پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنجروور ایوک

عملیات ایووک / بررسی نگین شاسی‌بلندهای جمع و جور پایتخت

اگر بخواهیم به تاریخچه کمپانی رنجروور رجوع کنیم ناخودآگاه به لندروور می‌رسیم و در ادامه به بررسی و تست فنی رنجروور ایوک خواهیم پرداخت. تولید لندروور به زمانی بازمی‌گردد که جنگ‌جهانی دوم پایان یافته بود و کارخانه روور هم که در سالی‌هیل انگلستان واقع شده مانند بسیاری از کارخانه‌های دیگر با پایان گرفتن جنگ می‌بایست […]

امیر
جمعه - ۲۷ بهمن ۱۳۹۶

اگر بخواهیم به تاریخچه کمپانی رنجروور رجوع کنیم ناخودآگاه به لندروور می‌رسیم و در ادامه به بررسی و تست فنی رنجروور ایوک خواهیم پرداخت. تولید لندروور به زمانی بازمی‌گردد که جنگ‌جهانی دوم پایان یافته بود و کارخانه روور هم که در سالی‌هیل انگلستان واقع شده مانند بسیاری از کارخانه‌های دیگر با پایان گرفتن جنگ می‌بایست سیاست جدیدی را بر تولیدات خود اعمال می‌کرد. این کارخانه که در آن زمان به تولید اتومبیل موریس مشغول بود و در کنار آن، مقداری از لوازم و ماشین‌آلاتی را که در شرایط جنگ موردنیاز بود نیز تولید می‌کرد، با پایان گرفتن جنگ تصمیم به تولید وسیله نقلیه‌ای گرفت که بتواند با صدور آن قسمتی از نیاز وارداتی خود را نظیر مواد اولیه تامین کند.

برحسب تصادف یا از روی شانس آقای موریس ویلکس به همراه برادرش تصمیم به طراحی و تولید یک اتومبیل چندمنظوره دودیفرانسیل گرفتند که بتوان آن را جایگزین اتومبیل دودیفرانسیل آمریکایی جیپ ویلیز-که در آن زمان یعنی سال ۱۹۴۷ اولین و تنها خودرو دودیفرانسیل بود-بکنند.

پس از گذشت 5 ماه اولین نمونه این تولید جدید که لندرور نامیده می‌شد، حاضر شد. اما در سال ۱۹۶۷ کمپانی روور تصمیم گرفت خودرویی چندمنظوره (شهری، بیابانی) ولی راحت‌تر و لوکس‌تر از لندرور که خودرویی بسیار خشن بود، طراحی کند. درنتیجه اقدام به طراحی خودرویی کرد با نام طرح مفهومی ولار که بعدها به نام RANGE ROVER شناخته شد.

رنجروور ایوکبرخلاف بسیاری از خودروسازان که خودروهای خود را در کلاس‌های مختلف تولید و عرضه می‌کنند، کمپانی رنجروور فقط به ساخت خودروهای شاسی‌بلند اشتغال دارد و از سال ۱۹۷۰ که پا به عرصه وجود نهاد، الگو تمام سازندگان خودروهای شاسی‌بلند بوده و هست. اما مدل ایووک در سال 2011 در 2 کلاس 3 و 5 درب در لیست خرید مشتریان این برند قرار گرفت. رنجروور ایووک که در کلاس کراس‌اوورهای اندازه متوسط قرار می‌گیرد اولین محصول از کمپانی رنجروور است که پس از وقفه‌ای طولانی گمانه‌زنی‌هایی در رابطه با واردات آن به ایران از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد.

رنجروور ایوکمدتی قبل باخبر شدیم یک دستگاه رنجروور ایووک به‌صورت گذرموقت به پایتخت راه یافته و با هماهنگی‌هایی که با مالک خودرو صورت گرفت تصمیم گرفتیم قابلیت‌های شهری و خارج شهری این خودرو را بسنجیم و از نقاط قوت و ضعف آن مطلع شویم تا تصمیم‌گیری برای خرید یا عدم خرید این خودرو تسهیل شود. لازم به ذکر است شرکت «آرام‌خودرو ایرانیان» توانسته مجوز نمایندگی هامان را در ایران بگیرد و در نخستین گام، اقدام به واردات رنجروور ایووک کرده است. بنابراین به‌زودی شاهد پلاک شدن این خودرو و راه یافتن آن به خیابان‌ها خواهیم بود.

طراحی ظاهری

رنجروور ایووک در سال 2011 روی پلت‌فرمی مشترک با فورد موندئو و ولوو S60 با سرپرستی گری مک‌گوون و مشاوره ویکتوریا بکهام طراحی شد. نمای جلو خودرو با چراغ‌های رادیکال در 2 طرف جلوپنجره زیبا و دلرباست. جلوپنجره مستطیل شکل با نوشته LAND ROVER در قسمتی بیضی شکل جذاب به نظر می‌رسد. بالاتر از جلوپنجره نوشته RANGE ROVER با فونتی زیبا و نقره‌ای رنگ قرار دارد. هم‌چنین درپوش موتور و خطوط روی آن، سعی دارند جلوه‌ای اسپرت از ایووک به بیننده القاء کنند.

ورودی هوا روی سپر پایین‌تر از محل نصب پلاک به چشم می‌خورد، در 2 طرف سپر نیز ورودی‌های هوایی در نظر گرفته شده که چراغ‌های مه‌شکن به‌صورت افقی را درون خود جای داده‌اند. نمای جانبی خودرو با رینگ‌های 10 پره دوبل تزئین شده‌اند.

رنجروور ایوکگلگیرهای پف‌کرده با خطوطی کروم که قسمتی از آن تا روی درب امتداد پیدا کرده نمایی بی‌نظیر از این خودرو را نمایش می‌دهد. افزون بر اینها سقف سفیدرنگ کنتراست زیبایی با رنگ بدنه ایجاد کرده است. آینه‌های جانبی با دارا بودن راهنما بی‌نقص بودن این نما را به بیننده اثبات می‌کند. بدون شک یکی از زیباترین کرا‌س‌اوورهای تولیدی حال حاضر دنیا رنجروور ایووک است که می‌تواند هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.

به انتهای خودرو می‌رسیم در این قسمت اولین موردی که به چشم می‌آید شیشه کوچک است که نشان می‌دهد دید راننده در هنگام رانندگی بسیار محدود است. چراغ‌های اصلی با شباهتی نسبی به چراغ‌های جلو از گرافیک مناسبی برخوردارند.

رنجروور ایوکهم‌چنین بالاتر از شیشه کوچک باله‌ای نصب شده است که چراغ سوم ترمز روی آن قرار دارد. باتوجه به لوکس‌گرایی و اشرافی‌گری رنجروور، قسمت پلاستیکی سپر حس خوشایندی را به نگارنده منتقل نکرد و چه بهتر بود که هم‌رنگ سایر قسمت‌های بدنه اتومبیل، رنگ سرمه‌ای زینت‌بخش این قسمت بود.

طراحی و فضای داخلی

با گشودن درب خودرو با نمایی زیبا و خاص روبه‌رو شدیم. کیفیت مواد استفاده شده در کابین مناسب است. فرمان خوش‌دست با قرار گرفتن دکمه‌هایی برای قطع و وصل تلفن، تنظیمات سیستم صوتی و کروزکنترل تلاش می‌کنند از حواس‌پرتی راننده جلوگیری کنند.

رنجروور ایوکصفحه کیلومترشمار و دورشمار موتور با فرمی ساده درحالی‌که شباهتی به ساختار کلی کابین ندارند در پشت فرمان قرار گرفته‌اند. کنسول یک‌پارچه که با دریچه‌های تهویه مطبوع آغاز می‌شود پس از عبور از صفحه LCD و تنظیمات سیستم صوتی و تهویه، به گیرباکس دوار این خودرو می‌رسد که غیر از جگوار مشابه آن را در خودرو دیگری نمی‌توان مشاهده کرد. از نظر ارگونومی نیز رنجروور ایووک در جایگاه مناسبی قرار دارد به‌گونه‌ای که در کم‌ترین زمان به انواع و اقسام امکانات و تجهیزات آن دسترسی پیدا کردیم و از این حیث رنجروور ایووک را به‌حق باید یکی از بهترین‌های این کلاس دانست. سیستم صوتی Meridian کیفیت مطلوبی ارائه می‌دهد.

رنجروور ایوکسیستم‌های مختلف رانندگی نشان از قابلیت‌های آفرود این خودرو دارد که می‌توان از آن به‌عنوان نکته‌ای مثبت یاد کرد، زیرا کم‌تر خودرو کراس‌اووری از قابلیت‌های بی‌راهه بهره‌مند است.

رنجروور ایوکیکی از موارد منفی کمبود فضا، علی‌الخصوص برای سرنشینان عقب بود که به دلیل شیب نسبتا زیاد سقف برای افراد قدبلند آزاردهنده است. برخلاف فضاسازی محدود برای سرنشینان، در قسمت صندوق بار فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده و می‌توان از ایووک برای سفرهای خارج شهری به‌خوبی استفاده کرد. 3 حافظه صندلی برای سرنشینان جلو، بهره بردن از گرمکن و سردکن برای صندلی جلو، ترمزدستی برقی و… نشان از توجه ویژه رنجروور به امکانات رفاهی برای راننده و سرنشینن جلو دارد.

قوای فنی

مدلی که در بازار کشور با تیونینگ هامان پیش‌فروش شده از پیشرانه 2 لیتری بنزینی از سری موتورهای اکوبوست ساخت فورد بهره می‌برد که با تغییراتی که هامان روی آن اعمال کرده قدرت‌اش به میزان 30 اسب‌بخار و گشتاورش به میزان 55 نیوتن‌متر افزایش یافته است. این خودرو درنهایت قادر خواهدبود 270 اسب‌بخار قدرت و 395 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند.

رنجروور ایوکاما مدلی که ما به بررسی آن پرداختیم از پیشرانه دیزلی بهره می‌برد و با پسوند TD4 به بازارهای جهانی عرضه شده است. این مدل از موتوری 2 لیتری با حجم دقیق 1999 سی‌سی 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر خواهدبود 180 اسب‌بخار قدرت و 430 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند، که با توسل به گیرباکس 6سرعته اتوماتیک ظرف مدت حدود 10 ثانیه سرعت خود را از صفر به 100 کیلومتر می‌رساند.

تجربه رانندگی

پشت فرمان خودرو قرار می‌گیریم. صندلی‌های نسبتا اسپرت خودرو به خوبی بدن را دربرمی‌گیرند. ترمزدستی برقی را غیرفعال کرده و با درگیر کردن گیرباکس چرخشی خودرو، شروع به حرکت می‌کنیم. رنجررور ایووک با این‌که تاحدودی ضربات را به کابین منتقل می‌کند اما در شهر خودرویی آرام و بی‌سروصداست. شتاب‌گیری معمولی خودرو از آن مواردی است که نمی‌تواند برای رنجروور ایووک باتوجه به طراحی اسپرت نمای کلی خودرو چندان جالبی باشد. در عبور از پیچ‌ها سعی کردیم رنجروور ایوک را به چالش بکشیم اما هربار این تلاش با جوابی قاطعانه از سوی سیستم کنترل کشش رنجروور ایووک همراه بود و کوچک‌ترین لغزشی از این خودرو احساس نمی‌شد. سیستم تعلیق مک‌فرسون هندلینگ بی‌نظیری برای این رنجروور به ارمغان آورده است تا ضمن نزدیک شدن به مقصد، از تجربه رانندگی خاص لذت ببرید.

رنجروور ایوکهمان‌طور که می‌دانید خودروهای کراس‌اوور چندان مناسب برای مسیرهای بی‌راهه نیستند و کمپانی‌ها بیش‌تر این‌گونه خودروها را برای شهر و عبور از مسیرهای معمول شهری تولید می‌کنند، اما رنجروور ایووک یکی از معدود خودروهای این کلاس است، که برخلاف اکثر خودروهای هم‌کلاس، در آفرود ما را روسفید کرد و نشان داد چرا همواره رنجروور در مسیرهای آفرودی از سایر خودروسازان موفق‌تر است. اما باتوجه به قیمت بالای خودرو بعید است دل‌تان بیاید رنجروور ایووک را به مسیرهای آفرود ببرید! فضای محدود ردیف دوم صندلی‌ها در حین رانندگی در مسیرهای بیابانی که ضربات و تکان‌های خودرو بیش‌تر است، موجب آزار و اذیت سرنشینان این ردیف خواهدشد. در عبور از آبی پرعمق، رنجروور ایووک تا نصفه به زیر آب رفت و لذت وصف‌ناپذیری را تجربه کردیم.

رنجروور ایوکدر مسیری سنگلاخی نیز درحالی‌که یک چرخ خودرو روی زمین قرار نداشت، رنجروور ایووک به‌خوبی تعادل خود را حفظ می‌کرد تا به راننده کوچک‌ترین استرسی وارد نشود. در حین رانندگی از آن‌جایی‌که در روزی گرم به آفرود رفته بودیم کولر خودرو روشن بود، اما چندان نمی‌توانست کابین را خنک کند. البته با پرسش از مالک خودرو، متوجه شدیم گاز کولر روبه‌اتمام است و دلیل خنک نکردن کولر همین موضوع است.

سخن پایانی

پس از تجربه‌ای چندساعته حال زمان آن رسیده به جمع‌بندی قابلیت‌های این خودرو بپردازیم. به‌طورکلی کمپانی رنجروور از آن دست خودروسازانی است که یدی طولا در ساخت خودروهای شاسی‌بلند لوکس دارد، اما اوضاع برای ایووک تاحدی متفاوت است. به عبارت ساده‌تر زمانی‌که درب خودرو را باز کردیم، با آن‌که نمای داخلی از کیفیت مطلوبی بهره می‌برد اما از آن اشراف‌گرایی مرسوم که در سایر محصولات رنجروور شاهدش هستیم در ایووک خبری نبود. به‌طور کلی رنجروور ایووک خودرویی زیبا، جذاب و باکیفیت است، اما در مدلی که ما به بررسی آن پرداختیم از شتابی معمولی برخوردار است. به همین دلیل نمی‌تواند برای افراد جوان چندان هیجان‌انگیز و جذاب باشد. خوشبختانه مدلی که به بازار کشور راه یافته است با کسب شتاب صفرتاصد 7 ثانیه‌ای از عملکرد مناسبی بهره می‌برد. باتوجه به قیمت 380 میلیون تومانی رنجروور ایووک هامان (مدل پایه) می‌توان بازار فروش خوبی را برای آن در نظر گرفت. تاجائی‌که به‌راحتی می‌تواند برای رقبا دردسرساز شود.

تست و بررسی : پویا شمس معطر

طلسم ورود لندروور و جگوار به ایران شکست

شکایت لندروور از خودروساز چینی برای کپی برداری طرح رنج روور Evoque

تمایل جگوار، لندروور و بنتلی برای ورود به بازار ایران

سال 2017 جگوار لندروور به سمت موتورهای شش سیلندر جدید می رود

انتشار تصاویر رندر شده از لندروور Discovery 2017

پایان تولید لندروور دیفندر پس از 68 سال

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی