پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر

چالش های صنعت تایر ایران پس از 50 سال تولید

صنعت تایر ایران با وجود ظرفیت بالای تولید اما امروز با کم توجهی مسئولین و واردات بی رویه با چالش هایی روبه رو است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو: صنعت تایر در ایران بیش از 50سال قدمت دارد و شنیده هاحاکی از ان است که اولین شرکت تولید تایر خودرو در کشور سال […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۹ مهر ۱۳۹۶

صنعت تایر ایران با وجود ظرفیت بالای تولید اما امروز با کم توجهی مسئولین و واردات بی رویه با چالش هایی روبه رو است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:

صنعت تایر در ایران بیش از 50سال قدمت دارد و شنیده هاحاکی از ان است که اولین شرکت تولید تایر خودرو در کشور سال 1337 ا سرمایه گذاری خارجی تاسیس شده است از آن سال ها مدتها می گذرد و گذر زمان ایران را به یکی از کشور های باظرفیت و توانمند در تولید لاستیک معرفی کرده است که امروز توانایی تولید بیش از26 میلیون حلقه لاستیک در سال را دارد

صنعت تایر سازی ظرفیت بالایی در اشتغالزایی دارد، بطوریکه طبق آمارها 15 هزار فرصت شغلی مستقیم در این صنعت ایجاد می شود و با توجه به اینکه یکی از اساسی ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی ایران موضوع بیکاری است لذا توجه به این بخش می تواند سهم قابل توجهی در کاهش نرخ بیکاری داشته باشد.

اما در سال های اخیر واردات بی رویه لاستیک های نامرغوب بویژه از کشور چین با قیمت های پائین موجب شده تا تولیدکنندگان داخلی با مشکل مواجه شوند البته تولیدکنندگان لاستیک در ایران به شدت به دنبال رقابت با برندها ی جهانی هستند اما واردات نامرغوب ها با تعرفه ارزان آینده تویعه و پیشرفت اینصنعت را با ابهام مواجه کرده است.

طبق برنامه ریزی های وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است تا افق 1404 تولید لاستیک کشورباید به 700 هزار تن در سال افزایش یابد، اکنون برخی آمارها از تولید 350 هزار لاستیک در کشور حکایت دارد وبا وجود داشتن ظرفیت برای تولید اما با روند فعلی حمایت ها این رقم محقق نخواهد شد.

تولیدکننده جدیدی وارد بازار لاستیک نشده است

اسکندر ستوده مدیرعامل شرکت یزد تایر یکی ازبرندهای معتبر ایرانی که جایگاه مناسبی هم در سطح بین المللی دارد در خصوص صنعت لاستیک کشور گفت: اغلب تولیدکنندگان واردات را آسیب جدی این بخش می دانند لیکن ما معتقدیم واردات باید صورت گیرد اما بصورت کنترل شده و مدیریت شده انجام شود.

وی افزود: همچنین واردات باید از برندهای معتبر جهانی صورت گیرد تا ما هم بتوانیم با آنها رقابت کنیم.

مدیرعامل یزد تایر با ابراز نگرانی نسبت به آینده صنعت لاستیک درایران اظهارداشت: سوددهی این بخش چیزی حدود 12 تا 14 درصد است که انگیزه برای سرمایه گذاری در این بخش را کاهش داده است وبا نگاهی به 10 سال اخیر این صنعت می بینیم که هیچ تولیدکننده جدیدی در این بخش حاضر به سرمایه گذاری نشده است.

وی ادامه داد: طبیعی هم هست، کدام تاجر و بازرگانی حاضر می شود سود تسهیلاتی بانکی 18 درصدی پرداخت کند و در سرمایه خود را در صنعتی به کار گیرد که سوددهی کمی دارد وادامه این روند وضعیت ا بدتر هم خواهد کرد.

ستوده در خصوص چشم اندازهای پیش بینی شده تولید لاستیک ایران گفت: تحقق اعداد و ارقامی که مطرح شده به سختی امکانپذیر است و اگرطب سالهای گذشته توسعه واحدهای تولیدی مدنظر قرار داده می شدو یا از تولیدکندگان حمایت می شد و سرمایه گذای خوبی در این بخش صورت می گرفت شایدمی توانستیم بیشتر از پیش بینی ها امروز هم تولید داشته باشیم.

کنترل واردات را باید جدی بگیریم

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جوان خودرو در خصوص افزایش واردات لاستیک خودرو در سال جاری به نسبت سال گذشته، اظهار داشت: افرادی که به واردات بی‌رویه لاستیک دامن می‌زنند ، عملا به تولید کنندگان داخلی خیانت می‌کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد : امکان ندارد کشوری اقدام به واردات کند در حالی که تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید لاستیک برای هر نوع خودرویی را دارند و این محصولات در انبار‌ها بماند ، قطعا دست‌هایی در کار است تا کارخانجات داخلی را با مشکل پولی، پرسنلی ودیگر مشکلات روبه‌رو کنند.

وی تصریح کرد: این سود برای اشخاص وارد کننده است و ممکن است سازمان‌های صادر کننده مجوز واردات نیز در این سود سهیم باشند و چنانچه این گزارشها به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع داده شود مجلس به این قضیه ورود خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس با بیان اینکه در قراردادهای بین‌المللی استفاده از قطعات داخلی الزامی است گفت: در این قراردادها تاکید شده تا از 60 درصد توانایی‌های داخلی استفاده شود.

انتهای پیام/

هایپر تایر / سفارش آنلاین لاستیک و نصب در محل

لاستیک بریجستون با آرین تایر رسما به ایران آمد

ضرر پیمان ترجیحی با ترکیه به صنعت تایر ایران

آمار تولید صنعت لاستیک سازی 2 پله یکی بالا می رود

واردات لاستیک چینی ممنوع می شود

نکاتی مهم برای افزایش عمر لاستیک خودرو

دلیل اهمیت بالانس چرخ چیست؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی