پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

CVTگیرباکس

گیرباکس CVT را بیشتر بشناسید + تفاوت ها با گیرباکس معمولی

سیستم انتقال قدرت ضریب متغیر یا گیرباکس CVT که سیستم انتقال قدرت پیوسته نیز نام برده می شود، یک نوع گیرباکس اتوماتیک است که به شکل یکپارچه نسبت‌ دنده را تغییر می‌دهد. گیرباکس CVT با سیستمهای انتقال قبلی که تعداد دنده‌های ثابت را در اختیار راننده قرار می‌داد، تفاوت داشته به طوریکه در هر زمان به محور خروجی […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

سیستم انتقال قدرت ضریب متغیر یا گیرباکس CVT که سیستم انتقال قدرت پیوسته نیز نام برده می شود، یک نوع گیرباکس اتوماتیک است که به شکل یکپارچه نسبت‌ دنده را تغییر می‌دهد.

گیرباکس CVT با سیستمهای انتقال قبلی که تعداد دنده‌های ثابت را در اختیار راننده قرار می‌داد، تفاوت داشته به طوریکه در هر زمان به محور خروجی اجازه می‌دهد سرعت مناسب و نسبت دنده مناسب را بدون وجود محدودیت و باتوجه به شرایط موجود، انتخاب و حفظ نماید. گیرباکس CVT با استفاده از دو محور(پولی) که یکی به موتور و دیگری به چرخ‌ها متصل می‌شود(مانند دوچرخه‌های دنده‌ای که با زنجیر نسبت دنده‌ها تغییر می کند) به شکلی ملایم انتقال نسبت دنده میان دنده‌های سبک و سنگین را انجام می‌دهد.

در خودرو‌های مجهز به گیرباکس CVT نیز همانند گیرباکس های ‌اتوماتیک عادی؛ دو پدال (گاز و ترمز) و شکل اهرم کنترل دنده‌‍ P-R-N-D-L وجود دارد ضمن اینکه با استفاده از پدال های تعویض دنده در پشت فرمان، امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز وجود دارد. با وجود این بر خلاف سیستم‌های اتوماتیک قدیمی، شما تغییر در دنده‌ها و سیستم انتقال را احساس نمی‌کنید و صدای خاصی هم نخواهید شنید(تغییر وضعیت دنده به صورت نرم). این سیستم دور موتور را برای حالت شتاب گیری و یا مصرف سوخت متعادل به خوبی مدیریت می‌کند.

با کمک این سیستم، در لحظه به ماکزیمم قدرت و بهینگی مصرف سوخت به شکل همزمان دسترسی پیدا کنید. این سیستم در مصرف سوخت کمتر و شتاب بیشتر تاثیر چشم گیری ایجاد می کند.

جالب است که بدانید داوینچی در سال 1490 اولین سیستم انتقال قدرت CVT را طراحی کرد. اتومبیل سازان آلمانی تا اواخر دهه‌ی 50 میلادی هم از این سیستم استفاده می‌کردند اما محدودیت‌های تکنیکی این سیستم که اجازه‌ی انتقال قدرت بالاتر از 100 اسب بخار را نمی‌داد، باعث به حاشیه رفتن CVT شد.

در اواخر دهه‌‌ی 80 و ابتدای دهه‌ی 90 سوبارو و هوندا دوباره CVT را به بازار بازگرداندند و با بهبود‌های انجام گرفته در ابتدای قرن جدید،CVT امروزه در خودروهای میتسوبیشی و دیگر سازندگان خودرو کاربرد دارد و روز به روز در حال فراگیر شدن می باشد.

گزارش نمایشگاه خودرو مشهد(19)/تولید گیربکس اتوماتیک در مگاموتور

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

تولید گیربکس اتومات خودروی برقی و هیبریدی در دستور کار

5 اشتباه رایج استفاده از دنده اتوماتیک

بایدها و نبایدهای رفتار با جعبه دنده CVT

خودروهای اتوماتیک زیر ۵۰ میلیون تومان را بشناسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی