پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یاماها V-MAX

گزارش اختصاصی از تنها یاماها V-MAX

یکی از خاص ترین موتورهای دنیا در تهران به نقل از مجله تخت گاز محمد حسن رزاقی- دنیای بی انتهای موتور سواری همیشه با هیجان همراه بوده است.وسیله های نقلیه ی دوچرخی که علاوه بر لذت سواری با آنها، خطرات بیشتری راکبین آن را تهدید می کند.موتورسواری در ایران برای تمامی قشرها شناخته شده است.البته […]

javankhodro
سه شنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۴

یکی از خاص ترین موتورهای دنیا در تهران

به نقل از مجله تخت گاز

محمد حسن رزاقی- دنیای بی انتهای موتور سواری همیشه با هیجان همراه بوده است.وسیله های نقلیه ی دوچرخی که علاوه بر لذت سواری با آنها، خطرات بیشتری راکبین آن را تهدید می کند.موتورسواری در ایران برای تمامی قشرها شناخته شده است.البته هنوز برخی از ذهنیت ها و تفکرات اشتباه مردم، در مورد این رشته پرهیجان باقی مانده است.فرهنگ موتور سواری در ایران چندسالی است که به لطف برگزاری مراسم ها و گردهمایی های مختلف در میان ورزشکاران و مردم بیشتر شناخته شده است. مجله تخت گاز قصد دارد تا آنجایی که می تواند کمک مفیدی برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر این ورزش به مردم و دیگر علاقه مندان صورت پذیرد. از همین رو قصد داریم در هر شماره یکی از موتورهای سنگین وارد شده به کشور را معرفی کنیم و توضیح مختصری در مورد این موتور برای شما مخاطبین به چاپ رسانیم.

محموله ای با ارزش در فرودگاه امام

چندوقت پیش بود خبرهای مبنی بر ورود یک محموله جدید موتورسنگین از کشور امارات به ایران به گوش رسید. در این محموله سه دستگاه موتورسیلکت 2012 از فرودگاه امام خمینی(ره) ترخیص شدند. سه موتورسیکلتی که در رده موتورهای سنگین و ریس جای دارند و برای اولین بار چرخ آنها به خاک ایران خورده است. دو دستگاه هوندا رپسول2012 و یک دستگاه یاماهاV-MAX مدل 2012 با رنگ مشکی مات بدنه وارد ایران شدند. درابتدا قصد داشتیم برای تهیه گزارش از هر سه موتور به دنبال تهیه مجوزهای لازم از نیروی انتظامی و ارگان های مربوط برویم. اما به خاطر آنکه هر سه موتور برای فروش وارد ایران شده بودند و کاملاً خشک بودند، امکان تهیه گزارش در شهر و همچنین تردد با آنها ممکن نبود. به همین خاطر برای یکبار هم که شده دوست داشتم از نزدیک این موتور استثنایی را از نزدیک ملاقات کنم. هماهنگی های لازم با مالک موتور صورت گرفت. قرار شد برای انتقال یاماهاV-MAX از تهران به پیست کارتینگ پرند، همراهشان باشم.

یاماها V-MAX

بهترین گزینه، وانت مخصوص حمل موتور

جابجایی موتورهای سنگین به علت محدودیت ترددشان در شهر، در بسیاری از مواقع به راحتی امکان پذیر نیست.به همین خاطر برای جابجایی و حمل و نقل آنها از وانت بارهای مخصوص استفاده می شود. وانت بارهایی که برای سهولت در بالا و پایین بردن موتورها مجهز به رول و صفحه های محکم فلزی هستند. برای انتقال یاهاماV-MAX مورد نظر از وانت معروفی که در بین موتورسواران فدراسیون و هیئت موتورسواری استان تهران شناخته شده است، استفاده شد. علاوه بر دیواره های فلزی روی این وانت، درون آن نیز از میله های کوچکی برای ثابت نگه داشتن موتور درنظر گرفته شده است. بارسیدن به پیست بین المللی کارتینگ پرند موتور مورد نظر با احتیاط کامل از روی وانت به پایین انتقال داده شد. بعد از آن با انتقال موتور به پیست کارتینگ برای تهیه عکس آماده شدیم. در تمام مدت زمانی که یاماهاV-MAX در پیست حضور داشت، تمام شرکت کنندگانی که برای کارتینگ سواری وارد پیست می شدند چند دقیقه ای را به این موتور ناشناخته نگاه می کردند.حتی برخی از آنها بعد از اتمام کارتینگ سواری به سمت یاماهاV-MAX می آمدند و علاوه بر سوال های متداول، با آن عکس یادگاری نیز می انداختند. قبل از هرچیز به این نکته باید اشاره کرد که درسری دوم فیلم Ghost Rider از یاماهاV-MAX نیز استفاده شده است. که در آن فیلم ظاهری بسیار متفاوت از این موتور ساخته بودند.

یاماها V-MAX

خاص و تک بودن موتور

یاماهاV-MAX با توجه به تک بودن و صفر بودن آن، قیمتی در حدود 210 میلیون تومان داشت.قیمتی که مالک موتور برای آن درنظر گرفته بود. زمانی که قیمت فروش موتور را می گفتیم عکس العمل مردم بسیار جالب بود.بسیاری از افراد قیمت بالای 100میلیون برای یک موتورسنگین را بالا می دانستند.اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که، یاهاماV-MAX مورد نظر به عنوان اولین نمونه وارد شده مدل 2012 به ایران به صورت کاملاً قانونی است. این موتور 1700 سی سی دارای سند تک برگ بوده و از فرودگاه امام خیمنی ترخیص شده است. ترخیص چنین محموله ای از فرودگاه امام خمینی برای افرادی که با روند ترخیص و واردکردن موتورهای سنگین آشنایی دارند، کاملاً شناخته شده است. مراحل اداری بسیار مشکل و سخت گیرانه.البته همانطور که اشاره شد درکنار ترخیص شدن این موتورسیکلت دو دستگاه هونداCBR1000 مدل 2012 نیز ترخیص شدند. با این حساب درنظر گرفتن قیمتی در حدود 210 میلیون تومان برای موتورسیکلتی که تنها از آن یک دستگاه به صورت کاملاً قانونی، در کشور وجود دارد چندان دور از انتظار نیست.

اشخاصی که چنین مبلغی را پرداخت می کنند حتماً از آن به عنوان یک موتور برای کلکسیونر خود استفاده خواهند کرد. نه موتورسوارانی که درحساب بانکی خود پول هنگفتی دارند و خرید چنین موتورسیکلتی برایشان ارزش خاصی ندارد.

موتور یاماها

V-MAX چیست؟!!

نام V-Max در سال1984 به علاقه مندان موتورسیکلت شناخته شد. John Reed طراحی انگلیسی این موتور سیکلت است. یاماها V-MAX از همان ابتدا در کلاس موتورهای کروزر قرار داشت.ظاهری شبیه به موتورهای هارلی دیویدسون آمریکایی اما از نوع ژاپنی!! از سال 1984 تا 2004 V-MAX با پیشرانه 1200 سی سی عرضه و تولید شد. اما بعد از آن در سال 2005 نمونه ای کانسپت V-MAX توسط کمپانی یاماها در نمایشگاه توکیو معرفی شد. علاوه بر طراحی به روز، استفاده از پیشرانه جدید با حجم1.7لیتر در V-MAX تفاوت آشکاری میان مدل های قبلی با نمونه کانسپت را بیان می کرد.در اواسط سال 2008 یاهاماV-MAX1700 معرفی و وارد بازار شد.V-MAXهای تولید شده در سال های 2012 به بعد یک ویژگی خاص دارند و آن رنگ مات بدنه است. در این چندسال طبق آماری که در دست داریم تعداد انگشت شماری از یاهاماV-MAX وارد ایران شده اند که تمام آنها رنگ بدنه متالیک و براقی دارند.باید به جرأت گفت این تعداد کمتر از پنج عدد بوده است.

یاماها V-MAX

درون پیشرانه چه می گذرد؟

هیولایی قدرتمند ژاپنی مجهز به پیشرانه 4سیلندر با آرایشVشکل است.این پیشرانه دارای حجم دقیق 1679 سی سی است.حداکثر قدرت تولیدی این پیشرانه 200اسب بخار در 9000دور بر دقیقه است. همچنین حداکثر گشتاور آن در 6500دور بر دقیقه بدست می آید که 167نیوتن متر است.یاماها V-MAX می تواند ظرف مدت زمان2.7ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر درساعت دست یابد.با این موتور اگر موتورسوار مسلطی باشید می توانید به کمک بهرمندی از جعبه دنده 5سرعته در مدت زمان 4.9ثانیه به سرعت150کیلومتر در ساعت دست یابید. همچنین با گذشت8.3ثانیه علاوه بر کشیده شدن مناظر اطرافتان صفحه دیجیتالی کیلومتر شما عدد200 را نشان می دهد.همچنین حداکثر سرعت نهایی این موتور 223کیلومتر درساعت ثبت شده است. بیشتر از این نمی توانید بروید!!

یاماها V-MAX

تجربه ای کوتاه اما به یادماندنی

تنها قرار بود V-MAX را در یکی از غرفه های پیست کارتینگ پرند قرار بدهیم.اما واقعاً نمی توان به راحتی از کنار این موتور عبور کرد و صدای استارت آن را نشنید. در ابتدا پیشرانه را برای چند لحظه روشن می کنیم. صدایی بسیار فراگیر از چهاردهانه اگزوز خارج می شود. صدایی بسیار طنین انداز که کاملاً خاص بودن V-MAX را بازگو می کند. تنها با چندگاز درجا شما می توانید تفاوت اصلی میان مدل های هارلی دیودسون و یاهاما را متوجه شوید. صدایی که از پیشرانه و اگزوزهای موتورهای آمریکایی هارلی دیویدسون خارج می شود تا حدودی دارای لرزش و غرش بیشتری هستند. اما در یاماهاV-MAX این صدا بیشتر بم و طنین انداز است و غرش آنچنانی نخواهد داشت.گاز دادن های درجا راضی کننده نبود و لذت سواری و شنیدن صدای اگزوزها در حین حرکت بیشتر قلقلکمان می داد. نا گفته نماند برای آنکه لذت سواری با این هیولای استثنایی را تجربه کنیم به همراه مالک موتور چند دقیقه ای در محوطه پیست، حرکت کردیم.فضای راکب بسیار مناسب است ارتفاع زین آن با سطح زمین775میلیمتر است.راکب دوم نیز به راحتی می تواند صفحه دیجیتالی و آنالوگ کیلومتر شمار را ببیند.

موتور یاماها

یاماهاV-MAX  چه چیزهایی دارد؟

خاص بودن V-MAX تنها به خاطر مجهز بودن به پیشرانه 1.7لیتری نیست. این موتور برخلاف بسیاری دیگر از موتورهای سنگین و ریس به جای استفاده از زنجیرچرخ از میل گاردان برای انتقال قدرت به چرخ عقب بهرمند است. یاماهاV-MAX مجهز به سه پیچ برای تنظیم ارتفاع قسمت انتهای موتور است. این پیچ ها در دو جهت SLOW و HIGH تنظیم می شوند و ارتفاع زین وکمک فنرهای عقب را تنظیم می نماید.سیستم تعلیق عقب که از نوع پیوندی است، می تواند حدود 110میلیمتر بالا و پایین برود.همچنین سیستم تعلیق جلو نیز که از نوع تلسکوپی است می تواند 120 میلیمتر برای تنظیم ارتفاع به بالا و پایین برود.

علاوه بر اینها V-MAX دارای تایرهای 18اینچ بریجستون است. سیستم ترمزهایABS این موتور به خوبی قادرند وزن 310 کیلوگرمی آن را متوقف کنند. زیرا یاماها برای چرخ جلو از دیسک های ترمز320 میلیمتری به همراه 6پیستون استفاده کرده است. همچنین در چرخ عقب نیز تک دیسک280 میلیمتری و 4پیستون کمک شایانی برای توقف این موتور می کنند. برای خنک نگه داشتن پیشرانه4سیلندر در قسمت جلو از دو رادیاتور بزرگ استفاده شده است.همچنین علاوه بر این دو رادیاتور، در قسمت کناری باک نیز از هواکش های دوتایی دایره ای شکل استفاده شده است که تا حدود بسیار زیاد باعث افزایش زیبایی و ابهت موتور شده است. اگر زمانی خواستید درون باک V-MAX بنزین بریزید باید ابتدا اهرم زیر زیر را فشار دهید تا زین میانی بلند شود. باک سوخت کاملاً مخفی است.

یاماها V-MAX

هونداCBRها هم تک هستند

همانطور که اشاره شد به همراه یاماهاV-MAX دو دستگاه هوندا CBR1000 مدل 2012 صفرکیلومتر نیز ترخیص شدند.یکی سفید و دیگری قرمز. این دو موتور که در کلاس ریس جای دارند قیمتی در حدود 95میلیون تومان دارند. طبق اطلاعاتی که دردست داریم CBRهای وارد شده جزو اولین مدل های 2012 هستند. هوندا CBRهای مورد نظر مجهز به پیشرانه 4سیلندر خطی هستند. حجم دقیق این پیشرانه 998سی سی است و برای هرسیلندر آن 4سوپاپ درنظر گرفته شده است. CBRهای مدل 2012 در حالت استاندارد قادر به تولید 175اسب بخار قدرت در 12000دور بر دقیقه هستند. همچنین حداکثر گشتاور ثبت شده در 8500دور بر دقیقه به میزان 112 نیوتن متر بدست می آید.این موتور مجهز به جعبه دنده 6سرعته زنجیره ای است و وزن خالص آن 210 کیلوگرم.تایرهای 17اینچ آن از نوع دانلوپ بوده اند. همچنین ارتفاع راکب از سطح زمین820 میلیمتر است. هرسه موتور درون پایلوت های مخصوص بودند. البته دومین CBR نیز در یکی از نمایشگاه های موتور سطح شهر قرار داشت که امکان تهیه عکس از آن ممکن نبود.

موتور یاماها

درپایان از آقای طاهری جهت اجازه تهیه از موتورهایشان تشکر می کنیم.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی