پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف خودرو

جریمه مسدود کردن خیابان به دلیل تصادف خسارتی

مسدود کردن خیابان به دلیل تصادف خسارتی تخلف رانندگی محسوب شده و رانندگان وسایل نقلیه باید به این مورد توجه داشته باشند. به نقل از فارس، در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۹ مرداد ۱۳۹۶

مسدود کردن خیابان به دلیل تصادف خسارتی تخلف رانندگی محسوب شده و رانندگان وسایل نقلیه باید به این مورد توجه داشته باشند.

به نقل از فارس، در ماده ٨٨ آیین نامه راهور، مسئولیت واحدهای پلیس راه و راهور در اعزام کارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصریح شده که مورد عمل قرار می گیرد.

وظیفه کارشناس تصادفات این است که با بررسی دقیق محل حادثه، نسبت به جمع آوری دلایل و مستندات لازم، اقدام کرده و فرد مقصر در حادثه را مشخص و نهایتا مدیریت صحنه تصادف تا برقراری ایمنی تردد در محل را بر عهده گیرد.

لکن تا حضور کارشناس در صحنه تصادف، آیین نامه راهور و سایر مقررات قانونی برای راننده ای که در صحنه تصادف “سالم” مانده؛ صرف نظر از این که در وقوع تصادف مقصر است یا نه تکالیفی را مقرر کرده که اگر آنها را درست انجام ندهد و احیانا تصادف یا تصادفات بعدی صورت بگیرد، موجب مسئولیت آن راننده در تصادف دوم خواهد شد.

سرهنگ علی اصغر مهری در این رابطه، اظهار داشت: در خیابان ها و خصوصا در جاده های بیرون از شهر، اگر امکان حرکت دادن وسیله نقلیه باشد، طبق ماده ٨٩ آیین نامه راهور، رانندگان حتما باید وسیله نقلیه را به شانه راه منتقل کنند و مانع رفت و آمد سایر وسایل نقلیه نشوند.

وی ادامه داد: بدیهی است، افسر کارشناس تصادف با توجه به آثار باقی مانده روی بدنه وسایل نقلیه و سطح راه، به راحتی فرد مقصر را تعیین خواهد کرد بنابراین رانندگان نباید به دلیل تصادف خسارتی، اقدام به مسدود کردن راه کنند زیرا این امر، تخلف رانندگی محسوب شده و جریمه دارد.

این مقام انتظامی ادامه داد: اگر تصادف با حیوانات، اشیاء، تاسیسات و مانند آنها موجب ایجاد خسارت شود، باید طبق ماده ٩٣ آیین نامه مذکور، حتی الامکان لاشه حیوان مرده یا مصدوم و نیز اشیاء باقی مانده در محل تصادف را از سطح سواره رو بیرون برده و وقوع تصادف را به صاحبان آنها یا ماموران انتظامی اعلام کنند.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا توضیح داد: بدیهی است اگر امکان انتقال وسایل نقلیه خسارت دیده به شانه راه و یا توان رفع موانع از سطح راه نباشد، باید تا حضور افسر کارشناس، علائم هشدار دهنده را به شرحی که در تصادفات فوتی و جرحی توضیح داده شد در فواصل ۷ متری پشت سر صحنه تصادف، کنار وسیله نقلیه تصادفی و ۷ متر جلوتر( اگر راه به صورت رفت و برگشت است) قرار دهند تا از وقوع تصادف بعدی جلوگیری کنند.

سرهنگ مهری ادامه داد: نکته قابل تذکر آن است که به هرحال هرتصادفی، چه در داخل شهر و چه بیرون از آن، خود به خود، جو ملتهبی ایجاد می کند که باعث جلب توجه بسیاری از عابران یا سایر رانندگان و مسافران هم می شود که این قبیل افراد با انگیزه های مختلف ( البته بیشتر کمک رسانی یا بعضا هیجان دیدن صحنه تصادف و اظهار نظر در مورد وقوع حادثه و غیره)، در محل سانحه حضور پیدا می کنند.

وی خاطرنشان کرد: ازدحام جمیعت در سوانح جاده ای قطعاً به بروز حوادثی منجر می شود که عبارتند از :

اولا- خطراتی را برای خودشان ایجاد کند یا باعث تصادف بعدی شود.

ثانیا- مانع اقدام سریع و صحیح عزیزان امدادگر در امدادرسانی به مجروحان حادثه شود و بعضا حمل غیر اصولی مصدومان توسط اشخاص عادی، تبعات غیر قابل جبرانی را برای مصدوم در پی خواهد داشت.

ثالثا-مسئله مهمتر که بایستی به آن توجه داشت، این است که صحنه تصادف در واقع “یک صحنه جرم” تلقی می شود، چرا که فرد مقصر در حادثه باید با شکایت شاکی نهایتا توسط محاکم قضائی مجرم شناخته شده و طبق قانون، حکم بر محکومیتش صادر می شود.

سرهنگ مهری، انجام “کارشناسی اولیه تصادفات” را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: افسر کارشناس تصادف، به اظهارات طرفین و شهود آنان توجه می کند، چون احتمال صحنه سازی یا خدای ناکرده، سوءاستفاده از فوت یا ناتوانی طرف دیگر تصادف وجود دارد، لذا بیشترین تلاشش را برای بررسی و معاینه دقیق و اثربرداری فنی از آثار باقی مانده در صحنه تصادف مثل خط ترمز، کشیدگی و کندگی سطح راه، روغن، بنزین، خون و سایر وسایل ریخته شده در محل تصادف که مدارک مستند دال بر مشخص شدن فرد مقصر است، معطوف می دارد.

معاون عملیات پلیس راهور ناجا به خبرنگار سایت پلیس گفت: وظیفه حفظ اموال حادثه دیدگان به عهده ماموران انتظامی در محل است، لذا حضور افراد غیر مسئول می تواند در انجام صحیح وظیفه آنان اشکال جدی ایجاد کند بنابراین به همه کسانی که ناظر وقوع تصادف هستند، توصیه می شود در غیر از مواردی که ماموران از آنها تقاضا کنند، از حضور در محل تصادف خودداری کرده و با آنها کمال همکاری را داشته و مطمئن باشند که اقدام آنها، کمک بسیار موثری برای رسیدگی سریع و صحیح به تصادفات و مدیریت سانحه تا رفع حالت خطر، خواهد بود.

جریمه خودروهایی که با تصادف ترافیک ایجاد می کنند

ایربگ از کجا آمده و چگونه عمل می کند؟

بی توجهی به جلو عاملی مهم در تصادفات درون شهری

جزییات پوشش‌های متنوع بیمه بدنه خودرو

شغلی به عنوان پارکبان نداریم

تخلف جناغی ها در تهران ثبت می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی