پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عوامل خرابی گیربکس اتوماتیک

پنج عامل مهم در خرابی گیربکس های اتوماتیک خودرو

در این بخش میخواهیم به یک سری از عامل های مهم در خرابی گیربکس های اتوماتیک خودرو ها بپردازیم که رعایت نکردن آنها موجب خسارت جبران ناپذیری در بلند مدت خواهد گذاشت. یک : عدم تعویض حالت گیربکس در زمان حرکت از تعویض حالت گیربکس(P, R, N, D)در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض […]

امیر
شنبه - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

در این بخش میخواهیم به یک سری از عامل های مهم در خرابی گیربکس های اتوماتیک خودرو ها بپردازیم که رعایت نکردن آنها موجب خسارت جبران ناپذیری در بلند مدت خواهد گذاشت.

یک : عدم تعویض حالت گیربکس در زمان حرکت

از تعویض حالت گیربکس(P, R, N, D)در زمان حرکت خودداری کنید. عمل مکانیکی تعویض حالت‌های مختلف گیربکس اتوماتیک، با کمک تعدادی کلاچ و نوار قرارگرفته درون گیربکس صورت می‌گیرد. این کلاچ‌ها و نوارها دارای موادی هستند که با ایجاد اصطکاک عمل تعویض حالت دنده را میسر می‌سازند. درصورتی‌که همواره پیش از تعویض حالت دنده، کاملاً به حالت سکون درآمده و ترمز را فشار دهید؛ بدون تردید این مکانیسم از اتومبیل شما بیشتر عمر خواهد کرد.

2 : در حالت خلاص (Neutral) رانندگی نکنید

خلاص کردن گیربکس اتوماتیک روی سراشیبی باعث کاهش مصرف سوخت خودروی شما نخواهد شد. خودروهای دنده اتوماتیک پیشرفته‌تر به‌اندازه‌ای هوشمند هستند که در سرازیری سوخت‌رسانی را به موتور کم کرده و موجب کاهش در مصرف سوخت می‌شوند.

3 : در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید

هرگز به بهانه‌ی شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید.نگه‌داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد نماید.


تعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیک می خواهی؟ اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


4 : درگیر نکردن حالت پارک قبل از توقف کامل

قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید، اکثر خودروهای گیربکس اتوماتیک جدید به شما اجازه‌ی انتخاب وضعیت پارک را در حال حرکت نمی‌دهند.

5 : عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس

عدم توجه به سرویس های دوره ای گیربکس اتوماتیک با عملکرد دنده های خورشیدی و تورک کانورتر در گیربکس اتوماتیک با وجود روغن ارتباطی مستقیم دارند. اجزا و متعلقات داخلی گیربکس اتوماتیک در زمان استفاده به دمای بسیار بالایی می رسند و در صورت کافی نبودن روغن، عدم تعویض و ریختن روغن اشتباه؛ احتمال وارد شدن آسیب جدی به مکانیزم آن وجود دارد. در حالت ایده آل بهتر است پس از هر 5000 کیلومتر کارکرد میزان سطح روغن گیربکس اتوماتیک به‌وسیله‌ی گیج تعبیه‌شده بررسی شود و توصیه می‌شود برای خودروهای عام مورد استفاده شهری روغن گیربکس اتوماتیک پس از هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر اتفاق افتاد) تعویض شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران

محاسن و معایب جعبه دنده یا گیربکس CVT

زمان تعویض روغن گیربکس یا واسکازین خودرو

شناخت و عملکرد سیستم های کنترل کننده گیربکس خودرو

میزان فرمان خودرو و مزایای آن

میل لنگ موتور و نقش آن در خودرو

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای خودرو

سوپاپ خودرو و نقش آن در موتور

بلبرینگ چرخ خودرو و خرابی آن

برق دزدی در سیستم برقی خودرو و راهکارهای رفع آن

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی