سیستم TPMS خودرو و عملکرد آن

سیستم TPMS خودرو در واقع میزان باد موجود در تایر خودرو را اندازه گیری و در مانیتور جلوی راننده خودرو نمایان میکند که اگر فشار باد لاستیکی کم و یا زیاد باشد به راننده لاستیک مورد نظر را نشان داده تا راننده اقدام کند حال میخواهیم طرز کار آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اساس طراحي و كاركرد سيستم TPMS هشدار فشار باد لاستیک بر روي خودرو بر دو اصل استوار است :

1- نظارت بر فشار وارده بر روي تايرهاي خودرو

2- آگاهي دادن و هشدار به راننده در حين رانندگي از افزايش فشار بر لاستيكها كه خود را در متورم شدن لاستيكها نشان مي دهد .

سیستم TPMS

سیستم TPMS

آگاهي دادن به راننده ؛ TPMS یا سیستم مانیتورینگ فشار تایرها، سیستمی است که وقتی تایرها در معرض کم‌باد شدن قرار می‌گیرند شروع به هشدار دادن می‌کند. شاخص این سیستم علامت زردرنگی است که به روی پنل ابزار داشبورد قرارگرفته است و شامل شکل نعل اسب به همراه نقطه‌ی هشداردهنده است.

انواع سیستم TPMS

سیستم TPMS به دو نوع iTPMS و dTPMS تقسیم می شود. مدل اول مخفف Indirect TPMS است که در آن از سنسورهایی که به صورت فیزیکی درگیر لاستیک هستند استفاده نمی شود و تنها به کمک سرعت چرخش چرخ ها و دیگر سیگنال هایی که در خارج از لاستیک قرار داده شده اند و به صورت مستقیم با ترمزهای ABS و EBD در ارتباط هستند، باد لاستیک را تخمین زده و به راننده اعلام می کند. این سیستم نمی تواند دقیقا باد لاستیک را مشخص کند و اگر لاستیک تعویض شود باید این سیستم توسط راننده Reset شود.

اما dTPMS مخفف Direct TPMS می باشد و این روزها اغلب خودروها از این نوع سیستم استفاده می کنند. در این نوع، از سنسورهایی استفاده می شود که به صورت فیزیکی و مستقیم در داخل و یا خارج از لاستیک نصب شده اند و باد لاستیک ها را به صورت مجزا به راننده اعلام می کند. حتی بعضی از این نوع سیستم ها می توانند دمای لاستیک ها را نیز گزارش دهند. این نوع سیستم ها به دو نوع هستند که بعضی در داخل لاستیک قرار داده شده اند و بعضی دیگر در خارج از آن اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال اگر سنسورها در خارج از لاستیک باشند، بسیار آسیب پذیر خواهند بود و حتی احتمال سرقت نیز وجود دارد. اما اگر سنسورها در داخل لاستیک باشند، باید به کمک باطری کار کنند اما با توجه به این که در داخل لاستیک هستند تعویض باطری و یا تعمیر آن ها بسیار سخت خواهد بود.

TPMS

گزارش خودرو

سنسور TPMS یا کنترل باد لاستیک خودرو

نحوه ی کارکرد سیستم TPMS

حسگر  TMPS براساس نیروی گریز از مرکز هر چرخ سرعت آن را نمایش می دهد. تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بر حسب سرعت چرخ تعیین می شود، در صورتی سرعت از 20 کیلومتر بر ساعت کمتر باشد سیستم در حالت آماده باش (Standby) را در نظر می گیرد در این سرعت تعداد دفعات اندازه گیری کم می باشد و هر 15 دقیقه یکبار پالس الکترونیکی را به واحد کنترل ارسال می کند. اگر سرعت از 20 کیلومتر بر ساعت بیشتر شود سیستم از حالت آماده باش (Standby) به حالت (Driving) رانندگی تغییر می کند و تعداد دفعات اندازه گیری فشار باد بیشتر می شود و هر 10 ثانیه یکبار اندازه گیری انجام می گیرد و هر دقیقه یک پالس متوسط به گیرنده ارسال می شود.

حسگر  TMPS پالس را از طریق یک باتری لیتیمی ، جریان مورد نیاز خود را تامین می کنند .

حسگر  TMPS دارای قسمتی است که شتاب هر چرخ را مشخص می کند و نشان می دهد خودرو در حال توقف است یا، اینکه در حال حرکت است.

مزایای استفاده از سیستم TMPS

تنظیم نبودن باد لاستیک (خارج از محدودی استاندارد تعیین شده توسط شرکت سازنده) مشکلات زیادی نظیر لاستیک سایی، ترکیدن ناگهانی لاستیک، لرزش فرمان، سر خوردن بخصوص در جاده های خیس و پیچ های تند، خارج شدن کنترل خودرو از دست راننده، کشش به یک طرف، عدم فرمان پذیری، کاهش نیروی بازدارندگی لازم در حین توقف یا ترمز گرفتن، انتقال ضربات شدید به اتاق خودرو و سرنشیان و اثرات سوی دیگری را در پی دارد که با وجود سیستم TMPS تمامی این مشکلات برطرف می شود.

منبع : کاربلد

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

ECU خودرو و عملکرد آن

کاتالیزور خودرو و علائم خرابی آن

نکاتی پیرامون شستشو خودرو

زمان تعویض فیلتر هوای اتاق خودرو

دلکو و وظیفه آن در خودرو

مزایا و معایب باد لاستیک نیتروژن در خودرو

تفاوت سیستم های 4WD و AWD و 4*4 در خودرو

شستشو و رفع عیب انژکتور خودرو

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!