پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

nissan 370z_نیسان 370 (12)

گشت‌وگذار در جزیره با نیسان 370Z (سلطان دریفت)

تا چندسال گذشته وقتی صحبت از خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای به میان می‌آمد، شاید کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد یک زمانی این خودروها پا به خاک کشور بگذارند و بتوان با آنها از نزدیک ملاقات کرد. اما باید گفت خوشبختانه امروز به لطف حضور مناطق آزاد و هم‌چنین ورود خودروهای گذرموقت به کشور، این رویای […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

تا چندسال گذشته وقتی صحبت از خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای به میان می‌آمد، شاید کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد یک زمانی این خودروها پا به خاک کشور بگذارند و بتوان با آنها از نزدیک ملاقات کرد. اما باید گفت خوشبختانه امروز به لطف حضور مناطق آزاد و هم‌چنین ورود خودروهای گذرموقت به کشور، این رویای دیرینه تحقق یافته و بسیاری از عاشقان سوپراسپرت‌ها، توانسته‌اند حداقل یک‌بار خودرو مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند. در میان مناطق آزاد، جزیره کیش همیشه یکی از پیشگامان در عرصه ورود خودروهای لوکس و کم‌یاب بوده و هست. بر همین اساس روزبه‌روز شاهد ورود خودروهای جدید و به‌روز به این جزیره زیبای مرجانی هستیم.

از طرفی ممنوعیت واردات خودروهای آمریکایی به مناطق آزاد نیز سبب شده برندهای اروپایی و ژاپنی در این مناطق به یکه‌تازان تبدیل شوند و شاهد ورود محصولات گوناگونی از برندهای نیسان، تویوتا، بنز، ب‌ام‌و، پورشه و امثال آنها باشیم. یکی از خودروهایی که این روزها در جزیره کیش مشغول به تردد بوده و از جذابیت بالایی برخوردار است، نیسان 370Z است که با ظاهر زیبا و جذابی که دارد، توجه همه را به خود جلب می‌کند.

نیسان 370Z مدل 2016 هفتمین نسل از سری مدل‌های اسپرت Z شرکت پر آوازه نیسان به حساب می‌آید که از اواخر سال 2008 میلادی به‌عنوان جانشین مدل بسیار موفق 350Z روانه بازار شده است. این خودرو در 2 کلاس کوپه و کروک عرضه می‌شود که شامل تیپ‌های مختلف است. نسخه کوپه این هیولای کوچک ژاپنی دارای 5 تیپ پایه، Touring، اسپرت، اسپرت Tech و Nismo بوده و نسخه کروک آن در3 تیپ پایه، Touring و Touring اسپرت به خریداران ارائه می‌شوند. خودرو مورد نظر از نوع کوپه Touring است که در ادامه با مشخصات فنی و امکانات رفاهی آن بیش‌تر آشنا می‌شویم.

nissan 370z_نیسان 370 (12)

ظاهری جذاب و اغواگر

با نگاهی کلی به بدنه نیسان 370Z به‌وضوح می‌توان برخی مشخصات 240Z (تولیدشده در حدود 40 سال پیش) را در آن مشاهده کرد. درواقع طراحی 370Z همانند نسل پیشین خود به‌گونه‌ای است که دقیقا خصوصیات خودروهای کلاسیک اسپرت را به بیننده تلقین می‌کند، کاپوتی کشیده و عضلانی و کابینی کوچک و جمع‌وجور در مقایسه با ابعاد بدنه، از جمله مشخصات آن به حساب می‌آیند.

 نیسان 2013 370Z از طولی برابر با 4245 میلی‌متر بهره می‌برد و فاصله بین 2 محور آن 2550 میلی‌متر است که به‌این‌ترتیب دقیقا 100 میلی‌متر کوتاه‌تر از نیسان 350Z است. در نقطه مقابل با ارتفاعی برابر با 1315 و پهنایی معادل 1845 میلی‌متر به ترتیب 10 و 30 میلی‌متر کوتاه‌تر و عریض‌تر از نسل قبلی شکل گرفته است. در نمای جلو شاهد طرحی ساده اما پویا هستیم که چراغ‌های نیسان با طرح Z شکل نمود پیدا می‌کند.

سپر بزرگ و حجیم که در طرفین خود نواری از LED را به‌عنوان دی‌لایت جای‌داده، چهره‌ای تهاجمی‌تر را برای نیسان 370Z به ارمغان آورده است. در نمای جانبی می‌توان به‌خوبی طرح سری Z نیسان را مشاهده کرد که کاپوت کشیده و بلند از نکات برجسته آن به‌شمار می‌رود. روی گلگیر جلو نماد سری Z را می‌توان دید که در قالب راهنمای روی گلگیر نمایان شده است. رینگ‌هایی اسپرت آلومینیومی 18 اینچی از نکات قابل‌توجهی است که ظاهری اسپرت‌تر را برای این کوپه ژاپنی پدید آورده. اما نکته‌ای که در ظاهر این خودرو توجه را به خود جلب می‌کند، فرم دستگیره در است که به‌صورت عمودی در قسمت انتهای آن نقش بسته است. هم‌چنین دنباله‌ای از چراغ‌‌های جلو و عقب در نمای جانبی خودنمایی می‌کند که بازهم نمادی از سری 370Z به‌شمار می‌آید. در کل ظاهر نیسان 370Z از پیچیدگی خاصی برخوردار نیست اما طراحی بخش عقب کمی از این موضوع مستثنی است.

شیشه بزرگ و کشیده عقب که از سقف شروع شده و به اسپویلر اسپرت ختم می‌شود، ظاهر کوپه را به‌خوبی نشان می‌دهد. هم‌چنین چراغ‌های Z شکل که توسط مالک خوش‌ذوق به رنگ دودی در آمده، روح اسپرت این خودرو را بیش‌تر به نمایش می‌گذارد. هم‌چنین 2 خروجی اگزوز دایره‌ای که در دیفیوزر خودنمایی می‌کنند، نوید قدرت خروجی موتور V6 را به بیننده می‌دهند.

کابین کوچک اما مهیج

زمانی‌که وارد کابین نیسان 370Z می‌شوید، متوجه استفاده از مواد باکیفیت در طراحی داخلی در مقایسه با بسیاری از رقبای این زیبای ژاپنی نیز خواهید شد. ممکن است که خریدار به دلیل استفاده از صندلی‌هایی با روکش پارچه‌ای در مدل‌های پایین‌تر از آن مایوس شوند، اما وجود صندلی راحت راننده به لطف فرم زیبا و پشتی‌های مناسب، هم‌چنین دید بسیار عالی صفحه کیلومترشمار به محض حرکت و بالا و پایین شدن فرمان، نظر هر راننده‌ای را تغییر می‌‎دهد. البته وجود فضای فشرده داخل کابین، کمبود فضا برای گذاشتن اجسام کوچک و دیواره میان پشت صندلی‌ها و فضای بار از جمله نقاط ضعف این خودرو ژاپنی محسوب می‌شوند. سقف کوتاه و ستون‌های عقب پهن موجب کوچک شدن پنجره عقب و دید اندک به بیرون شده است. البته لازم به ذکر است این خصوصیت در خودروهای اسپرت قابل اغماض است. تیپ‌های کوپه از فضای بار 0.2 مترمکعبی و تیپ‌های کروک از فضایی برابر 0.12 مترمکعب برای حمل بار برخوردار هستند که بسیار اندک است.

داشبورد بزرگ و حجیم که در میان خود کنسول نسبتا لوکسی را جای داده از نکاتی است که حس لوکس‌ بودن را در کنار روح اسپرت نیسان 370Z به سرنشینان القا می‌کنند. فرم کلی کنسول میانی که نمایش‌گر لمسی 7 اینچی را شامل می‌شود، شباهت زیادی با محصولات اینفینیتی دارد که به‌نوعی نسخه لوکس‌تر محصولات نیسان به‌شمار می‌رود. دریچه‌های ورودی هوا به کابین در مرکز به شکل عمودی و در طرفین به شکل دایره‌ای هستند، که نکته قابل‌توجه محل قرارگیری آنها روی درهاست.

از امکانات و آپشن‌های این کوپه اسپرت می‌توان به چراغ‌های جلو زنون، چراغ‌های حرکت در روز LED، دسترسی و استارت بدون کلید، کروزکنترل، کنترل آب‌وهوای اتوماتیک، روکش چرمی فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، آینه‌های جانبی مجهز به گرمکن، روکش چرمی و یا جیر مصنوعی و روکش در از جنس جیر، روکش صندوق عقب (فقط در تیپ کوپه)، صندلی راننده با تنظیمات برقی و مجهز به گرمکن با قابلیت تنظیم در 4 جهت و صندلی سرنشین با قابلیت تنظیم به‌صورت برقی و در 4 جهت، صندلی‌های دارای سیستم تهویه (تنها در تیپ‌های کروک)، آینه الکتروکرومیک، سیستم سرگرمی با نمایش‌گر لمسی 7 اینچی با مسیریاب ماهواره‌ای و قابلیت فعال‌سازی از طریق صدا، دوربین دید عقب، سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث تلفن همراه، ورودی USB/iPod، رادیو ماهواره‌ای و 8 اسپیکر Bose اشاره کرد.

nissan 370z_نیسان 370 (12)

پشت فرمان نیسان 370Z در جزیره

نیسان 370Z هم‌چون قبل، از یک پیشرانه قدرتمند 3.7 لیتری V6 نیرو می‌گیرد. این پیشرانه که درواقع نمونه بهینه‌سازی شده نیسان 350Z محسوب می‌شود دارای 24 سوپاپ و 2 میل سوپاپ است تا در کنار سیستم متغیر زمان‌بندی سوپاپ‌ها این امکان را فراهم سازد که بیشینه قدرتی برابر با 332 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 376 نیوتن‌متر در اختیار راننده قرار بگیرد. این نیرو تولیدی به‌وسیله یک جعبه‌دنده 6 سرعته دستی و یا یک جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. سنسورهای نصب شده در سیستم کلاچ و سیستم تعویض دنده نیز این امکان را مهیا می‌سازند تا متناسب با وضعیت گوناگون رانندگی و هم‌چنین میزان فشار بر پدال گاز بهترین دنده انتخاب شود. جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده برای این خودرو در مدل 2013 به بعد مجهز به حالت Snow نیست. حالتی که در صورت فعال بودن در مسیرهای لغزنده، چسبندگی خودرو را به سطح مسیر حفظ می‌کند.

nissan 370z_نیسان 370 (12)

هم‌چنین پدال‌شیفتر تعویض دنده در تمامی تیپ‌ها به غیر از تیپ پایه کوپه و کروک وجود دارد. دیفرانسیل لغزش محدود در کنار سیستم کنترل دینامیک خودرو و سیستم ثبات پایداری الکتریکی به‌صورت استاندارد روی 370Z درنظر گرفته شده‌اند. دیسک‌های ترمز خنک‌شونده که به‌ترتیب در محور جلو و عقب دارای 14 و 13.8 اینچ قطر هستند با تجهیز به کالیپرهای 4 پیستونه در جلو و 2 پیستونه در عقب به‌طور حتم این بچه هیولای نیسان را در کوتاه‌ترین مسافت ممکن متوقف خواهند کرد. درعین‌حال انواع سیستم‌های کمکی مانند سیستم ضدقفل ترمز، سیستم توزیع الکتریکی نیرو ترمز بین چرخ‌ها و سیستم کمکی ترمز نیز به‌صورت استاندارد در نیسان 370Z وجود دارد.

زمانی که پیشرانه 3.7 لیتری را استارت می‌زنیم صدای چندان زیادی از موتور و خروجی‌های اگزوز به گوش نمی‌رسد که همین موضوع شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت چندان خوشایند به‌نظر نرسد. با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت درایو و فشردن پدال گاز اقدام به شروع حرکت می‌کنیم، در لحظه نخست به دلیل داشتن قدرت و گشتاور بالا شتاب لحظه‌ای خوبی را می‌توان حس کرد. اما موضوعی که در مورد سری Z نیسان بسیار حائز اهمیت است، قابلیت بالا برای انجام حرکات نمایشی است که این موضوع را می‌توان با فشردن پدال گاز تا انتها به‌خوبی مشاهده کرد. زیرا چرخ‌های عقب خودرو شروع به هرزگردی کرده و تمایل به رانده شدن به طرفین را دارند. در‌صورت خاموش کردن سیستم کنترل کشش می‌توان به راحتی نیسان 370Z را به چالش کشید. به‌همین خاطر است که به این خودرو همانند برادر بزرگ‌ترش 350Z، سلطان دریفت می‌گویند. نکته قابل توجه در سواری این کوپه ژاپنی، نرم و بی‌صدا بودن سیستم تعلیق است که برخلاف بسیاری از خودروهای کوپه، سواری لذت‌بخشی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی