پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دیسک و صفحه کلاچ

5 دلیل مهم برای زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

دیسک و صفحه کلاچ خودرو یکی از عوامل و اجزای مهم موتور خودرو است که بنا به استفاده شما از خودرو و اتمام آن باید در زمان مقرر تعویض گردد حال میخواهیم 5 دلیل مهم را برای زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو بیان کنیم که به شرح ذیل توضیح می دهیم. دوستان و […]

امیر
دوشنبه - ۱ آبان ۱۳۹۶

دیسک و صفحه کلاچ خودرو یکی از عوامل و اجزای مهم موتور خودرو است که بنا به استفاده شما از خودرو و اتمام آن باید در زمان مقرر تعویض گردد حال میخواهیم 5 دلیل مهم را برای زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو بیان کنیم که به شرح ذیل توضیح می دهیم.

دوستان و یا رانندگان عزیزی که هر روز ماشین خود را روشن و به سر کار یا به مسافرت می‌روید خوب می‌دانید که در هر بار فشار دادن کلاچ خودرو چند قطعه با هم درگیر شده تا بتوانند قدرت موتور را به چرخ انتقال دهند و باعث حرکت شما شوند. باید به این نکته توجه کرد که سیستم کلاچ خودرو بعد از گذشت ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر نسبت به نوع رانندگی باید تعویض و یا در حد امکان رگلاژ شود. همان‌طور که گفته شد این موضوع بستگی به نوع رانندگی شما دارد.

به طور مثال، اکثر رانندگان خانم، در ابتدای رانندگی‌شان، اکثر اوقات پای خود را بر روی کلاچ نگه می‌دارند و حتی در سرعت نیز پای خود را آهسته بر روی کلاچ گذاشته تا در مواقع ضرور آن را بفشارند! خب همین موضوع باعث کمی درگیری صفحه کلاچ شده و در طولانی مدت شما را مجبور به تعویض صفحه کلاچ می‌کند.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


یا از سوی دیگر، رانندگانی که در مسیرهای برون شهری فعالیت دارند و ترافیکی پیش روی خود ندارند، ممکن است گاهی تا ۷۰ یا ۸۰ هزار کیلومتر هم نیازی به تعویض صفحه کلاچ پیدا نکنند. اگر با خودروی خود در شهر فعالیت می‌کنید، قطعا این میزان به دلیل ترمز و حرکت زیاد، نصف خواهد شد.

حال در اینجا سعی می‌کنیم تا به چند موضوعی که نشان می‌دهد باید دیسک و صفحه تعویض شوند اشاره می‌کنیم:

۱ – یکی از نشانه‌های زمان تعویض دیسک و صفحه زمانی است که ما ماشین را در دنده ۱ گذاشته و کلاچ را رها می‌کنیم موتور و اتاق خودرو به لرزه می‌افتد و البته این لرزش کاملا متفاوت است. این یک نشانه واضح و کامل برای تعویض دیسک خودرو است.

۲ – شاید پیش آمده باشد که نزد تعمیرکاری رفته و از او خواسته باشید تا صفحه کلاچ شما را تست کند! خب او دوری با خودرو می‌زند و به شما می‌گوید. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که تعمیرکار چگونه این کار را می‌کند؟!

وقتی ماشین در حال سکون است دنده را در ۲ قرار داده و کلاچ را رها می‌کنیم اگر خودرو حرکت کرد و خاموش نشد دیسک و صفحه تمام شده است. ولی اگر خودرو سریع خاموش شد، هنوز زمان تعویض صفحه کلاچ فرا نرسیده است؛ به همین سادگی!

۳- در سر بالایی نیمه شدید، اگر نیاز به تعویض دنده به شماره‌های سنگین زیاد مشهود بود، نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ است.

۴- شاید برای شما نیز پیش آمده که پشت فرمان متوجه شوید، ماشین زیاد گاز می‌خورد ولی حرکت و شتاب خوبی ندارد! خب، باید دست به جیب شوید.

۵- گاه پیش می‌آید که دنده‌های خودرو، خصوصا دنده یک و دنده عقب خوب جا نرفته و به سختی این اتفاق می‌افتد. این مشکل در ترافیک‌های سنگین نیز به وضوح مشاهده می‌شود.

همان‌طور که در بالا اشاره شد، بسته به نوع رانندگی می‌توان تمامی این ۵ مورد را زود یا دیرتر از حد استاندارد عمر مفید یک خودرو مشاهده کرد، ولی تجربه در خودروهای ایرانی با ترافیک حال حاضر کمتر از ۴۵ هزار کیلومتر نیست. پس با یک رانندگی معقول و کم شتاب می‌توان تا ۷۰ هزار کیلومتر عمر کلاچ خود را افزایش دهیم. در حال حاضر دیسک و صفحه‌های چینی بازار را قبضه کرده‌اند. در حد امکان برای تعویض دیسک و صفحه از جنس مرغوب و تعمیر کار خوب و آشنا به کار استفاده کنید چون با تعویض نشدن یک کاسه نمد در سیستم کلاچ خودرو شاید کلاچ شما ۲۰ هزار کیلومتر هم کار نکند!

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

راهنمای خرید و نگهداری لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

توصیه‌هایی برای نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

چگونه از خودروی خود در گرمای تابستان نگهداری کنیم؟

8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر خودرو

افزایش تعرفه واردات لاستیک خودرو

نحوه صحیح باتری به باتری کردن خودرو

شناخت و عملکرد سیستم های کنترل کننده گیربکس خودرو

آیا گرم کردن موتور همه خودروها در زمستان ضرورت دارد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی