پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اتوبوس کلاسیک

خاطره بازی!/ بررسی 4 اتوبوس کلاسیک شهری در ایران

همه ما برهه‌هایی از عمرمان را همراه با اتوبوس‌ های درون‌شهری سپری کرده‌ایم. تعداد اندکی از ما مادامی ‌ه بر این اتوبوس‌ ها سوار بوده‌ایم به مشخصات آنها دقت داشته‌ایم. در این مقاله قصد معرفی 4 اتوبوس‌ کلاسیک درون‌شهری را داریم که از دور خارج شده‌اند و دیگر شانسی برای سوار شدن‌شان وجود ندارد و […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲

همه ما برهه‌هایی از عمرمان را همراه با اتوبوس‌ های درون‌شهری سپری کرده‌ایم. تعداد اندکی از ما مادامی ‌ه بر این اتوبوس‌ ها سوار بوده‌ایم به مشخصات آنها دقت داشته‌ایم. در این مقاله قصد معرفی 4 اتوبوس‌ کلاسیک درون‌شهری را داریم که از دور خارج شده‌اند و دیگر شانسی برای سوار شدن‌شان وجود ندارد و تنها یاد و خاطره‌ای از آنها در خاطرمان نقش بسته است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

Mercedes Benz O302

شاید اتوبوس O302، بیش‌ترین خدمت را به ناوگان شرکت واحد و مردم کرده باشد. این اتوبوس‌ها با چندین بدنه و سطح تجهیزات مختلف عرضه شدند. اتوبوس‌های درون‌شهری دارای شیشه‌های کوتاه و صندلی‌های پلاستیکی بودند. صدای این اتوبوس‌ها مخصوص بود به‌گونه‌ای که همه آن‌را به خاطر داریم.

موتور OM355 6 سیلندر خطی دیزلی مرسدس یکی از «سگ جان»‌ترین موتورها بود به‌گونه‌ای که حتی حالا که اکثر این اتوبوس‌ها اوراق شده‌اند از موتورشان به‌عنوان موتور آب یا موتور ژنراتور استفاده می‌شود. این موتور 11.58 لیتری یارای تولید 240 اسب‌بخار و 820 نیوتن‌متر گشتاور را داشت و به گیرباکس دنده‌دستی متصل بود. نمونه‌های جاده‌ای دارای امکانات داخلی بیش‌تر و شیشه‌های بلند‌‌تر بود. این اتوبوس‌ها حتی هم‌اکنون نیز علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارند. هنوز هم نمونه‌های جاده‌ای در حال فعالیت هستند و از نمونه‌های شهری نیز به‌عنوان سرویس و… استفاده می‌شود.

Mercedes Benz O305

این اتوبوس‌ها در 2 دوره وارد ایران شدند. یک مرحله پیش از انقلاب اسلامی به‌صورت صفرکیلومتر و گروه دوم پس از انقلاب اسلامی به‌صورت کارکرده به ایران وارد شدند. این اتوبوس‌ها دارای صندلی‌های نرم بودند که متاسفانه برخی مسافران در اندک‌زمان با چاقو و ابزار دیگر آنها را پاره و تخریب می‌کردند.

اتوبوس بنز 0305

استاندارد بالای لحاظ شده در طراحی این اتوبوس سبب آن شد تا موتور قدرتمند OM407 را به‌صورت خوابیده در قسمت انتهایی نصب کنند. این مساله سبب کاهش لرزش و آرامش بیش‌تر مسافران انتهای خودرو می‌شد. این موتور توانایی تولید 823 نیوتن‌متر گشتاور داشت که به یک گیرباکس 3 دنده اتوماتیک متصل شده بود. در حال حاضر تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های شخصی این اتوبوس‌ها در حال تردد هستند و بقیه اسقاط شده‌اند.

Ikarus 260/280

ایکاروس 260 موفق‌ترین اتوبوس شهری شرکت مجارستانی ایکاروس است. شاید باورکردنی نباشد اما این اتوبوس‌ها از سال 1971 تا سال 2002 تولید شدند! نمونه‌های کابین مدل 280 بود. خریدار اصلی این اتوبوس‌ها کشورهایی هم‌چون ترکیه، لهستان، شوروی، ایران، سوریه و ونزوئلا بود.

اتوبوس ایکراس

این اتوبوس‌ها در سرتاسر دنیا از رده خارج شده‌اند. حتی در بوداپست که محل تولید این اتوبوس‌هاست فقط 85 دستگاه در حال فعالیت هستند. در سال 2015، بوداپست به‌عنوان یکصدمین سالگرد اتوبوسرانی در این شهر تعداد 100 دستگاه از اتوبوس‌های ایکاروس 260 را نوسازی کرد و به‌عنوان اتوبوس‌های خاطره‌انگیز به ناوگان خود اضافه کرد.

اتوبوس ایکراس

حجم موتور 260ها 10350 سی‌سی بود که 192 اسب‌بخار نیرو و حدود 700 نیوتن‌متر گشتاور در 1300 دوربردقیقه تولید می‌کرد. موتور نمونه‌های 280 اندکی حجیم‌‌تر و قوی‌‌تر بود. نکته جالب آن‌که راه دسترسی به موتور از کف اتاق بود. به‌دلیل قرار گیری موتور و درب کف اتاق دمای کف این اتوبوس‌ها بیش‌تر و حرارت کابین بالاتر بود.

Volvo B10M رانیران

این اتوبوس‌ها از بهترین اتوبوس‌های شهری بودند که به‌دلیل قیمت بالاتر صرفا تعداد محدودی از آنها مورد استفاده قرار گرفتند. موتور قدرتمند و بهینه آنها 9600 حجم داشت و 242 اسب‌بخار نیرو و هم‌چنین 890 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کرد. گیرباکس اتوماتیک آنها تولید ZF بود و عملکرد بسیار خوبی داشت.

اتوبوس ولوو

دسترسی به موتور از طریق درپوش‌های روی کنار بدنه و هم‌چنین از کف اتوبوس امکان‌پذیر بود. این اتوبوس‌ها بسیار نرم و کم‌صدا بودند. هم‌اکنون صرفا تعداد انگشت‌شماری از نمونه‌های خصوصی در حال فعالیت هستند و بقیه از ناوگان حمل‌ونقل خارج شده‌اند.

 

لیورپول میزبان اتوبوس های الکتریکی BYD

نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده هستند

بهره‌برداري از 130 دستگاه اتوبوس ايران خودرو ديزل در شهر شيراز

رونمایی از اتوبوس اختصاصی تیم‌ ملی فوتبال

انتخاب شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان مدیر بخش خاورمیانه UTTP

بازگشت اتوبوس های دو طبقه پس از ۳ دهه

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی