پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلت فرم-ایران خودرو

صعود ایران خودرو به قله پلتفرم/ نگاهی به اهمیت طراحی پلتفرم با برند ملی و همکاری با شریکان خارجی

داشتن پلتفرم اختصاصی برای تولید کنندگان خودرو از الزاماتی است که اگر نباشد، اطلاق لفظ خودروساز به آنها بار معنای خودرو را از دست می دهد. در واقع این پلتفرم اختصاصی است که دو کلمه خودرو و ساز را با هم جمع می بندد. در صنعت خودروی ایران به خصوص در دهه 70 همیشه سخن […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲ بهمن ۱۳۹۶

داشتن پلتفرم اختصاصی برای تولید کنندگان خودرو از الزاماتی است که اگر نباشد، اطلاق لفظ خودروساز به آنها بار معنای خودرو را از دست می دهد. در واقع این پلتفرم اختصاصی است که دو کلمه خودرو و ساز را با هم جمع می بندد. در صنعت خودروی ایران به خصوص در دهه 70 همیشه سخن از حرکت به سمت طراحی پلتفرم بوده است. قدم هایی نیز در دهه 70 و بعد 80 به این سمت برداشته شد، اما این قدم ها در مسیر ساخت پلتفرمی با معیارهای روز جهانی که قله این صنعت است،  هدایت نشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

خوشبختانه از حدود سال 92 زاویه دید مدیران صنعت خودرو و البته وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر کرد و دغدغه ساخت پلتفرمی که برندهای داخلی صاحب آن باشند جدی شد. ولی این بار راه رسیدن به این قله از جبهه دیگری بود. مسیر جبهه قبلی راهی هموار به قله نداشت و نتایج آن هم مشخص بود. ضمن این که تحریم های ظالمانه نیز راه را برای رسیدن به قله سد کرده بود. با این حال سیاست های دولت حسن روحانی باعث شد برجام شکل بگیرد و همکاری های دوباره صنعت خودرو با شریکان قدیمی و جدید خارجی از سر گرفته شود. این در شرایطی بود که قبل از اجرایی شدن برجام به صورت رسمی رایزنی های بسیاری بین خودروسازان خارجی و داخلی و برندهای مختلف صورت گرفت و بعد از برجام ایران خودرو بود که به سرعت پای در مسیر صعود گذاشت.

هاشم یکه زارع را که از دوران حضورش در ایران خودرو توانسته قله های زیادی را فتح کند و ایران خودرو را به شرایط استیبل بازگرداند، حالا دایه خودروساز شدن به صورت واقعی را دارد. تصمیمات جسورانه او در راه خودروساز شدن برای ایران خودرو تا به امروز دستاوردهای مهمی داشته است. یکی از مهمترین اتفاقان در صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران در زمان او شکل گرفته است. قرار داد ایران خودرو با معتبر ترین شرکت های طراح و قطعه ساز جهانی در قالب کنسرسویم 10 جانبه اتفاقی بزرگ است که درخت آن حدود 2 سال دیگر میوه خواهد داد.

این قرار داد در واقع همان جبهه آسان تری است که برای صعود به قله اصلی (پلتفرم اختصاصی) هم هموار تر است، هم ارزان تر و هم سریع تر. راهی که ای کاش در دهه 80 توسط صنعت خودروی کشور انتخاب شده بود. به هر حال این قرارداد نشان داد مدیران صنعت خودرو به این نتیجه رسیده اند که نباید زمان را از دست داد. از این رو ایران خودرو به سراغ شرکت های معتبری چون ماهله آلمان، پینین فارینا ایتالیا و هیوندایی پاور تک کره جنوبی رفته است تا در مشارک با قطعه سازان و دانشکاه های ایران، پلتفرمی اختصاصی را طراحی کنند. فراموش نکنید ماهیت یک برند به عنوان خودروساز بدون داشتن پلتفرم اختصاصی مممکن نیست. ضمن این که داشتن پلتفرم اختصاصی است که باعث کاهش هزیه های تولید هم در خودروسازی و هم در قطعه سازی می شود. حتی در نهایت سود داشتن پلتفرم اختصاصی به جیب مشتریان هم خواهد رفت زیرا خودروسازن در جهان از یک پلتفرم برای تولید چند محصول استفاده می کنند و به همین دلیل قیمت تمام شده محصولات را پایین نگه می دارند.

حتی در بخش تعمیرات و نگهداری و در یک کلام استهلاک هم با داشتن پلتفرم اختصاصی و مشترک بین محصولات می توان از هزینه های اضافی جلوگیری کرد. زیرا هزینه تولید قطعات مشترک برای چند خودرو بسیار کاهش میابد. حتی در بخش خدمات پس از فروش نیز استفاده از یک پلتفرم برای چند محصول می تواند کمک بزرگی به کیفیت ارائه خدمات کند. مزایای داشتن پلتفرم اختصاصی به اندازه ای است که قطعا در این نوشتار نمی توان به همه انها اشاره کرد.

پلت فرم-ایران خودرو

اگر نگاهی به خودروسازان بزرگ جهان کنید، خواهید دید همه انها از پلتفرم های اختصاصی برای چندین محصول خود استفاده می کنند. پلتفرم هایی که طول عمری دست کم به اندازه 3 تا 5 سال دارند و از این نظر کمک شایانی به حفظ ثبات اقتصادی خودرسازان می کنند. اما نیابد فراموش کنید این پلتفرم ها با علوم روز طراحی و تولید شدند. به طور مثال می توان به پلتفرم CMF رنو اشاره کرد که بیش از 6 خودرو مختلف از برندهای رنو تا نیسان بر روی ان ساخته می شود.

در واقع برای رسیدن به بازارهای جهانی و رقابت با حریفانی تا دندان مسلح صنعت خودروی کشور نیاز به پلتفرم های اختصاصی با نام تجاری داخلی دارد. پلتفرم هایی که در بازار جهانی به عنوان پلتفرم های ایرانی شناخته شوند. هر چند این پلتفرم ها با کمک مشاروان و برندهای خارجی طراحی شده باشند. مهم این است که صنعت خودروی کشور مالک این پلتفرم باشد.

نکته مهم دیگری که ایران خودروای ها در قرار داد همکاری با شریکان داخلی و خارجی از قلم ننداختند، انعطاف پذیری این پلتفرم است. به شکلی که کمپانی پینین فارینا متعهد شده با استفاده از آن محصولات مختلفی در کلاس های سدان، هاچ بک، SUV و پیک آپ را طراحی کند. در واقع این میزان از انعطاف پذیری در یک پلتفرم باعث گسترش سبد محصولات و جایگزینی خودروهای جدید با پلتفرم های قدیمی نیز می شود. شرکت ماهله آلمان  نیز وظیفه دارد در بخش طراحی قوای پیشرانه برای این پلتفرم از سوخت های فسیلی ( بنزین و گازوئیل) تا قوای محرکه برقی و هیبریدی را طراحی کند. امری که در صورت محقق شدن می تواند ایران خودرو را همگام با خودروسازان بزرگ جهان وارد بازارهایی کند که تا به امروز وارد آن نشده است.

رسیدن به قله پلتفرم اختصاصی با برند ایرانی صعودی بزرگ است که نیاز به ابزارهای خاص دارد. یکی از این ابزارها منابع اقتصادی است. هر چند در دو سال اخیر خودروسازان از نظر اقتصادی با رشد فروش و همکاری با برندهای خارجی در شرایط بهتری را تجربه می کنند. اما بدهی های انباشه ناشی از مشکلات اقتصادی در دوران تحریم ها هنوز هم دامن خودروسازان را به طور کامل رها نکرده است. از این رو یاری نظام اقتصادی کشور و دولت می تواند مهمترین ابزارهای این صعود در شرایط فعلی باشد. به هر حال گام نهادن ایران خودرو در مسیر درست را باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود دیگر برندهای داخلی نیز به جای اتلاف وقت و سرمایه از راه درست به سوی قله حرکت کنند.

قطعه سازان با چنگ و دندان این صنعت را حفظ کرده اند/ با شرایط فعلی داخلی سازی خودروهای پسابرجامی سخت است

النترا، برنده رقابت قیمتی در بازار ایران/ قیمت هیوندای النترا کرمان موتور اعلام شد

نهال شکوفایی در کویر کرمان/ نگاهی به فواید گسترش همکاری کرمان موتور با هیوندایی

در ساخت خودروهای برقی با سطح ایده آل فاصله زیادی داریم/ در ایران صنعت وجود ندارد، هر چه هست کارخانه است

جایگزین پراید در فرصت مقتضی معرفی خواهد شد/ ارائه محصولی با قیمت پراید تکرار ناپذیر است

اختلاف تعرفه ای بین خودروهای هیبرید و برقی، درست یا غلط؟

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

گرمای بازار چینی ها، در زمستان سخت خودروهای وارداتی/گفت و گو با بابک صدرایی مدیر بازاریابی چری

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی