پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف رانندگی

وظایف رانندگان در مواجهه با انواع تصادف

وظایف رانندگان در هنگام تصادف شامل چند مورد می شود که در صورت وجود فوتی در حادثه قواعد متفاوتی وجود دارد. در ماده ٨٨ آيين نامه راهور، مسئوليت واحدهاي پليس راه و راهور در اعزام كارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصريح شده كه مورد عمل قرار مي گيرد. وظيفه […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶

وظایف رانندگان در هنگام تصادف شامل چند مورد می شود که در صورت وجود فوتی در حادثه قواعد متفاوتی وجود دارد.

در ماده ٨٨ آيين نامه راهور، مسئوليت واحدهاي پليس راه و راهور در اعزام كارشناس تصادف به محل حادثه به محض اطلاع از وقوع آن تصريح شده كه مورد عمل قرار مي گيرد.

وظيفه كارشناس تصادفات اين است كه با بررسي و معاينه دقيق محل حادثه، نسبت به جمع آوري دلايل و مستندات لازم، اقدام كرده و فرد مقصر در حادثه را مشخص و نهايتا مديريت صحنه تصادف تا برقراري ايمني تردد در محل را بر عهده گيرد.

لكن تا حضور افراد حضور كارشناس در صحنه تصادف، آيين نامه راهور و ساير مقررات قانوني براي راننده اي كه در صحنه تصادف “سالم” مانده؛ صرف نظر از اين كه در وقوع تصادف مقصر است يا نه تكاليفي را مقرر كرده كه اگر آنها را درست انجام ندهد و احيانا تصادف يا تصادفات بعدي صورت بگيرد، موجب مسئوليت آن راننده در تصادف دوم خواهد شد. پس باید در صورت خسارتی بودن تصادف خودروهای درگیر را از به محلی ببرید که مزاحم رفت و آمد نباشد.

به وقوع سانحه منجر به فوت يا جرح يا خسارت، بين دو يا چند وسيله نقليه يا محمول آن، يا بين يك وسيله نقليه يا انسان، حيوان يا اشياء ثابت در راه تصادف مي گويند. همچنين به خروج يك وسيله نقليه در راه و واژگون شدن آن هم تصادف گفته مي شود.

اما تعريف تصادف فوتي و تكليف راننده اي كه در آن سالم مانده چيست؟ در تصادف فوتي، حداقل يك كشته در صحنه تصادف وجود دارد.

معاون عمليات پليس راهور ناجا در گفت و گو با سايت راهور در اين باره گفت:”در هر راهي كه حادثه اتفاق بيفتد، به لحاظ اهميت موضوع، راننده وسيله نقليه اي كه مرتكب اين تصادف شده، موظف است بلافاصله وسيله نقليه را در محل تصادف متوقف كند و به هيچ عنوان حق جابه جا كردن وسايل نقليه را ندارد و بايد تا حضور افسر كارشناس، صحنه تصادف را حفظ و از برهم زدن آن خودداري كند، چرا كه با تغيير اوضاع، ممكن است كارشناس تصادفات در تشخيص مقصر حادثه دچار اشتباه شود و تصميمي بگيرد كه موجب تضييع حق يكي از طرفين تصادف بشود و اگر هم افسر كارشناس متوجه تغيير در وضعيت صحنه تصادف بشود، بايد به عنوان وقوع جرم صحنه سازي تصادف، گزارش آن را به عوامل انتظامي اعلام و مي تواند از ترسيم كروكي خودداري كند و بايد با دستور قضايي، كروكي فرضي ترسيم شود كه مشكلات خاص خود را دارد.”

سرهنگ علي اصغر مهري در ادامه توضيح داد:”مسئوليت مهمي كه اين ماده از آئين نامه راهنمايي و رانندگي به عهده اين قبيل رانندگان گذاشته، آن است كه مكلفند به ساير رانندگاني كه در حال تردد در محل حادثه رانندگي هستند، وقوع تصادف و احيانا بسته بودن يا وجود موانع در راه را اطلاع دهد و به اين خاطر در هنگام شب بايد ٣ چراغ الكتريكي با نور قرمز كه از ١٥٠ متري ديده شود يكي در فاصله ٧٠ متري پشت سرصحنه تصادف، يكي كنار وسايل تصادفي و يكي را هم ٧٠ متو جلوتر(اگر مسير به صورت رفت و برگشت است) نصب كند و در روز بايد از مثلث خطر شبرنگ به همين نحو استفاده كند.”

معاون عمليات پليس راهور ناجا افزود:”با اين كار ساير رانندگان خواهند فهميد كه آنجا تصادف شده و احتياط لازم براي برخورد نكردن با وسايل تصادفي را به عمل خواهند آورد.(و اگر هم با اين شرايط تصادف كنند، ديگر آن راننده اوليه، مقصر نخواهد بود.)”

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی