پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان جوک

بررسی فنی نیسان جوک / شاسی بلندی که خنده به لبتان می آورد!

تب شاسی بلند سواری در سال های اخیر حسابی داغ شده و هر روز شاهد عرضه گزینه های متنوعی در این سگمنت پرطرفدار هستیم. البته با توجه به ترافیک روز افزون شهرهای شلوغ سواری با خودروهای درشت هیکل برای رفت و آمد روزمره دست و پا گیر می شود. از طرفی آن دسته از علاقه […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۷ دی ۱۳۹۶

تب شاسی بلند سواری در سال های اخیر حسابی داغ شده و هر روز شاهد عرضه گزینه های متنوعی در این سگمنت پرطرفدار هستیم. البته با توجه به ترافیک روز افزون شهرهای شلوغ سواری با خودروهای درشت هیکل برای رفت و آمد روزمره دست و پا گیر می شود. از طرفی آن دسته از علاقه مندان به خودرو که به سواری اسپرت و قابلیت های مانور پذیری اهمیت می دهند، بیشتر وقت ها با خودروهای شاسی بلند به مشکل می خورند. اما زود قضاوت نکنید، در این سگمنت هم می توان گزینه هایی جمع و جور مناسب رفت و آمدهای روزمره با حس و حال رانندگی اسپرت را انتخاب کرد. جوک به عنوان کراس اوور عجیب و غریب و از طرفی پرطرفدار نیسان مدتی است که در بازار عرضه شده. تنوع گسترده تیپ ها و رنج قیمتی گسترده اش باعث شده تا خریداران با بودجه ها و سلایق مختلف را به سوی خود جلب کند و رضایمتندی مشتریان از عملکرد شرکت جهان نوین آریا در تحویل به موقع و خدمات پس از فروش مناسب نیز به محبوبیت جوک دامن زده است.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:

نیسان جوک

نیسان جوک

شاید این روزها شکل و شمایل عجیب یک کراس اوور جمع و جور توجه تان را در خیابان به خود جلب کرده باشد. نیسان جوک، یکی از خاص ترین اعضای بازار کراس اوورهای وارداتی به شمار می رود که با شکل و شمایل عجیب و غریب اش جایگاه متفاوتی برای خود دست و پا کرده و افراد تمایز طلب را به سوی خود جذب کرده است. حضور نیسان در ایران به اواسط دهه 80 میلادی باز می گردد. حالا مدتی است که شرکت جهان نوین آریا به عنوان نماینده نیسان در ایران شناخته می شود و 2 شاسی بلند این برند پرطرفدار ژاپنی از جمله جوک و ایکس تریل را در بازار ایران عرضه می کند. انصافا باید به عملکرد جهان نوین آریا در مدتی که از آغاز فعالیتش می گذرد نمره قبولی داد. از خوش قولی در تحویل خودروها گرفته تا در نظر گرفتن شرایط فروش متنوع برای خریداران و طرح های جالب فروش و تحویل خودرو و خدمات پس از فروش قابل قبول، از جمله مواردی هستند که جهان نوین آریا آن ها را در کارنامه خود ثبت کرده است.

نیسان جوک در ایران در سه نسخه اسپرت، پلاتینیوم و اسکای پک عرضه می شود. این سه مدل تفاوت هایی از نظر تجهیزات و امکانات دارند و از نظر سطح تجهیزات و توان پیشرانه می توان گفت نسخه اسکای پک نماینده ای مناسب برای قد علم کردن مقابل تویوتا CH-R به شمار می رود. با این تفاوت که CH-R قیمتی به مراتب بالاتر از جوک اسکای پک دارد. این در حالی است که اختلاف قیمت جوک اسکای پک با نسخه توربو تویوتا C-HR به مرز 100 میلیون تومان هم می رسد و از این جهت برای برنده اعلام کردن آن حتی نیازی به ادامه مقایسه هم نیست! اگر بخواهیم تیپی از جوک که قیمتی نزدیک به C-HR دارد را انتخاب کنیم، باید به سراغ نسخه اسپرت با پیشرانه به مراتب قوی تر از C-HR و فهرست تجهیزات پربارتر برویم. این در حالی است که باز هم جوک اسپرت از نظر قیمتی از C-HR ارزان تر است.

نیسان جوک

نسخه اسپرت پیشرانه قوی تری از 2 مدل دیگر دارد و در نمای ظاهری از رینگ های 18 اینچی مشکی رنگ و لاستیک های پهن تر بهره می برد. (دو مدل دیگر از رینگ های 17 اینچی برخوردارند).  جوک روی پلت فرم مشترک رنو نیسان به نام پلت فرم B ساخته می شود. وجه تمایز جوک با سایر رقبایش، طراحی عجیب و ساختار شکن است. چرغ ها فرم عجیب و غریبی دارند که مشابه هیچ خودرو دیگری نیست. همچنین علاوه بر فرم خاص پنجره عقب و جلوپنجره منحصر به فرد، این گلگیرهای عضلانی و برآمده هستند که توجه بیننده را به نیسان جوک جلب می کنند. یکی دیگر از مواردی که ظاهر تیپ پایه (اسکای پک) را از دو مدل دیگر مجزا می کند، عدم برخورداری از شیشه های دودی عقب است. در مقایسه با تویوتا CH-R باید گفت جوک طراحی صفر و یکی دارد. اما استقبال مناسب از جوک در بازار ایران و دیگر کشورها نشان داده مشتریان با اینگونه طراحی های خاص و متفاوت میانه خوبی دارند.

نیسان جوک

مشخصات فنی نیسان جوک

به پیروی از نمای ظاهری، کابین نیز طراحی خاصی دارد. این طراحی خاص در قسمت کنسول میانی که ظاهرش از روی بدنه و باک موتورسیکلت الهام گرفته شده و دستگیره منحصر به فرد درها خودش را نشان می دهد. در نسخه اسپرت می توانید کابین را با تریم رنگی براق تزیین کنید. همچنین نسخه پلاتینیوم به یک نمایشگر 5.8 اینچی در کنسول جلو مجهز شده که با استفاده از سیستم یکپارچه I-CON تنظیمات خودرو را کنترل می کند. علی رغم ابعاد جمع و جور جوک، این کراس اوور دوست داشتنی فضای مناسبی را داخل کابین در اختیارتان قرار می دهد و به لطف طراحی منطقی، فضای ردیف عقب صندلی هایش نیز همچون C-HR دلگیر نیست.

نیسان جوک

صندوق بار نیز تنها 296 لیتر گنجایش دارد و تنها اندکی از رقیب اش نیز کوچکتر است. صندلی های اسپرت جوک در تیپ اسپرت و پلاتینیوم با پوشش چرمی تزیین می شوند و در نسخه اسکای پک همچون تویوتا CH-R تودوزی پارچه برای کابین جوک انتخاب شده. همچنین نسخه اسکای پک از امکاناتی نظیر گرمکن صندلی های جلو، رادارهای خروج از خط و نقطه کور، سنسور نور و باران و ورود به کابین بدون کلید بی بهره است. اما بر خلاف تویوتا از سانروف برخوردار است.

همان طور که اشاره شد، برای جوک دو پیشرانه انتخاب شده. نسخه اسپرت از یک موتور 4 سیلندر توربوشارژ به حجم دقیق 1618 سی سی با کد MR16DDT بهره می برد. توان این پیشرانه 190 اسب بخار است و گشتاور 240 نیوتن متری اش نیز به هر چهار چرخ منتقل می شود. اما در دو مدل دیگر، جوک یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی با حجم دقیق 1598 سی سی با کد HR16DE را داخل کاپوتش جای داده. این پیشرانه 117 اسب بخار قدرت تولید می کند و گشتاور 158 نیوتن متری اش تنها به دیفرانسیل جلو منتقل می شود.

البته گیرباکس استفاده شده در جوک در هر 3 تیپ ذکر شده یکسان است. این گریباکس CVT ایکس ترونیک وظیفه انتقال قدرت را در جوک ایفا می کند. به گفته شرکت وارد کننده، شماره شاسی نیسان جوک های شرکتی که با استاندارد اروپا تولید می شوند، با کد SJN آغاز می شود. اما شماره شاسی نسخه های وارد شده به صورت آزاد با کد JN1 آغاز شده که از مواردی نظیر مه شکن عقب بی بهره اند.

نیسان جوک

نیسان جوک 2 سالی است که در بازار ایران حضور دارد. اما هنوز هم شاید اختلاف قیمت مدل های آن برای بعضی خریداران عجیب به نظر برسد. اما ما به شما می گوییم که همه جوک ها یکسان نیستند و هر تیپ حرفی برای گفتن دارد.  همان طور که گفتیم، جوک در 3 تیپ مختلف و با 2 پیشرانه متفاوت در بازار عرضه می شود.

تیپ اسکای پک

این تیپ از جوک دارای ترمزهای ABS+EBD و سیستم کنترل پایداری ESP است. یعنی سیستم های کمکی که در همه خودروهای روز جهان به صورت استاندارد وجود دارد. این خودرو دارای 6 ایربگ است که جلو خودرو، کنارهای کابین و ستون ها را پوشش می دهد. از این حیث مثل یک پرده ایمنی عمل می کند. همچنین سیستم سنجش باد تایرها و هشدار در صورت کمبود فشار باد، ترکشن کنترل، سیستم استارت- استاپ که باعث کاهش چشم گیر مصرف سوخت در ترافیک می شود، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، هندزفری بلوتوث، کروز کنترل و سقف پانوراما از دیگر تجهیزات این خودرو هستند.

نیسان جوک

همچنین جوک به خریداران این تیپ سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک را نیز ارائه می کند. در تیپ اسکای پک می توانید آینه های گرمکن دار جمع شونده برقی و رینگ های 17 اینچی آلومینیومی را نیز به همراه چراغ های روشنایی روز LED ببینید. شاید این نسخه نسبت به 2 تیپ دیگر از امکانات کمتری برخوردار باشد، اما قیمت منطقی و مناسب آن باعث شده تا در مقایسه با رقبای هم کلاس ارزش خرید داشته باشد. به طور مثال تویوتا C-HR با امکانات و مشخصات فنی نسبتا مشابه با جوک اسکای پک، قیمتی به مراتب بالاتر از این کراس اوور اسپرت دارد.

نیسان جوک

پلاتینیوم

در واقع تیپ پلاتینیوم را باید یک مدل آپشنال نسبت به تیپ اسکای پک دانست. زیرا این خودرو همه امکاناتی که در مدل اسکای پک وجود دارد را به خریداران ارائه می کند. پس چرا خریدار باید پول بیشتری نسبت به مدل پایه بپردازد؟ پاسخ این سوال سخت نیست. زیرا کافی است بدانید مدل پلاتینیوم یک نمایشگر 8.5 اینچی با سیستم GPS را نیز در اختیار خریداران می گذارد. البته این همه دارایی های این مدل نیست. زیرا سیستم حرکت بین خطوط که در صورت خروج بدون راهنما به راننده هشدار صوتی می دهد، رادار  360 درجه موسوم به AVM که مثل برادر بزرگ اش ایکس تریل دور تا دور خودرو را اسکن می کند و سیستم شناسایی و هشدار اجسام متحرک ( MOD) در اطراف خودرو از دیگر دارایی های جوک پلاتینیوم هستند. سنسور باران، روکش چرمی صندلی، صندلی های مجهز به گرمکن و چراغ های اتوماتیک نیز پکیج این خودرو را کامل می کنند.

نیسان جوک

نسخه های اسکای پک و پلاتینیوم نیسان جوک با پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر با قدرت 117 اسب بخار در 6 هزار دور بر دقیقه عرضه می شوند. ضمنا گشتاور پیشرانه در هر دو تیپ به عدد 158 نیوتن متر در 4 هزار دور بر دقیقه می رسد. انتقال قدرت در جوک به وسیله یک گیرباکس 6 سرعته CVT انجام می شود. جوک بسته به شرایط مختلف رانندگی 6 لیتر سوخت در 100 کیلومتر مصرف می کند.

نیسان جوک (1)

تیپ اسپرت

البته خودروهای تیپ اسکای پک و پلاتینیوم نمونه های پایه جوک از نظر فنی هستند. اما جهان نوین آریا عرضه کننده خودروهای نیسان در ایران، برای آنهایی که به هیجان بیشتر علاقه دارند، مدل اسپرت جوک را نیز تدارک دیده است. این مدل دارای پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ است که می تواند تا 190 اسب بخار نیرو تولید کند. این قدرت با توجه به وزن 1.2 تنی جوک می تواند یک موشک زمین به زمین را در اختیار خریداران بگذارد. مدل اسپرت جوک ضمن دارا بودن امکانات تیپ پلاتینیوم، از ترمزهای قوی تر نیز برخوردار است. همچنین در نمای ظاهری جوک اسپرت با جزییات متفاوتی همچون قطعات تزیینی و رینگ های مشکی رنگ از 2 تیپ دیگر متمایز می شود و در این تیپ می توانید تریم داخل کابین را هماهنگ با رنگ بدنه سفارش دهید.

قیمت نیسان ایکس تریل با تعرفه جدید اعلام شد

خرید نیسان جوک با تسهیلات ویژه در جشنواره فروش زمستانی

تیپ های مختلف نیسان جوک چه تفاوت هایی دارند؟ / 2 روی سکه جوک

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

رتبه اول رضایت مشتریان در فروش به جهان نوین آریا رسید

با قابلیت های حرکتی نیسان ایکس تریل بیشتر آشنا شوید

یک روح در ۲ بدن!/ مقایسه و بررسی نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس

تست فنی جامع نیسان ایکس تریل (آنرود و آفرود)

نیسان جوک را بیشتر بشناسیم

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی