نیسان ایکس تریل یکی از موفق ترین شاسی بلندهای ( کراس اور) تاریخ کمپانی نیسان است و در حال حاضر نیز این خودرو یکی از پر فروش ترین خودروهای نیسان در سراسر جهان به شمار می رود. ایکس تریل مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری توسعه یافته مشترک با رنو است که در حالت اتمسفریک می […]
پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند:
نیسان برای ایکس تریل یک گیرباکس CVT موسوم به Xtronic را در نظر گرفته است که بسیار هوشمند عمل می کند. همانطور که می دانید نیسان از جمله کمپانی های پیشتاز در ساخت گیرباکس های CVT است و حتی محصولات رنو عضو دیگر گروه رنو- نیسان نیز از گیرباکس های مشترک با محصولات نیسان بهره می برند. این گیرباکس یکی از بهترین نمونه های CVT در جهان است زیرا در هماهنگی کامل با پیشرانه می تواند بهترین شتاب و هندلینگ را برای راننده ایکس تریل به ارمغان بیاورد.
این خودرو علاوه بر برخورداری از استایل کلاسیک یک شاسی بلند، قابلیت های نسبتا خوبی در قامت یک کراس اور به راننده هدیه می کند. یکی از این قابلیت ها در مسیرهای خارج از جاده است. جایی که نیسان همیشه حرف های زیادی برای گفتن داشته و در کنار بزرگانی چون لندکروز، جیپ و رنجرور جزو بهترین های این عرصه بوده است. ایکس تریل هم از این قابلیت بی نصیب نمانده است و برای پی بردن به این واقعیت کافی است نگاهی به عملکرد سیستم حرکتی AWD (All Wheel Drive) این خودرو بیندازید. این سیستم که مجهز به یک دیفرانسیل مرکزی هوشمند است، در زمان حرکت خودرو به صورت 4 چرخ عمل می کند. به عبارت دیگر ایکس تریل در زمان اغاز حرکت هر دو دیفرانسیلش درگیر است و به محض رسیدن به سرعتی مشخص، به صورت تک دیفرانسیل به مسیر ادامه می دهد. این حالت تا زمانی که شما کلید گردان حالت رانندگی را در پایین داشبورد بر روی حالت دو دیفرانسیل یا Lock قرار نداده باشید ادامه دارد.
در واقع وقتی شما دکمه را روی حالت لاک قرار می دهید، دو اتفاق در سیستم انتقال قدرت خودرو رخ می دهد. اول این که خودرو دیگر از حالت دو دیفرانسیل خارج نمی شود. این حالت شبیه زمانی است که در خودروهای دودیفرانسیلی مثل نیسان پاترول، پولوس خلاص کن های دیفرانسیل جلو را در حالت قفل قرار داده اید و از دنده های کمک سبک یا سنگین گیرباکس استفاده می کنید. البته انتخاب دنده کمک سبک یا سنگین در گیرباکس ایکس تریل با مکانیسمی متفاوت انجام می شود و به معنای سنتی از Transfercase یا گیرباکس کمک خبری نیست. به همین دلیل خودرو با کمک سیستم های EBD و ترکشن کنترل، توسط دیفرانسیل مرکزی گشتاور مورد نیاز هر چرخ را به نسبت اصطکاکی که دارد به ان چرخ انتقال می دهد. به این ترتیب در واقع این که خودرو الان نیاز دارد به تعریف سنتی در حالت دنده کمک سنگین باشد و یا سبک را خود گیرباکس با استفاده از اطلاعاتی که از سنسورها می گیرد، تشخیص می دهد.
اما اتفاق دوم این است که مثلا اگر یکی از چرخ های خودرو در سطحی ناهموار باشد و بدون اصطکاک و چرخ دیگر در شرایطی کاملا با ثبات، گیرباکس به صورت هوشمند به کمک سیستم ترکشن کنترلABS و EBD چرخ ها را هم داور کرده و اجازه نمی دهد دور موتور بیش از اندازه بالا برود. به طور مثال اگر در شیب تندی رو به بالا ایست کامل کنید و سپس دوباره قصد حرکت به بالا را داشته باشید، عملکرد هوشمند سیستم های حرکتی کاری ندارد که شما چقدر از کورس پدال گاز را فشرده اید. از این رو خودرو به آرامی حرکت را با استفاده از سیستم هوشمند دیفرانسیل مرکزی آغاز می کند و در ادامه مسیر دور موتور افزایش می یابد. این قابلیت به خصوص برای ان دسته از خریداران ایکس تریل که اهل ماجراجویی در مسیرهای خارج از جاده و طبیعت هستند بسیار خوش خواهد بود.
البته سیستم حرکتی ایکس تریل برگ برنده این خودرو در مسیرهای برقی نیز هست. زیرا همانطور که گفته شد قابلیت های حرکتی این خودرو باعث می شود در مسیرهای لغزنده برفی و یخی که بقیه خودروها فرمان پذیر نیستند، ایکس تریل خیال راننده اش را برای رسیدن به مقصد راحت کند. بی تردید این قابلیت های ایکس تریل است که باعث شده بدل به یکی از محبوب ترین خودروهای بازار ایران شود.
دیدگاه خود را بنویسید