پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کمک فنر خودرو

انواع کمک فنر خودرو

یکی از اجزای مهم در خودرو برای رانندگی لذت بخش تر و با آسایش و راحت، کمک فنر خودرو است که انواع مختلفی دارد و بر اساس شاسی و دیگر معیارها در خودروها به کار می رود که در ادامه انواع مختلف کمک فنر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. خودرو وسیله نقلیه ای است […]

امیر
چهارشنبه - ۲۲ فروردین ۱۳۹۷

یکی از اجزای مهم در خودرو برای رانندگی لذت بخش تر و با آسایش و راحت، کمک فنر خودرو است که انواع مختلفی دارد و بر اساس شاسی و دیگر معیارها در خودروها به کار می رود که در ادامه انواع مختلف کمک فنر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خودرو وسیله نقلیه ای است که انسان برای رفع نیازمندی های خود از آن استفاده می کند، یک خودرو از بخش های مختلفی تشکیل شده ایت، این بخش ها عبارتند از :

1-    شاسی و بدنه

2-    سیستم تعلیق

3-    سیستم ترمز

4-    سیستم فرمان

5-    مولد قدرت(مولد)

6-     سیستم سوخت رسانی

7-    سیستم انتقال قدرت

8-    برق خودرو

درمجموعه ای از مقالات، سعی داریم توجه بیشتری به قسمت های مختلف خودرو نماییم. این مجموعه مقالات می تواند برای دانش آموزان و دانشجویان رشته مکانیک خودرو، صنایع اتومبیل و رشته های منشابه مورد استفاده قرار گیرد.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


همان طور که در مقالات گذشته بیان کردیم، کمک فنرها وظیفه مستهلک نمودن انرژی ناشی از ضربات و ارتعاشات وارد بر خودرو را بر عهده دارند.

کمک فنرهای مختلف ساختارها و مکانیزم های مختلفی دارند که در این مقاله به بررسی 6 نوع کمک فنر می پردازیم:

کمک فنر روغنی (هیدرولیکی): Hydraulic Shock Absorber

در این نوع از کمک فنرها، یک سیلندر پر از روغن وجود دارد که یک پیستون داخل آن در حرکت است. پس از اعمال نیرو به پیستون، روغن از سوراخ هایی که روی پیستون محدود است، در هنگام حرکت پیستون مقاومت زیادی وجود دارد در نتیجه پیستون به آهستگی حرکت خواهد کرد و نوسانات را از بین می برد.

هر چه تعداد سوراخ های پیستون کمتر و اندازه ی آن ها کوچکتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر بیشتر خواهد بود و بر عکس هر چه تعداد سوراخ ها بیشتر و سایز آن ها بزرگتر باشد، ضریب میرایی کمک فنر کمتر است.

کمک فنر روغنی

کمک فنر روغنی

کمک فنر تلسکوپی: Telescopic Shock Absorber

این کمک فنر مدل خاصی از کمک فنرهای روغنی است، در هنگام خروج روغن از پیستون، روغن از سوراخ های بزرگتری خارج می شود و در این هنگام مقاومت کمتر است ولی موقع بازشدن کمک فنر روغن باید از سوراخ های کوچکتری عبور کند، پس با مقاومت بیشتری مواجه هستیم. در این نوع کمک فنر، جمع شدن به آسانی انجام می شود تا ضربه در همان ابتدا خوب جذب می شود ولی هنگام بازشدن از خود مقاومت زیادی نشان می دهند تا نوسانات را از بین ببرد.

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنر تلسکوپی

کمک فنر هیدرو استاتیکی : Hydrostatic Shock Absorber

در کمک فنرهای روغنی، ممکن است وقتی روغن با سرعت از سوراخ ها عبور می کند، هوا بگیرد و کف کند. برای از بین بردن این مشکل، درون محفظه سیلندر معمولاً گاز نیتروژن فشرده وارد می کنند. این گاز معمولاً در کیسه لاستیکی قرار می گیرد تا با روغن ترکیب نشود.

کمک فنر هیدرواستاتیکی

کمک فنر هیدرواستاتیکی

کمک فنر بادی : Air Shock Absorber

در کمک فنر بادی، محفظه هوای فشرده آب بندی شده وجود دارد که هوای فشرده ی آن توسط یک کمپرسور تأمین می شود. برای کنترل فشار هوای داخل سیلندر، سوپاپ های کنترل ورودی و خروجی هوا وجود دارد.

کمک فنر بادی

کمک فنر بادی

کمک فنرهای قابل تنظیم : Adjustable Shock Absorber

ضریب میرایی این کمک فنرها، قابل تنظیم است. امکان تغییر ضریب میرایی و ثابت فنر وجود دارد تا متناسب با شرایط، واکنش از خود نشان دهد. به عنوان مثال، وقتی خودرو با سرعت زیاد از روی دست انداز عبور می کند، ضربه ای شدید در زمان کوتاه به سیستم تعلیق وارد می شود، در این حالت باید کمک فنرها نرم تر کار کنند در حالی که اگر خودرو آهسته از همین دست انداز عبور کند، باید کمک فنر سفت تر باشد.

در این کمک فنر ها سنسورهایی وجود دارد که شرایط حرکت خودرو مانند سرعت، شتاب و نیروهای وارده را دریافت کرده و پس از پردازش این اطلاعات، باز و بسته شدن سوپاپ های ورودی و خروجی را کنترل می گیرد. از این طریق، ورود و خروج مقدار روغن و یا هوا، میزان سختی کمک فنرها، متناسب با شرایط تنظیم می شود.

کمک فنرهای قابل تنظیم

کمک فنرهای قابل تنظیم

کمک فنر اهرمی: Lever Shock Absorber

در این مدل، نیرو توسط یک اهرم به داخل سیلندر منتقل می شود. در این حالت پیستون ها به یک سمت و روغن در جهت مخالف جریان می یابد. وقتی فنر جمع شود، روغن از درون مجراهای درشت عبور کرد هنگام باز شدن فنر، روغن از مجراهای ریز عبور می کند. این موضوع در کمک فنر، ایجاد حالت مقاومت در برابر حرکت کرده و باعث از بین رفتن نوسانات می شود.

8 روش برای تشخیص ایراد کمک فنر خودرو

کدام قطعات خودرو نیاز به تعویض نیاز دارند؟

تفاوت بنزین سوپر با معمولی دقیقا چیست ؟

عوامل افزایش طول عمر گیرباکس خودرو

میزان فرمان خودرو و مزایای آن

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه ای خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی