پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز آکتروس و ولوو FH16

جاده سالاران/ نگاهی به کامیون کشنده های مطرح بازار ایران

بعد از تحریم ها و با امضای قرارداد برجام، صنعت خودروهای سنگین نیز همسو با صنعت خودروسازی جانی دوباره به خود گرفته و به لطف از سر گرفته شدن قرارداد سنگین سازهای کشور با برندهای معتبر خارجی، کامیون کشنده های مدرن و ایمن دوباره به چرخه تولید و عرضه در بازار ایران باز گشته اند. […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶

بعد از تحریم ها و با امضای قرارداد برجام، صنعت خودروهای سنگین نیز همسو با صنعت خودروسازی جانی دوباره به خود گرفته و به لطف از سر گرفته شدن قرارداد سنگین سازهای کشور با برندهای معتبر خارجی، کامیون کشنده های مدرن و ایمن دوباره به چرخه تولید و عرضه در بازار ایران باز گشته اند. در اینجا ۲ نمونه از بهترین و جذاب ترین کامیون کشنده های بازار ایران را بررسی میکنیم. ولوو FH16 جدید از سایپا دیزل و مرسدس بنز آکتروس.

جوان خودرو بررسی می کند

نقش ناوگان حمل و نقل جاده ای در مراودات تجاری کشور

ناوگان حمل و نقل جاده ای هر کشور، می تواند نقش به سزایی در روابط تجاری آن با دیگر کشورها داشته باشد. ایران نیز با توجه به موقعیت ژئوپلوتیکش در منطقه و ارتباط زمینی که با دیگر کشورها دارد، وضعیت استراتژیکی دارد و ناوگان ترانزیت و حمل و نقل جاده ایش، می تواند نقش موثری در مراودات تجاری اش بازی کند. بخش قابل توجهی از ناوگان حمل و نقل جاده ای کشورمان را کامیون ها و کشنده های فرسوده ای تشکیل می دهند که علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، همچون چوبی لای چرخ، ترمز سرعت گرفتن مراودات اینچنینی را می کشند. با توجه به این وضعیت، باید نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای و باربری کشور را به فال نیک گرفت و آن را از اوجب واجبات برشمرد. ایران نقش پلی میان  آسیا و اروپا را بازی می کند. بارهایی که با کشتی و از طریق دریایی به ایران می رسند، به مقاصد اروپایی نزدیک مثل اروپای شرقی و از طریق زمینی ترانزیت می شوند. اگر ایران در چرخه حمل و نقل جاده ایش از وجود کامیون هایی که استانداردهای اروپایی را پاس می کنند و اجازه تردد در جاده های قاره سبز را پاس می کنند، بی بهره باشد، قطعا این سود کلان را از دست می دهد. بعد از تحریم ها و با امضای قرارداد برجام، صنعت خودروهای سنگین نیز همسو با صنعت خودروسازی جانی دوباره به خود گرفته و به لطف از سر گرفته شدن قرارداد سنگین سازهای کشور با برندهای معتبر خارجی، کامیون کشنده های مدرن و ایمن دوباره به چرخه تولید و عرضه در بازار ایران باز گشته اند. در اینجا ۲ نمونه از بهترین و جذاب ترین کامیون کشنده های بازار ایران را بررسی میکنیم. ولوو FH16 جدید از سایپا دیزل و مرسدس بنز آکتروس.

مرسدس بنز آکتروس ۱۸۴۴

مرسدس بنز آکتروس (کامیون سال ۲۰۱۲)

تولید سری آکتروس از کامیون های مرسدس بنز، از سال 1995 آغاز شد و تا کنون 4 نسل از آن به بازار آمده است. در سال 2003 و با عرضه کامیون TGA توسط مان و سری جدید FH توسط ولوو با تغییرات گسترده موتور و اتاق، دور جدیدی در رقابت کامیون کشنده ها شکل گرفت و مرسدس بنز برای دستیابی به جایگاه قبلی خود، نسل دوم آکتروس را یک سال قبل از معرفی نسل پنجم کامیون محبوب اسکانیا معرفی کرد تا به جایگاه سابق اش در بازار سنگین وزن ها نزدیک شود. آکتروس LS1844 تقریبا همزمان با عرضه در اروپا، توسط ایران خودرو دیزل وارد ناوگان تجاری کشور شد. نسل دوم کامیون آکتروس MP2 قبلا در ایران مونتاژ می شد، اما همزمان با آغاز تحریم ها تولید آن متوقف شد. بعد از برجام و با توافق دایملر تراکس و ایران خودرو دیزل، تصمیم گرفته شده که نسل چهارم آکتروس MP4 در ایران مونتاژ شود.

مرسدس بنز آکتروس ۱۸۴۴

بنز اکتروس 1844 اما از آن کشنده هایی است که بازار دست دوم مناسبی در کشور دارد. این کامیون کشنده با وزن خالص مجاز 18000 کیلوگرم و وزن ناخالص مجاز ترکیبی 42000 کیلوگرم، نقش مهمی در صنعت ترانزیت و باربری دارد و از فعالان با سابقه این حوزه است. داخل کابین 1844 نسبت به 1843 تفاوت هایی در بخش صفحه نمایشگر و غربیلک فرمان دارد. طراحی ظاهری آن نیز هماهنگ و چشمنواز است و بعد از گذشت چندین سال از عمرش هنوز هم قدیمی به نظر نمی رسد. داشبورد 1844 ارگونومی مناسبی دارد و داخل کابین می توانید از امکاناتی نظیر یخچالف بخاری درجا، آیینه های جانبی برقی و سانروف برقی بهره مند شوید. البته یخچال درصد قابل توجهی از فضای میانی اتاق را اشغال می کند، اما از آن آپشن های کاربردی در هر کشنده ایست و به راحتی نمی توانید از آن چشم بپوشید.

مرسدس بنز آکتروس

آکتروس 1844 به عنوان میراث دار اجداد خود، از موتور خورجینی 6 سیلندری استفاده می کند که به عنوان مدل بهینه شده موتور کشنده 1843 شناخته می شود. این پیشرانه که با کد OM501LA شناخته می شود، 11.9 لیتر حجم دارد و به توربوشارژر و اینتر کولر نیز مجهز شده است. پیشرانه آکتروس 440 اسب بخار قدرت در 1800 دور تولید می کند و گشتاورش در دور 1080 به 2100 نیوتن متر می رسد. این پیشرانه با جعبه دنده هوشمند G240 ساخت خود مرسدس بنز جفت می شود. به لطف این جعبه گیرباکس، 8 دنده با استفاده از جلو بردن سردنده و 8 نیم دنده نیز با استفاده از شاسی زیر آن درگیر می شود. پیشرانه آکتروس از استاندارد یورو5 برخوردار است و غذایش را از باک 1000 لیتری تامین می کند.

تعلیق جلو از نوع پارابولیک و تعلیق عقب از نوع فنر بادی است که سواری نسبتا نرمی را برای آکتروس به ارمغان می آورد. همچنین ترمز پنوماتیکی 2 مداره مستقل که در جلو و عقب به دیسک مجهز شده، وظیفه مهار این غول سنگین وزن را بر عهده دارد. یکی از ویژگی های جالب آکتروسف بهره بردن از سیستم نگهداری هوشمند است که با نشان دادن علائم و وضعیت قسمت های مختلفف راننهده را برای انجام سرویس ها و نگهداری بهتر یاری می کند. دمای موتور آکتروس در سینه کش جاده ها بالا رفته و داغ می شود، اما عملکرد قابل قبول اش در پیچ ها باعث می شود تا به سرعت فاصله خود را با رقبایش کم کند.

ایران خودرو دیزل برنامه تولید و عرضه نسل جدید کامیون کشنده آکتروس ۱۸۴۸ را دارد و تعداد محدودی از این کشنده به صورت وارداتی به کشور آمده اند.

مرسدس بنز آکتروس جدید

مدل جدید آکتروس چه ویژگی هایی دارد؟

مرسدس بنز آکتروس که لقب کامیون سال 2012 را به خود اختصاص داد، این بار با طیف وسیعی از امکانات پا به میدان گذاشته است تا قدرت دیرینه و مهندسی بدون نقص آلمانی ها را به رخ رقبا بکشد. اکتروس جدید با 5 کابین مختلف ارائه می شود که بسته به نوع کاربری، مالک می تواند گزینه مورد نیاز خود را انتخاب کند.

کابین موسوم به GigaSpace دارای 2.13 متر فضای سر در داخل و 50 لیتر حجم بیش تر از کابین MegaSpace است. این کشنده جدید مجهز به موتور توربودیزل 12.8 لیتری می باشد که توانایی تولید 510 اسب بخار نیرو را دارد. گیرباکس موسوم به Powershift 3 که 12 سرعته است، به خوبی از پس این جثه بزرگ برمی آید. در داخل کابین نیز با لیست کاملی از امکانات رفاهی مواجه می شوید که از میان آن ها می توان به: دو تخت خواب بزرگ که با استفاده از فلز کروم و آلومینیوم در برخی از قسمت ها، علاوه بر راحتی، زیبا نیز هستند، در کنار مواردی از قبیل یخچال داخل کابین، صندلی قابل تنظیم در چند جهت، غربیلک فرمان با دکمه های کنترلی، نورپردازی LED داخل کابین، تهویه مطبوع، محل قرارگیری نوت بوک، میزهای تاشو، بلوتوث، شارژر موبایل و رادیو و پخش سی دی اشاره کرد.

مرسدس بنز آکتروس جدید

کابین GigaSpace بزرگ تر از سایر کابین ها است که برای ورود به داخل آن باید 4 پله را زیر پا بگذارید. کیفیت بالای کابین به وضوح مشهود است. محفظه های نگهداری وسائل بسیار جادار است و با در نظر گرفتن مسطح بودن کف کابین، به راحتی می توان از حداقل فضا استفاده بهینه کرد. در بالای تخت نیز ساعت، چراغ مطالعه، دکمه های تهویه مطبوع و لوازم رفاهی دیگری به چشم می خورد. تودوزی به رنگ بژ کمی برای نظافت، راننده را دچار مشکل می کند ولی نمای زیبایی به کابین می دهد. صندلی های مرسدس بنز بدن را به خوبی در خود جای داده و حفاظت می کند.

نمایشگر راننده با رزولوشن بالا به راحتی قابل استفاده می باشد و سیستم تهویه مطبوع و بخاری درجا نیز از طریق دکمه های روی کنسول وسط در دسترس راننده می باشند. ریزه کاری های زیادی در این کشنده وجود دارد که بسیار کاربردی هستند و از میان آن ها می توان به میزهای کشویی و قفسه های مختلف داشبورد اشاره کرد. آفتاب گیر نیز به راحتی توسط یک دکمه بالا و پایین می رود.

ولوو FH16

ولوو FH16 (قوی ترین کامیون کشنده کشور)

سايپاديزل به‌عنوان يكي از بازيگران اصلي بازار خودروهاي سنگين كشور به شمار می رود که همواره سبد کاملی از کامیون ها و کشنده ها با برندهای مختلف را در اختیار دارد. پس از رونمايي ولوو FM460 کشنده در نمايشگاه تبريز، سايپاديزل، شريك تجاري ولوو، در دومین نمایشگاه خودرو تهران، قوی ترین کامیون کشنده کشور را رونمایی کرد. ولوو FH16 توانسته در سال 2014، عنوان بهترین کامیون سال را به خود اختصاص دهد.

ولوو FH16 جديد در سگمنت خودروهاي فوق‌سنگين جاي مي‌گيرد و در حال حاضر در بازار ايران بي‌رقيب است. البته پيش‌ازاين نيز مدل‌هاي قبلي FH16 در بازار ايران عرضه شده بودند.  كاميون FH16 به پيشرانه ٦ سيلندر مجهز شده كه توانايي توليد ٧٥٠ اسب‌بخار قدرت را دارد و از استاندارد آلايندگي يورو ٥ بهره مي‌برد. پيشرانه FH16 با قوي‌ترين گيربكس در ميان خودروهاي كشنده جفت مي‌شود. گيربكس اتوماتيك I-SHIFT  (هوشمند) مي‌تواند خيل عظيم گشتاور ٣٥٠٠ نيوتن‌متري را تحمل كند و در ٢ حالت تعويض به‌صورت دستي و تعويض هوشمند تنظيم مي‌شود. گيرباكس ولوو به ٢ دنده كرال سنگين و فوق‌سنگين مجهز شده و اين سبك عملكرد باعث سهولت در عبور از جاده‌هاي آفرود و صعب‌العبور مي‌شود.

ولوو FH16

ولوو FH16 توانايي حمل بيش از ٢٠٠ تُن بار در شرايط آفرود را دارد كه از این نظر در ميان ساير خودروهاي اين كلاس بي‌رقيب است. سيستم انتقال قدرت و پیشرانه FH16 در شرايط آب‌وهوايي منفی ٤٠ درجه و بالاي ٦٥ درجه سانتی‌گراد تست شده و عملکرد بهینه دارد. البته این محصول در شرايط دیگر آب‌وهوايي نيز امتحان خود را به‌خوبي پس داده و عملکردی مناسب دارد.  ولوو FH16 علي‌رغم اين‌كه در دسته کشنده های آفرود جای می گیرد، به لطف بهره گیری از كليه آپشن‌هاي رفاهي و امكان ارائه به‌صورت سقف كوتاه و بلند، قابليت استفاده طولاني‌مدت و حركت در مسيرهاي آنرود را نيز دارد.

ولوو FH16

محدوده تنظیم صندلی جلو 4 سانت از قبل بیشتر شده و 24 سانتی متر است. همچنین کابین یک متر کعب فضای بیشتر (12 درصد) بیشتر از قبل را در اختیار سرنشینان قرار می دهد و ارتفاع ایستادن کامل در کابین آن 14 سانتی متر بیشتر از مدل های قبلی است. غربیلک فرمان نیز قابلیت تنظیم دارد و با ستون خم شونده، از کمر راننده محافظت می کند.

ولوو FH16

سایپا دیزل با هدف پر کردن خلاء این بخش بازار خودروهای سنگین در ایران، این کامیون قدرتمند را عرضه کرده و جالب است بدانید FH16 جدید مدل روز دنیاست که همزمان با همین تجهیزات و همین پیشرانه در اروپا و آمریکا نیز تولید می شود. خودروساز وطنی برنامه دارد تا در سال 97 طبق استانداردهای ولوو و با داخلی سازی 20 درصدف تولید این کشنده سنگین را داخل کشور آغاز کند. درحال‌حاضر محصولات گروه ولوو از طريق ٩٠ نمايندگي مجاز سايپا ديزل در سراسر كشور به‌فروش مي‌رسند و خدمات اين محصولات در ٥٥ نمايندگي خدمات پس‌ازفروش شركت خدمات فني رِنا در سراسر كشور انجام مي‌شود.

غول مرحله آخر زامیاد چه در چنته دارد؟/ نگاهی به کامیون کشنده ایوکو استرالیس

گزارش نمایشگاه خودرو تبریز (۱۳)/ سایپا دیزل و تنوع محصول در رده‌های مختلف قیمتی

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 46/ غول مرحله آخر ولوو در غرفه سايپا ديزل

ایران خودرو دیزل با سبدی کامل از محصولات سبک و سنگین/ پانزدهمین نمایشگاه حمل و نقل و خدمات شهری

از رویا تا واقعیت خودرو سنگین تسلا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی