پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایران خودرو-ماهله

قلب های پاک ایران خودرو / نگاهی به نیاز کشور به پیشرانه های کم مصرف و سازگار با محیط زیست

مصرف سوخت بالا و آلودگی هوا دو چالشی هستند که با هم ارتباط مستقیم دارند و در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه مردم، مسئولین و رسانه ها قرار گرفته اند. مصرف روزانه بیش از 83 میلیون لیتر سوخت در کشور باعث شده بیش از هر زمان دیگری کشور نیاز به خودروهای کم […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

مصرف سوخت بالا و آلودگی هوا دو چالشی هستند که با هم ارتباط مستقیم دارند و در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه مردم، مسئولین و رسانه ها قرار گرفته اند. مصرف روزانه بیش از 83 میلیون لیتر سوخت در کشور باعث شده بیش از هر زمان دیگری کشور نیاز به خودروهای کم مصرف و هیبریدی را احساس کند. در حوزه خودروهای هیبریدی فعالیت های مختلفی انجام شده اما نکته بسیار مهم در شرایط فعلی جایگزینی خودروهای پر مصرف و فرسوده با نمونه های کم مصرف است. بعضی از پلتفرم های فعلی موجود در صنعت خودرو ایران بیش از این قابلیت های ارتقاع سطح در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف سوخت را ندارد. در نتیجه خودروسازنی مثل ایران خودرو نیز با درک این مورد در سال های اخیر تحرکات مثبتی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مصرف سوخت بالا و آلودگی هوا دو چالشی هستند که با هم ارتباط مستقیم دارند و در سال های اخیر بیش از گذشته مورد توجه مردم، مسئولین و رسانه ها قرار گرفته اند. مصرف روزانه بیش از 83 میلیون لیتر سوخت در کشور باعث شده بیش از هر زمان دیگری کشور نیاز به خودروهای کم مصرف و هیبریدی را احساس کند. در حوزه خودروهای هیبریدی فعالیت های مختلفی انجام شده و در آینده نیز پلتفرم جدید ایران خودرو می تواند پرچم دار این نوع از خودروها باشد. اما نکته بسیار مهم در شرایط فعلی جایگزینی خودروهای پر مصرف و فرسوده با نمونه های کم مصرف است. به این معنا که باید خودروهایی در چرخه تولید کشور قرار بگیرند که دارای پیشرانه های کم مصرف باشند. بعضی از پلتفرم های فعلی موجود در صنعت خودرو ایران بیش از این قابلیت های ارتقاع سطح در حوزه محیط زیست و کاهش مصرف سوخت را ندارد. در نتیجه خودروسازنی مثل ایران خودرو نیز با درک این مورد در سال های اخیر تحرکات مثبتی داشتند. تلاش های که در سال های اخیر در مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام شده است، باعث شده خودروهای تولیدی این شرکت در شرایط مصرف اکونومی قرار بگیرند.

ایران خودرو-ماهله

اما شاخص ترین تلاش برای استفاده از پیشرانه های کم مصرف با آلایندگی پایین را باید در کنسرسیوم 10 جانبه ایران خودرو با شریکان خارجی پیدا کرد. جایی که بزرگانی مثل پینین فارینا، ماهله و هیوندایی پاور تک در ساخت پلفرم اختصاصی ایران خودرو نقش دارند. طبق انچه که در این قرار داد 10 جانبه امده است، ایران خودرو تا کم تر از دو سال دیر می تواند از پلتفرم اختصاص یخود استفاده کند. آما انچه که در این پلتفرم از اهمیت بالایی برخودار است، پیشرانه 3 سیلندر توربوشارژی است که در دل این پلتفرم جای می گیرد. در واقع لغب شاه بیت این پلتفرم را باید به این پیشرانه داد. زیرا این پیشرانه همگان با خودروسازان معتبر دنیا، با کاهش حجم موتور و استفاده از توربوشاژر، می رود تا در ضمره بهترین ها در نوع خودش جای گیرد. به این ترتیب ایران خودرو نیز در همراه با سمفونی خودروسازی جهان، سازی کوک به دست می گیرد.

از جمله نکات مثبت دیگر این پیشرانه کم مصرف کالیبره بودن آن با شرایط محیطی، آب و هوایی و سوخت در ایران است. مارتین برگر عضو هیئت مدیره شرکت ماهله آلمان در خلال اولین نشست مشترک اعضای کنسرسیوم 10 جانبه پلتفرم ایران خودرو در خصوص طراحی این پیشرانه که شرکت مطبوعش نقش مهمی در ان دارد به جوان خودرو گفته بود: ما با توجه به شرایط مختلف در ایران و دیتاهایی که داریم اقدام به طراحی پیشرانه خواهیم کرد. او در ادامه به گرد و خاک موجود در هوا اشاره کرد و گفت: در ایران گرد و خاک در هوا وجود دارد در حالی که در اروپا چنین شرایطی نیست. در ایران 4 نوع آب و هوا همزمان وجود دارد و رطوبت در ایران کم است. پس ما نمی توانیم پیشرانه ای طراحی کنیم که با معیارهای آب و هوای اروپا کار کند. و همچنین با اشاره به کیفیت بنزین عرضه شده در ایران گفته بود بنزین عرضه شده در ایران هم از نظر کیفیت تفاوت هایی دارد با بنزین عرضه شده در دیگر کشورها، در نتیجه باید همه جزئیات را در نظر بگیریم تا پیشرانه ای کم مصرف، مدرن و سازگار با محیط زیست طراحی کنیم.

خوشبختانه به نظر می رسد بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه توانسته راهش را پیدا کند و به این ترتیب در آینده تولیدات این خودروساز می تواند بخش عمده ای از خودروهای خیابان های کشور را با نمونه های به روز با مصرف بهینه و سازگار با محیط زیست جایگزین کند. درختی که ایران خودرو در سال جای کاشته است، در کم تر از دو سال دیگر طبق برنامه اعلام شده، میوه خواهد داد.

کیفیت پژو 2008 چگونه ارزیابی شد؟

تولید 5000 دستگاه پژو 2008 در بهمن و اسفند+ برنامه تولید 2008 برای سال 97

فرصت طلایی حضور در بازار جهانی خودرو

صعود ایران خودرو به قله پلتفرم/ نگاهی به اهمیت طراحی پلتفرم با برند ملی و همکاری با شریکان خارجی

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو

اعضای کنسرسیوم ده جانبه در مورد این قرار داد چه گفتند؟

امضا قرارداد ١٠ جانبه طراحي و توليد پلت فرم محصولات جديد ايران خودرو

23 خودرو جدید با تفاهم نهادهای داخلی و خارجی عرضه می شود

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی