پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محاسبه قیمت خودرو

فرمول افزایش قیمت خودروهای داخلی / نوسانات نرخ ارز تاثیری بر قیمت ها ندارد

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی شاخص کیفیت عامل مهمی محسوب می شود، افزود: هنوز بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۶ را ارسال نکرده تا براساس آن جلسات نهایی شدن قیمت خودرو در سال ۹۷ انجام شود. شورای رقابت در شرایطی حدود دو ماه دیگر و به رسم چند سال […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۸ فروردین ۱۳۹۷

رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه در مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی شاخص کیفیت عامل مهمی محسوب می شود، افزود: هنوز بانک مرکزی نرخ تورم سال ۹۶ را ارسال نکرده تا براساس آن جلسات نهایی شدن قیمت خودرو در سال ۹۷ انجام شود. شورای رقابت در شرایطی حدود دو ماه دیگر و به رسم چند سال گذشته، قیمت جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که رئیس این شورا می‌گوید «تغییرات اخیر نرخ ارز (طی سال‌جاری) تاثیری در تعیین قیمت‌های جدید خودرو ندارد.»

رضا شیوا  در خصوص درخواست افزایش قیمت خودروهای داخلی توسط قطعه سازان، اظهارداشت: شورای رقابت براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو نسبت میزان افزایش قیمت خودروهای زیر 40 میلیون تومان اقدام خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه در مجوز افزایش قیمت ها شاخص کیفیت عامل مهمی محسوب می شود، افزود: هنوز بانک مرکزی نرخ تورم سال 96 را ارسال نکرده تا براساس آن جلسات نهایی شدن قیمت در سال 97 انجام شود.

رئیس شورای رقابت در ادامه با اشاره به اینکه اگر کسی پیشنهادی برای شاخص های خودروهای مشمول قیمت گذاری دارد آن را به شورای رقابت ارائه دهد، گفت: علاوه بر این موضوع انتقاداتی به حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو مطرح می شود که اصلا منطقی نبوده و این شورا براساس قانون وظایف خود را انجام خواهد داد.

شیوا تأکید کرد: مجوز افزایش قیمت براساس شاخص های اقتصادی سال 96 تعیین خواهد شد و تغییرات اخیر نرخ ارز تأثیری در تعیین قیمت های جدید خودرو ندارد. این گفته وی به آن معناست که از نظر شورای رقابت، نوسان ارزی طی هفته‌های ابتدایی امسال، تاثیری روی قیمت رسمی خودروهای داخلی در سال 97 نخواهد داشت.

این در شرایطی است که نرخ ارز به‌ خصوص دلار، طی دو سه هفته ابتدایی امسال روندی به شدت صعودی را تجربه و از مرز 6 هزار تومان نیز گذشت، اما در نهایت دولت وارد عمل شد و با تعیین نرخ 4 هزار و 200 تومانی (برای دلار)، از التهابات ارزی به‌طور موقت کاست. با این حال، صعود نرخ ارز طی امسال، نگرانی‌های زیادی را برای قطعه‌سازان و خودروسازان ایجاد کرد و شائبه‌هایی مبنی‌بر افزایش شدید قیمت خودروهای داخلی طی سال‌جاری به‌وجود آمد. البته روند صعودی نرخ ارز از دی‌ماه سال گذشته آغاز شد و فعالان صنعت خودرو به‌خصوص قطعه‌سازان از همان روزها درباره افزایش قیمت محصولات خود هشدار دادند. در این بین، قطعه‌سازان عنوان کردند با توجه به افزایش هزینه‌های تولید (به‌خصوص ناشی از صعود نرخ ارز)، بیش از 30 درصد به قیمت تمام‌شده قطعات اضافه شده و باید حدود 20 درصد از این رقم، در آنالیز قیمت خودروهای طی سال 97، دخیل شود. در این شرایط، باید منتظر ماند و دید شورای رقابت در نهایت چند درصد به قیمت خودروهای داخلی در سال 97 خواهد افزود و نوسان نرخ ارز طی سال گذشته تا چه حد در این قیمت‌گذاری نقش خواهد داشت.

محبی‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان ضمن گلایه از شرکت‌های خودروساز به‌سبب عدم پرداخت به‌موقع مطالبات قطعه‌سازان به خبرنگار تسنیم گفته است: از اوایل سال 96 تا امروز قیمت مواد اولیه رشد قابل توجهی داشته که همین امر مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان به‌وجود آورده است.

وی با بیان اینکه به‌صورت میانگین قطعه‌سازان با افزایش 30درصدی قیمت نهاده‌های تولید روبه‌رو هستند، افزود: با توجه به این افزایش قیمت‌ها به‌نظر می‌رسد قیمت خودرو باید به‌صورت میانگین رشد 19.5درصدی داشته باشد تا امکان افزایش قیمت محصولات برای قطعه‌سازان به‌وجود آید.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان تصریح کرد: اگر ظرف چند ماه آینده فکری به حال صنعت قطعه‌سازی نشود موج تعطیلی در این بخش افزایش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

عرضه نامناسب علت اصلی رکود بازار خودرو

سال 97 با افزایش قیمت خودروهای وارداتی آغاز شد (قیمت بازار)

تازه ترین قیمت خودرو های تولید داخل در بازار

زرق و برق یا کیفیت و اصالت / مشتریان با کدام دلایل اقدام به خرید خودرو می کنند؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی