسابقات سرحال به نظر می رسد. محمدرضا طالب نیا و علی مرتاضی هم بیدهای نبودند که با هر بادی بلرزند. استارت این کلاس همراه بود با پیشتازی و یا بهتر است بگوییم یکه تازی اشکان مسگرها. راننده ای که به عقیده بسیاری از باتجربه های مسابقات دارای یک استیل خاص رانندگی به خصوص در ترمزگیری هاست. استارت خوب محمدرضا طالب نیا با یک اتفاق تلخ همراه شد. دنده 2 گلف او جا نرفت تا پیشتازان این کلاس به ترتیب مسگرها، علی مرتاضی با هوندا CRX جلوکشید و سیامک موسوی باشند. در حالی که سیامک موسوی، با خودروی 1.4 لیتری، محمدرضا طالب نیا و علی مرتاضی با هوندا در پیکار بودند تا خودشان را به سکو نزدیک کنند، این تویوتا کرولا مسگرها با پیشرانه 2ZZ تویوتا و ECUساخت DTA بود که هر لحظه فاصله اش را با بقیه بیشتر می کرد. ضمن این که ضرایب مناسب 6 دنده رو به جلو گیرباکس که به صورت سفارشی ساخته شده بودند نیز در این موفقیت بی تاثیر نبودند.

در ادامه مسابقه سرسخت ترین حریف مسگرها یعنی علی مرتاضی با هوندا از مسابقه خارج شد و در نهایت تنها 3 خودرو در پیست باقی ماندند و مسگرها نیز که فاصله خوبی با دیگر خودروها ایجاد کرده بود کمی از فشار روی پیشرانه خودرو کم کرد و در نهایت مقام اول این کلاس را به دست آورد. سیامک موسوی و محمدرضا دهنوی هم در این کلاس دوم و سوم شدند.

BP

کلاس BP برعکس سنوات قبل این بار تنها با 7 شرکت کننده استارت زد. علی شیرزاد که مدتهاست از پیشتازان این کلاس است این بار هم در خط یک قرار داشت. محسن محمدی و فرهاد جعفری نیز رده های دوم و سوم را در اختیار داشتند. در پایان این کلاس دو رده اول حفظ شدند و تنها فرهاد جعفری بود که جایش را به جواد نتاج داد تا پرونده این کلاس هم در دومین مرحله مسابقات سرعت بسته شود.

206  اختصاصی

کلاس پر حاشیه و جذاب 206 اختصاصی این بار هم پ رنگ بود. این بار مهرداد صفری در خط یک قرار داشت و شروین یگانه در خط دوم. شایان افتخاری هم در پزیشن سوم ایستاده بود. چند دروی از مسابقه گذشته بود که قنادان، فریدون فر و شصتی با هم برخورد کردند و هر سه خودرو دچار آسیب شدند. در پی این برخورد مارشال که یک لوتوس الیز سبز بود وارد مسیر شد و داوران پرچم زرد را به حرکت درآوردند. در این برخورد تنها شصتی بود که توانست به مسابقه ادامه بدهد. این در حالی بود که جنگ سه نفر اول در پایان به نفع  مهرداد صفری تمام شد و او سکوی اول را تصاحب کرد. همچنین شایان افتخاری و شروین یگانه نیز به مقام های دوم و سوم دست پیدا کردند.

اسپرت شهری

در کلاس اسپرت شهری ( همگانی) این بار یک حریق قدرتمند منتظر دیگر شرکت کنندگان بود. لوتوس 220 کاپ قرمز رنگ به رانندگی شروین یگانه در خط دوم ایستاده بود. مرسدس بنز CLA به رانندگی کامران واقف در رده یک قرار داشت و خط سوم هم در اختیار مهدی رضوی بود. بعد از استارت این مرسدس بنز بود که به لطفا سیستم 4 چرخ محرک توانست خودش را جلو بکشد و در پیچ ها نیز عملکرد خوبی داشته باشد. اما لوتوس هم تا یک دور به پایان مسابقه در رده دوم قرار داشت و دقیقا در دور آخر توانست به جایگاه اول برسد. در پایان نیز شروین یگانه با لوتوس اول شد. کامران واقف با مرسدس بنز به مقام دوم رسید و مهدی رضوی هم سکوی سوم را به دست آورد.

آزاد گروپ 2

کلاس آزاد در گروپ دو همراه با حضور تیم Nemesis و البته چند غریبه بود!  از جمع 8 خودروی ثبت نام کرده در این کلاس 6 خودرو از تیم نمسیس 27 در خ استارت حاضر بودند. همزمان با آغاز مسابقه محمد باقرزاده که توانسته بود تایم درخور توجه 53/810 ثانیه را به ثبت برساند، پیشا پیش همه اولین خودرو در اولین پیچ بود. در ادامه مسیر مظاهر ابراهیمیان و دیگر شرکت کنندگان ب ام و سوار با هم رقابت داشتند و محمد باقرزاده نیز که خودروی سرحال داشت، توانست از بقیه پیشی بگیرد. این در حالی بود که در عین ناباوری اشکان مسگرها با تویوتا 1.8 لیتری کم کم خودش را به جلو کشیده بود و می رفت که یکی از سکوهای این کلاس را در حضور ب ام و های تا دندان مسلح به دست آورد. در نهایت هم اینگونه شد. البته بروز نقص فنی در بعضی از خودروها نیز به مسگرها کمک کرد تا سکوی دوم این کلاس را بعد از محمد باقرزاده کسب کند. علیرضا امینی نیز توانست بر جایگاه سوم تکیه کند.

آزاد

اما از هر چه بگذریم صدای پیشرانه های کلاس آزاد خوش تر است. کلاس آزاد با 7 خودرو آماده استارت بود. البته رانندگان این کلاس عقیده داشتند با توجه به نسبت تراکم بالای پیشرانه های این کلاس بهتر بود قبل از به اوج رسیدن گرما این کلاس برگزار شود. در عین ناباوری اشکان مسگرها با تویوتا کرولا در این کلاس هم حضور داشت!  این سومین مسابقه ای بود که او با خودرو خود آن هم در اوج گرما و فشار در یک روز شرکت می کند. شاید کم تر خودروی در مسابقات سرعت چنین استقامتی داشته باشد. بعد از استارت غلامرضا جنیدی با BMW V10 به جلو شلیک شد و در پیچ یک حتی از صفا احمدی جلو افتاد. در اواسط مسیر 400 متر اما این فورد صفا احمدی بود که جلو کشید و وارد پیچ دوم شد. محمد باقرزاده هم در این شرایط نزدیک به جنیدی می راند. در خروج از پیچ انتهای 400 متر صفا احمدی به دلیل گشتاور عظیم پیشرانه فورد از دو خودروی دیگر جدا شد. غلامرضا جنیدی که قصد داشت از نقطه اپکس داخلی پیچ استفاده کند و به همین دلیل برای ورود به پیچ سوم از مسیر خارجی استفاده می کرد، ناگهان محمد باقرزاده را در داخلی پیچ دید و مجبور شد با توجه به حرکت باقرزاده به سمت چپ، او نیز به سمت چپ برود تا از برخورد دو خودرو جلو گیری کند.

در این حال باقرزاده نیز برای بستن مسیر جنیدی در خارج از پیچ و البته خروج از پیچ به عنوان اولین نفر، به سمت چپ حرکت کرد و این کار آنقدر ادامه یافت تا برخورد ب ام و E30 باقرزاده با E46 جنیدی باعث خروج هر دو از پیست شود. در این بین مارشال وارد مسیر شد و خودروها بعد از سه دور دوباره به خط استارت بازگشتند تا مجددا استارت کنند. البته در این حادثه ابهامات بسیاری وجود دارد که به گفته رضا پازند مسئولی کمیته سرعت در دست بررسی است. از جمله این ابهامات می توان به بازگشت دوباره جنیدی به خط استارت در حالی که تقریبا 3 دور از دیگران عقب مانده بود و پیاده شدنش از خودرو بعد از حادثه اشاره کرد. هر چند متخصصین عقیده دارند انحراف بیش از حد محمد باقرزاده به سمت چپ خطا به حساب می آید اما، باید منتظر ماند تا رای کمیته داوری فدارسیون به صورت رسمی اعلام شود. به هر حال باقرزاده از مسابقه اخراج شد.

 در پایان صفا احمدی که 5 ثانیه پنالتی دریافت کرده بود، با 8 ثانیه اختلاف نسبت به نفر دوم از خط پایان گذشت. علامرضا جنیدی دومین خودرویی بود که از خط پایان عبور کرد و مهدی علی اکبری نیز با پونتیاک سوم شد. با این حال کمیته اجرایی مسابقات سرعت مراسم سکوی قهرمانی این کلاس را برگزار نکردند تا نتایج توسط کمیته داوری دوباره بررسی شود. هر چند مقام قهرمانی صفا احمدی و سومی مهدی علی اکبری مسجل شده است و عدم برگزاری مراسم سکوی قهرمانی کمی عجب به نظر می رسد. این در حالی است که سایت رسمی فدارسیون موتورسواری و اتومبیلرانی این سه نفر را به عنوان نفرات برتر این کلاس معرفی کرده است.

 

عکاس: حمیدرضا اوجانی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی