پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای بالای 2500 سی سی

بلاتکلیفی قوانین واردات خودرو و تکذیب پشت تکذیب ارگان های ذیربط

روند تکذیب ها پس از منتشر شدن اخبار پیرامون قوانین واردات خودرو از هفته گذشته شروع شد. خبری مبنی بر فروش تعدادی خودرو قاچاق تولید شده اعلام شد و پشتبند آن، گمرک طی بخشنامه ای فروش خودروهای متروکه ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع و الزام به مرجوع شدن این خودروها را اعلام کرد. اما خبر داغی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱ مهر ۱۳۹۶

روند تکذیب ها پس از منتشر شدن اخبار پیرامون قوانین واردات خودرو از هفته گذشته شروع شد. خبری مبنی بر فروش تعدادی خودرو قاچاق تولید شده اعلام شد و پشتبند آن، گمرک طی بخشنامه ای فروش خودروهای متروکه ۲۵۰۰ سی سی را ممنوع و الزام به مرجوع شدن این خودروها را اعلام کرد. اما خبر داغی مبنی بر آزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی و انتظار این قانون برای امضای معاون اول رئیس جمهور منتشر شد و حسابی سر و صدا به پا کرد. اما امروز به نقل از وزارت صنعت خبری منتشر شده مبنی بر اینکهآزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌ سی (که به عنوان معیار خودروهای لوکس به شمار می رود) و حتی برنامه ریزی برای این موضوع از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت به شدت تکذیب شد. در کنار همه این موارد، در حالی که دستورالعملی جدید  برای واردات خودرو در نظر گرفته شده که به احتمال زیاد طی هفته جاری امضا و ابلاغ خواهد شد. همه اینها در حالی است که انجمن واردکنندگان خودرو بی اطلاعی خود را از رسانه ای شدن متن نامه ای که قرار است در مورد قانون جدید واردات خودرو به کشور به تصویب هیئت دولت برسد اعلام کرده است.

گردآوری توسط پایگاه خبری جوان خودرو:

پس از اعلام این خبر که حدود 20 دستگاه از پورشه های قاچاق توقیف شده به فروش رفتند، هفته گذشته بود که گمرک طی بخشنامه ای ممنوعیت فروش خودروهای متروکه ۲۵۰۰ سی سی و الزام به مرجوع شدن این خودروها را اعلام کرد.

به نقل از خودروکار- به فاصله یک روز از ابلاغ این بخشنامه متن پیش نویس دستورالعمل جدید واردات خودرو در اختیار خبرگزاری خودروکار قرار گرفت که براساس آن ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی که به عنوان خودروهای لوکس شناخته می شوند، به ایران لغو خواهد شد. این خبر اواخر هفته گذشته بین فعالان بازار خودرو و علاقه مندان دست به دست می شد و همه امیدوار شده بودند که این قانون با امضای دکتر جهانگیری (معاون رئیس جمهور) لغو خواهد شد و دوباره شاهد واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی در ایران خواهیم بود.

اما امروز به نقل از وزارت صنعت خبری منتشر شده مبنی بر اینکهآزادسازی واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌ سی (که به عنوان معیار خودروهای لوکس به شمار می رود) و حتی برنامه ریزی برای این موضوع از سوی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت به شدت تکذیب شد.

علی آبادی افزود: هیچ تصمیم گیری تاکنون در این زمینه اخذ نشده و هر مطلبی که در این زمینه منتشر شده صرفا شایعه بوده و قویا تکذیب می شود.

وی اشاره کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی نیز ندارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای ساماندهی واردات خودرو به کشور، از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند.

گرچه دستورالعمل جدید واردات خودرو که ماه هاست در انتظار تصویبش، بازار واردات خودرو آشفته شده، به دلیل عدم حضور رییس جمهور در جلسه آخر هیات دولت به امضا نرسیده است اما براساس شنیده ها این متن نهایی خواهد بود و در این صورت خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی سی آزاد خواهد شد. بازار خودروهای وارداتی با توجه به بسته شدن ثبت سفارش ها برای تصویب قانون جدید حسابی به نلاطم افتاده بود.

شهریور ماه سال ۹۳ بود که وزارت صنعت ایران تحت فشار نمایندگان مجلس، حجم موتور بالای 2500 سی سی را مبنای تعریف خودروهای لوکس قرار داد و واردات این خودروها را به ایران ممنوع اعلام کرد. اقدامی که انتقاد واردکنندگان و کارشناسان صنعت خودرو را به دلیل نادرست بودن تعریف خودروهای لوکس برانگیخت.

این اعتراض ها علی رغم اینکه رییس سازمان توسعه تجارت وقت هم، آنها را وارد می دانست و معتقد بود که باید مبنای تعریف خودروی لوکس از حجم موتور به قیمت تغییر کند، راه به جایی نبرد.

تا اینکه هفته گذشته گمرک ایران برای تعیین تکلیف این خودروهای در گمرک مانده، با بخشنامه ای، ممنوعیت فروش آنها را اعلام کرد. اکنون اما به استناد دستورالعمل جدید واردات خودرو که به احتمال زیاد طی هفته جاری امضا و ابلاغ خواهد شد، مشخص نیست سرانجام بخشنامه تازه رسیده گمرک چه خواهد شد. اما در نهایت همین که وزارت صنعت به این نتیجه رسیده که باید تعریف علمی تر و کارشناسی تری برای خودروهای لوکس ارائه دهد، نشان از بلوغ این وزارتخانه در تصمیم گیری و سیاست گذاری در حوزه واردات دارد.

همه اینها در حالی است که انجمن واردکنندگان خودرو بی اطلاعی خود را از رسانه ای شدن متن نامه ای که قرار است در مورد قانون جدید واردات خودرو به کشور به تصویب هیئت دولت برسد اعلام کرده است.

انجمن واردکنندگان خودرو در مورد انتشار متن نامه قوانین جدید واردات خودرو که قرار است به زودی به تصویب دولت برسد اعلام کرد: با توجه به صراحت ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و تاکید مجدد دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور در اسفندماه سال 95 مبنی بر ضرورت اخذ نظر تشکلها پیش از تدوین مقررات توسط ارکان دولت، تا به امروز انجمن واردکنندگان خودرو از وجود رسمی چنین مصوبه ای بی اطلاع است.

در ادامه این پاسخ آمده است: از سوی دیگر نقض قوانین کشوری و عدم توجه به دستور مجدد دکتر جهانگیری توسط وزرای دولت دوازدهم که دولت تدبیر و امید نامیده می شود دور از ذهن است.

واردات خودرو های بالای 2500 سی سی آزاد شد!

قوانین به روز شده واردات خودرو

فروش 20 دستگاه پورشه قاچاق / آمار خودروهای متروکه در سازمان جمع آوری اموال تملیکی

واردات خودروهای بالای 2500 سی سی همچنان ممنوع

شکایت رسمی انجمن واردکنندگان خودرو از سازمان توسعه تجارت

انحصاری در واردات خودرو وجود ندارد/ثبت سفارش برای همه بسته است

ترکشهای توقف ثبت سفارش خودرو

تکذیبیه ورود 13 خودروی لوکس بدون ثبت سفارش توسط گمرک

ماجرای ورود تعدادی خودرو لوکس بدون تشریفات گمرکی به کشور چیست؟

فصلی جدید در مصائب واردات خودرو !/گفت و گو با دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

سایت ثبت سفارش خودرو تا اطلاع ثانوی بسته می ماند

میدان دادن به واردکنندگان غیر رسمی با ثبت‌سفارش فروشی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی