رویارویی نیسان مورانو و فورد اِج

  نیسان مورانو در برابر فورد اِج

مورانو در مدل جدید خود با طراحی تیز و جسارت‌آمیز آمده تا ناکامی‌های نسل‌های پیشین خود را جبران کرده و به قله‌های بالاتری دست یابد. اِج هم در آخرین مدل خود تغییرات نسبتاً محسوسی نسبت به گذشته داشته و با هدف حفظ اسم‌ورسم نسل‌های قبلی و رساندن این اسم‌ورسم به جایگاهی بالاتر به میدان آمده است.این روزها در بازار خودرو کراس‌اوورهای اندازه متوسط مثل این دو علاقه‌مندان زیادی دارند، البته دلیل این اقبال حتماً کارایی و توانمندی آن‌ها نیست! چون برای مثال تنها دارای پنج صندلی هستند، فضای بار آن‌چنان حجیمی در اختیار قرار نمی‌دهند و توانایی‌های چشمگیر و خارق‌العاده خارج جاده‌ای هم ندارند. ازاین‌رو کمی عجیب به نظر می‌رسد که چرا خریداران بجای این دو مثلاً به سراغ فورد اِسکِیپ (Escape) یا نیسان روگ (Rogue) با قیمت چند هزار دلار کمتر نمی‌روند.

فورد اِج و نیسان مورانو

نیسان مورانو و فورد اِج هردو بیش از یک دهه از حضورشان در بازار می‌گذرد و در این مدت باوجود فراز و نشیب‌هایی فروش خوبی هم داشته‌اند. درواقع کراس‌اوورهای سایز متوسط این‌چنینی موردنیاز مردم نیستند، اما به دلیل ویژگی‌های مثبت و دل‌نشینی که دارند بین اقشار گوناگون نفوذ می‌کنند و عده بسیاری نیز خواهانشان هستند.در این نوشتار کامل‌ترین نسخه از هردو یعنی فورد اِج تیتانیوم 2015 و نیسان مورانو پلاتینوم 2015 را روبروی هم قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام‌یک بهتر می‌تواند باعث جلب نظر کراس‌اوور دوستان شود.
نیسان مورانو و فورد اِج عناصر ظاهری متعددی دارند. اِج 2015 نگاهی جسور، جلوپنجره‌ی گیرا و بزرگ و رینگ‌های 19 اینچی تنومندی دارد. در مقابل مورانو 2015 با رخ زاویه‌دار و اغراق‌آمیز خود دقیقاً رنگ و بویی آسیایی و ژاپنی دارد که هرکسی شاید دوستش نداشته باشد. “رابرت کامبرفُرد” (Robert Cumberford) از کارشناسان وب‌سایت Automobilemag درباره آن می‌گوید: مورانو اصلاً زیبا نیست، اما نحوه امتداد یافتن ستون A به سمت کاپوت و سقف خوب و هنرمندانه بوده و با طرح‌های تکراری معمول تفاوت دارد. در کل مورانو ازنظر ظاهری یک ریسک واقعی و یادآور سایر اعضای این گروه خودرویی است درحالی‌که اِج برخلاف آن با جزئیات دقیق خود سعی در بیان این نکته دارد که همه کراس‌اوورها لزوماً نباید نمای کلی یکسانی داشته باشند.

فورداِج

زیبایی اِج از بیرون به داخل کابین نیز سرایت کرده و استفاده سرشار از مواد باکیفیت ازجمله چرم قهوه‌ای شکلاتی نمای دل‌نشینی به آن بخشیده است. تماشا و نشستن درون کابین آن حس خاصی به بیننده می‌دهد انگار که اِج ارتباط معنوی نزدیکی با مدل اِکسپلورر (Explorer) دارد، خودرویی که در دهه‌های 1990 و 2000 فروش بسیار خوبی را تجربه کرد. فضای زیادی برای قرار دادن اسباب و وسایل وجود دارد. نحوه قرارگیری روی صندلی‌ها نیز به‌گونه‌ای است که دید بسیار مناسبی به جلو و عقب مهیا بوده و از طرفی برای کارکرد با سامانه به‌روزشده مای فورد (MyFord Touch System) مشکلی ایجاد نمی‌شود (به‌تازگی این سامانه در مدل‌های مختلف فورد به‌روزرسانی شده است).

مورانو

در مورانو با نشستن درون کابین همان خطی مشی و خطوط شبیه بیرون خودرو را حس خواهید کرد. استفاده از آلومینیوم در بخش‌های مختلف در کنار سایر عناصر فضایی آرام و متین را فراهم آورده و لوکس‌تر از فورد اِج به نظر می‌رسد؛ چینش ادوات و دکمه‌ها هم خوب است و به همراه صفحه‌نمایش لمسی با حساسیت بسیار بالا هنگام استفاده از آن‌ها اصلاً حس سردرگمی نخواهید داشت. در مورد فضای بار در حالت صندلی‌های ایستاده مورانو و با تا کردن صندلی‌ها اِج پیروز میدان خواهد بود؛ اما برتری کوچکی که مورانو در این قسمت دارد جمع و باز شدن صندلی‌ها به‌صورت خودکار با استفاده از یک دکمه است درحالی‌که در اِج فقط جمع شدن به‌طور خودکار انجام می‌شود.

نیسان مورانو باوجود تریم لوکس‌تر بهای هنگفتی ندارد، برای مثال نمونه فول مورد آزمایش که نسخه پلاتینوم AWD است برچسب قیمت 43,745 دلاری دارد که با 1,770 دلار اختلاف پایین‌تر از فورد اِج نسخه تیتانیوم قرار می‌گیرد. مورانو همچنین تجهیزاتی ازجمله کروز کنترل انطباقی، چراغ‌های LED جلو و سامانه هشدار برخورد از جلو داشت که فورد از آن‌ها بی‌بهره بود. توجه داشته باشید که اضافه کردن این موارد به اِج بهای آن را بسیار نزدیک به مرز 50,000 دلار خواهد کرد.

زیر کاپوت، فورد اِج از یک بلوک 4 سیلندر توربو و به دنبال آن جعبه‌دنده 6 سرعته خودکار برخوردار است؛ البته نمونه‌های 3.5 لیتری V6 و 2.7 لیتری توربو V6 هم قابل سفارش هستند. در مقابل آن مورانو با قلب تپنده 6 سیلندر V شکل خود قرار دارد که با استفاده از تجربیات فراوان نیسان طی سالیان گذشته بهبودهای خوبی داشته و به‌صرفه‌تر از قبل شده است. جعبه‌دنده CVT آن می‌تواند در کنار کمک به مصرف سوخت بهتر از کاهش سرعت عکس‌العمل پیشرانه جلوگیری کند تا هنگام فشردن پدال گاز احساس نکنید که با یک کراس‌اوور تنبل روبرو هستید، اما جعبه‌دنده بکار رفته در اِج با تعویض‌های کند خود تحویل قدرت موتور به چرخ‌ها را به تأخیر انداخته و باعث می‌شود پیشرانه اکوبوست 4 سیلندر برای حرکت بخشیدن به این سنگین‌وزن آمریکایی کافی به نظر نرسد! البته این پیشرانه در مقوله صدای خروجی نیز خسته و کاهل است و در مقابل نوای رسا و گوش‌نواز V6 مورانو حرفی برای گفتن ندارد.

گزارش خودرو

فورد اِج و نیسان مورانو

در شرایط برابر مورانو مصرف سوخت بهتری را نسبت به اِج ثبت می‌کند؛ در روز آزمایش طی مسیری ترکیبی و یکسان عدد 11.4 برای مورانو و 13.7 برای اِج برحسب لیتر در یک‌صد کیلومتر به دست آمد که نشان از مقرون به‌صرفه‌تر بودن این سامورایی جسور دارد. البته به یاد داشته باشید که اِج مورد آزمایش دارای قلب 4 سیلندر اِکوبوست است و اگر نمونه‌های V6 آن را به میدان بیاوریم شاید شرایط بیشتر از حالا به ضرر فورد تمام شود!

در غالب موارد با به چالش کشیدن کراس‌اووهای این‌چنینی در جاده‌ها احساس می‌کنید که سوار بر یک سدان اندازه متوسطِ قدبلند و چاق هستید؛ در مورد اِج سواری نرم و روان است و سنگین‌تر و ایزوله‌تر به نظر می‌رسد، درحالی‌که مورانو تعدیل‌های سفت‌تری دارد و از فرمان‌پذیری دقیق‌تری بهره می‌برد. اگر بخواهیم درمجموع هر دو خودرو را توصیف کنیم باید بگوییم که سواری قابل قبولی دارند و سرنشین را ناراضی پیاده نخواهند کرد، اما خب نباید با آن‌ها مثل یک خودروی اسپورت رفتار کرد.

سخن آخر

در حقیقت نیسان مورانو و فورد اِج هردو سعی دارند هرچه بیشتر به حس و حال سرنشینان پاسخ مثبت دهند و آن‌ها را از هر نظر راضی نگه‌دارند، به همین خاطر نیز هواداران زیادی داشته و در بازار موردتوجه هستند. می‌توان گفت که هردو به این مهم دست‌یافته‌اند اما مورانو موفق‌تر از اِج بوده است.

فورد اِج و نیسان مورانو

در مقام قضاوت باید بگوییم که فورد اِج شبیه شاسی بلندهای دیگر این خودروساز است، مورد خاص و متفاوتی نسبت به بقیه ندارد و درکل یک کراس‌اوور معمولی بوده و ویژگی چشمگیری در آن دیده نمی‌شود، اما با همه این‌ها نباید ویژگی‌های مثبت آن را نادیده گرفت. در طرف دیگر نیسان مورانو با چهره تندوتیز خود جرئتش برای متفاوت بودن را فریاد می‌زند و با تکیه بر ویژگی‌هایی شامل راحتی، تریم داخلی بسیار قابل‌قبول، فضای حمل بار مناسب، مصرف سوخت کم‌تر و قیمت مناسب‌تر نه‌تنها در رقابت با اِج پیروز میدان است بلکه برای کمپانی سازنده یک موفقیت یا حداقل یک قدم بلند روبه‌جلو محسوب می‌شود.
“به‌عنوان آخرین جمله نیز باید اشاره‌کنیم نتایجی که در بررسی یک خودرو بیان می‌شود صرفاً و برای همیشه درست نیست؛ هرکسی ممکن است در تجربه شخصی خودش با همان خودرو نظر متفاوتی داشته باشد و این متفاوت بودنِ نظرات دلیل بر اشتباه بودن هیچ‌کدام از توصیفات ارائه‌شده نخواهد بود.”

مشخصات نیسان مورانو پلاتینوم AWD مدل 2015

قیمت پایه: 39,000 دلار
نوع خودرو: شاسی‌بلند 5 درب، ظرفیت 5 سرنشین
پیشرانه: 3.5 لیتری V6 دارای 24 سوپاپ
جعبه‌دنده: CVT
حداکثر توان: 260 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 325.3 نیوتون‌متر در 4000 دور بر دقیقه
شتاب 0-96 کیلومتر بر ساعت: 7.4 ثانیه
نوع انتقال قدرت: 4 چرخ متحرک (All-Wheel Drive)
مصرف سوخت (لیتر در یک‌صد کیلومتر): جاده‌ای 8.4، شهری 11.2
ظرفیت مخزن سوخت: 72 لیتر
سامانه تعلیق (جلو/عقب): اِسترات (Strut) مستقل، چند اتصالی مستقل
ترمز: دیسک‌های منفذ دار (جلو و عقب)
وزن خشک: 1822 کیلوگرم
تقسیم وزن (درصد): 59 جلو، 41 عقب
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4887، 1915، 1691.6
فاصله بین محورها: 2824.4 میلی‌متر
ابعاد رینگ و لاستیک: لاستیک‌های بریجستون 4 فصل 235/55R-20
توان یدک کشی: 680.3 کیلوگرم

مشخصات فورد اِج تیتانیوم AWD مدل 2015

قیمت پایه: 35,600 دلار
نوع خودرو: شاسی‌بلند 5 درب، ظرفیت 5 سرنشین
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری اِکوبوست دارای توربوشارژر، DOHC، دارای 16 سوپاپ
حداکثر قدرت: 245 اسب بخار در 5500 دور بر دقیقه
بیشینه گشتاور: 372.8 نیوتون‌متر در 3000 دور بر دقیقه
جعبه‌دنده: 6 سرعته خودکار
نحوه انتقال قدرت: چهار چرخ متحرک (All-Wheel Drive)
مصرف سوخت (لیتر در یک‌صد کیلومتر): شهری 11.76، جاده‌ای 8.4
سامانه تعلیق: اِسترات مک‌فرسون در جلو، متصل به همراه فنر لول و میله ضد غلتش در عقب
ترمز: جلو و عقب دیسکی
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر): 4777.7، 1927.8، 1742.4
فاصله بین دو محور: 2849.8 میلی‌متر
ابعاد رینگ و لاستیک (جلو و عقب): لاستیک‌های 4 فصل پیرلی 245/50R-20
وزن خشک: 1849.7 کیلوگرم
توان یدک کشی: 1587.5 کیلوگرم

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

اتو خسروانی

نظر شما !!