پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ترمز دیسکی

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای خودرو

ترمز های دیسکی و کاسه ای دو نوع ساختار ترمزی در خودروها هستند که هر کدام معایب و مزیت خود را دارند که در ادامه میخواهیم به تفاوت این دو بپردازیم. بدون شک ترمز یکی از مهمترین بخش های خودرو هستش که به دلیل اهمیت زیاد و همنیطور وظیفه نسبتا مهم در جلوگیری از بروز […]

امیر
شنبه - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

ترمز های دیسکی و کاسه ای دو نوع ساختار ترمزی در خودروها هستند که هر کدام معایب و مزیت خود را دارند که در ادامه میخواهیم به تفاوت این دو بپردازیم.

بدون شک ترمز یکی از مهمترین بخش های خودرو هستش که به دلیل اهمیت زیاد و همنیطور وظیفه نسبتا مهم در جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات همواره در حال پیشرفت و ارتقای کارکرد هستش…من در این مقاله کوتاه قصد ندارم در مورد تاریخچه ترمز و یا جدیدترین تکنولوژی های به کار رفته در آن صحبت کنم بلکه می خواهم 2 نوع ترمز رایج و مهم در خودروها رو به شکل ساده ای مقایسه کنم تا کمی بیشتر با این ترمز ها آشنا شویم.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


ترمز کاسه ای (Drum Brake):

مزیت این نوع سیستم ارزان بودن ساخت آن و سبک بودن آن است،اشکال عمده آن بالا رفتن سریع حرارت ودر آن و در نتیجه عدم عملکرد مناسب در دمای بالاست

ترمز کاسه ای خودرو

ترمز کاسه ای خودرو

در ترمز های کاسه ای کاسه ترمز به چرخ متصل است و همراه آن گردش می کند دو عدد کفشک آهنی هلالی شکل که لنت های ترمزروی آنها کوبیده شده است روی طبق ثابت محور نصب شده اند در حالت عادی که خودرو نیاز به ترمز کردن ندارد کفشک ها به طوری تنظیم می شوند که فاصله کمی بین کاسه ی ترمز و لنت های روی کفشک وجود داشته باشد وقتی راننده پدال ترمز را می فشارد فشار روغن در سیلندر اصلی افزایش یافته به سیلندر چرخ ها هدایت می شود پیستون های داخل سیلندر چرخ در اثر فشار روغن از یکدیگر دور شده کفشک های ترمز را به طرف کاسه ی ترمز حرکت می دهند در اثر نیروی وارد از لنت هر کاسه ی ترمز نیروی اصطکاک بین کاسه ترمز و لنت ایجاد می شود و نتیجه ان ایجاد شتاب منفی در چرخ و متوقف کردن آن است.

ترمز دیسکی (Disc Brake) :

ترمز دیسکی خودرو

ترمز دیسکی خودرو

مزیت این نوع سیستم توانایی کارکرد در حرارت بالا و قابلیت گرفتن ترمزهای پی در پی است.اشکال عمده آن نیز هزینه ساخت بالا،وزن سنگین و نیاز داشتن به فشار هیدرولیک زیاد است.برخی از ترمزهای دیسکی سیستم خنک کننده نیز دارند که با کمک پره هایی که درسیستم چرخ و ترمز تعبیه شده اند،خنک میشوند

در ترمز ديسکي بجاي کاسه ترمز از يک ديسک چرخان و بجاي کفشکهاي خميده از يک جفت کفشک مسطح بنام لنت ترمز استفاده مي شود. در هنگام ترمز گرفتن اين لنتها به ديسک در حال چرخش فشرده مي شوند. همچنين لنتها از پشت به يک سيلندر و پيستون متصل هستند.(شکل زیر) در هنگام ترمز گرفتن، فشار روغن پشت هر پيستون، آن را به طرف بيرون مي راند، در نتيجه لنتها به ديسک فشرده مي شوند. در اثر تماس لنتها با ديسک، سرعت چرخش ديسک و چرخ کاهش مي يابد و چرخ متوقف مي شود.

طرز کار و عملکرد ترمز ABS

روغن ترمز خودرو و زمان تعویض آن

ترمز دیسکی خنک شونده به چه معناست؟

سیستم EBA یا همان ترمز اضطراری خودکار چیست؟

هنگام عبور از دست انداز، پدال ترمز را رها کنید

کالیپر ترکیبی لغزشی الکترومکانیکی ترمز برمبو

راهکارهایی برای شرایط بریدن ترمز خودرو

ضعیف شدن تولید لنت ترمز در سایه رواج لنت های تقلبی

بایدها و نبایدهای استفاده از ترمز دستی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی