پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انجمن واردکنندگان خودرو

96 پرچالش ترین سال برای واردکنندگان خودرو / از تصمیمات خلق الساعه تا زیان های میلیاردی

روز گذشته انجمن واردکنندگان خودرو به مناسبت روزهای آخر سال و پایان سال 96، در نشستی دوستانه با اصحاب رسانه، به بیان نقطه نظرات خودرو در مورد مسائل پیرامون واردات خودرو پرداختند. این جلسه با حضور کوروش مرشد سلوک (رئیس انجمن) ، فرهاد احتشام زاد (نایب رئیس انجمن) و مهدی دادفر (دبیر انجمن) برگزار شد. به […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶

روز گذشته انجمن واردکنندگان خودرو به مناسبت روزهای آخر سال و پایان سال 96، در نشستی دوستانه با اصحاب رسانه، به بیان نقطه نظرات خودرو در مورد مسائل پیرامون واردات خودرو پرداختند. این جلسه با حضور کوروش مرشد سلوک (رئیس انجمن) ، فرهاد احتشام زاد (نایب رئیس انجمن) و مهدی دادفر (دبیر انجمن) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو

کوروش مرشد سلوک ضمن اعلام اینکه در سال 96 بیشترین صدمه به واردکنندگان خودرو وارد شده گفت: شرایط و اتفاقات پیش آمده در سال 96 تا جایی که تواسته واردات خودرو را تحت الشعاع قرار داده. از تصمیمات وزارت صنعت گرفته تا قوانین سازمان استاندارد، محیط زیست و … . می توان گفت به صورت میانگین در این سال، هر 15 روز یک بار یک چالش داشته ایم! دستورالعمل های جدید همه برندها و واردکنندگان خودرو را متضرر کرده است. طبق برآورد حدودی بیش از 800 میلیارد تومان به واردکنندگان ظرف این مدت وارد شده است که همه این زیان ناشی از بی تدبیری دولت است.

انجمن واردکنندگان خودرو یک انجمن کارشناسی و نخصصی در زمینه واردات خودرو به شمار می رود. اما متاسفانه دولت در امر واردات خودرو از نقطه نظرات انجمن استفاده نمی کند و صدای ما به هیچ مسئولی نمی رسد. ما در تلاش هستیم و اتفاقات اخیر را پیگیی می کنیم. اما این پیگیری ها هیچ تاثیری بر وضعیت نابسامان واردات خودرو نداشته است.

مرشد سلوک همچنین درباره سهم واردات خودرو در سال آینده، گفت: پیش بینی ما ۷۰ هزار دستگاه خودرو است. اگر میزان تولید خودرو را یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه دستگاه برآورد کنیم، سهم واردات خودرو 5 درصد تولید داخل است.

فرهاد احتشام زاد، نایب رییس انجمن واردکنندگان نیز در این نشست با بیان اینکه از دی ماه سال 95 تاکنون ۱۴ دستورالعمل برای واردات خودرو تصویب شده است، اظهار کرد: دریافت ۴ درصد مالیات علی الحساب از واردات، توقف واردات خودرو توسط غیرنمایندگی ها با هدف ساماندهی بازار ارز، اعمال استانداردهای جدید، افزایش میزان اسقاط خودرو توسط واردکنندگان و حذف تخفیف تعرفه‌ای برای خودروهای وارداتی با مصرف سوخت پایین از جمله این دستوالعمل ها هستند. تعطیلی گری مارکت موجب شد ۴۰ درصد بیشتر از حد مجاز هرسال ثبت سفارش در آخرین لحظات توسط گری مارکت انجام شود. افزایش میزان استانداردها، دوبرابر شدن میزان اسقاط خودرو توسط واردات، دستورالعمل جدید قیمت گذاری، حذف مشوق مصرف سوخت و دستورالعمل جدید از جمله آنهاست.

احتشام زاد با اشاره به قوانین اخیر مبنی بر مالیات ویژه بردرآمد واردکنندگان که ۶۰ درصد درآمد واردکنندگان را شامل می شود و واردات خودرو از برخی کشورها با انتقال ارز، گفت همه این تصمیمات غلط ناشی از ناکارآمدی و بی تدبیری دولت است.  تصمیم اخیر مبنی بر توقف ثبت سفارش واردات خودرو با دلار نیز شاید روی خودروهای وارداتی تأثیر کمی دشته باشد اما روی قطعات یدکی خودروها تأثیر می گذارد. نسل کشی بخش خصوصی در حال اتفاق است. شکایت هایی صورت گرفته و دیوان عدالت اداری به عنوان مقام قضایی به نفع وارد کنندگان خودرو رای داده. با این حال  رای دیوان عدالت اداری هم توسط دولت اجرا نمی شود.

البته در جلسه روز دوشنبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس بر لزوم واردات خودرو با تعرفه های قبلی تاکید و عنوان شد که عمل نکردن به حکم دیوان عدالت اداری مشمول مجازات قانونی خواهد شد. وی با بیان اینکه این جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور مسولان دولتی برگزار شد، ادامه داد: طبق تاکید اعضای کمیسیون اصل ۹۰ هر شکایتی از طرف واردکنندگان و مشتریان وجود داشته باشد قانون اجازه می دهد حکم جلب حبس برای فرد خاطی صادر شود، ما نیز به واردکنندگان عضو انجمن اعلام کردیم که بابت عدم رعایت رأی دیوان می توانند شکایت کنند.

سال گذشته تخلف رخ داده در بیش از 1200 دستگاه خودروی وارداتی به روش غیرقانونی را به سازمان توسعه تجارت اعلام کردیم اما در نهایت انجمن واردکنندگان خودرو از موضوع صحه گذاری بر واردات حذف شد و در واقع رفتار غیرعقلانی در وزارت صنعت وجود دارد.

احتشام زاد در پاسخ به سوالی در مورد واردات غیرقانونی 19000 دستگاه خودرو گفت: ثبت سفارش هایی تمدید شده که مجوز نداشته یا خودروهایی ترخیص شده که ثبت سفارش آنها به صورت کامل انجام نشده است. ما می دانیم چه کسانی تخلف کرده اند و ظرف این مدت نهایت همکاری با نهادهای نظارتی را انجام داده ایم، تعلیق ۱۰۰ کارت بازرگانی نمونه ای از پیگیری  های ما است.

در ادامه این نشست، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان نیز بیان کرد: در طول این مدت ما با تخلفات مختلفی مواجه شدیم حتی در زمانی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته بود واردکنندگان با پیشنهادهایی برای ثبت سفارش غیرقانونی خودرو مواجه می شدند! که در زمان بسته بودن سایت ثبتارش به ازای ۵ تا ۲۰ میلیون تومان ثبت سفارش برای ما انجام شود. تصمیمی که دولت گرفته موجب فساد شده و جالب اینجاست که ما را تحت فشار قرار میدهند که ساکت بمانیم.

دادفر گفت: در مدت شش ماه بسته بودن سامانه ثبت سفارش حدود 19 هزار دستگاه خودرو به صورت غیرقانونی ثبت و بعضا وارد کشور شده است. رانت این ثبت سفارش غیر قانونی حدود 19000 میلیارد ریال برآورد می شود.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با اعلام این خبر در خصوص موضوع ثبت غیرقانونی 19 هزار خودرو در زمان بسته بودن ثبتارش گفت: به واردکنندگان خودرو نیز پیشنهاد شده بود که با پرداخت 50 تا 200 میلیون ریال بابت هر خودرو ثبت سفارش غیرقانونی دریافت کنیم. اما بسیاری از واردکنندگان به این ماجرا ورود نکردند و این پیشنهاد را نپذیرفتند. شاید کمتر از یک چهارم این تخلف از سوی برخی واردکنندگان رسمی خودرو شکل گرفته باشد. به گفته دادفر، کسانی که در بدنه وزارت صنعت نفوذ داشتند این پیشنهادها را مطرح کردند.
گزارش های اخیر جوان خودرو از مشکلات واردات خودرو:

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی