پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرمایه گذاری در صنعت خودرو

نقش صنعت خودرو در ارتقا رتبه اعتباری ایران

پس از برجام یکی از موفق ترین حوزه ها در صنعت ،خودروسازی بود که با توافقات و امضا قراردادهای گوناگون سرمایه گذرای خارجی زیادی را جذب کرد و همین امر موجب شد تا رتبه ایران در ریسک سرمایه گذاری درجهان کاهش یابد و در واقع کشورمان از این حیث وضعیت بهتری را بدست آورد. به […]

امیر
شنبه - ۷ بهمن ۱۳۹۶

پس از برجام یکی از موفق ترین حوزه ها در صنعت ،خودروسازی بود که با توافقات و امضا قراردادهای گوناگون سرمایه گذرای خارجی زیادی را جذب کرد و همین امر موجب شد تا رتبه ایران در ریسک سرمایه گذاری درجهان کاهش یابد و در واقع کشورمان از این حیث وضعیت بهتری را بدست آورد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو :

به گزارش جوان خودرو؛ صنعت خودرو  از جمله مهترین صنایعی بود که پس از برجام توانست از فرصت‌های به وجود آمده برای ارتباط با شرکت‌های خارجی و تبادل دانش و فناوری استفاده کند،. پیش از امضا قرارداد برنامه جامع اقدام مشترک صنعت خودروی ایران با همکاری‌های بین‌المللی‌اش در رتبه‌ی ۱۱ صنعت خودروسازی جهان قرار داشت که این رتبه بعد از اعمال تحریم‌ها به رتبه ۱۸ نزول کرد.

پس از برجام، خودروسازان ایرانی با برقراری ارتباط مجدد با برندهای معتبر دنیا توانستند رتبه‌ی جهانی خود را به ۱۶ ارتقا دهند و از طرفی زمینه‌ی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را فراهم کند.
سرمایه‌گذاری مشترک و تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا همان جوینت ونچر مهمترین تدبیر خودروسازان و وزارت صنعت درامضا قراردادها بود.شرکت های سرمایه گذار خارجی پیشتر بر روی تولید محصولات سرمایه گذاری می کردند و بدلیل اینکه شرکت اصلی سرمایه ای را بکار نبسته بود به کیفیت و ارتقا خدمات پس از فروش نمی انجامید به همین دلیل در قراردادهای جدیدِ همکاری باید سرمایه‌گذاران می بایست سرمایه‌گذاری بالای ۴۰ درصدی شرکای خارجی انجام می شد. این موضوع به جدیت شرکت‌های خارجی برای ارائه‌ی خدمات خوب و باکیفیت به ایرانیان منجر را تامین می کرد.

بعنوان مثال قرارداد رنو یکی از توافقاتی بود که پس از برجام شرکت خارجی را ملزم به سرمایه گذاری کاربردی می کرد بر اساس این قرارداد، شرکت رنو ۶۰ درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با ایدرو را به نام خود خواهد کرد و ایدرو تنها ۴۰ درصد سهم این شرکت را در اختیار خواهد داشت. بدین ترتیب رنو سهام‌ اصلی این شرکت را در اختیار خواهد داشت و تصمیم‌گیری در این شرکت برایش راحت‌تر از قبل خواهد بود. ضمن اینکه شریک رنو یک سازمان دولتی است نه یک خودروساز.این قرارداد به‌عنوان نخستین قرارداد یک خودروساز جهانی با یک سازمان ایرانی و همچنین اولین سرمایه‌گذاری بیش از ۵۰ درصد خودروسازان خارجی در صنعت خودروی کشور است.
نمونه های دیگر قراردادهای شرکت های خودروساز ایرانی با برندهای جهانی که همکاری ها روند صعودی و کاربردی تری هم به خود گرفته هم بیانگر این است که صنعت خودروسازی کشور توانسته به خوبی در امر جذب سرمایه گذاری خارجی نقش آفرینی کند و اگر بگوئیم سهم عمده ارتقا رتبه اعتباری(کاهش ریسک سرمایه گذاری) ایران به وسیله این صنعت صورت گرفته گزاف نگفته ایم.

نویسنده : هادی سیانکی

تاکید بر ایجاد سرمایه گذاری مشترک سایپا و شرکای خارجی

واردات خودرو منوط به سرمایه گذاری واردکنندگان در تولید داخل

صدور مجوز سرمایه گذاری سیتروئن در ایران

قرارداد سرمایه گذاری مشترک بین سایپا و سیتروئن

سرمایه گذاری اسکانیا در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی