پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اسپورتیج 2017

تست و بررسی کیا اسپورتیج 2016/ از گوانگجو تا اشتوتگارت

چندسالی است که سلیقه بازار به‌سوی خودروهای کراس‌اوور متمایل شده و شرکت‌های واردکننده خودرو برای کسب این رده در بازار رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. یکی از همین کراس‌اوورهای پرفروش در بازار کیا اسپورتیج است که از همان ابتدای تولیدش تاکنون شاهد حضورش در بازار بوده‌ایم. خودرویی که در شهر گوانگجو کره جنوبی به تولید […]

امیر
شنبه - ۴ فروردین ۱۳۹۷

چندسالی است که سلیقه بازار به‌سوی خودروهای کراس‌اوور متمایل شده و شرکت‌های واردکننده خودرو برای کسب این رده در بازار رقابت شدیدی با یکدیگر دارند. یکی از همین کراس‌اوورهای پرفروش در بازار کیا اسپورتیج است که از همان ابتدای تولیدش تاکنون شاهد حضورش در بازار بوده‌ایم. خودرویی که در شهر گوانگجو کره جنوبی به تولید می‌رسد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند :

اسپورتیج کراس‌اووری متوسط و شهری است که از ابتدا برای رقابت با برادر ناتنی خود یعنی هیوندای توسان، مسیر سخت و دشواری را پیش‌رو داشت. اما با این‌وجود بازهم توانست به آمار فروش خوبی دست یابد و به یکی از گزینه‌های محبوب در میان خودروهای این رده تبدیل شود. کمپانی کیا اخیرا از نسل چهارم این خودرو پرفروش رونمایی و آن را به بازار جهانی عرضه کرد که با این‌کار نه‌تنها همه را شگفت‌زده کرد، بلکه از سوی برخی از کارشناسان نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

اسپورتیج 2017

کیا پس از شکست سورنتو درمقابل هیوندای سانتافه، تصمیم گرفت گوی رقابت را از هم‌وطن خود برباید تا این‌بار جوایز گوناگون به این خودروساز کره‌ای برسد. به‌همین‌خاطر شاهد تغییرات اساسی در محصولات جدید این برند و البته آلمانی شدن آنها، خصوصا اسب سرکش اشتوتگارت، پورشه هستیم.

اگر بخواهیم نموداری برای روند روبه‌رشد کیا اسپورتیج در نظر بگیریم، یقینا درمی‌یابیم که این خودرو از روزی که پا به عرصه تولید گذاشت و تاکنون که 4 نسل از آن راهی بازار شده، روند صعودی و روبه‌رشدی را پیش گرفته است.

کیا اسپورتیج 2017

که این موضوع نشان می‌دهد اسپورتیج نیز مانند برخی دیگر از محصولات کیا به آن اصل طراحی رسیده و راه خود را برای موفقیت در میان رقیبان پیدا کرده است. چند وقتی است در میان محافل خودرویی صحبت از ورود نسل جدید کیا اسپورتیج به کشور می‌شود اما تاکنون فقط شاهد ورود و تردد این خودرو در مناطق آزاد کشور بوده‌ایم و خبری از دریافت پلاک ملی این خودرو برای تردد در سطح کشور نبوده‌ایم، این در حالی است که شرکت اطلس‌خودرو سال گذشته در نمایشگاه خودرو تهران به‌صورت رسمی از نسل جدید اسپورتیج رونمایی کرد.

ظاهری عجیب و پیچیده

طراحی خارجی خودرو اولین چیزی است که توجه مخاطبان را به‌سوی خود جلب می‌کند. اسپورتیج فیس‌لیفت باوجود پیروی از طراحی نسل پیشین خود در بخش‌هایی از بدنه، دچار تغییرات اساسی شده که از یک‌سو زیبایی منحصر‌به‌فردی را برای آن به‌ارمغان آورده و از سوی دیگر ظاهری نامتعارف را برای این کراس‌اوور ایجاد کرده است.

زبان طراحی به‌کار رفته در اسپورتیج 2016 به‌گونه‌ای است که می‌توان رگه‌هایی از پیشرفت و نوآوری را در آن دید. یکی از معایب طراحی نسل جدید، خارج شدن چهره اسپورتیج از حالت جدی نسل قبل خود است که می‌تواند به‌عنوان شادابی و جوان‌پسندی نسل جدید هم تلقی شود. پیتر شرایر، مدیر طراحان کیا، توانسته با استفاده از جلوپنجره پوزه ببری و چراغ‌های مثلثی بالای آن، ظاهری عجیب را در ذهن بیننده تداعی کند که از این لحاظ فاصله بسیاری با نسل پیشین خود دارد.

هم‌چنین نمای جلوی خودرو به لطف همان چراغ‌های مثلثی شباهت زیادی به پورشه ماکان دارد. سپر برجسته، گلگیرهای پلاستیکی و خطوط حجیمی که روی بدنه نقش بسته‌، توانسته‌اند چهره‌ای تهاجمی‌تر و اسپرت‌تر نسبت به نسل پیشین به اسپورتیج بدهند. در نمای جانبی شباهت‌های زیادی را می‌توان نسبت به نسل سوم یافت و تا حدودی با طراحی نسبتا آشنایی رو‌به‌رو هستیم.

اما زمانی‌که به قسمت عقب خودرو می‌رسیم همانند جلو آن با طرحی نوین و کاملا جدید مواجه می‌شویم که تمامی اجزا را با هماهنگی خاصی در دل خود جای داده است. چراغ‌های یکپارچه که روی درب صندوق تعبیه شده‌اند نیز یکی از نکاتی است که اسپورتیج 2016 را از سایر کراس‌اوور‌های هم‌رده متمایز می‌کند.

لازم به‌ذکر است که خودرو مورد بررسی از نظر امکانات رفاهی در سطح نسبتا خوبی قرار دارد، یا به‌عبارت دیگر از نمونه‌های نیمه‌فول به‌شمار می‌رود. از آن‌جایی که مدل فیس‌لیفت را می‌توان با نسخه اسپرت GT Line نیز خریداری کرد، می‌توان تمامی این امکانات را یک‌جا داشت و از یک کراس‌اوور با خصلت‌های اسپرت‌تر هم‌چنین با پیشرانه‌ای توربو لذت سواری و رانندگی را برد.

کابین باکیفیت و متحول شده

همان‌طور که ظاهر اسپورتیج 2016 دست‌خوش تغییرات عمده شده، داخل کابین نیز از یک طراحی راننده‌محور پیروی می‌کند که از ادوات و متریال باکیفیت‌تری نسبت به نسل پیشین بهره می‌برد. فضای داخل کابین نسبت به گذشته مدرن‌تر و باکیفیت‌تر ساخته شده است. فناوری‌های جدیدی نیز برای بهبود آسایش و ایمنی و استفاده از تجهیزات مدرن، پیش‌بینی شده‌اند.

کابین اسپورتیج 2017

مهم‌ترین نکته اجرایی در داخل کابین که به دسترسی بهتر راننده به کلید‌های کنسول و سیستم سرگرمی منجر شده، طراحی کنسول مرکزی با زاویه‌ای 10 درجه‌ای متمایل به سمت راننده است. همان‌طور که گفتیم خودرو مورد بررسی نمونه نیمه‌فول بوده که در کابین این موضوع بیش‌ازپیش مشهود است.

تفاوت‌ کابین با نمونه فول‌آپشن و GT Line را می‌توان در ادوات به‌کار رفته روی داشبورد دانست. صندلی‌ها از جنس چرم است و از کیفیت خوبی بهره می‌برد، هم‌چنین صندلی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدن را به‌خوبی دربرگرفته و آسایش را برای سرنشینان به‌ارمغان آورده است. داشبورد نسبت به نسل قبلی دارای کیفیت بهتری است که درهمان لحظه نخست می‌توان متوجه آن شد. در نمونه‌های فول‌آپشن بخشی از کنسول به رنگ مشکی پیانویی است که در کنار سایر بخش‌ها جذابیت چشم‌گیری را پدید آورده است.

البته در این خودرو نیز تودوزی و داشبورد به رنگ‌های کرم و مشکی مزین شده‌اند. اما خودرو مدنظر به‌دلیل نداشتن امکانات رفاهی اضافی نظیر سیستم‌صوتی حرفه‌ای، سردکن صندلی و سیستم تهویه هوای اتوماتیک دوگانه دارای کنسولی ساده‌تر از نسخه فول‌آپشن GT Line بوده که کار کردن با آن به مراتب ساده‌تر است.

صحفه کیلومتر اسپورتیج 2017

مهم‌ترین نکته اجرایی در داخل کابین که به دسترسی بهتر راننده به کلید‌های کنسول و سیستم سرگرمی منجر شده، طراحی کنسول مرکزی با زاویه‌ای 10 درجه‌ای متمایل به سمت راننده است. کیا اسپورتیج 2016 در نمونه‌های پایه دارای 6 کیسه هوای ایمنی، سیستم مدیریت پایداری خودرو (VSM)، کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم هشدار و توقف خودکار در صورت احتمال تصادف، سیستم هشدار خروج از خطوط جاده، سیستم نوربالای اتوماتیک، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم نظارت راداری 70 متری، سیستم هشدار تراکم ترافیک و مهم‌تر از همه، 5 ستاره ایمنی دریافتی از اتحادیه اروپا سود می‌برد.

هم‌چنین علاوه‌بر اینها خودرو موردنظر دارای سنسور پارک، شیب‌سنج و دکمه تنظیم حالت رانندگی بوده. سقف پانوراما یکی دیگر از مواردی است که علاوه بر زیبایی به هرچه لوکس‌تر نشان دادن این کراس‌اوور کره‌ای کمک می‌کند.

مشخصات فنی و تجربه رانندگی

اسپورتیج 2016 با چندین نوع پیشرانه دیزلی و بنزینی ارائه می‌شود که می‌تواند تمامی سلایق را در بازار اروپا و آسیا پوشش دهد. پیشرانه 1.6 لیتری با توانایی تولید 136 اسب‌بخار یکی از گزینه‌های اقتصادی است که نمی‌تواند مشتریان جوان را راضی کند. به همین منظور یک نمونه 1.6 لیتری توربوشارژ نیز برای نسخه GT Line درنظر گرفته شده که می‌تواند 176 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

موتور دیزلی 1.7 CRDi دیگر گزینه‌ای است که با قدرت 115 اسب‌بخار برای بازار اروپا درنظر گرفته شده است. اما پیشرانه بزرگ‌تری که برای این کراس‌اوور معرفی شده، یک موتور 2 لیتری با قدرت خروجی 136 و 184 اسب‌بخار است. اسپورتیج 2016 در حالت استاندارد دارای سیستم انتقال قدرت FWD (دیفرانسیل جلو) خواهد بود، درحالی‌که مشتریان در ازای پرداخت هزینه مازاد می‌توانند از سیستم AWD (چهارچرخ متحرک) بهره ببرند.

موتور اسپورتیج 2017

انتخاب گیرباکس خودرو محدود به نمونه‌های 6 سرعته دستی، 6 سرعته اتوماتیک و 7 سرعته دبل‌کلاچ است. باتوجه به این‌که خودرو مورد تست از آپشن کی‌لس بهره نمی‌برد با قرار دادن کلید در سوئیچ پیشرانه را استارت می‌زنیم. با قرار دادن اهرم دنده در وضعیت درایو خودرو آماده به حرکت می‌شود.

شروع نه‌چندان هیجان‌انگیزی را با اسپورتیج تجربه خواهید کرد که همانند نسل قبلی با فشردن پدال گاز تا انتها با مکث کوتاهی شتاب نسبتا خوبی را باتوجه به نوع خودرو تجربه خواهید کرد. هندلینگ و فرمان‌پذیری خودرو نسبت به گذشته ارتقاء یافته، به‌گونه‌ای که این اطمینان را به شما می‌دهد در پیچ با حداکثر سرعت به مسیر خود ادامه دهید.

جلو داشبورد اسپورتیج 2017

سواری نرم و قابل‌قبولی را با اسپورتیج نیوفیس تجربه می‌کنید و انتظارات شما را تا حدودی می‌تواند برآورده کند. عملکرد جعبه‌دنده را می‌توان خوب ارزیابی کرد اما هنگام عکس‌العمل‌های ناگهانی، ممکن است با تعویض دنده کند‌تری همراه شوید که شما را کمی ناامید کند. هم‌چنین در معکوس‌های ناگهانی و سریع جعبه‌دنده ضربه‌ای را به کابین وارد می‌کند که از چنین خودرویی انتظار نمی‌رود.

اما با این‌حال بازهم در کل سواری لذت‌بخش‌تری را نسبت به نسل سوم ارائه می‌دهد. با وجود این‌که هنوز پای این محصول کیا به کشور باز نشده، اما می‌توان انتظار داشت همانند نسل‌های پیشین استقبال خوبی از آن شود. همان‌طور که هم‌اکنون این خودرو در مناطق آزاد کشور به یکی از تازه‌واردهای پرفروش تبدیل شده است.

بررسی تفاوت های شاسی بلند نیسان ایکس-تریل 2018 با مدل قبلی آن

بازار چشم به راه کوچولوی پاک تویوتا/ بررسی تویوتا یاریس هیبرید 2018

بررسی احتمال حضور رنو کپچر 2018 در بازار ایران

عملیات ایووک / بررسی نگین شاسی‌بلندهای جمع و جور پایتخت

ژنِ لوکس! / بررسی فنی لوکسژن U5 محصول جدید آرمان موتور کویر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی