پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مولسان

لردهای انگلیسی در برابر ژنرال آلمانی

مقایسه ای از جنس نسل قبل بنتلی مولسان-رولزرویس گوست-مرسدس بنز S65 AMG   در دنیای اتومبیل، خودروهای سوپر لوکس و مجلل همواره به دليل نحوه ساخت خاص ، ویژگی ها و امکانات خیره کننده مورد توجه هستند. از برندهای صاحب نام این کلاس می توان به میباخ، رولزرویس، بنتلی، مرسدس بنز، جاگوار و … اشاره […]

javankhodro
سه شنبه - ۶ تیر ۱۳۹۶

مقایسه ای از جنس نسل قبل

بنتلی مولسان-رولزرویس گوست-مرسدس بنز S65 AMG

 

در دنیای اتومبیل، خودروهای سوپر لوکس و مجلل همواره به دليل نحوه ساخت خاص ، ویژگی ها و امکانات خیره کننده مورد توجه هستند. از برندهای صاحب نام این کلاس می توان به میباخ، رولزرویس، بنتلی، مرسدس بنز، جاگوار و … اشاره کرد. از ویژگی های منحصر به فرد خودروهای مجلل، می توان به دست ساز بودن، محدود بودن تیراژ تولید، لیست بلند بالای امکانات و کیفیت عالی قطعات اشاره کرد. جزیی ترین موارد در اینگونه خودروها قابل سفارش هستند تا خودروی خریدار کاملا مطابق با سلیقه او باشد.

در این مقاله مرسدس بنز S65 AMG، بنتلی مولسان و رولزرویس گوست بررسی شده اند. این سه در کلاس خودروهای مجلل جای می گیرند و می توان گفت جزو برترین سدان های مجلل دنیا هستند و با هم در رقابت تنگاتنگی هستند. معمولا سدان های تجملاتی بزرگ، افراد مسن را بیشتر از جوانان به سوی خود جلب می کنند و عده ای از کارشناسان خودرویی معتقدند خودروهای مجلل بزرگ، به دلیل تاکید بر راحتی و تجملاتی بودن کسل کننده هستند و هیجان رانندگی را منتقل نمی کنند. ولی این سه خودرو، نظریه این کارشناسان را بر هم زده اند و در کنار لیست بلند بالای امکانات و راحتی مطلق، ثابت کرده اند از نظر فنی چیزی از سوپر اسپرت ها کمتر ندارند و هنگام سواری با این خودروها، در کنار لذت بردن از امکانات و فضای لوکس، می توان هیجان رانندگی را نیز تجربه کرد و بعضی از سوپر اسپرت ها را شکست داد.

بنتلی مولسان:

مولسان

در حال حاضر، مولسان بزرگترین و لوکس ترین سدان بنتلی محسوب می شود. این خودرو از سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۲ توسط بنتلی تولید می شد. سال ۲۰۱۰ بنتلی تصمیم گرفت مولسان را با ظاهری به روز شده و موتوری جدید عرضه کند. بدنه مولسان اکثر المان های یک خودروی اشرافی انگلیسی را دارد و از خطوط نرم تشکیل شده که سعی در عضلانی نشان دادن خودرو دارند. در قسمت جلو چراغ های دایره ای بزرگ، جلو پنجره بزرگ کروم کاری شده با طرح لانه زنبوری و هواکش سرتاسری روی سپر خودنمایی می کنند. نشان بنتلی بنا به سفارش مشتری می تواند بالای جلو پنجره حک شود یا به صورت مجسمه ای روی جلو پنجره قرار بگیرد. طراحی جانبی مولسان شلوغی طراحی قسمت جلو را نداشته و بسیار ساده است. خط سرتاسری از پایین سپر جلو شروع شده و به صورت ماهرانه ای در کنار سپر عقب ختم می شود. نوار کرومی پایین درها و دستگیره کرومی درها، نمای جانبی را از سادگی در آورده اند و سعی در لوکس نشان دادن مولسان دارند. پنجره های جانبی ارتفاع کوتاهی نسبت به درهای غول پیکر دارند و در یک قاب کرومی محسور شده اند. ستون D پهن بوده و قوس روی آن، گلگیر عقب را عضلانی نشان می دهد.

قسمت عقب مولسان از طراحی سنتی و لوکسی بهره می برد. چراغ های کوچک عقب و فرم خاص صندوق عقب مواسان، در اکثر خودروهای انگلیسی به چشم می خورد. چراغ های عقب از سه حلقه لوزی شکل تشکیل شده اند که هماهنگی جالبی با سر اگزوزهای بیضی شکل دارند. نوار کرومی جانبی تا روی سپر عقب امتداد پیدا کرده و در موازات نوار پایین درب صندوق عقب می باشد. طراحی اشرافی و سنتی مولسان، بیشتر مناسب افراد مسن می باشد تا جوانانی که به دنبال خودرویی با طراحی جذاب هستند. فضای داخل مولسان شلوغ است و سادگی S65 و گوست را ندارد. نشان دهنده ها و دریچه های هوای روی کنسول جلو دایره ای شکل هستند و دور آن ها با نوارهای ظریف کرومی پوشش داده شده است. فرمان مولسان را می توان به صورت ترکیبی از چرم و چوب یا تماما چرم سفارش داد.

چوب کاری های داخل مولسان دست ساز هستند و در دو طرف کابین با هم تقارن دارند. تمام چرم دوزی های داخل مولسان هم کار دست هستند و از مرغوب ترین چرم های دنیا درون مولسان استفاده شده است. در سفارش قسمت های مختلف کابین،دست مشتری کاملا باز است و می تواند از میان ده ها طرح چوب و صدها رنگ چرم انتخاب کند. در مولسان، حتی می توان رنگ و جنس زیرپایی ها و رنگ چرخ دوزی ها را هم سفارش داد.

مولسان

صندلی های برقی مولسان بسیار راحت هستند. این صندلی ها مجهز به حافظه، گرمکن و سرد کن و ماساژور چند حالته هستند و برای صندلی های عقب مونیتور و میز چوبی قابل سفارش است. همچنین سیستم صوتی مولسان از قویترین نمونه ها در دنیا است. از نظر فنی، مولسان از دو رقیب خود یک سر و گردن پایین تر است، البته این به این معنا نیست که مولسان خودرو ضعیفی است. مولسان از موتور ۸سیلندر توربو دوقولو، به حجم ۶۷۵۲سی سی بهره می برد که این موتور قادر است ۵۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند و این غول ۲۶۸۵ کیلویی را که سنگین ترین عضو گروه است، در مدت ۵.۳ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند و تا سرعت ۳۰۰کیلومتر در ساعت پیش ببرد که برای چنین خودرو بزرگی کاملا مناسب است.

بنتلی مولسان نسبت به دو خودروی دیگر گران تر بوده و حدود ۳۴۰هزار دلار قیمت دارد. این خودرو به دلیل ظاهر اشرافی و فضای داخلی بسیار مجلل، میان اعراب ثروتمند پرطرفدار شده و در کشورهای عربی با استقبال خوبی رو به رو شده است.

رولزرویس گوست:

رولزرویس گوست:

با واگذار شدن رولزرویس به BMW در سال ۲۰۰۳، این کمپانی اصیل انگلیسی پس از سال ها به روزهای اوج خود بازگشت و مدل های پرطرفداری همچون فانتوم، فانتوم کوپه و دراپ هد را روانه بازار کرد. از آن جهت که فانتوم خودرویی بسیار بزرگ و گران قیمت است و برای افراد جوان و کسانی که می خواستند خودشان پشت فرمان بنشینند و از رانندگی لذت ببرند زیاد مناسب نیست و به اصطلاح خودرویی شوفری محسوب می شود، رولزرویس مدل گوست به معنی روح را در سال ۲۰۰۹ معرفی و در سال ۲۰۱۰ روانه بازار کرد تا دایره مشتریان خود را افزایش دهد. این خودرو روی پلت فرم BMW سری۷ تولید می شود و از خودروهای راننده محور رولزرویس به حساب می آید و نسبت به مدل فانتوم، از ابعاد کوچک تر و قیمت ارزان تری برخوردار می باشد.

رولزرویس گوست

ظاهر گوست بسیار شبیه مدل فانتوم است و مانند فانتوم کوچک شده می باشد. این خودرو تمام مشخصات یک رولزرویس، ازجمله جلوپنجره بزرگ، مجسمه امیلی روی جلوپنجره که با روشن شدن خودرو از محفظه خود بیرون می آید، آرم رولزرویس در وسط چرخ ها که ثابت است و نمی چرخد و درهای کالسکه ای که به جهت مخالف هم باز می شوند را دارا می باشد. طراحی بدنه گوست نسبت به هم وطنش مولسان ساده تر است و از کروم کاری های زیاد روی بدنه خبری نیست، ولی در عین حال بسیار شیک و باوقار است. جلوپنجره بزرگ، چراغ های مستطیلی ظریف و مه شکن های LED زیر چراغ ها، نمای جلوی گوست را زیبا کرده اند و این زیبایی با سفارش داده شدن کاپوت استیل که از المان های سنتی طراحی رولزرویس است، تکمیل می شود.

رولزرویس گوست

نمای جانبی بسیار ساده است و دستگیره های بزرگ درهای کالسکه ای که کنار هم در یک خط قرار دارند و آيینه های جانبی بزرگ، از ویژگی های طراحی این قسمت هستند. طراحی قسمت عقب بسیار شبیه فانتوم بوده و صندوق عقب برجسته، چراغ های کوچک و نوار کرومی بالای جای پلاک از عناصر طراحی این قسمت هستند. همچنین سر اگزوزهای بزرگ مستطیلی، نشان از یک خودروی قدرتمند دارند. صدها رنگ گوناگون برای بدنه گوست قابل سفارش است.

سادگی نمای ظاهری گوست، در داخل این خودرو هم دیده می شود. داشبورد گوست شلوغی داشبورد مولسان را ندارد و همانند S65 ساده و در عین حال شیک است که مثل اکثر خودروهای انگلیسی، تمام چوب کاری ها، چرم دوزی ها و سوار کردن قطعات کار دست بوده و با دقت و ظرافت خاصی انجام می شوند. چرم داخل گوست بسیار مرغوب است و در کارخانه بارها مورد بررسی قرار می گیرد تا اشکالی در آن وجود نداشته باشد. قطعات چوبی داخل کابین که در چندین طرح و نقش قابل سفارش هستند بسیار با دوام و با کیفیت می باشند. صندلی های برقی گوست هیچ چیز از مبل های راحتی کمتر ندارد و ازگرم کن،سردکن و ماساژور بهره می برد.

رولزرویس گوست

گوست از یک نیروگاه ۱۲سیلندر به حجم ۶۵۹۲ سی سی و با قدرت ۵۶۳ اسب بخار بهره می برد که از مولسان قوی تر و از S65 ضعیف تر است. جعبه دنده ۸سرعته هوشمند گوست قدرت زیاد این خودرو را به خوبی حفظ می کند و گوست ۲.۵ تنی ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۴.۹ ثانیه طی می کند. برای خرید این خودرو رویایی باید ۲۵۰هزار دلار در حساب بانکی خود پول داشته باشید. به تازگی رولزریس مدل جدیدی از گوست را معرفی کرده، این مدل گوست extended wheelbase(lwb) نام دارد که نسبت به گوست معمولی از شاسی و اتاق کشیده تر برخوردار است .

مرسدس بنز S65 AMG:

مرسدس بنز S65 AMG

اکثر کارشناسان خودرو،از بنز S کلاس به عنوان پادشاه و معیار کلاس خودروهای مجلل یاد می کنند. تولید کلاسS از سال ۱۹۵۴ توسط مرسدس بنز شروع شد و تا امروز، به عنوان بزرگ ترین سدان مرسدس بنز ادامه دارد. تولید این نسل از کلاس S که در این مقاله با مولسان و گوست مقایسه شده است، از سال ۲۰۰۷ شروع شد و در سال ۲۰۱۰ فیس لیفت شد تا ظاهری به روزتر و زیبا تر پیدا کند. S350, S500 , S400 و S600 مدل های استاندارد کلاس S هستند ، اما وقتی گذر S کلاس به تیونر اصلی و سنتی بنز بیافتد، دیگر کمتر خودرویی توان رویارویی با این سدان وحشی را دارد. S65 AMG قوی ترین نمونه S کلاس می باشد .ظاهر این خودرو بسیار جذاب می باشد.

مرسدس بنز S65 AMG

چراغ های بزرگ جلو با نوار LED ، جلوپنجره بزرگ و سپر AMG، زیبای قسمت جلوی S65 را تکمیل می کنند. گلگیرهای ورم کرده و رکاب اسپرت AMG، نمای جانبی را عضلانی نشان می دهند. چراغ های خوش فرم عقب تماما LED هستند. صندوق عقب برجسته و نوار کرومی سرتاسری بالای جای پلاک حس لوکس بودن را در قسمت عقب تقویت می کنند. سپر عقب از یک دیفیوز بزرگ و سراگزوزهای AMG که به شکل دو لوزی کنار هم هستند تشکیل شده است. همچنین سقف تماما شیشه ای(پاناروما) برای S65 قابل سفارش است تا زیبایی نمای ظاهری تکمیل شود.

فضای داخلی S65 بسیار شیک و ساده است. از نوارهای پهن چوبی که در گوست و مولسان مشاهده می شود خبری نیست و نوارهای چوبی روی درها و کنسول جلو نازک و ظریف هستند و نورپردازی رویایی از زیر این نوارهای چوبی انجام می شود. البته تریم داخلی در صورت سفارش از جنس فیبر کربن خواهد بود تا فضای داخلی S65 اسپرت تر باشد. ساعت گران قیمت AMG روی کنسول جلو خودنمایی می کند. تودوزی S65 در وسط صندلی ها و رودری ها طرح لوزی لوزی دارد و تمام نقاط کابین با چرم طبیعی پوشیده شده است و می توان پوشش سقف جیر را برای آن سفارش داد. در مدل های DESIGNO(محصولات سفارشی بنز) ، رنگ ها و طرح های بیشتری برای فضای داخلی قابل سفارش است تا S65 سفارش داده شده کاملا متمایز باشد.

مرسدس بنز S65 AMG:

در زمینه تکنولوژی، مرسدس بنز همیشه جزو خودروسازان پیشگام بوده و از به روزترین تکنولوژی ها در محصولات خود استفاده می کند. S65 یکی از پیشرفته ترین خودروهای دنیا می باشد و در آن جدیدترین سیستم های ایمنی و سرگرمی به کار گرفته شده. در حین رانندگی با S65 چندین آیتم در بدن راننده توسط سنسورها بررسی می شود تا در صورت خابالود بودن و عدم رعایت علایم رانندگی به راننده هشدار داده شود و با سیستم های تنظیم فاصله و ترمز خودکار از بروز تصادف جلو گیری کند. از نظر فنی،S65 AMG نسبت به دو رقیب دیگرش کاملا برتری دارد و از آن به عنوان یکی از قوی ترین سدان های دنیا یاد می کنند.

با اینکه موتور ۱۲سیلندر توربو S65 نسبت به دو خودروی دیگر کوچک تر بوده وحجم کمتری دارد، ولی از گوست و مولسان پرقدرت تر است .این موتور ۶ لیتری قادر است ۶۲۱ اسب بخار قدرت تولید کند و این سدان ۲۲۰۰کیلویی را در زمان باور نکردنی ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. این قدرت سرسام آور توسط جعبه دنده ۵سرعته تیپ ترونیک به خودرو انتقال پیدا می کند. سرعت S65 مانند سایر مدل های مرسدس بنز، روی ۲۵۰کیلومتر در ساعت محدود شده است. S65 با وجود مشخصات فنی بهتر، نسبت به گوست و مولسان قیمت کمتری دارد و حدود ۲۱۲هزار دلار قیمت دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی